240L van NLAnaconda


N

NLAnaconda

Guest
Hey aquarianen.


Ik heb vroeger altijd aquariums gehad maar het heeft een tijdje droog gestaan in huis. Nu mijn broertje Canon bezig is met de herinrichting van zijn 714L grote badkuip, begon het bij mij ook weer eens te kriebelen.

En aangezien ik nog een Rio 240 had staan met 2 gerbils erin dacht ik: eruit met dat muizen grut, ik wil weer een aquarium. Nou had ik vroeger altijd gezeldschapbakken en later iets meer wat leek op een beetje biotoop maar na een paar avonden speuren op het internet werd ik geraakt door het aquascapen. En ook wilde eens wat anders gaan maken dan dat ik vroeger altijd deed.

Na het kijken van de film "Finding Dory" kreeg ik het idee om een soort "zoetwater zeeaquarium" te maken.

9fxOWKD-KrSzJPHdg6KFxWlBGm4wnHge.png


Uit deze scene uit "Finding Dory" komt de inspiratie. Het bruisende koraal vs de grote open enge lege zee.

De bak wil ik in 2 stukken opdelen:
  • Het linkerdeel (1/3) wordt een beplant 'eiland' wat het 'rif' moet voorstellen. De bedoeling is dat de meeste vissen hier in/tussen gaan zitten omdat ze daar beschutting vinden en zich terug kunnen trekken.
  • Het midden en rechterdeel wordt een uitgestrekt stukje niets wat de 'grote boze oceaan' moet voorstellen. Op een verdwaalde steen na wil ik dit leeg houden.

Dus dit is ruwweg mijn idee:

9fxOWKD-KrSzJPHdg6KFxWlBGm4wnHge.png



Wat ik nu in gedachten heb:
- De bodem wordt zand zo wit als sneeuw. Van dat bounty-achtige zeebodem zand. Ik verwacht namelijk dat met de tijd de bodem minder wit gaat worden door het vuil wat erin blijft zitten.
- De stenen rond het 'rif' worden grijs om zo een mooi contrast te krijgen met witte zand.
- Op het eiland komt een of meerdere stukken driftwood.
- Daarnaast komen daar verschillende planten. Weet nog niet definitief welk
- Ook het vissenbestand is nog niet zeker maar ik denk aan kleurige vissen (dwerg chicliden oid).
 
Nou gelijk maar naar de tweede update want er zijn al wat dingen gedaan.

Allereerst heb ik 5 zakjes van 5 kg met hagelwit zand gehaald bij Faunaland in Wezep. Dit zou mijn zeebodem moeten worden.

eVKrunRnkyrnrN4r6oCM8nlTVCD1IOsx.jpeg


Deze heb ik in het aquarium gedaan met daarop nog wat kienhout dat ik op zolder had liggen om een beetje het idee te krijgen hoe het moest worden. De achterwand is trouwens de achterkant van de 'regenwoud' poster die ik voor de gerbils had gebruikt. Kwam gelijk van pas.

Vervolgens ben ik met mijn broertje naar Amersfoort gereden waar ik bij Utaka een mooi stukje "korba wood" (?) heb gevonden. Maar veel stenen waren daar niet te vinden dus we zijn door gereden naar Eemland diervoeders. Die onderin de kelder een beste hoeveelheid stenen hadden liggen. Daar heb ik 8.5 kg van "grijs/wit"-achtige 'brownstone' mee genomen (al vraag ik me af of dat de juiste benaming is).

Anyway, eenmaal thuis natuurlijk gelijk de hele handel goed afgespoeld en in het aquarium gezet. Het hout moest zich nog volzuigen maar omdat ik geen grote teil had, dacht ik dat maar gewoon in het aquarium te doen.

eVKrunRnkyrnrN4r6oCM8nlTVCD1IOsx.png


Met de stenen het opzetje van het 'eiland' gemaakt.

eVKrunRnkyrnrN4r6oCM8nlTVCD1IOsx.png


Daarna het stukje hout erin gezet.

eVKrunRnkyrnrN4r6oCM8nlTVCD1IOsx.png


Vervolgens het waterniveau laten stijgen.

eVKrunRnkyrnrN4r6oCM8nlTVCD1IOsx.png



En het uiteindelijke resultaat van de eerste fase:
eVKrunRnkyrnrN4r6oCM8nlTVCD1IOsx.png


Ik ben er al behoorlijk blij mee. Het is natuurlijk anders dan een gemiddeld aquarium en dan moet je maar hopen dat datgene wat je in je hoofd hebt ook aan de verwachting voldoet, maar tot nu toe overtreft het de verwachting.

Enige minpuntje nu is de achterwand die niet helemaal lekker tegen de ruit aan 'plakt'. Moet nog eens kijken hoe ik dat weer strak krijg zodat die 'vlekken' verdwijnen. Anders ga ik de ruit denk ik schilderen.

Voor nu is het wachten tot het hout volgezogen is en het filter en thermometer aansluiten.
 
Enige minpuntje nu is de achterwand die niet helemaal lekker tegen de ruit aan 'plakt'. Moet nog eens kijken hoe ik dat weer strak krijg zodat die 'vlekken' verdwijnen. Anders ga ik de ruit denk ik schilderen.
voor het aanbrengen van zo'n poster een drupje zeepsop: met een trekker trek je het dan eenvoudig glad.
 
Ik, broertje van, heb zelf het tegenovergestelde, een donkerdere discusbak. Ben erg benieuwd naar hoe dit verloopt!
Het plan is wel leuk vind ik. Kijken hoe het resultaat gaat worden.
 
Vind het wel een leuk idee . Ben benieuwd hoe het gaat worden.
 
Origineel en leuk idee, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Mvg Martijn
 
Nou ik ben een avontje aan het knutselen geweest met photoshop om een beetje te kijken of ik wat mooie planten kon vinden. Dit is het resultaat.


aC3JDDMsM9VV-arGzFS9S29Gk3AFm7l3.png


Als je tips/wijzigingen/aanvullingen hebt, zet dat dan in dit topic over planten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de folie moet je je glas echt goed inspuiten met water en zeep (dreft ofzo werk heel goed) Doe dit met een plantenspuit verneveld! Ik spuit mijn vel ook altijd in zodat die niet onbedoeld op droge plekjes kan blijven hangen. Het handigst is het om dit met 2 of 3 personen te doen.

Hoe ik dit altijd doe is een stuk folie op zijn niet kleefkant leggen en het papier dat er op hangt voor de helft verwijderen (op een stuk van 140x55cm ga ik dan een stuk van 140x23cm vrij hebben van het papier! Dit is mijn bovenkant. Het papier krul ik gewoon over en laat ik hangen. Dit vlak besproei ik goed vochtig alsook het glas. Dan breng ik deze met 2 personen zo gelijk mogelijk aan! Op het moment dat je bovenaan in de hoeken gelijk zit zal al de rest automatisch goed georiënteerd zijn. En dan werk je altijd van het midden uit! Ik strijk (met speciale strijker want ik zit in het vak natuurlijk ;)) of met iets in de vorm van een bankpas (let juist op dat het niet te scherp word en je de folie niet beschadigd) in het midden van je folie tegen je glas van boven naar beneden. Eventueel wrijf je de rest van dit middelpunt naar jou toe aan LOS heel los zodat alles tegen het glas kleeft. Terwijl 1 iemand dit stuk tegenhoud kan jij de rest van het papier verwijderen. Je houd de folie nog omhoog zodat deze niet tegen het glas aan komt en je drukt terug het midden tegen het glas. Ondertussen laat je de hoeken mee naar beneden komen en wrijf je terug van het midden naar buiten met de vlakke hand. Zodra dit er tegen hangt ga je met je spatel of bankpas alles van uit het midden weg trekken naar buiten toe. Dus van in het midden kan je bvb een stuk naar boven werken en een stuk naar beneden. Dit mag je goed vastdrukken. Ik vind dat het het best werkt als je een soort van "ster" beweging maakt! Dus telkens van center richting een hoek. Wat je ook doet druk nooit eerst de zijkanten aan want dan kan je water niet weg! Je krijgt een heel mooi glad resultaat :
2016-11-10-15-30-11-jpg.jpg
 
@yov bedankt voor je tips. Je foto doet het helaas niet maar ik ga je tactiek proberen. Moet goed komen als ik het zo lees.
 
Nee, was een drama. Maar kwam denk ik ook door de oude poster die al wat kreukjes had. Die kreeg ik maar niet glad. Heb hele ding in de kliko gesodemieterd en de achterkant zwart geverfd :p
Ook niet echt verkeerd. Zal binnenkort een foto maken.

Verder heb ik het filter, thermostaat en UV filter die mijn broertje nog had liggen aangesloten. Gister een deel van de Co2 binnengekregen. Moet alleen nog wachten op het magneetventiel en dan kan ik verder met plantjes.
 
GbYHtQ6M_icA6Yljgnk_etYRBWwv_dh1.jpeg


Zoals gezegd is het met die achterwand niets geworden. Dus weg met die troep en ik maak m zwart.
Foto's maken is nu wel heel erg moeilijk met het hoge contrast van het witte zand vs de pikzwarte achtergrond. Als ik een keer tijd heb maar een keer een betere maken.
Het hout is nog niet gezonken dus de steen op het hout blijft er nog even mooi op liggen :)

Verder is het overgrote deel van de Co2 binnen. Behalve het magneetventiel. Ik verwacht in januari planten te kunnen halen. Rustig aan doen :)
 
Het is misschien iets minder Finding Dory, maar ik vind die zwarte achtergrond wel mooi hoor! Leuk begin en mooi plan voor je planten :)
 
Ja het geeft het geheel een wat rustigere uitstraling. Het is een beetje alsof alles nu zwart-wit is en ik denk dat dat straks de kleuren van de planten en vissen mooier uitkomen.
 
Afgelopen week begon er wat alg te ontstaan. Heb op aanrader van forumleden en @Canon wat snelgroeiende planten gekocht die de voedingsstoffen voor de algen moeten we gnemen, en ik heb de CO2 aangesloten. Deze is nu aan het indraaien.

rdAKZ5LzfYfFp_Ey75qKIziCNStab7zd.jpeg
 
Lange tijd geen update geplaatst. Wilde de bak eerst stabiel hebben met wat planten erin. Erg veel last van algen gehad maar nu de Co2 goed is afgesteld zijn de algen binnen 2 weken zo goed als verdwenen.
Gisteren planten geplant die de bodem moeten bedekken.

De bewoners zijn nu een aantal vuurgarnalen en 2 algeneters.

WhatsApp Image 2017-02-04 at 22.57.21.jpeg


WhatsApp Image 2017-02-04 at 23.01.47.jpeg


WhatsApp Image 2017-02-04 at 22.57.48.jpeg


WhatsApp Image 2017-02-04 at 22.57.59.jpeg


WhatsApp Image 2017-02-04 at 22.57.27.jpeg
 
Mooiste aquarium op het forum. Zowel qua inrichting als plantenbestand!

Ik blijf dit volgen!
 
9RGtU-uRjYELadnNnyEX9p-q5ZeQq3lC.jpeg


9RGtU-uRjYELadnNnyEX9p-q5ZeQq3lC.jpeg


Even een paar foto's zodat ik later kan zien hoe alles is gegroeid :)
 
Voor een eerste keer een aquarium ben ik er ook niet heel ontevreden over. Haha. Alleen links achterin wil ik wat groters/hogers. Maar daar komen al die kleine achterkanten van het hout uit en er is niet erg veel ruimte. Dus moet even uitzoeken welke plant ik daar kan plaatsen.
 
Nieuwe plant links achter toegevoegd en de rest is wat gegroeid. 10 Rasbora Galaxy toegevoegd. Veel jonge garnalen in de lage begroeiing.

IMG_0712.JPG
 
Dat is uiteindelijk de bedoeling ja.
En links nog wat voller.
 
Nu moet ik toegeven niet alles gelezen te hebben, maar wordt de uitstroom nog zwart? Valt hij wat minder op en wordt je oog meer naar de scape getrokken denk ik. Doet een beetje afbreuk aan het gave geheel om eerlijk te zijn!
 
Daar ben ik het wel enigszins met Killerfish mee eens. Of een glazen uitstroom? 't Kost wat, maar 't staat wel erg mooi (als je 'm schoonhoudt).

Verder ben ik erg benieuwd naar het "eindresultaat". Het ziet er al super uit!
 

Terug
Bovenaan