Wat is er nieuw

25 Liter van Bor

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bor
  • Startdatum Startdatum
B

Bor

Guest
Vandaag eerste indeling gemaakt voor een 25 liter garnalenbak.

Zie foto:
p7060040.jpg

Er moet nog het een en ander gebeuren, maar het begin is er.

Bodem: rivierzand zonder voedingsbodem. Planten worden Cabomba, kikkerbeet en een mosbal. Dus die halen alle voeding uit het water en niet uit de bodem.

Decoratie: Sponges bob huis, schatkist met luchtsteen erin, voederring en slakkenhuizen.

Achterwand, blauw papier.

Filter, verwarming en licht staan in bestelling.

Wat er nog meer in komt, Catappa stam. Catappa blad, Gerrit de Slak, dekruit nog wat voederringen om niet heel het oppervlak te laten begroeien door de kikkerbeet.

En dan is de bak denk ik vol genoeg.

Als de bak is ingedraaid ga ik beginnen met 10 vuurgarnalen en als het goed is vermenigvuldigd dat vanzelf.

Vergeet ik iets wat garnalen echt nodig hebben?

Wat voor licht hangt hierboven? Cabomba heeft best veel licht nodig. Misschien is waterpest of hoornblad daarom beter geschikt.

Ben benieuwd naar het vervolg!

~ Ivo

@Mascha&Ivo: het licht wordt: Dennerle Nano light, 9 Watt. Als de Cambomba het niet goed doet, dan houd ik waterpest en hoornblad in mijn achterhoofd. Dank voor de tip.

Cabomba was mijn eerste keus, omdat deze in overvloed in mijn Rio 180 groeit.

Mag je er wel meer inzetten.
Dat ene sprietje is niks.

Filter, verwarming en licht staan in bestelling.?
Voor dat geld had je een complet kunnen nemen.

Sponsfilter?

Komt goed Bertus, natuurlijk blijft het niet bij dat ene sprietje. Was om te kijken of de bodem dik genoeg was om de stengel vast te houden.
Cabomba en kikkerbeet heb ik in overvloed.

Ik had zeker een complete kunnen nemen voor dat geld, maar niet gedaan 🙂.

Filter wordt Eheim aquacompact 40, die is ruim voldoende voor deze bak. stromingssterkte is in te stellen op het filter.

Waarom ik heb gekozen voor deze setup is, dat als ik bijvoorbeeld naar 60x30x30 wil, dit ook nog kan met de gekozen lamp verwarming en filter, met een complete set zit je vast aan wat je erbij krijgt.

Leuk een garnalenbak,als het je bedoeling was om het heel onnatuurlijk te laten overkomen is het je gelukt iig! 😉
Ben benieuwd.

Okay.
Sponsfilters zijn ook goed,hoor.

Heb in mijn 2 x 30 ook met spons gemaakt.

Mijn bedoeling is om een foute bak te maken qua inrichting, maar niet qua waterwaarden. 🙂.

@Bertus: sponsfilter was inderdaad ook voldoende geweest voor garnalenbak, heb ik overwogen. Vond het alleen optisch iets minder mooi, maar kan nog een keer een optie zijn.

Even snel een update, de bewoners zitten erin. Alleen is het geen garnalenbak geworden, maar een slakkenbak. Er zitten nu posthoornslakken in en 5 x Neritina turrita.
Even kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen. Als het teveel wordt gaan de renslakken terug naar mijn rio 125 of ik verkoop ze.

Ik weet alleen nog niet of het de kleine posthoornslak is of de grote, want ik heb nog geen volwassen exemplaren.

De waterwaardes waren mooi stabiel, ik heb een maand ingedraaid. Het staat aardig vol, met decoratie.

Foto is gemaakt met de mobiel, dus kwaliteit is iets minder:

slakkenbak.jpg

Planten:

- Cambomba
- Kikkerbeet
- 3 x mosbal

Techniek:

- Eheim aquacompact 40
- verwarmingselement vastgesteld op 25 graden celsius
- luchtpomp met aansloten op steen
- Dennerle Nano light 9 watt ( aan 8,5 uur per dag)

Decoratie:

- 2 x Catappa Blad
- 1 x Catappa Bark
- Slakkenhuizen
- Spongebod Decoratie

Bewoners:

- Posthoornslakken
- Neritina Turrita

Bak draait prima, maar ik raak er een beetje op uitgekeken.

Het voor weinig een Qubie 25 zonder pomp met verlichting op de kop kunnen tikken en ik denk dat ik wat spullen ga wisselen.

Ik wil 2015 als het weer wat warmer wordt een watervlooikweek opzetten buiten en daarvoor kan ik de bak en het luchtpompje gebruiken.

De rest kan ik dan overzetten naar de Qubie25. De bewoners blijven dan wel de slakken, ik heb er nu ook een paar poelslakjes in. De aantallen lijken zich aan te passen aan het voedselaanbod, het bestand ziet er in ieder geval niet te druk uit.

Nu dus even brainstormen hoe ik de Qubie25 wil gaan inrichten, Gerrit en het ananashuisjes zullen wel gaan verdwijnen, dat was leuk voor even.

Die Qubie is juist uitermate geschikt voor garnalen! Slakken zijn leuk, maar garnalen zijn veel interessanter (vind ik dan).

Bedankt voor je reactie. Garnalen, daar moet ik ook nog even over nadenken. De 5 Neritina's wil ik in ieder geval behouden.

pa160487.jpg

De eerste start is alweer gemaakt.

Slakken vandaag toch verkocht, oude bak opgeruimd, nieuwe bak weer gevuld. De Neritina's hadden toch wel erg veel eitjes gelegd. Ik denk dat 5 van deze in een Rio 180 een mooi getal is, maar 5 in een 25 liter is qua leefruimte niet te weinig, maar qua eitjes wel teveel.

Planten worden:

- Rotala rotundifilia (achtergrond)
- Echinodorus magdalenensis (middenzone)
- Anubias nana (middenzone)
- Ranunculus inundatus (voorgrond)

De anubias wordt bevestigd aan een garnalenflat(je)

Techniek:

- Dennerle 9 watt
- Superfish 11 watt
- Superfish Qubie 25 met dekglas
- Verwarmingselement (als backup) wil eerst kijken met kamertemperatuur
- Tetra Tec In400 plus

Bewoner(s):

?

Zit te denken aan 1 CPO, moet me hier nog even over inlezen.

Bakkie beplant, foto is niet al te beste kwaliteit maar geeft een indruk.

Alle planten zijn wel emerse gekweekt, dus die mogen zich de komende tijd gaan aanpassen naar submerse, ben benieuwd naar de uiteindelijke vorm.

De echinodorus magdalenesis werd geleverd met uitlopers, dus die heb ik mooi in mijn Rio neergezet, daar was nog plaats.

img_0274.jpg

Mooi hoor! :thumbs:
Ik zal wel dat 11w lampje weghalen als je geen draadalgen soep wilt.

Ik zat al te twijfelen of het niet teveel was, ik volg je raad op en ik zal de 9 watt in het midden zetten.

Net de eerste snoeibeurt uitgevoerd, de Ranunculus flink terug gesnoeid om de eerste nieuwe scheuten meer licht te geven. Ook wat bladeren van de Echinodorus weggeknipt, er vormt zich al een uitloper 🙂. De Anubis met rust gelaten en Rotala ook. De Rotala begint net met de eerste submerse blaadjes.

De bewoner wordt een koppeltje Cambarellus diminutus, deze bleek na een tip op dit forum beter geschikt dan een CPO voor dit Aquarium.
Maar die wil ik pas toevoegen als het aquarium is ingedraaid en alle planten naar mijn tevredenheid staan (dit zal langer duren dan indraaien).

Een lamp verwijderd na de tip van franketrank en dit bevalt tot nu toe goed.

Natuurlijk de foto's een totaaltje een een van de uitloper van de Echinodorus magdalenensis

pa290007.jpg

pa290004.jpg

Dank jullie wel.

Ik ga denk ik wel veel geduld met dit bakje nodig hebben, met het resultaat wat ik voor ogen heb. Niet zolang geleden wist ik niet eens het verschil tussen submerse en emerse, maar nu vind ik het erg leuk en interessant om die aanpassing van de planten te zien. Nooit gedacht dat de aquariumhobby zo veelzijdig is 🙂.

Leuk bakje!
Als je Rotala straks gaat groeien zul je veel moeten gaat knippen!
Knip ze laag zat af anders krijg je boven veel meer blad al onder dat is jammer.

Zelf knip ik de achterkant vaak iets onder het water oppervlak af en de voorkant laag genoeg.
Zo krijg je onderin dichter blad en zit je toch niet met een kale bak.
Als het voor gegroeid is kan je de achterkant wat verder terug knippen als je wil.

Dankjewel GewoonJoey,

Het groeit erg langzaam, ivm weinig licht. De Rotala heb ik al een keer herplant (ik heb het emerse deel verwijderd, nu hebben alle blaadjes mooi dezelfde vorm. De Ranunculus gaat het denk ik niet redden, ik heb nog maar een paar sprietjes over, die wacht ik nog even af. De Anubis doet het goed.
De Rotale groeit denk ik maar 1 cm per week, dus ik heb er niet zoveel onderhoud aan. De waterwaarde zijn al wel mooi stabiel.

Zal binnenkort weer een keer een foto maken.

Dankjewel voor de tip van de Rotala, het is inderdaad de bedoeling om een volle plantenbak te hebben.

Afgelopen zondag heb ik 2 Cambarellus diminutus gekocht en deze scharrelen nu lekker in mijn bak. De grootste van de 2 had net een poelslak gevangen en was deze lekker aan het oppeuzelen, dus ik denk dat over een tijdje alle aanwezige poelslakken in dit aquarium verdwenen zijn.

img_0294.jpg

img_0297.jpg

Het zijn pittige kleine beestjes die kreeftjes 🙂.

leuke bak!

hoe maken de kreeftjes het?

mvg

Dankjewel.

Met de kreeftjes gaat het goed, het vrouwtje is zelfs al zwanger. Ze hebben ieder hun eigen plekje gevonden in het aquarium en ze komen altijd even kijken als ik voor de bak sta. Ik ben blij met de aanschaf.
Iedere slak die durft op de bodem te lopen gaat eraan, maar dat vind ik niet zo'n probleem, dan wordt de hoeveelheid slakjes ook niet te groot.

Ben benieuwd hoeveel jongen eruit komen en hoe de kreeftjes daarmee om gaan.

Mooi dat er al een kreeft eitjes heeft. Met voldoende beschutting zullen zeer zeker een aantal het redden hoor. Ik heb eens jongen bij de cpo s gehad, maar zag ze pas scharrelen toen ze al een halve centimeter waren ongeveer. Bij de geboorten zijn ze piepklein namelijk.

Ik hoop dat er een paar het redden, ik ze die eieren nu nog onder de staart zitten, dus nog even afwachten. Ik had gelezen dat de eieren na 3 a 4 weken uitkomen, 1,5 week geleden vielen de eieren me op.

Het zou de eerste keer zijn dat er jong spul in een van mijn aquariums rondkruipt. Uitgezonderd de slakken dan.

Ja ze dragen de eitjes vrij lang. Er zullen heus wel wat het redden hoor als je voldoende beschutting hebt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan