Wat is er nieuw

250x40x60 Malawi (Joramvd25)

Joramvd25

Well-known member
Lid geworden
16 november 2015
Beste iedereen,

Zoals misschien sommige al weten ben al al een tijdje bezig met mijn nieuwe bakkie, alleen ben de laatste weken al even aan het wachten tot mijn verwarmingselement binnenkomt (AliExpress..). Vandaar dat het mij wel leuk leek, (misschien vooral voor mezelf), om even een fotoalbum te starten. 🙂

Even de basisinfo over mijn bakkie:
-De lengte is dus 250 cm , diepte 40 cm en waterhoogte is 60 cm, wat uitkomt op een bruto inhoud van 600 liter.

-Op het moment zit er een Filter in die 2400 L/H filtert. Het is een merkloos filter. De reden dat ik voor deze filter heb gekozen is , omdat ik vroeger altijd een Eheimfilter had, maar als ik dat nu weer zou doen ik snel meer dan �200 euro kwijt was. Vandaar deze test aangezien ik het idee heb dat je bij Eheim ook heel erg voor het merk betaald. Tot nu toe erg tevreden, weinig lawaai en toch wel krachtig.

-Als verlichting heb ik nu 2 tl balken en een blauwe ledstrip van 5 meter. Ik ben nog van plan om de 2 tl balken te verwijderen en in plaats daarvan helemaal over te gaan naar Ledstrips, alleen is nog even goed kijken hoe ik dat ga doen.

Ik heb er momenteel voor 60 kilo aan wit aquariumzand (van de Hornbach) inzitten, en zon 160 kilo stenen.

Totaalplaatje:
239744joramvd25_0_82_img_1785.jpg

Op het moment is hij nog zo ingericht, dit is alleen nog om even een beeld te geven hoe het er nu uitziet. Heb ook in mijn andere topic voor mijn vissenbestand het er al even over gehad. En ben van plan om het minder een steenstort te maken en het meer tegen de achterkant op te bouwen.

Vissenbestand:
Met mijn vissenbestand ben ik nog een beetje aan het knutselen. Heb bij mij een zeer grote hobbykweker in de buurt, en ben met hem een beetje aan het puzzelen hoe ik mijn bak wil gaan inrichten. Hijzelf heeft ook een paar showbakken staan van rond de 1,80M waar hij Mbuna's en Haps door elkaar heeft. Ikzelf ben van plan om dit ook te gaan proberen en als ik teveel spanning in de bak merk, de verantwoordelijke vissen eruit te halen.

Mijn plan was om vooral met veel klein grut (denk aan een cm of 5/6) van de Hans (de hobbykweker) te beginnen. Op deze manier zullen ze mooi in mijn bak groeien. Maar voor het moment heb ik dit in mijn hoofd:

- Metraclima Estrae
- Pseudotropheus saulosi
- Metriaclima grashakei
- Aulonocara Fire Fish
- Labidochromis Auratus
- protomelas taeniolatus (red empress)
- Capidochromis borleyi
- Labidochromis caeruleus Yellow
- Pseudoptropheus Crabro

Hier zou ik dan overal ongeveer 1 man op 3 vrouwtjes van doen, misschien bij de agressievere soorten zoals de Labidochromis Auratus 1 op 4.

Voor op de bodem zat ik te denken aan een synodntis soort (idee�n zijn welkom), en aan de hand van de soort het aantal. Zal denk ik ergens rond de 10 liggen.

Bij het aquarium heb ik ook nog 3 kleine aquaria aangeschaft. De kleinste is 40 x 30 x 30 , die daarna is 50 x 30 x 40, en de grootste is 60 x 40 x 40.

In de 40cm ben ik van plan om een vuurgarnalen kweek op te starten, dit als een beetje levend voedsel voor mijn visjes, en omdat deze gewoon erg leuk is.

Daarnaast hoop ik nog wel van mijn visjes af en toe wat jongen te krijgen. Ik heb met Hans afgesproken dat hij ze van me overneemt als ik er teveel krijg (Mooi geregeld), maar dan zal ik het kleinste grut ook in de 40 cm bij de vuurgarnalen willen laten opgroeien, en de 50 cm en de 60 cm voor de grote jongen te gebruiken.

Ook twijfel ik er over om de synodontis petricola er bij te doen, en met deze visjes in de 60 cm (Als deze leegstaat), af en toe een kweekpoging te wagen.

Dit was het voor nu. Ik hoop deze week mijn verwarmingselement binnen te krijgen, en dan wil ik dit weekend mijn eerste visjes erin gaan doen, en dan van het weekend een update te plaatsen.

haha, ben al ongeveer 5 weken aan het wachten + 2 weken om mijn te schuren en nog een keer te verven.. dus tijd zat gehad om na te denken, maar ben onderhand het wachten wel een beetje zat haha... Maar als je tips hebt hoor ik het erg graag!

Wat een schitterend formaat bak!
Schrok ff van de inrichting maar lees dat je dat nog gaat veranderen gelukkig,lijken nu net grafheuvels oid 😉
Ben benieuwd,succes!

Ben ook erg benieuwd en ik vind de inrichting wel al erg grappig, al is het misschien iets te symetrisch..

Nou, vandaag in alle vroegte waterwaardes laten meten, geen eigenaardigheden:

pH; 7,9
KH: 8
GH: 15
NH3/4: 0
N02: 0
NO3: 10

Daarnaast komt als het goed is vandaag mijn verwarmingselement eindelijk binnen. Begin het wachten nu toch wel zat te worden aangezien ik ook graag een nieuwe inrichting wil proberen.

En nog meer goed nieuws, een ander forumlid (SenSa) hij bij mij in de buurt nog 5 synodontis petrolica over. Deze zullen dus naar verwachting ook ergens deze week erbij komen.

Als het verwarmingselement vandaag binnenkomt zullen jullie vanavond nog fotos krijgen van de nieuwe inrichting!

En hij is binnen hoor!

788356joramvd25_0_82_e5b10fccab4e4e2b8a9f5b3613cea104495b73c10d4f40c482780f611d227ce4.jpg

Eindelijk, gelijk ge�nstalleerd en het hele aquarium omgebouwd, het blijft erg lastig om foto's te maken. Ik gebruik namelijk 2 TL buizen en een blauwe led strip, maar op 1 of andere manier zie ik de led strip amper met het blote oog, alleen wanneer ik een foto maak wordt de hele foto blauw. Wat filters op los gelaten en zo zien het aquarium er nu uit.

Helemaal:

652368joramvd25_0_82_a525bf53495e44ccbf292282ee441b4641ba726a6bce401e903b31793c8afde5.jpg

595997joramvd25_0_82_d674d59ee8bf4c1295309f7ac61877a6f8c6ea4b4d704f489c90f0b9c18624a7.jpg

Rechts:

329348joramvd25_0_82_47351e3b205145728088b888d848de3b015ddd4205bf46098805efa42f0bde30.jpg

Tempertuur stijgt al snel (was 18):

672846joramvd25_0_82_012005a24abf4ea88686e570dcf6f093ba0b39fb136f4577a6f196587a6b5251.jpg

Excuses voor de foto's, ziet er echt niet mooi uit. Heb ze gemaakt met mijn telefoon maar wordt denk ik toch echt wel tijd dat ik camera ga kopen. Misschien komen er morgen of overmorgen nog wat syno's in maar dat wordt even kijken.

Dit was het weer even, en verbeterpunten voor inrichting hoor ik zoals altijd graag!

Stenen zijn erg mooi gestapeld!

Maar zoals je zegt, die eerste foto's zijn raar gekleurd. Echter de voorlaatste is wel erg mooi!

Beter zicht zo de stenen.
Heb je wel maatregelen genomen voor de veiligheid ivm gravende vissen waardoor de stenen onstabiel kunnen raken?

Er licht een laagje piepschuim op de grond, heb dat best goed weten weg te werken naar mijn mening door middel van het Zand. Ben alleen beetje bang dat dit te weinig is. Ook vandaag aardig wat steeninstortingen gehad en iedere keer ook weer hartklopping gehad... Zag het al voor me hoor ik een foto hier kon plaatsen met al die liters over de vloer. Maargoed!

Ik baal best van die kleur, ga morgen even camera van iemand lenen en goede fotos proberen te maken. Morgen komen trouwens ook de eerste synodontissen. Die zitten namelijk nu echt veels te klein bij een vriend van me.

Goed, Vandaag mijn best gedaan, en de eerste 3 visjes zitten er in!
Het zijn 3 synodontis Eupterus. Heb helaas geen foto kunnen maken maar ze zitten in de stenenhoop in het midden van de bak.

Daarnaast even mijn best gedaan voor goede foto's, en hier zijn dan eindelijk normalere foto's.

Helemaal:
484495joramvd25_0_82_3.jpg

Links:
252135joramvd25_0_82_2.jpg

rechts:
517296joramvd25_0_82_1.jpg

en midden:
945729joramvd25_0_82_4.jpg

Als je misschien heel goed kijkt in het midden zal je daar 1 van de syno's zien. Waren even hun kleur kwijt van de reis maar moment dat ze in de bak kwamen zag je gelijk al weer een beetje de kleur terugkomen. Ben er in ieder geval erg blij mee! Rest van de vissen komen pas volgend weekend, ga namelijk aankomende zaterdag weekje weg. Dus dan volgen er zeker meer foto's!

Wauw, indrukwekkende bak. Mooi zo'n lengte! Ben benieuwd hoe die is wanneer je klaar bent.

Groet,
Paul

Wat een stenen Joram!
Ziet er mooi uit maar ik zie nog geen vissen??
Mooie lengte deze bak!

Groetjes John.

Ziet er mooi uit!

Ik ben benieuwd hoe je vissen combi gaat werken. Ik mijn voormalige bak (250x60x60) was het geen echt succes en was het vooral lastig om de vissen van het goede voer te voorzien. Mbuna's en Haps hebben namelijk nogal verschillend voer nodig (eiwit arm - eiwit rijk).

Kijk verder goed uit met je stenen, leg ze echt goed vast want er hoeft er maar 1 ongelukkig tegen de voorruit te rollen...

Succes met je bak, je bent goed bezig!

Dank voor de complimentjes, visjes kan je inderdaad nog niet zien want die zijn er nog niet. 🙂 komen volgend weekend.

En ja vissen combi wordt inderdaad een beetje passen en meten, vandaar dat het fijn is dat die kweker in de buurt woont. Als er dan echt wat niet lukt dan hebben ze daar nogsteeds een goed tehuis. Voor de rest maakt hij zelf ook voeding voor mbuna en hap's, ook daar wordt het even passen en meten, alleen bij hem gaat het goed dus dat heb er vertrouwen in.

En voor de stenen kijk in inderdaad erg uit... Moet daar misschien voor de echte vissen inkomen even goed naar kijken dat echt niks kan vallen. Zou zonde zijn.

Fraaie bak. Zelf zou ik nog iets meer met de hoogte spelen ( enkele stenen tot oppervlakte).
Het is zeker fijn dat de kweker in de buurt woont en je vis eventueel terug kan brengen, maar ik denk dat uitvangen wel eens een hele klus kan worden.

Het uitvangen ervan kan inderdaad nog wel wat problemen opleveren. De synodontissen zie ik ook amper, zitten ook mooi verstopt tussen de stenen!

De hoogte in gaan is wat lastiger, aangezien ik aan de voorkant wat ruimte wil overhouden. Daardoor in de stenenstapel erg smal en is het best lastig om nog zo hoog te komen.

Ziet er mooi uit hoor! Vind deze opstelling echt een stuk mooier dan de eerste. Bak lijkt ook erg lang zo (is hij natuurlijk ook)

je bent inderdaad wat beperkt met stapel door je diepte. Maar ziet er goed uit hoor niet mijn meer maar ben benieuwd hoe het word

Geweldige bak en verlichting zeg,
Mijn complimenten!
Ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien met vissen,
Maar hij is nu al schitterend!
Geeft toch een apart aanzicht , lang en niet zo heel diep.
Maar het resultaat mag er zijn.

Iedereen bedankt voor de complimenten! Alles is even iets sneller gegaan dan verwacht, aangezien de opgroeibak van een vriend in de buurt begon te lekken. Vandaar dat ik zijn visjes heb overgenomen. Zijn allemaal tussen de 2 en 5 cm.

Het zijn er een stuk of 34 van de soorten:
P. saulosi
P. Elongatus
Haplochromus SP. 44

en er zat ook nog 1 P. Acei jong tussen.

Even wat foto'tjes van de kleintjes en de syno's:
599439joramvd25_0_82_img_2305.jpg

488762joramvd25_0_82_img_2277.jpg

113723joramvd25_0_82_img_2284.jpg

324689joramvd25_0_82_img_2288.jpg

651764joramvd25_0_82_img_2301.jpg

261698joramvd25_0_82_img_2300.jpg

161264joramvd25_0_82_img_2299.jpg

169649joramvd25_0_82_img_2297.jpg

491812joramvd25_0_82_img_2308.jpg

542966joramvd25_0_82_img_2309.jpg

199867joramvd25_0_82_img_2304.jpg

531561joramvd25_0_82_img_2282.jpg

Ik ben van plan om ze allemaal uit te laten groeien en dan er van elke soort de mooiste te selecteren tot een harem en de overige weg te doen naar een ander goed tehuis. Volgend weekend ga ik de rest van de visjes halen. Dus dan ook meer foto's

Vindt het erg leuk dat ik de visjes zo jong heb nu zodat ik de visjes kan zien opgroeien!

Nou vandaag eindelijk de rest van het bestand opgehaald, en zoals veel misschien al op zaten te wachten, eindelijk wat kleur.
Het totale bestand is om dit moment:
- Haplochromis sp 44 redtail 6x
- Pseudotropheus demansoni ?x
- Pseudotropheus saulosi ?x
- Pseudotropheus acei 1x
- Melanochromis Auratus 6x (nog aan het wachten wat mannetjes en wat vrouwtjes worden)
- Nimbochromis Venustus 6x (ook nog aan het wachten)
- Aulonocara Fire Fish 3x (1 man 2 vrouw)
- Labidochromis caeruleus Yellow (1 man 3 vrouw)
- Metraclima Estrae (1 man 2 vrouw)

Vandaag lekker hele dag naar de bak zitten kijken en kon het echt niet laten om even een heel aantal foto's te maken. (excuses voor de kwaliteit foto, moet het met mijn telefoontje doen)

781972_0_82_img_2456.jpg

643579_0_82_img_2461.jpg

772854_0_82_img_2463.jpg

892787_0_82_img_2464.jpg

948499_0_82_img_2465.jpg

678286_0_82_img_2466.jpg

833394_0_82_img_2470.jpg

214166_0_82_img_2473.jpg

373822_0_82_img_2475.jpg

116514_0_82_img_2477.jpg

Nou zoals sommige van jullie misschien al hebben gelezen in mijn andere topic is het niet echt goed gegaan vorige week. Waarschijnlijk een nitrietpiek gehad en bijna alles is dood.

Huidige vissenbestand is nog:
-Metraclima estrae (1 man 2 vrouw)
-nimbochrimis venustus (2x)
-synodontis euterus (3x)

En ik heb ook nog 2 of 3 kleine visjes gezien van de saulosi.

Erg vervelend allemaal, maar heb er wel veel van geleerd.

Ik heb er nog een extra pomp voor 700 l/h aangesloten om dit voor de volgende keer te voorkomen.
Daarnaast volgende keer dus veel rustiger aandoen, beetje bij beetje de vissen toevoegen.
En nog even aankijken hoe het nu verder met de vissen gaat, ze zwemmen er wel wat actiever bij.

Ja klopt bertus, alles was nieuw. De bodem lag er wel al 2 maanden in maar toen zaten er nog geen vissen bij.

Nee, daarom was de bodem ook nog niet vuil genoeg.
Ook geen bacterie, he.
Was dat wel zo ,had de bodem ook wel mee geholpen,nitriet laag te houden.

Is gewoon een leer,voor de volgende keer,he.

Heb je maar 2cm aan bodem? Ik zit denk ik wel over het dubbele. Heb je misschien ergens een foto? Ben best nieuwsgierig hoe het er uit ziet.

Nou, na al die problemen even zelf wat rust genomen en het aquarium ook even wat rust gegeven want was iets minder. Heb er gelijk gebruik van gemaakt en heb nog een pomp aangesloten en die slangen netjes door mijn kast laten lopen naar de andere kant van het aquarium. Ik heb nu dus 2 invoeren aan de linkerkant van mijn aquarium en 2 uitvoeren aan de rechterkant.

Links zit ook nog steeds het luchtpompje en rechts heb ik de spraybars iets boven waterniveau gezet zodat ik ook voldoende oppervlaktebeweging heb.

De vissen die het overleefde hadden waren:
-Metraclima estrae (1 man 2 vrouw)
-nimbochrimis venustus (2x)
-synodontis euterus (3x)
-1 demasoni kleine

Deze heb ik eerst aangevuld met:
-1 moorii
-3 auratus (1 man 2 vrouw)

Deze heb ik er ongeveer 3 weken geleden ingedaan omdat ik ze op marktplaats bij iemand in de buurt zag staan. Was een zwaar verwaarloosd aquarium en de beestjes zagen er ook in het begin dramatisch uit. Ze zaten allemaal in een 1 meterbak met een stuk of 60 vissen. Dus amper ruimte om te bewegen. 1 Auratus vrouw was zo goed als wit en het mannetje is ook blind aan 1 oog. Ik ben voor de moorii nog op zoek naar gezelschap aangezien zij wel altijd graag in een groep leven.

Alleen tot mijn verassing kwam ik gister thuis en zag ik dat de wat gezondere auratus vrouw haar bekkie vol met eitjes had. Had dit zelf helemaal niet zien aankomen aangezien het mannetje blind is aan 1 kant en niet heel erg gezond oogte. Daarnaast had ik ze in tegenstelling tot de Estrae nog totaal geen paringritueel zien vertonen. Het mannetje leek gewoon totaal niet ge�nteresseerd.

Daarnaast zijn er gister ook nog 15 synodontis petrolica aan het bestand toegevoegd. Deze zijn nu nog erg klein (centimeter of 3) maar dat lijkt tot nu toe nog niet echt problemen op te leveren. Je ziet ze aan alle kanten door de rotsen heen zwemmen op hun gemakje. Enige waar ik nog wel over na zit te denken is hoe ik deze visjes het beste kan voeren. Dit omdat alles wat ik in de bak gooi, bijna gelijk door mijn vissen worden opgevreten. Maakt niet uit hoeveel voer ik erin gooi, alles is binnen een minuut weg. Dus tips zijn altijd welkom!

En het is niet voor niets een fotoalbum dus tijd voor wat foto's:

Foto van vrouwtje met eitjes:
722537joramvd25_0_82_img_3350.jpg

817624joramvd25_0_82_img_3351.jpg

Andere vrouwtje die weer iets meer kleur begint te krijgen:
169424joramvd25_0_82_img_3352.jpg

534745joramvd25_0_82_img_3353.jpg

En de nieuwe syno's:
787954joramvd25_0_82_img_3356.jpg

829378joramvd25_0_82_img_3357.jpg

Totaal plaatje en foto's van de moorii ben ik vergeten te maken maar die komen de volgende keer!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan