Wat is er nieuw

2e potfilter of niet?

Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Leeftijd
69
Allen,

Voor mijn aquarium die ik medio januari geleverd krijg heb ik een JBL Crystalprofi e 1902 greenline voorzien. Die zou volgens hun specs geschikt zijn voor een bak van max 800l. Nu heb ik reeds verschillende filmpjes van de PondGuru gezien, en die man weet blijkbaar waar hij het over heeft. De algemene teneur is dat zulke gegevens beter door 2 gedeeld worden, dus 400l. Mijn bak heeft een inhoud van 600l, nu zit ik met het dilemma: ga ik een 2e filter erbij zetten of hou ik me bij mijn oorspronkelijk plan en ga ik voor een CO2 installatie? Het wordt een met planten gevulde gezelschapsbak. Als ik voor een 2e filter ga, moet ik die dan op 1 retour leiding zetten of beter 2 totaal onafhankelijke systemen? En moeten die dan op mindere capaciteit draaien om niet "teveel" te filteren?

Dirk

Ik weet dat de JBL volgens hun specs veel minder cap heeft dan 1900 liter. Je zou het moeten nakijken op hun site maar ik denk dat je zo n 1200 hebt met filtervulling en dan verlies je nog een deel door vervuiling. Dus netto heb je niet echt over in mijn ogen en zou een tweede filter geen overbodige luxe zijn. Ook kun je dan om en om ze schoonmaken wat weer een voordeel is.

Dit zijn de specs, daar lees ik toch tot 800l. Maar ja, daar twijfel ik dus aan.

JBL CristalProfi e1902 greenline
Art. no.:
6028400
EAN Code:
4014162602848
Performance:
1900 l/h
Watt:
36 W
Volume packaging:
54.000 l
Gross weight:
10050.000 g
Net weight:
8700 g
Weight factor:
0
Size(l/h/w):
240/584/385 mm

Technical Data

capacity in litres:800 l
capacity from - to:200-800l
capacity tank length:>150 cm
power output in Watt:36 W
output per hour:1900l/h
Height:564 mm
Length:200 mm
Width:235 mm
voltage:230 V
filter canister volume:15.00 l
volume filter materials:10.00 l
hose connections Discharge/Out:19/25mm
hose connections Suction/In:19/25mm
pumping head:1.80

Ja er staat output 1900 maar dat is met een lege pot en met filtervulling erin is dat stukken minder en als dat vervuilt dan wordt het nog minder. Lid Jan Fokke ontdekte dat met de 701 die 700 liter zou geven maar met inhoudt uitkomt op zo n 450 liter.

Dit staat bij de download van JBL:

Bei 1,50 m Schlauchlänge und Betrieb mit den mitgelieferten Filtermassen ergibt sich im Neuzustand oder nach Reinigung etwa folgende Leistung: CP e402: 200 – 250 l/h CP e702: 350 – 400 l/h CP e902: 380 – 450 l/h CP e1502: 800 – 900 l/h CP e1902: 1100 – 1200 l/h Wenn diese Werte um ca. 50 % nachlassen, sollten Filtermaterialien und Schläuche gereinigt werden.

Dan zat ik er met 1200 ltr niet ver naast 😉

Ja lijkt me logisch, en ook de technische uitvoering maar mogelijkheid, ik bedoel het leidingwerk. Alles wat wrijving heeft geeft weerstand.

Allen,

Voor mijn aquarium die ik medio januari geleverd krijg heb ik een JBL Crystalprofi e 1902 greenline voorzien. Die zou volgens hun specs geschikt zijn voor een bak van max 800l. Nu heb ik reeds verschillende filmpjes van de PondGuru gezien, en die man weet blijkbaar waar hij het over heeft. De algemene teneur is dat zulke gegevens beter door 2 gedeeld worden, dus 400l. Mijn bak heeft een inhoud van 600l, nu zit ik met het dilemma: ga ik een 2e filter erbij zetten of hou ik me bij mijn oorspronkelijk plan en ga ik voor een CO2 installatie? Het wordt een met planten gevulde gezelschapsbak. Als ik voor een 2e filter ga, moet ik die dan op 1 retour leiding zetten of beter 2 totaal onafhankelijke systemen? En moeten die dan op mindere capaciteit draaien om niet "teveel" te filteren?

Dirk

Mijn eerste reactie is dat je je moet realiseren dat deze Poundguru zijn producten aan het verkopen is en voor alle filters, nieuwe ontwikkelingen of niet, eenzelfde principe aanhoudt. De man weet dus hoe iets aan de man te brengen. Ik ben het overigens lang niet altijd met hem eens maar dat terzijde. Ik zou gewoon beginnen met het 1902 filtersysteem. Bekijk eerst zelf wat het doet in je bak. Zelf heb ik ook een sterk beplante bak met, overigens één, JBL 1502 filter. Deze staat aangesloten op een spraybar over de achterkant van mijn Rio 180. Vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht. Hierdoor ontstaat er een kaatsing met de voorruit die het water naar onder dwingt, wat dus ook zorgt voor distributie over de bodem, waar het naar achter gaat en weer boven komt. In totaal wordt hierdoor een spiraal vormige beweging richting je aanzuiging gecreëerd die zorgt voor een perfecte waterdistributie door je bak hetgeen mogelijk maakt dat je CO2, zo je die gaat gebruiken, en bemesting elke plek bereikt.

Ik weet dat de JBL volgens hun specs veel minder cap heeft dan 1900 liter. Je zou het moeten nakijken op hun site maar ik denk dat je zo n 1200 hebt met filtervulling en dan verlies je nog een deel door vervuiling. Dus netto heb je niet echt over in mijn ogen en zou een tweede filter geen overbodige luxe zijn. Ook kun je dan om en om ze schoonmaken wat weer een voordeel is.
Ik weet dat dit weer "nieuwe" informatie is die overigens al lang bekend was. En nu op deze site gaat rondzingen. Maar allerlei reacties die voorheen niet speelden omdat het niemand was opgevallen dat netto waarden, aanzienlijk, lager liggen dan de bruto aangegeven waarden. Toen voldeden de filters. Nu plotseling niet meer? Dat wil er bij mij niet in! En ik ben het er totaal mee oneens dat dit zou lijden tot een "filtertekort". Mijn JBL 902 heeft jaren op een drukbezette plantenbak gedraaid zonder een enkel probleem. Ts wil ook een plantenbak! Wanneer we iets willen zeggen over een ontoereikende filtermogelijkheid moet er in eerste instantie gekeken worden naar de levende have die gehouden zal gaan worden. Ts wil een gezelschap bak!

Dit zijn de specs, daar lees ik toch tot 800l. Maar ja, daar twijfel ik dus aan.

JBL CristalProfi e1902 greenline
Art. no.:
6028400
EAN Code:
4014162602848
Performance:
1900 l/h
Watt:
36 W
Volume packaging:
54.000 l
Gross weight:
10050.000 g
Net weight:
8700 g
Weight factor:
0
Size(l/h/w):
240/584/385 mm

Technical Data

capacity in litres:800 l
capacity from - to:200-800l
capacity tank length:>150 cm
power output in Watt:36 W
output per hour:1900l/h
Height:564 mm
Length:200 mm
Width:235 mm
voltage:230 V
filter canister volume:15.00 l
volume filter materials:10.00 l
hose connections Discharge/Out:19/25mm
hose connections Suction/In:19/25mm
pumping head:1.80
Netto zijn die waarden aanzienlijk lager, men test met "lege" filterhuizen. Maar het is nog steeds voldoende voor een gezelschap/plantenbak!

Netto zijn die waarden aanzienlijk lager, men test met "lege" filterhuizen. Maar het is nog steeds voldoende voor een gezelschap/plantenbak!

In de download staat dat er 1200 over is met schone filtermaterialen dus netto hou je dan misschien 700-800 over max. Op een bak van 600 liter is dat geen overdaad vindt ik. Met een magere bezetting zou dat wellicht net voldoende zijn.

Ja er staat output 1900 maar dat is met een lege pot en met filtervulling erin is dat stukken minder en als dat vervuilt dan wordt het nog minder. Lid Jan Fokke ontdekte dat met de 701 die 700 liter zou geven maar met inhoudt uitkomt op zo n 450 liter.

Dat was geen ontdekking maar staat gewoon in elk Nederlandstalig instructieboekje. En was dus bekend. Bij mij in ieder geval. Ik begrijp dus helemaal niet waarom dit iets zou veranderen aan de filters die voorheen voldeden?

IMG_20191217_123828.jpg

Ik zou op een watervolume van 600 liter altijd twee filters nemen, ongeacht welk filter je neemt.

Dat was geen ontdekking maar staat gewoon in elk Nederlandstalig instructieboekje. En was dus bekend. Bij mij in ieder geval. Ik begrijp dus helemaal niet waarom dit iets zou veranderen aan de filters die voorheen voldeden?

Bekijk bijlage 285461

De filters voldoen niet overal.

Bij de mindere goden in de aquariumwereld, zoals mijn man en ik, beginnend en fouten makend en lerend, is de situatie niet altijd zo ideaal.

Ik denk niet dat het altijd goed is om dat wat bij enkele zeer ervaren of getalenteerde mensen werkt, aan te raden als standaard.

Op Engelstalige fora wordt inmiddels voor plantenaquaria met toevoeging van co2 en bewoners in de bak ongeveer 10x de bruto inhoud aangehouden als advies.

Bij een Eheim classic zou ik dat niet doen omdat daar de verhouding opgegeven ltrs en werkelijke ltrs heel anders liggen, maar bij een merk als jbl? Is het best een aardige maat denk ik, waarbij je veel minder gezeur krijgt met viezigheid en algen etc.

De stroming in het aquarium is wat anders dan het aantal ltrs dat het filter per uur rondpompt. Die stroming is op allerlei manieren te manipuleren.

Wij hebben sinds we een hogere filtratie hebben aanzienlijk minder problemen in de bak en wij zijn er blij mee.
In de 180ltr bak verdeeld over 2 filters zodat we om en om kunnen schoonmaken. Elke maand maken we er 1 schoon.

Ik zeg niet dat het altijd nodig is, ik zeg dat het alles in een aquarium een stukje makkelijker maakt. Verder is het altijd een keuze die ieder voor zichzelf kan maken natuurlijk.

De filters voldoen niet overal.

Bij de mindere goden in de aquariumwereld, zoals mijn man en ik, beginnend en fouten makend en lerend, is de situatie niet altijd zo ideaal.

Ik denk niet dat het altijd goed is om dat wat bij enkele zeer ervaren of getalenteerde mensen werkt, aan te raden als standaard.

Op Engelstalige fora wordt inmiddels voor plantenaquaria met toevoeging van co2 en bewoners in de bak ongeveer 10x de bruto inhoud aangehouden als advies.

Bij een Eheim classic zou ik dat niet doen omdat daar de verhouding opgegeven ltrs en werkelijke ltrs heel anders liggen, maar bij een merk als jbl? Is het best een aardige maat denk ik, waarbij je veel minder gezeur krijgt met viezigheid en algen etc.

De stroming in het aquarium is wat anders dan het aantal ltrs dat het filter per uur rondpompt. Die stroming is op allerlei manieren te manipuleren.

Wij hebben sinds we een hogere filtratie hebben aanzienlijk minder problemen in de bak en wij zijn er blij mee.
In de 180ltr bak verdeeld over 2 filters zodat we om en om kunnen schoonmaken. Elke maand maken we er 1 schoon.

Ik zeg niet dat het altijd nodig is, ik zeg dat het alles in een aquarium een stukje makkelijker maakt. Verder is het altijd een keuze die ieder voor zichzelf kan maken natuurlijk.

Bij de meeste filtermerken wordt geschermd met bruto debiet prestaties. JBL is een van de weinige merken die al jaren gewoon aangeven dat een bruto debiet weinig betekenis heeft en dat men rekening moet houden, zeker met een, halvering van de aanvankelijke opgaves. Dat maakt dat ik, in ieder geval, meer vertrouwen heb in deze eerlijkheid. Dit gezegd hebbende ben ik na een aantal testen over een lange periode met spraybars tot de conclusie gekomen dat een te hoge stroming zeker nadelen heeft. Een vertraging van opnamemogelijkheden van bemesting met name. Het hebben van meerdere filters heeft juist bij minder ervaren aquariumhouders tot stromingsproblemen geleid. Zoals, bijvoorbeeld, botsende waterdistributies. Dat er bij planten aquariums een noodzaak zou zijn tot een filtratie tot 10 x de bruto inhoud is geen ervaring die ik kan onderschrijven. (Ik heb een sterk beplantte én intensief belichtte plantenbak met ook veel, door sommigen als moeilijk beschreven, rode plantensoorten) Uiteraard is het zo dat iedereen eigen keuzes moet maken. Mijn bovenstaande reacties naar Ts. toe zijn zo omdat hij helemaal nog geen bak heeft. Zolang je dus nog niet weet wat een, redelijk sterk, filter doet op je bak is het m.i. onzin om meteen een stap over te slaan en er maar vast twee te kopen. Waar bij dan ook niet duidelijk is welke dit zou moeten zijn. Wanneer je begint men een aquarium bouw je op, stap voor stap. Er is bij hem twijfel voor een tweede filter of een CO2 installatie. Waarbij ik zeg dat CO2 bij een plantenbak, zeker vooreerst, van belang is. Het tweede filter kan, mocht dit nodig blijken, altijd nog.

Laatst bewerkt:
Bij de meeste filtermerken wordt geschermd met bruto debiet prestaties. JBL is een van de weinige merken die al jaren gewoon aangeven dat een bruto debiet weinig betekenis heeft en dat men rekening moet houden, zeker met een, halvering van de aanvankelijke opgaves. Dat maakt dat ik, in ieder geval, meer vertrouwen heb in deze eerlijkheid. Dit gezegd hebbende ben ik na een aantal testen over een lange periode met spraybars tot de conclusie gekomen dat een te hoge stroming zeker nadelen heeft. Een vertraging van opnamemogelijkheden van bemesting met name. Het hebben van meerdere filters heeft juist bij minder ervaren aquariumhouders tot stromingsproblemen geleid. Zoals, bijvoorbeeld, botsende waterdistributies. Dat er bij planten aquariums een noodzaak zou zijn tot een filtratie tot 10 x de bruto inhoud is geen ervaring die ik kan onderschrijven. (Ik heb een sterk beplantte én intensief belichtte plantenbak met ook veel, door sommigen als moeilijk beschreven, rode plantensoorten) Uiteraard is het zo dat iedereen eigen keuzes moet maken. Mijn bovenstaande reacties naar Ts. toe zijn zo omdat hij helemaal nog geen bak heeft. Zolang je dus nog niet weet wat een, redelijk sterk, filter doet op je bak is het m.i. onzin om meteen een stap over te slaan en er maar vast twee te kopen. Waar bij dan ook niet duidelijk is welke dit zou moeten zijn. Wanneer je begint men een aquarium bouw je op, stap voor stap. Er is bij hem twijfel voor een tweede filter of een CO2 installatie. Waarbij ik zeg dat CO2 bij een plantenbak, zeker vooreerst, van belang is. Het tweede filter kan, mocht dit nodig blijken, altijd nog.

Ik heb niet gezegd dat er een noodzaak is voor 10x de bruto inhoud, ook niet dat het advies zo luidde.

Ik heb gezegd dat het het makkelijker maakt.

Naar mijn mening geldt dat vooral bij de opstart trouwens, wanneer de planten veel afval afgeven en wanneer het aquarium nog niet is ingedraaid.

Zover ik weet zijn de waarden die Eheim opgeeft bij bv de 2217 (1000 liter) wel met nieuwe filtervulling. Althans dat is mij verteld. Van die 1000 liter raak je dan een deel weer kwijt door vervuiling en zul je ergens rond de 600 ltr overhouden.

Bekijk bijlage 285461

Ja ok maar goed ik lees die boekjes nooit en ik denk veel mensen niet en in het topic van FJ gaf hij dit dus aan en vandaar dat ik dit toevallig wist 😉

Ik heb niet gezegd dat er een noodzaak is voor 10x de bruto inhoud, ook niet dat het advies zo luidde.

Ik heb gezegd dat het het makkelijker maakt.

Naar mijn mening geldt dat vooral bij de opstart trouwens, wanneer de planten veel afval afgeven en wanneer het aquarium nog niet is ingedraaid.

Hahaha, ik zeg ook nergens dat jij vertelde. De opmerking staat wel in je post n.a.v. adviezen gegeven op Engelstalige forums en dáár reageerde ik op.

Voor een bak van jouw formaat zou ik zeker voor 2 filters gaan.

elk met hun eigen in-/uitlaat... zoals in onderstaand plaatje:

Stroming tekening.png

dit is dus gewoon met 2 knietjes de bak in, spraybar over de volle achterwand kan ook uiteraard.

je hebt best een flinke bak.. vooral diep ook (althans jij was degenen met de bak van 130x90x60 toch?)
dan mag je best wel wat kracht hebben voor wat stroming en dat ga je met 1 pomp niet halen.
tevens kan je dan lekker de filters om en om reinigen, altijd goed!

Zover ik weet zijn de waarden die Eheim opgeeft bij bv de 2217 (1000 liter) wel met nieuwe filtervulling. Althans dat is mij verteld. Van die 1000 liter raak je dan een deel weer kwijt door vervuiling en zul je ergens rond de 600 ltr overhouden.
Ok, John. Dat is je verteld maar geeft de producent dit ook vooraf aan? Wat mij betreft hou ik een halvering aan van aangegeven bruto filterwaardes. Of dit nu JBL of Eheim of andere merken zijn, ik denk dat je dan niet ver van de waarheid af zit. Ik vind het prijzenswaardig dat JBL een van de weinigen is die dit ook openlijk zo aangeven. Dit is ook de manier waarop ik, en vele anderen, bijvoorbeeld ledverlichtingen als vertrouwd beoordelen. Zij die alle gebruikte onderdelen duidelijk en vooraf definiëren verdienen de voorkeur boven die die aangeven dat hun product "geschikt" is voor boven aquariumgebruik. En waar, te vaak, achteraf van blijkt dat het goedkope en oncontroleerbare rommel is.

Terug naar de aanvang: En.... vergeten we nu met z'n allen het dilemma van Ts? Een tweede filter of CO2? CO2 is, dat weten we wél vooraf van belang voor een plantenbak. Van zo'n tweede filter, zelfs de soort/type, weten we dat niet, er is immers nog geen bak en weten zelfs nog niet eens wat het eerste filter op zo'n bak zou doen. Mijn mening; bouw stap voor stap op.

Ok, John. Dat is je verteld maar geeft de producent dit ook vooraf aan? Wat mij betreft hou ik een halvering aan van aangegeven bruto filterwaardes. Of dit nu JBL of Eheim of andere merken zijn, ik denk dat je dan niet ver van de waarheid af zit. Ik vind het prijzenswaardig dat JBL een van de weinigen is die dit ook openlijk zo aangeven. Dit is ook de manier waarop ik, en vele anderen, bijvoorbeeld ledverlichtingen als vertrouwd beoordelen. Zij die alle gebruikte onderdelen duidelijk en vooraf definiëren verdienen de voorkeur boven die die aangeven dat hun product "geschikt" is voor boven aquariumgebruik. En waar, te vaak, achteraf van blijkt dat het goedkope en oncontroleerbare rommel is.

De exacte rekensom daar hou ik me nooit zo mee bezig.
Wel heb ik hier op het forum al meerdere keren aangegeven dat in de praktijk, hier, met gelijke inhoud en omstandigheden, de eheim classic 2215 met aantal liters 620/uur meer flow, stroming gaf dan de jbl902.
De ervaring dat eheim classic meer stroming geeft per genoemde ltrs dan jbl is dacht ik ook onderschreven door John, vanuit een praktijkervaring.

Ik denk niet dat het verstandig is die 2 filters qua liters en bruto en netto langs dezelfde lat te leggen.

De exacte rekensom daar hou ik me nooit zo mee bezig.
Wel heb ik hier op het forum al meerdere keren aangegeven dat in de praktijk, hier, met gelijke inhoud en omstandigheden, de eheim classic 2215 met aantal liters 620/uur meer flow, stroming gaf dan de jbl902.
De ervaring dat eheim classic meer stroming geeft per genoemde ltrs dan jbl is dacht ik ook onderschreven door John, vanuit een praktijkervaring.

Ik denk niet dat het verstandig is die 2 filters qua liters en bruto en netto langs dezelfde lat te leggen.

Sorry maar probeer even te lezen wat ik stel. Ik leg niets langs dezelfde lat. Ik beweer dat ik, gemakshalve, altijd uitga van een halvering van bruto filterwaardes en dat ik dan niet ver mis zit. Daar zit geen exactheid in. Dat kan ook niet, ik heb alleen JBL en Eheim filters. Maar mijn reactie lag in deze post voornamelijk op het feit dat er producenten zijn die eerlijk aangeven wat we eigenlijk zouden moeten weten. Ik staafde dat met een tweede voorbeeld namelijk ledverlichting. Bovendien, is het helemaal niet zo dat ik vind dat een Eheim minder goed zou zijn dan een JBL of andersom, mocht iemand dit denken. Daar gaat dit helemaal niet om. Als er ervaringen zijn waarbij een bepaalt type filter goed of zelfs beter bevalt; doen! Er is niemand die zich ergens voor zou moeten verdedigen, niet voor mij in ieder geval, ik geef alleen een mening en val niemand aan. Lees mijn reacties door en doe ermee wat je wilt maar maak er alsjeblieft niet iets van wat ik niet schrijf.

Sorry maar probeer even te lezen wat ik stel. Ik leg niets langs dezelfde lat. Ik beweer dat ik, gemakshalve, altijd uitga van een halvering van bruto filterwaardes en dat ik dan niet ver mis zit. Daar zit geen exactheid in. Dat kan ook niet, ik heb alleen JBL en Eheim filters. Maar mijn reactie lag in deze post voornamelijk op het feit dat er producenten zijn die eerlijk aangeven wat we eigenlijk zouden moeten weten. Ik staafde dat met een tweede voorbeeld namelijk ledverlichting. Bovendien, is het helemaal niet zo dat ik vind dat een Eheim minder goed zou zijn dan een JBL of andersom, mocht iemand dit denken. Daar gaat dit helemaal niet om. Als er ervaringen zijn waarbij een bepaalt type filter goed of zelfs beter bevalt; doen! Er is niemand die zich ergens voor zou moeten verdedigen, niet voor mij in ieder geval, ik geef alleen een mening en val niemand aan. Lees mijn reacties door en doe ermee wat je wilt maar maak er alsjeblieft niet iets van wat ik niet schrijf.

Ik hou het bij deze reactie omdat dit wat ik verder ga zeggen niets zinnigs meer toevoegt voor topic-opener.

Ik zeg nergens in mijn stukje dat jij iets beweert over of de een beter is dan de ander.

Je kan het heel ingewikkeld maken maar je leest van alles in mijn stuk wat ik niet schrijf.

En ik blijf erbij dat wanneer je "gemakshalve" de bruto liters van zowel de eheim classic als de jbl greenline halveert, je de mensen die je adviseert geen goede dienst bewijst.

Verder on topic, wat mij betreft is de keuze tussen extra filter en een co2-installatie ongelukkig, en in het geval nog niet helder is op wat voor situatie gemikt wordt wat betreft verlichting en planten onmogelijk.

Ik zeg niet dat het laatste zo is, ik zeg in het geval dat.

Dat is ook mijn bevinding tussen de 901 en de 2217 die beiden zo n 1000 liter moeten doen maar goed nu naar de vraag van de TS 😉

Ik vind 80%+ van dit topic niet over de vraag van de TS gaan, maar misschien zie ik het helemaal verkeerd..........

Ik vind 80%+ van dit topic niet over de vraag van de TS gaan, maar misschien zie ik het helemaal verkeerd..........

Vandaar dat we nu beter weer on topic kunnen zoals ik al aangaf. Om op die vraag terug te komen. Zoals ik al aangaf is een tweede filter altijd handig want niet alleen bij het schoonmaken is dat handiger maar mocht er een uitvallen dan draait er nog een filter door.

Ik heb op mijn 2 meter bakje ook 2 filters staan beiden verbonden op een spraybar en destijds een Co2 installatie via 1 filter laten werken met een inline diffuser, werkte prima en makkelijk met de reguliere schoonmaak beurten.
Dit zijn een Eheim 2078 en een JBL 901, op een 700 liter bakje.

Is het niet zo dat er meer media in een jbl gaat dan een eheim? Ook dat bepaald je debiet.

Praktijk praktijk de ene praktijk is de andere niet.

Je zou dan een echte test moeten uitvoeren met beide zonder media en manden en beide met evenveel media dus sponzen en siporax ofso en dan wel beide zelfde sponzen enz.

Als je dat hebt gedaan dan kan je klaar zeggen dat de ene meer debiet geeft dan de ander.

Ik betwijfel enorm of dit ook daadwerkelijk gedaan is.

Naja grotendeels heb je gelijk een deel kan handig zijn voor TS om een beslissing te nemen welk filter hij zou kunnen nemen.

ga ik een 2e filter erbij zetten of hou ik me bij mijn oorspronkelijk plan en ga ik voor een CO2 installatie? Het wordt een met planten gevulde gezelschapsbak. Als ik voor een 2e filter ga, moet ik die dan op 1 retour leiding zetten of beter 2 totaal onafhankelijke systemen? En moeten die dan op mindere capaciteit draaien om niet "teveel" te filteren?

Nog even iets breder reagerend op je primaire vragen.

Ik zou, zoals eerder gezegd, te allen tijde op een bak van 600 liter twee filters nemen. Ik denk dat je hier nooit spijt van gaat krijgen. De voordelen zijn onder andere
- bij schoonmaken van 1 filter is niet je volledige bacteriebestand aangetast en kan je dus veel stabieler door draaien
- bij het hebben van 2 uitstromen, is het mogelijk om wat meer variaties in je setup aan te brengen voor de meest optimale stroming
- bij 2 filters, kan je 1 ervan gebruiken voor de co2 toevoeging, de andere draait stand alone, en heeft de minste negatieve gevolgen vwb stroming
- bij een defect, zit je niet direct helemaal zonder

Ik zou daarom slimme keuze's proberen te maken. Omdat je een plantenbak wilt is een CO2 installatie ook wel een must, om daar een beetje een succes van te maken, zonder kan wel, maar is toch minder praktisch.

JBL 1902 kost 200 en een beetje euro
2 x Hydor PRO 600 kost 230

Ik zou zelf de pompen op een aparte invoer en uitlaat zetten. Omdat je toch nog gaat bouwen, zou ik dit direct in PVC aanleggen, dat is stiller, strakker en gebruiksvriendelijker.
1 x inlaat links achter
1 x inlaat rechts achter
Zie tek. geplaatst door RICHD

Maar deze PVC setup niet te klein, je kan altijd bij je uitstromen reduceren als je dat wilt. Zou voor 25mm per pomp gaan.

Verder kan je of gewoon met 2 x een knie de bak in. of je doet een spraybar over de gehele achterwand. Gelet op persoonlijke ervaring zou ik 2 x met een knie doen. En nee, als de stroming te groot is moet je de uitstroomopening vergroten, dan krijg je minder stroming, alhoewel je flow gelijk blijft.

CO2 set is ook prima met wat geduld en wat zoeken via MP te koop. Zeker voor de reduceer moet dat goed kunnen. Een 2 kilo fles kost nieuw 75, dus betaal daar tweedehands niet te veel voor. Kan je een 6 liter fles kwijt, dan is dat uiteindelijk nog goedkoper, omdat je uiteindelijk met vullen goedkoper uit ben. Zou ook op termijn wel een tweede fles nemen, zodat je nooit zonder komt te zitten. Maar dat hoeft dan niet perse ook een 6 liter te zijn, maar bijv. 1,5 kilo voor overbrugging ofzo.

In ieder geval succes!

Ik zou zelf de pompen op een aparte invoer en uitlaat zetten. Omdat je toch nog gaat bouwen, zou ik dit direct in PVC aanleggen, dat is stiller, strakker en gebruiksvriendelijker.
1 x inlaat links achter
1 x inlaat rechts achter

Ja, maar dat gaat niet mooi zijn,de bak is zichtbaar langs de voorkant (130cm) en langs de rechter zijkant(90cm) de droge ruimte is voorzien aan de linker achterkant. Omat de waterlijn op 50cm is heb ik onder de dekruit ongeveer 10 cm een uitstroom op 2 plaatsen zou wel lukken

Maar deze PVC setup niet te klein, je kan altijd bij je uitstromen reduceren als je dat wilt. Zou voor 25mm per pomp gaan.
PVC zegt me wel wat, maar daar heb ik eigenlijk nog niks over gelezen. Is dat moeilijk? zijn dat klemkoppelingen? Moet dat verlijmd? En hoe koppel je dat aan de pomp ??? Vele vragen weer.

Dirk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan