2e soort cichliden bij de crenicara filamentosa


4ndr3

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
72
Leeftijd
55
Nadat vorige week 1 van mijn maanvissen is overleden, zijn er nog maar 3 over. Deze worden komend weekend opgehaald. Hiermee komt er ruimte vrij in de bak voor iets anders.

Ik zou graag een kleine cichlidensoort toevoegen die het midden van het aquarium gebruiken en samen kunnen met de crenicara filamentosa. Het aquarium is een Oase highline 400. Ingericht als een blackwater met veel hout en enkele planten. De overige vissen zijn 4 crenicara filamentosa ook wel bekend als de schaakbordcichlide, 18 kardinalen, 6 otocinclus, 6 corydoras adolfoi en 4 ancistrus rio itenez. Ik zat zelf te denken aan een paartje Laetacara Curviceps, een paartje Laetacara Dorsiger, een paartje Cleithracara Maronii of een paartje Mikrogeophagus altispinoza. Eventueel aangevuld met een zalmsoort voor de bovenkant van het aquarium.

In principe wil ik niet meer dan 2 soorten cichliden in de bak. Heeft iemand ervaring met 1 van de genoemde cichliden in combinatie met de schaakbordjes, of hebben jullie nog andere voorstellen?
 
Ik adviseer je een apistogramma omdat dit nestje maakt in holletjes. de soorten die jij op noemt zijn leggen in principe de eitjes op de zelfde plek als je schaakbordjes
 
Wat vindt je van Apistogrammoides pucallpaensis? Mooi visjes dat goed combineert met Dicrossus filamentosis. Ze worden niet te groot, zijn qua agressie vergelijkbaar en broeden in holen waardoor ze niet concurreren met de Dicrossus.
 
Helaas zijn apistogramma's en 4ndr3 geen gelukkige combi. Heb meerdere keren de apistogramma hongsloi gehad en elke keer aangevuld, maar de meeste gaan binnen een half jaar dood. De oudste dames hebben 1 jaar gehaald.
 
De manen zijn gisteren opgehaald. Voorlopig besloten om de school kardinaaltetra's uit te breiden en op zoek te gaan naar een schooltje voor bovenin. Ik twijfel nog, om nog 1 keer een apistogramma soort te proberen.
 
Wat zijn de waterwaarden en temperatuur van de bak? Dan kunnen we meekijken naar een geschikte Apistogramma soort.
 

Terug
Bovenaan