Wat is er nieuw

240 liter Zuid-Amerika

Koemf

Member
Lid geworden
9 oktober 2024
Ik ben bezig met het plannen van een Zuid-Amerika gezelschapsbak van 240 l (120x40x50 cm). Qua vissen heb ik al een redelijk idee van wat ik wil, maar ik had er nog enkele vragen over. Momenteel denk ik aan de volgende samenstelling, ik heb hierbij nog vooral gekozen voor relatief makkelijke soorten. Eens dat ik over een aantal jaar meer ervaring (en budget) heb kan ik meer uitdagende soorten gaan proberen.

- 10-20x tetra's (aantal en soort nog te bepalen)
- 6-8x gemarmerde bijlzalm (Carnegiella strigata)
- 6-8x corydoras (liefst paleatus, hangt af van beschikbaarheid en wat past bij de andere vissen)
- 1-4x apistogramma (waarschijnlijk cacatuoides)

Dit leek mij, gebaseerd op wat ik tot nu toe gelezen heb, een gezelschap wat wel goed samen zou moeten kunnen leven, wat is jullie mening hierover?
Nu had ik hier nog de volgende vragen over, omdat ik vaak op verschillende websites en in verschillende boeken weer andere dingen lees:
- Apistogramma's: het beste een solitair mannetje, een koppeltje of een harem? Dit hangt neem ik aan ook af van het formaat van de bak en welke medebewoners er zijn.
- Qua tetra's twijfel ik nog. Neons en kardinaaltjes vind ik erg mooi, maar bijv. bloedend hart tetra's of roodneuszalmpjes ook. Welke andere leuke (misschien minder bekende) tetra soorten zijn er nog die in zo'n bak zouden passen? Ik hou het het liefst bij 1 soort, zodat ik hier een extra grote groep van kan houden voor een mooier school-effect.
- Ancistrus-meervallen vind ik ook erg leuk, en indien mogelijk zou ik er ook graag een van in mijn bak hebben. Gaan deze echter niet te veel concurreren met de corydorassen en de apistogramma's over ruimte op de bodem (ik had begrepen dat apistogramma's ook graag substraat in hun bek zeven)? Worden deze het beste solitair, als koppel of als groep gehouden? En eten ze niet te graag van de planten in hun bak?

Apistogramma en Corydoras wil nog wel eens conflicten geven. Laetacara curviceps of dorsigera gaat prima met Corydoras.
Scholenvisjes zijn er zo vreselijk veel, ga eens lekker googlen en soortjes bekijken bij je lfs.

Je kunt ook overwegen ipv cory's naaldmeervallen, bijv Farlowella vittata te nemen. Die zitten cichliden niet in de weg. En dan (sier)slakken als opruimploeg.
Je kunt bij AquaInfo eens kijken of je wat leuks kunt vinden.
Ancistrus houdt je het beste solitair. Een koppel kan behoorlijk enthousiast kweken en dan zitje met een jonkie-overschot.
Apistogramma zijn niet lang niet allemaal even makkelijk te houden, vraag hier op het forum flink wat info over. (Ik weet alleen dat de agassizi erg zwak is).

Kijk nog even goed naar de temperaturen, Corydoras paleatus is een echte subtropische soort, die past qua temperatuur niet lekker bij een Apistogramma cacatuoides. Naast het feit wat @Henny al noemt dat corydoras en Apistogramma over het algemeen niet de meest gelukkige combinatie zijn.

Bedankt voor de informatie iedereen, dan zal ik de keuze moeten maken of ik apisto's wil of corydoras, en als ik toch corydoras neem zal ik een andere soort dan paleatus moeten nemen die liever iets hogere temperaturen heeft. Die farlowella's kende ik nog niet, die zien er ook wel leuk uit dus die zal ik ook onthouden als optie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan