230x70x70 M-A van RichD1011


Hoe gaat het hiermee Rich? Doen je vissen het goed? Wat een kanjers zeg....heb je al je vingers nog??
 
Nou, ja ik heb al mijn vingers nog maar het scheelde af en toe niet veel :D
De Vieja zaten laatst met jongen... en de man word op dat moment erg agressief waaronder tegen mij.
Blijft in die periode maar op mijn hand inbeuken & happen.

Pa & Ma met jongen

IMG-20190421-WA0004.jpg
20190420_174220.jpg


Het nest is niet meer, maar ze hebben het 2-3 weken volgehouden om alles te verdedigen.. wat dat betreft is het een topduo. moeders jaagde vooral de Maskaheros weg, waar vaders vooral de Cincelichthys op afstand hield.
niet alleen de Cincelichthys overigens... ook ik moest het ontgelden.

IMG-20190421-WA0010.jpg


wie goed naar de foto's kijkt, ziet blauwalg.
ik kwam er maar niet vanaf helaas.

ik heb vorige week zondag toen ik zag dat de jongen allemaal weg waren ingrijpend onderhoud gepleegd.
al het hout eruit gehaald, en buiten staan schrobben. dit hout staat nog steeds aan de buitenlucht te drogen hopende om alle laatste beetjes blauwalg sporen te laten verdwijnen.

achter het hout bleek dat er ook een gigantische hoeveelheid vuil verzamelde, ook in de kieren van het hout zat het vol met meuk... ik hoop dat ik hiermee de oorzaak van de blauwalg heb weggenomen.

voor nu heb ik de bak maar even op een andere manier ingericht, niet zo heel mooi en natuurlijk maar voorlopig wel zo praktisch.
had nog een aantal stukken hout in de schuur liggen, voor nu even moeten verzwaren.
20190503_215015.jpg
20190503_214911.jpg


en nog wat close-ups
20190503_214945.jpg
20190503_214936.jpg
 
Schitterende vissen Richard! Leuk dat het Vieja stel het zo goed doet :thumbs: Tijd dus om een maliënkolderhandschoen aan te schaffen ;)

Hopelijk heb je de oorzaak van de blauwalg gevonden en komt het niet terug.

Edit: en vaker foto's plaatsen!!
 
Laatst bewerkt:
Wat een prachtige vissen Richard!
Zo jammer van de blauwalgen maar fijn dat je een tijdelijk alternatief hebt weten te vinden door potten te gebruiken. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan ;)
 
Echt gave vissen, die zie je tenminste ook zwemmen, en hopelijk win je de strijd tegen de blauwalg.
 
Mooie vissen! Maar vind de bak wel wat steriel en kaal ;) Mag voor mij best wel wat meer alg in. Vinden de vissen ook leuker :) En je zou platte(re) stenen kunnen gebruiken om wat meer schuilplaatsen te creëren. Zou er überhaupt meer stenen in doen om meer natuurlijker schuilplaatsen te maken. Kun je ook goed die potten mee verbergen. Hout is trouwens niet nodig in een Midderbak hoor :)
 
Schitterende vissen Richard! Leuk dat het Vieja stel het zo goed doet :thumbs: Tijd dus om een maliënkolderhandschoen aan te schaffen ;)

Hopelijk heb je de oorzaak van de blauwalg gevonden en komt het niet terug.

Edit: en vaker foto's plaatsen!!

Haha nou zo erg is het nou ook weer niet hoor :) maar het werkt niet echt lekker om je glas schoon te maken als je constant word aangevallen :D

ja ik zal proberen wat vaker foto's te uploaden :deal:

Wat een prachtige vissen Richard!
Zo jammer van de blauwalgen maar fijn dat je een tijdelijk alternatief hebt weten te vinden door potten te gebruiken. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan ;)

Dank! ja die blauwalgen... verschrikking.
het moet inderdaad maar zoals het kan ;D

Mooie vissen! Maar vind de bak wel wat steriel en kaal ;) Mag voor mij best wel wat meer alg in. Vinden de vissen ook leuker :) En je zou platte(re) stenen kunnen gebruiken om wat meer schuilplaatsen te creëren. Zou er überhaupt meer stenen in doen om meer natuurlijker schuilplaatsen te maken. Kun je ook goed die potten mee verbergen. Hout is trouwens niet nodig in een Midderbak hoor :)

Dank! ja is op het moment ook steriel & kaal. in de stijd tegen de blauwalg heb ik alles goed grondig schoon gemaakt, waaronder een gigantische waterwissel op het eind (80%). die algen ect komen vanzelf weer!

Hout is inderdaad niet nodig, maar vind een paar stukken wel zo mooi.
Ga binnenkort nog is even naar het tuincentrum om te kijken voor wat stenen, zal zeker wat plattere stenen meenemen :thumbs:
 
Mooie vissen Richard maar ik ben bang dat je de blauwalg/bacterie nog niet kwijt ben als ik na de tweede foto kijk zin nog behoorlijke plekken op het hout zichtbaar helaas
Nu had ik het ook laats in de 250 heb het weer onder controle gekregen met een forse water wissel en schoonmaak beurt met gebruik van waterstofperoxide plekken waar de blauwalg aanwezig was mee ingespoten tijdje laten inwerken en af geborsteld
daarna 2 keer de bak ververst.
Om de restanten blauwalg uit de planten te krijgen oa waterpest 5 dagen waterstofperoxide toegevoegd waar bij ik gebruik heb gemaakt van deze verhouding 3ppm.
Aan de juiste hoeveelheid waterstofperoxide ben ik via deze link http://catweazle.rgkoelman.nl/(S(wrq4h245hqddis45kn4f3q45))/artikelen/h2o2.aspx
Weet niet hoe je jonge kroost er op gaat reageren zelf geen uitval gehad.
 
Mooie vissen Richard maar ik ben bang dat je de blauwalg/bacterie nog niet kwijt ben als ik na de tweede foto kijk zin nog behoorlijke plekken op het hout zichtbaar helaas
Nu had ik het ook laats in de 250 heb het weer onder controle gekregen met een forse water wissel en schoonmaak beurt met gebruik van waterstofperoxide plekken waar de blauwalg aanwezig was mee ingespoten tijdje laten inwerken en af geborsteld
daarna 2 keer de bak ververst.
Om de restanten blauwalg uit de planten te krijgen oa waterpest 5 dagen waterstofperoxide toegevoegd waar bij ik gebruik heb gemaakt van deze verhouding 3ppm.
Aan de juiste hoeveelheid waterstofperoxide ben ik via deze link http://catweazle.rgkoelman.nl/(S(wrq4h245hqddis45kn4f3q45))/artikelen/h2o2.aspx
Weet niet hoe je jonge kroost er op gaat reageren zelf geen uitval gehad.

Ha Jaap,

de 2e foto was nog voor ik al het hout eruit had gehaald en de bak had omgegooid.
dit hout staat nog buiten aan de zon te drogen. de jongen op die foto zijn inmiddels ook al weg.

zover nu te zien heb ik geen blauwalg plekken meer in de bak zitten!

Die waterstofperoxide houd ik even in mijn achterhoofd voor het geval dat.
 
Jammer van de blauwalg maar hopelijk ben je er vanaf dan.
Echt bizar mooie vissen iig!
 
Ha Jaap,

de 2e foto was nog voor ik al het hout eruit had gehaald en de bak had omgegooid.
dit hout staat nog buiten aan de zon te drogen. de jongen op die foto zijn inmiddels ook al weg.

zover nu te zien heb ik geen blauwalg plekken meer in de bak zitten!

Die waterstofperoxide houd ik even in mijn achterhoofd voor het geval dat.
Aha op die fiets
Nu maar hopen dat de blauwalg weg blijft is een vervelende
Duim voor je :thumbs:
 
Wat een ontzettend mooie vissen zeg!! En die jonkies, echt heel schattig zo’n zwerm. Ik hoop met velen dat je snel van de blauwalg af bent!
 
Misschien een idee de bak drie dagen volledig te verduisteren. Geheid dat alle blauwalg het loodje legt.
 
Ik zie dat je Mangrove hout hebt en het volledig op de bodem legt.

Ben zelf meer een voorstander van Kienhout wortels die kan je op een andere manier plaatsten zodat er zo min mogelijk op de bodem ligt van het hout en je dus veel minder ophoping van vuil krijgt.

Aan je trekstrippen vast hangen met tie-wraps is misschien nog wel een betere oplossing.

Met stenen krijg je ook weer dat er vuil onder blijft liggen

Grote indrukwekkende vissen trouwens!
 
Zoals je misschien weet, is het niet de bedoeling dat er hout wat tanines afgeeft in een midderbak komt. Dus ik schat in dat dat de reden is voor mangrovehout itt kienhout. Ben trouwens benieuwd hoe de bak er nu voorstaat na de heropbouw.....
 
Kienhout verkleurt je bak niet. Mangrove hout eerder is mijn ervaring.

Althans ik kocht het onder de noemer mangrove toen.
 
Kienhout geeft de eerste tijd zeker wel een kleur af aan het water. Na een tijdje niet meer en lang niet alles evenveel. Hier namelijk ook wel theewater uit de bakken gehaald met veel kienhout en zie het in de lido nog steeds wel iets, maar nauwelijks en vind het zeker niet erg..
 

Terug
Bovenaan