Wat is er nieuw

2mg/l zuurstof

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Waterwaarde
PH 7.5
Amoniak 0
nitriet 0
nitraat 10
Temp 29-31
Wateroppervlakte in volop in beweging
Waterwissel om de 2 dagen ca.50%
weinig beplanten
400liter 10 vissen
Sproeibuis ca 3cm onder oppervlakte naar boven gericht.
aqaurium is afgesloten met glasplaten en lichtkap

GEEN co2 toevoeging

Nu heb ik hier diverse artikelen gelezen
https://www.aquaforum.nl/threads/zuurstof.2103/#post-24426
https://www.aquaforum.nl/threads/zuurstof.61580/#post-790417
etc.

De algemene tendens is als je genoeg water beweging hebt zou je voldoende zuurstof in het water hebben maar in alle artikelen die ik gelezen heb worden geen waarde gegeven.

Uit meting van zowel het leidingwater als aquariumwater zou er maar 2mg/l zuurstof in het water zitten.

Hoe kan ik het aquarium water na een zuurstof gehalte krijgen van 7mg/l.
 
Waarom noem je die 7mg??
 
Als je vissen niet naar lucht happen is er toch geen probleem?
 
Hoe warmer het water hoe minder zuurstof er over het algemeen in het water zit. Een lagere temperatuur kan dus voor meer zuurstof zorgen, maar dat moeten je vissen ook aankunnen.

Alleen beweging van het water heeft niet een heel groot effect op de hoeveelheid zuurstof, een luchtpomp doet veel meer. Als je op youtube het kanaal 'aquarium coop' opzoekt, kun je een filmpje vinden waar hij zuurstofgehalte meet met een zuurstofmeter in verschillende situaties (alleen filter die water laat bewegen, luchtpomp enz.)

Ik kan het filmpje nu niet voor je opzoeken, maar misschien heb je er iets aan.
 
een luchtpomp doet veel meer


Volgens mij is dat ook behoorlijk beperkt omdat er maar weinig zuurstof oplost tijdens het opstijgen van de bellen. Volgens mij krijg je door uitwisseling aan het oppervlak mer zuurstof in het water. Wat normaal is voor een bak weet ik zo niet eens uit mn hoofd.
 
Waarom noem je die 7mg??


De 7 mg/l zuurstof is maximaal oplosbaar bij zijn water temperatuur.

Even samevatten.

Geen CO2. Weinig planten. Veel waterwissel.

Aquarium kun je goed beluchten. Want CO2 wordt niet toegevoegd. En weinig planten.

Waterwissel met leidingwater. Leidingwater bevat weinig zuurstof. Ga je dit opwarmen, dan nog minder.
Beter een paar emmers klaarzetten met luchtsteen erin.

Het aquarium zelf gebruikt veel zuurstof. De vissen natuurlijk. Maar ook de filter en bodem.
Het aquarium producerd nagenoeg geen zuurstof. Weinig planten.

Wateroppervlak is in beweging. Echter met dekruiten en daarover een kap. Zal ook daar de zuurstof weer iets lager zijn, dan in verse lucht.

Dus houd wat openingen in de kap. Zo'n 10% van het oppervlak. Spraybar nog iets hoger plaatsen. Verversen met zuurstofrijk water.

Ik hoop dat dit werkt.

Als je vissen niet naar lucht happen is er toch geen probleem?

Maar zoals hier wordt gezegt. Als ze dit niet doen, is er toch niet echt een probleem??
 
Als je een bruissteentje in je bak hangt krijg je geen zuurstof in het water omdat de belletjes zgn zouden oplossen. Je krijgt een versnelde equilibrium.
Vissen komen in de problemen als er het zuurstofgehalte daalt tot 2-4 mg/l. Sterfte treedt meestal op bij concentraties van minder dan 2 mg/l en grote vissen zijn hiervoor gevoeliger dan kleinere.
Water van 6 graden heeft een zuurstofgehalte van 12.5 mg/l en water van 30 graden heeft nog steeds een zuurstofgehalte van 7.5 mg/l.
 
Wat is dan ongeveer het zuurstofgehalte bij een gemiddelde plantenbak waar men ook co2 gebruikt?
 
Over dit filmpje had ik het, misschien dat iemand er nog wat aan heeft (en anders is het gewoon interessant) 😀

 
Ach in al die kale bakken, zelfs zonder bruissteen blijft het zuurstof netjes boven de 5mg/l. Dus dat is toch mooi.
Oke met veel waterbeweging kom je rond de 7,4mg/l, laat dat nou de 100% verzadiging zijn.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het in mijn bak zit. Ik heb het een paar keer getest. Was toen goed, dat weet ik nog. Maar wat het exact was, moet ik opzoeken.
Ik zal het komend weekeind eens testen. Help mij eraan herinneren, want ik vergeet het anders.
 
Uit meting van zowel het leidingwater als aquariumwater zou er maar 2mg/l zuurstof in het water zitten.
.
Denk eerder dat er iets mis is met je meet set.
Als er maar 2mg/L zuurstof in je kraanwater zit is er iets mis, zeker omdat door de hogere druk in je leidingen er meer opgeloste gassen in geraken.
In je aquarium zou dit redelijk snel in evenwicht moeten komen, tenzij je een heel hoog biochemisch zuurstofverbruikt hebt, maar dat zou ook heel straf zijn.

Wat is dan ongeveer het zuurstofgehalte bij een gemiddelde plantenbak waar men ook co2 gebruikt?
Dat hangt van een paar factoren af, maar denk dat de meeste niet voorbij 120% saturatie gaan.
Meer is niet altijd beter, en dit geld ook voor zuurstof. Hoe hoger het zuurstofgehalte, hoe lastiger het word voor sommige planten om CO2 op te nemen.
 
Wat is dan ongeveer het zuurstofgehalte bij een gemiddelde plantenbak waar men ook co2 gebruikt?
Dat is bij elke bak verschillend en ligt eraan hoeveel CO2 je erin pompt. Maar als je CO2 toevoegt en je planten zijn aan het 'pearlen' is dat een teken dat het water volledig is verzadigd met O2.
 
Heb ook zo´n o2 test... eerlijk gezegd nog nooit gebruikt.

als de kieuwen niet als een gek op en neer gaan en ze niet boven in de bak naar zuurstof happen kan er weinig aan de hand zijn hoor 🙂
 
Maar als je CO2 toevoegt en je planten zijn aan het 'pearlen' is dat een teken dat het water volledig is verzadigd met O2.
Dat wil gewoon zeggen dat de plant geen zuurstof meer kwijt kan d.m.v. diffusie of transport, wil niet zeggen dat je water verzadigd is met zuurstof.
 
Dat wil gewoon zeggen dat de plant geen zuurstof meer kwijt kan d.m.v. diffusie of transport, wil niet zeggen dat je water verzadigd is met zuurstof.


Wat kan de reden zijn dat de plant dit niet kwijt kan dan als het water niet verzadigd is?
 
Wat kan de reden zijn dat de plant dit niet kwijt kan dan als het water niet verzadigd is?
Omdat de productie van zuurstof hoger is dan dat het op een 'normale' manier kwijt kan.
Hoe hoger de concentratie van gassen in het water, hoe moeilijker het zal zijn van het zuurstof d.m.v. diffusie kwijt te raken. Dus de hoeveelheid zuurstof speelt wel een rol, maar wil dus niet zeggen dat je bij 100% pas/al het fenomeen gaat zien. Kan goed zijn dat je plant heel goed/slecht is in het transporteren van zuurstof naar de wortels, en het zo vrij laat, en ga je het fenomeen trager/sneller zien.

Zet 1 plantje in 1000L water met een lage lichthoeveelheid, en genoeg CO2, en je gaat waarschijnlijk niet veel zien. Zet hier snel zonlicht of een andere sterke verlichting op en je zal de belletjes zien verschijnen.
Wil dit dan zeggen dat de plant plots 1000L water heeft verzadigd? Nee! Je hebt de zuurstofproductie sterk verhoogd waardoor je dit verschijnsel krijgt.
 
Duidelijk verhaal en het is dus van meer factoren afhankelijk:petjeaf:
 
Omdat de productie van zuurstof hoger is dan dat het op een 'normale' manier kwijt kan.
Hoe hoger de concentratie van gassen in het water, hoe moeilijker het zal zijn van het zuurstof d.m.v. diffusie kwijt te raken. Dus de hoeveelheid zuurstof speelt wel een rol, maar wil dus niet zeggen dat je bij 100% pas/al het fenomeen gaat zien. Kan goed zijn dat je plant heel goed/slecht is in het transporteren van zuurstof naar de wortels, en het zo vrij laat, en ga je het fenomeen trager/sneller zien.

Zet 1 plantje in 1000L water met een lage lichthoeveelheid, en genoeg CO2, en je gaat waarschijnlijk niet veel zien. Zet hier snel zonlicht of een andere sterke verlichting op en je zal de belletjes zien verschijnen.
Wil dit dan zeggen dat de plant plots 1000L water heeft verzadigd? Nee! Je hebt de zuurstofproductie sterk verhoogd waardoor je dit verschijnsel krijgt.
Wat een heldere logische uitleg :thumbs:
Ik ga eens een hartig woordje wisselen met mijn 'leermeester'.
 
Allen bedankt voor jullie reactie.

Wanneer je een venturi toepast () verhoog je daarmee het zuurstof gehalte in het water.

En wat is het grote verschil met een luchtbellen!
 
als je CO2 toevoegt en je planten zijn aan het 'pearlen' is dat een teken dat het water volledig is verzadigd met O2.

Zet 1 plantje in 1000L water met een lage lichthoeveelheid, en genoeg CO2, en je gaat waarschijnlijk niet veel zien. Zet hier snel zonlicht of een andere sterke verlichting op en je zal de belletjes zien verschijnen.
Wil dit dan zeggen dat de plant plots 1000L water heeft verzadigd? Nee! Je hebt de zuurstofproductie sterk verhoogd waardoor je dit verschijnsel krijgt.

Inderdaad;
de gehele inhoud van je bak hoeft niet volledig verzadigd te zijn met opgeloste zuurstof; juist alleen de lokale omgeving van de plantenbladeren. Gassen, zoals O2, zullen volgens het concentratiegradiënt diffunderen, dus als er een beperkte stroming is, kan het gebied rondom de plant volledig verzadigd zijn met zuurstof.
 
Allen bedankt voor jullie reactie.

Wanneer je een venturi toepast () verhoog je daarmee het zuurstof gehalte in het water.

En wat is het grote verschil met een luchtbellen!

Als je water wil voorzien van zuurstof is het veel efficiënter om het water in contact te brengen met de 'lucht' dan 'lucht' in water te blazen.
Als er om één of andere reden weinig zuurstof is in een waterloop, pompt de brandweer water de lucht in om te voorzien van zuurstof. Je ziet ze geen luchtpompje in het water steken.
In een aquarium zou dit betekenen dat je het water vanuit een hoogte in het aquarium laat vallen, of je ervoor zorgt dat je veel oppervlaktebeweging hebt zodat je het contact oppervlak verhoogd.
 
Inderdaad;
de gehele inhoud van je bak hoeft niet volledig verzadigd te zijn met opgeloste zuurstof; juist alleen de lokale omgeving van de plantenbladeren. Gassen, zoals O2, zullen volgens het concentratiegradiënt diffunderen, dus als er een beperkte stroming is, kan het gebied rondom de plant volledig verzadigd zijn met zuurstof.
Zie dat je het aan Darell hebt gevraagd, altijd goed. 😉
Maar zelfs al zorg je ervoor dat het water rondom je plant niet verzadigd is, kan je dit nog krijgen.
 
Inderdaad;
de gehele inhoud van je bak hoeft niet volledig verzadigd te zijn met opgeloste zuurstof; juist alleen de lokale omgeving van de plantenbladeren. Gassen, zoals O2, zullen volgens het concentratiegradiënt diffunderen, dus als er een beperkte stroming is, kan het gebied rondom de plant volledig verzadigd zijn met zuurstof.

Ik denk het niet hoor. Het gaat om de snelheid van het transport. Die zakt bij stijgend zuurstofgehalte. Zodra de snelheid waarmee het uit het belletje het water in gaat lager ligt dan de snelheid waarmee het door het blad geproduceerd wordt, groeit het belletje, Volledige verzadiging (ook in de nabijheid van het blad) is daar niet voor nodig.
 
En wat betekent dit dan volgens Jip en Janneke:S😀😀
Als er langs de ene kant veel zuurstof is (bv in een blad) gaat dit via diffusie naar de andere kant waar er minder is (b.v. het water).
 
En wat betekent dit dan volgens Jip en Janneke:S😀😀

Diffusie is het bewegen van deeltjes door een medium, zonder dat het medium zelf beweegt.
De diffusiesnelheid is mede afhankelijk van de concentratie.

Let wel dat de verspreiding van deeltjes door tubulentie en stroming al snel een factor 1000 hoger ligt. Diffusie is een zeer langzaam proces.
 
Diffusie is het bewegen van deeltjes door een medium, zonder dat het medium zelf beweegt.
De diffusiesnelheid is mede afhankelijk van de concentratie.

Let wel dat de verspreiding van deeltjes door tubulentie en stroming al snel een factor 1000 hoger ligt. Diffusie is een zeer langzaam proces.

:petjeaf::thumbs:
 
Even alles op een rijtje, als ik het goed begrijp duurt het bij het toepassen van de venturi metheode, lang voordat o2 in het water wordt verhoogd!

Maar wanneer ik bijvoorbeeld 24h 3 dagen lang deze methode toepas met hoeveel neemt het zuurstof gehalte dan toe! M.a.w. als je water 2mg/l heeft, zal dat bijvoorbeeld na 2 dag al na 4gm/l zijn.


Het "probleem" van water met de "lucht" i.p.v lucht in het water, is dat dit te veel geluid voortbrengt in de huiskamer.
 
Het "probleem" van water met de "lucht" i.p.v lucht in het water, is dat dit te veel geluid voortbrengt in de huiskamer.

Hoeft niet altijd zo te zijn. Ik heb mijn uitstromen op 3 cm van het wateroppervlak naar boven gericht. Geen geluid, maar een flinke waterwerveling over een groot oppervlak. Verder heb ik een diffuser op een van mijn uitlaten gezet en die ook net onder het wateroppervlak geplaatst.

Dit alles omdat ik ook enorme zuurstof problemen had (meetbaar via testset (waarde 3-4) en vooral zichtbaar via het snel ademhalen bij mijn maanvissen). Ik heb een combinatie van dingen gedaan:
-Waarschijnlijk verbruikte mijn te dikke (5-6 cm) zandlaag teveel zuurstof -> dunner gemaakt (2-3 cm)
-Zoals hierboven beschreven mijn uitstromen gewijzigd.
-Ik heb ook 2 oxidators toegevoegd. Dit hielp in het begin goed. Nu mijn zuurstof gehalte beter in evenwicht is (door bovenstaande 2 acties) merk ik dat of ze nu gevuld of leeg zijn dit eigenlijk geen invloed heeft op het gedrag van de vis.
 
Coenb
Je schrijft.................diffusur op een van mijn uitlaten gezet..................
Heb je misschien hiervan een foto en heb je ook een foto van de totale opzet
 
Belofte maakt schuld. Dus zojuist de zuurstof getest. De verlichting is op dit moment nog maar 50% van het vermogen. En dit staat nu 2 uur aan. De CO2 staat 3 uur aan.
Ik vind het een zeer lastige kleur. Ik denk zelf dus tussen 6 en 8 mg/l. Dus 7 mg/l. Maar zie ook de foto, andere ogen zien misschien meer?
Dat vind ik een hele nette waade. Zeker in ogenschouw nemende dat de verlichting nog maar net aan is.
Misschien test ik het aan het begin van de avond nog een keer.

Hieronder de foto van de test.

IMG_0582.JPG
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan