250x70x70 ombouw en deksel maken.


274909

Even kijken hoe het eruit zou zien. En ben blij met het resultaat.


274905

Hij staat inmiddels op zijn plek. Ook alle piepschuim platen vervangen, en gelijk nu ik tillers had de bak kaarsrecht op het onderstel gezet.

Ook 2 mensen over de vloer gehad die de 150 bak wilde overnemen. Hij is ondertussen al weg ook.

274907

Let niet op de rommel.

Ik ben ook aan de slag gegaan met de ledstrips.
Heb ze bij ledstrip koning besteld. Aquarium strips, dus goed waterdicht, met een time controller.

Eerst de leds maar op de strips geplakt, en gelijk alle kabels genummerd.

Het aansluiten van de kabels is met het schematje goed te doen.

De ledstrips zijn precies 250, maar gelukkig om de zoveel cm af te knippen. Extra lijm en eind dopjes zaten er gelukkig ook bij.
274911

De zilvere unit is de adapter/voeding/cooler.
Wat ze er niet bij vertellen bij de verkoop, is dat die best wel flink waait zegmaar.. als mensen de fx6 al luid vonden, gaan die zeker niet blij zijn met deze koeler installatie unit..
274912

Gelukkig is dat voormij geen probleem, gezien het herrie apparaat maar met 2 draden aan de time controller zit, was de keuze dus snel gemaakt.
274913

Het herrie apparaatje kan vriendjes worden met de pomp, en mogen samen in de garage herrie gaan maken.

Heb bij de ledstrips expres de langste optie aan extra draad genomen, ik wist nog niet precies hoe ik de ledstrips zou gaan doen, en dacht liever teveel dan te weinig.
274914

Al is al het overige draad makkelijk weg te stoppen onder de bak

274915


Nu is het alleen nog even kennis maken met het programma PLed. De basis is niet zon probleem. Maar om het precies naar wens te krijgen zal flink uitproberen worden. Heb er zin in.

Eerste valkuil waar ik wel tegen aan loop.
Bij het ophalen was er beperkt licht, en ook met schoonmaken is het mij niet opgevallen.
Maar nu ik het zwarte zand( had ik nog liggen) erin heb zitten, met 3 plantjes en een luchtpompje, en eindelijk goede verlichting... wat een enorme zee aan hele fijne krasjes, alsof er met een schuursponsje aan de gang is gegaan.

Even wat gegoogled, en ik kwam cerium oxide tegen. Van wat ik lees kan het alleen maar opknappen, ik heb fotos geprobeerd te maken, maar de camera legt de fijne waas aan krassen niet vast.

Dus mijn indraaiende bak kan weer leeg, wat ergens een geluk bij een ongeluk is. Door mijn impulsieve gedrag heb ik gelijk al mijn zwarte grind er al ingedaan.. niet nadenkend dat ik uiteindelijk misschien een andere bodem wil dan in mijn 150 bak.
Ik wil dus voor een zandkleurige bodem gaan.
Korrel niet te fijn voor het dichtslippen van het zand. En dan met mopani hout een mooi amazone gevoel creëren. Staat denk ik enorm gaaf met 50 exodons.

Als er tips zijn over krassen verwijderen:iloveyou:
Ook tips over waar ik grote stukken mopani hout kan vinden zijn heel welkom.

Ooh en over de draaidop omdraaien, op deze manier steekt hij niet een eind uit in mijn aquarium maar juist eronder. Ik heb met wat rubber ringen en een rolletje teflon tape het geheel vochtvrij gekregen.

Ik heb 100 kilo zand besteld, dat zal wat uitspoel werk worden.

Was m weer.
 

Bijlagen

  • 20190607_144249.jpg
    20190607_144249.jpg
    88 KB · Weergaven: 136
  • 20190615_023219.jpg
    20190615_023219.jpg
    89.4 KB · Weergaven: 156
Lekker bezig! ZIet er goed uit. Krasjes is wat minder, maar valt dus toch best wel op als ik je zo hoor? Hopen dat je er wat aan kunt doen nog
 
Je gaat lekker jammer van die fijne krassen maar das het risico van een tweedehands bak
Kast ziet er een stuk beter uit had alleen had ik ook de onder plaat in het frame ook vervangen (die waar de tc420 op staat ) wel zo netjes en geen kans op schimmelvorming en sterker
Maar goed das ieder zijn eigen keuze.
Wat de opmerking van het geluid van de fx6 betreft is te veel om het op zon 1,5 meter naast je te hebben staan zeker in een woonkamer.
Maar daar heb jij geen hinder van :thumbs: :D
 
Leuk project maar met vissen die vooral vlees eten en enkel een buitenfilter is dit gedoemd om een probleem te gaan vormen.

Blauw alg en allerlei andere problemen liggen op de loer omdat je met zo weinig filter volume en ook nog een gesloten filter nooit een goede waterkwaliteit kan krijgen.

Enige wat nog kan is waanzinnig veel water verversen.
 
Er is even wat tijd overheen gegaan. Maar langzaam maar zeker begint hij er beter uit te zien.

de krassen heb ik na veel proberen toch maar voorlief genomen. Uiteindelijk moet op zijn plek van wand tot wand een 350x100x100/120 komen.
Met dat in mijn achterhoofd heb ik besloten de krassen te laten voor wat het is.

De planten die erin staan hebben nog geen druppel plantenvoeding gezien, en doen het ook wat minder.
Ook blijken de goudvissen mijn lelieplanten kapot te sabbelen.

Stukken hout ben ik nog mee aan het expirimenteren. Er drijft er ook nog 1, maar zoals al wel duidelijk was, heb ik geen haast.


Met betrekking tot het filter. Ik weet niet precies hoelang ik al draai, maar buiten het gebruikelijke ruitje schoomaken, en vuil met +- 10% water afhevelen, Heb ik nog niets aan mijn filter hoeven doen. Ik heb nu zon 30 tot 40 gezelschaps visjes.
Platty's in verschillende kleuren.
Neon en kardinaal tetra's
5 albino cory's
Guppen en endler guppen.
En 2 sluierstaarten.

Ik heb 50 exodons in de bestelling. Ook na gesproken te hebben met de groothandel, blijken deze vissen prima aan pellet en ander droogvoer te kunnen wennen.

Ook geef ik mijn huidige visbestand om de dag muggenlarven, en afwisselend droog vlokvoer voor de kleinere, en korrels voor de wat grotere.
Met de exodons wil ik ook om de dag wisselen tussen vlees voer( muggen larven, runder hart, garnalen etc) en pellet voer.

Ik sla zeker jullie waarschuwingen en advies niet in de wind. Doorgaans voerde ik nooit om de dag met larven, maar was door veelvoudige waarschuwingen benieuwd wat het voor mijn water zou doen..
En tot op heden nog geen problemen gehad met mijn waterwaardes. Ik check deze eens of 2 x perweek.

Mijn eerste plan was met zwart grind te werken, maar al vrij snel was ik dat zat.
IMG-20190615-WA0013.jpeg

Toen maar snel besloten dat alles eruit ging en er zand in zou komen.

Nog een paar fotos met mijn huidige visbestand
IMG-20190701-WA0008.jpeg


20190702_132206.jpg

Heb ondertussen 50 black mollys verkocht. Was me iets te druk.

Ook een aantal hydrocleys gehaald, maar zoals hierboven al vermeld vinden de sluierstaarten dat ook wel interessant om aan te sabbelen.
IMG-20190703-WA0001.jpeg


De hydrocleys links even snel geplant. Mijn hout lag buiten water op te zuigen.. alleen zijn er van de 8 stekken nogmaar 3 echt in leven.
IMG-20190916-WA0008.jpeg


20190916_205732.jpg


20190916_205746.jpg


Was m weer
 

Bijlagen

  • 20190916_205732.jpg
    20190916_205732.jpg
    20.6 KB · Weergaven: 101
Oh en nog even een update over de led verlichting.

Er lijkt een soort bug in het programma te zitten, van 00.00 tot 00.05 is het licht uit. Verder ben ik er erg tevreden over. Heb elke ledstrip iets moeten inkorten. Gelukkig waren eindkapjes en silicone lijm mee geleverd. Dit kan iedereen zelf, zo simpel.

Ondanks het knip en plak werk heb ik nog geen problemen met de aqua ledstrips.

1568662172531154976274661589703.jpg


En voor degene die nu denken dat voeren een enorme klus is, met die 7 ledstrips die op de glaze afdekplaten liggen.

2 dekseldelen deraf. Glasplaatje iets omhoog, houtje ertussen. :D
15686625429781241199784355317082.jpg
 
Op een 10tal vissen na, wat zich niet meer liet vangen, zijn de vissen verkocht op marktplaats.
Ik heb vandaag weer wat gerommelt met het hout, en wat plantjes gekocht.
20190923_205843.jpg


Ook de plantenvoeding opgehaald. Daar zal het groen me dankbaar voor zijn.

Morgen komen de exodons binnen, en ik kan niet wachten.

Ik merk alleen dat er wat groene aanslag op de rechter plantjes en stenen komt. Hebben jullie hier tips of advies over? Het is geen over voeren, en mijn waterwaardes zijn normaal.

Was m weer.
 
Ik krijg ze gewoon niet meer te pakken.
Net nog geprobeert een aantal over te scheppen, maar mijn tactiek met een doorzichtig bakje onder de voerplek, en dan langzaam omhoog halen, hebben helaas alle vissen al redelijk door.
 
Op een 10tal vissen na, wat zich niet meer liet vangen, zijn de vissen verkocht op marktplaats.
Ik heb vandaag weer wat gerommelt met het hout, en wat plantjes gekocht.
Bekijk bijlage 280414

Ook de plantenvoeding opgehaald. Daar zal het groen me dankbaar voor zijn.

Morgen komen de exodons binnen, en ik kan niet wachten.

Ik merk alleen dat er wat groene aanslag op de rechter plantjes en stenen komt. Hebben jullie hier tips of advies over? Het is geen over voeren, en mijn waterwaardes zijn normaal.

Was m weer.
Groene alg geeft veelal aan dat er een CO2 tekort is en mogelijk een fosfaat tekort. Je waterdistributie kan ook een rol spelen. Je voegt kennelijk geen CO2 toe? De CO2 die nog in je water zou zitten krijgt het extra moeilijk doordat je een luchtpompje aan hebt staan waarmee het wordt verdreven.
 

Terug
Bovenaan