2de gup gestorven, 3de ziek


Ferre Christiaens

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2023
Berichten
154
Leeftijd
18
Locatie
Tienen (België)
Beste,
ik sta voor een raadsel waar ik online niets van terug vind.
Ik had eerst een vrouwtje die plots gestorven is, niets bijzonder vond ik zelf, de guppy's zitten nog niet lang in de bak dus ik dacht dat ze gewoon teveel stress had gehad met de verhuis. Shit happens...
Deze week zag ik een ander vrouwtje opgezwollen vanboven zwemmen zonder veel beweging terwijl het daarvoor heel actief was. Ik heb me suf gezocht naar redenen maar nog altijd niet gevonden.

Ondertussen ook al een mannetje gezien die ook niet veel beweegt, ook hij was eerst heel actief. Hij blijft op de bodem liggen en beweegt alleen als er een vis tegen botst; Ik begrijp het totaal niet.

Het is heel raar: 1 dood zonder aanleiding, 1 die opgezwollen boven blijft zitten en 1 die op de bodem blijft liggen waar voor de rest niets op te merken is.
Het zijn 3 heel verschillende symptomen wat het bijzonder moeilijk maakt om een diagnose te stellen.

Ik zit nu even op de piste van verkeerde voeding, ik heb gewoon een all-round voeding van kleine korrels van Tom&co dat ik ook gebruik voor mijn betta. Alle andere vissen staan altijd een beetje dik als ze pas gehad hebben maar ze kakken het gewoon weer uit zonder problemen en blijven super actief.

De waterwaarden zijn goed, ik heb ze daarnet nog getest. Totaal geen NH4, mega super ongelofelijk lichte NO2 en gezonde hoeveelheid NO3. Vandaag zijn ook de garnalen beginnen kweken (zag de mannetjes helemaal los gaan in de bak, een weggever op dat vlak) dus zij voelen zich wel goed genoeg om te kweken.

Kan iemand helpen want ik wil niet dat ze allemaal het loodje beginnen te leggen...

Alle guppen komen van dezelfde winkel, gejo. De garnalen heb ik gekocht bij iemand dat passief garnalen kweekt (hij laat ze gewoon doen in zijn bak), ik heb die garnalen voorzichtig uit het bakje gegoten op het netje en ze dan in het aquarium gedaan zodat er zo min mogelijk water van de man in mijn bak terecht kwam tegen ziektes. Hetzelfde geldt voor de aquariumplanten en slakken die ik bij een 3de persoon heb gekocht omdat hij ook kweekoverschot had.

Iemand een idee?
Alvast bedankt
 
fotos? van bak en guppen

ik moet denken aan zuurstof als mannetje op de bodem licht. maar zou ook ziekte kunnen zijn ivm nieuwe planten van 3de persoon.
 
fotos? van bak en guppen

ik moet denken aan zuurstof als mannetje op de bodem licht. maar zou ook ziekte kunnen zijn ivm nieuwe planten van 3de persoon.
Op vlak van zuurstof lijkt het mij raar want de andere guppen hebben geen problemen (dat lijkt toch zo), er staat ook veel waterpest in, samen met nog veel andere planten. Er is ook redelijk wat waterrimpellingen voor een goede gasuitwisseling.
Ik zal een foto van de bak uploaden
 
1702499795605.png

1702499841102.png

1702499849660.png
 
Ik heb ondertussen een nieuw bericht gestuurd naar de 2 andere personen, met de vraag of zij problemen hebben gehad.
De 2 foto's van het mannetje zijn het duidelijkste dat ik kon maken want hij ligt verstopt onder een steen.
 
Stonden bij het opgezwollen vrouwtje ook de schubben van het lijf af?
 
Zou je een betere foto kunnen maken van de vis met problemen, liefst zij aanzicht. Lijkt een beetje op of een schimmel of waterzucht. Maar zonder juiste foto is het niet echt te zeggen

leuk bakje btw

en nog een vraagje, je zegt uiterst lage no2, houdt dat in dat het onder de 0,3 is? Zo ja dan is het prima, is het hoger dan zou dat nog wel eens de oorzaak kunnen zijn.
 
Ik heb ondertussen een nieuw onderwerp gestart omdat ik te weten ben gekomen wat het is.
Binnen kort komt er een update over de behandeling.
 
Ik ben wel benieuwd hoe de waterwaarden nu zijn en waar die mee gemeten worden.
 
De waterwaarden zijn vrij goed in orde (gemeten mij HS aqua druppeltests):
NH4: 0 mg/l
NO2: 0.05-0.25 mg/l (kan idd beter)
NO3: 50 mg/l
 
De waterwaarden zijn vrij goed in orde (gemeten mij HS aqua druppeltests):
NH4: 0 mg/l
NO2: 0.05-0.25 mg/l (kan idd beter)
NO3: 50 mg/l
Als ik het goed heb is dat niet vrij in orde. je nitraat hoort tussen de 20-50 te zijn. 50 is best hoog. En nitriet maar 0.05.

je bak ziet er echter wel schoon uit. Hoevaak ververs je normaal en hoeveel?
 
Als ik het goed heb is dat niet vrij in orde. je nitraat hoort tussen de 20-50 te zijn. 50 is best hoog. En nitriet maar 0.05.

je bak ziet er echter wel schoon uit. Hoevaak ververs je normaal en hoeveel?
Ik vervang elke week ongeveer 30L want ik reken op ongv. 100L aan water. De waardes worden wel telkens beter en beter.
Ik moet wel bekennen dat ik zelf de bak niet zo proper vind. Er ligt veel vuil vind ik dus ik probeer telkens de ophopingen extra weg te werken.

De planten doen het overigens wel heel goed. De drijfplantjes hebben zich snel voortgeplant. Alle onderwater-plantjes krijgen nieuwe bladeren en het mos groeit ook sterk.

Helaas zijn de flagellaten nog niet weg. Er zit nog minstens 1tje met problemen maar andere guppy's hebben zich ondertussen al voor de 2de keer voortgeplant. Ik had een vrouwtjesgarnaal met eitjes maar die zie ik even niet meer. En ja de slakken planten zich natuurlijk ook met 10000den voor.
 
Als ik het goed heb is dat niet vrij in orde. je nitraat hoort tussen de 20-50 te zijn. 50 is best hoog. En nitriet maar 0.05.

je bak ziet er echter wel schoon uit. Hoevaak ververs je normaal en hoeveel?
Muah. Die nitraatwaarde is inderdaad wat hoger dan men over het algemeen aanhoudt. Maar de waardes die men in de hobby voor vissen aanhoudt hebben in principe geen onderbouwing. Alle research die er is over nitraat en vissen (ook specifiek onderzoek naar guppen) wijst erop dat je echt met honderden mg/L nitraat moet werken om aantoonbare effecten te krijgen. Dat ze net iets korter leven bijvoorbeeld.

Dus die 50 mg/L in dit geval, ach. :)
 
Muah. Die nitraatwaarde is inderdaad wat hoger dan men over het algemeen aanhoudt. Maar de waardes die men in de hobby voor vissen aanhoudt hebben in principe geen onderbouwing. Alle research die er is over nitraat en vissen (ook specifiek onderzoek naar guppen) wijst erop dat je echt met honderden mg/L nitraat moet werken om aantoonbare effecten te krijgen. Dat ze net iets korter leven bijvoorbeeld.

Dus die 50 mg/L in dit geval, ach. :)
Dank u wel voor de aanmoediging!
 

Terug
Bovenaan