250 x 55 x 75 van Jonas (VanooteghemJ)

  • Onderwerp starter VanooteghemJ
  • Startdatum

V

VanooteghemJ

Guest
Sinds vorige woensdag is mijn nieuwe bak aan het indraaien.
Nu geduldig proberen blijven :))
Gelukkig heb ik een nog draaiende 1m20 bak, waarvan ik af en toe wat filtermateriaal verhuis.

Even de techniek opgelijst:
Bioloog 150 x 40 x 50, voornamelijk gevuld door biologisch materiaal.
Rollermat zorgt voor de mechanische filtering
JEBAO MDC-10000 is de opvoerpomp
4 stuks HVP GOLDLINE 1200MM 48W 24V zorgen voor de verlichting

Qua inrichting zal ik nog een en ander veranderen, er zijn nog 2 stukken hout aan het weken, die wilden nog niet zinken.
Planten zijn voornamelijk echinodorus, vallisneria, elodea densa, heteranthera zosterifolia en pistia stratiotes.

WhatsApp Image 2020-05-26 at 12.41.14.jpeg
 
Die sterbai kan je rustig 40 van nemen.
Die Pterophyllum zou ik min 16/18 in doen.

Ik mis een mooie pleco. Panaque bijvoorbeeld.
 
Die sterbai kan je rustig 40 van nemen.
Die Pterophyllum zou ik min 16/18 in doen.

Ik mis een mooie pleco. Panaque bijvoorbeeld.

Ik dacht dat ik qua aantal vissen al op het randje van te veel zat.
Rustig opbouwen en dan zal ik nog zien zeker?

L-nummers en pleco's zijn inderdaad nog leuke vissen maar ook grote vervuilers, ik ga me nog eens moeten inlezen.
 
Nou geloof me maar.
Op het randje nog niet hoor.
Als je die vissen los laat zie je amper wat zwemmen.
En voor de vervuilers heb je een bioloog.
 
Nou geloof me maar.
Op het randje nog niet hoor.
Als je die vissen los laat zie je amper wat zwemmen.
En voor de vervuilers heb je een bioloog.

Dat is ook weer waar!
Ik denk dat ik de vissen in een keer of 3 zal toevoegen, met de manen als laatste.
Dan kan ik nog zien hoeveel het er precies worden ;)
 
Zoals beloofd, even wat foto's van rond de aquarium.
WhatsApp Image 2020-05-26 at 19.26.42.jpeg

De linkerkant van de bioloog, beginnend met de rollermat die er de vuildeeltjes uithaalt, daarna de gebruikelijke biologische pijpjes. De witte zijn de nieuwe, de bruinere zijn er uit mijn ander aquarium :pp
WhatsApp Image 2020-05-26 at 19.26.42(1).jpeg

De rollermat in detail, aan de linkerkant zit de verse rol, eenmaal hij vuil is, rolt die door naar de rechterkant.
Tussen de rol, zit de afvoer van de aquarium, dat water stroomt dan door het vlies, waardoor het gefilterd wordt.
De vlotter geeft aan wanneer het water tussen de vliezen stijgt (het vlies is te vuil aan het worden), via een motortje rolt de mat dan een tikkeltje door.

WhatsApp Image 2020-05-26 at 19.26.42(3).jpeg

Aan de rechterkant van de bioloog zit de opvoerpomp met de verwarming.
WhatsApp Image 2020-05-26 at 19.26.42(4).jpeg

Links van de aquarium is de bioloog aangesloten op de afvoer, en daar heb ik ook een uitgietbak gezet. Ook het laddertje, dat ik toch wel nodig heb, kan hier in staan :pp
WhatsApp Image 2020-05-26 at 19.26.42(2).jpeg

Dit is boven de aquarium, de 4 ledbalken en 2 kraantjes, een met leidingwater en een met regenwater.

Zo, dat is zo een beetje alles, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom! :petjeaf:
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-05-26 at 19.26.42(1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-26 at 19.26.42(1).jpeg
    73.4 KB · Weergaven: 60
echt heel knap!!
had je al die aanvoer(regen,kraantjeswater) en afvoer al zitten
of moest je alles nieuw plaatsen?
 
Na ongeveer 2,5 weken indraaien heb ik de visjes van m'n ander aquarium overgezet naar de nieuwe bak. Ik meet al een tijdje nitriet en de resultaten waren (en zijn) heel stabiel. Ook na het uitknijpen van een vuile filterspons uit de andere bak, kreeg ik geen nitrietopstoot.
Dus besliste ik om de visjes (11 pristella maxillaris en 2 overgebleven kardinaaltjes) over te zetten, ik verhuisde ook nog al het biologisch filtermateriaal van de andere bak mee.
Nu de komende dagen elke dag nitriet meten om alles goed op te volgen, maar vooral ook genieten van het zicht:smitten:
IMG_20200606_214120496.jpg
IMG_20200606_213344093.jpg
 

Terug
Bovenaan