Wat is er nieuw

2groepen garnalen samenvoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter BlackTurtle
  • Startdatum Startdatum
B

BlackTurtle

Guest
Hoe voeg je op een correcte EN veilige manier 2groepen garnalen samen, dus het toevoegen van nieuwe dieren in je oude groep?

Door het gebruik van Furanol 2 maar je hebt nooit 100% garantie.

Dat is en blijft een risico hoor. Je kan de groep behandelen met Furanol maar dat is geen garantie dat het goed gaat hoor.
Je kan kruisbesmetting krijgen namelijk.

allebei de groepen behandelen met Furanol werkt dan het beste lijkt me?
(1+1=2) maar heb er verder geen verstand van/ervaring mee...

Denk het ook want de oude groep kan anders ook de nieuwe weer besmetten.

Houd wel rekening er mee dat je dan ook alle goede bacteri�n ik je bestaande groep dood.

Dat is wel een nadeel maar dat is ook de reden dat ik denk dat je beter geen groepen kan samenvoegen.

Als je 2 bakken hebt kan je ze langzaam samenvoegen, wel de nieuwe met furanol behandelen.Mocht dat niet mogelijk zijn dan gaat het meestal wel goed, kan ook fout gaan maar hoor het niet vaak.

Dat is waar Gerrit. In de regel gaat het goed maar ik heb al meegemaakt dat het fout ging en ze kregen allemaal de porceleinziekte.
Vandaar dat wij geen groepen meer samenvoegen.

Het zal toch moeten gaan , dan op goed geluk , maar wou experimenteel een andere kleur erbij voegen...
Jammer dat er geen 100% safe manier is zo te horen?

Kan je geen nieuwe garnalen van hetzelfde adres nemen waar je de oude van hebt?

Er zijn garnalenhouders die vaak groepen samenvoegen (zonder Furanol) zonder problemen en anderen niet meer zonder Furanol samenvoegen, en altijd probleemloos.
Het blijft lastig.. het lijkt wel alsof niemand echt lijkt te weten wat de risico's zijn, en het verdere hoe en waarom en hoe te voorkomen etc..

Maar goed, mocht je toch Furanol willen gaan gebruiken, hier wat meer info..
https://sites.google.com/site/crustahobby/problemen-en-ziekten/problemen-bij-het-plaatsen-van-nieuwe-dieren-in-een-bestaande-groep
https://sites.google.com/site/crustahobby/problemen-en-ziekten/medicijnen/furanol

En hier kan je het kopen.. (niet meer in Nederland dus)
http://www.aquashoponline.be/verzorging/medicijnen/jbl-furanol-250-plus.html

Het kan goed gaan en de meeste tijd gaat het gelukkig ook wel goed.

Seabait zei:
Kan je geen nieuwe garnalen van hetzelfde adres nemen waar je de oude van hebt?

Die heeft niet de andere kleur die ik erbij wil toevoegen helaas

Zal trouwens over je Rilli's gaan toch? is ook niet 100% dat het niet kan gebeuren maar de kans op kruisbesmetting met deze soort is over het algemeen vele malen kleiner dan met cr/cb varianten.

Ja, gaat over deze garnalen. Ze zwemmen en scharrelen nog vrolijk rond , dus gaat goed met ze en wou er daarom graag ander kleurtje bij, leuker om naar te kijken+ nieuwsgierigheid uit naar de jongen , want wil toch niet aan verkoop doen

Ja is best grappig,heb hier ooit eens 1 zwangere orange sakura bij de vuurtjes gedaan en zie nog regelmatig een fraai gekleurde tussen de nakweek zitten.

Zoals John ook al zei zul je met gemakkelijke garnalen minder problemen tegenkomen dan bij de "hoge" gradaties.

Ben je er al uit hoe je het gaat aanpakken??

Ik denk ze gewoon samen voegen, ik ga echter gewoon lage gradatie garnalen nemen, maar dit zou toch pas voor over paar weekjes zijn. kwestie van inlezen

Ja ik denk dat het in verreweg de meeste gevallen ook wel goed gaat hoor. Incidenteel kun je problemen krijgen maar daar zou je niet nu al vanuit moeten gaan. Zelf behandelde ik daarom vaak alleen de nieuwe groep met een snelle kuur in een bakje met water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan