Wat is er nieuw

2mg/l zuurstof

Ik schat het rond de 16mg, ehhh nee sorry met leesbril op toch rond de 7mg Marcel😀😀. Misschien dat er vrouwen zijn die ons tegen gaan spreken😉

Ik schat het rond de 16mg, ehhh nee sorry met leesbril op toch rond de 7mg Marcel😀😀. Misschien dat er vrouwen zijn die ons tegen gaan spreken😉

John, zoals beloofd. Nogmaals zuurstof. De planten zijn aan het pearlen.
Hieronder de foto van de test. Ik denk toch wel een dikke 10 mg/l.

Maar oordeel zelf.

IMG_0583.JPG

Zoals ik het bekijk zeker wel 10mg maar aflezen is en blijft lastig😉

Biljoenblik wat voor diffusur gebruik je en hoe heb je deze aangesloten (foto zou mooi zijn)

Biljoenblik wat voor diffusur gebruik je en hoe heb je deze aangesloten (foto zou mooi zijn)

Wat bedoel je precies?
Want voor de duidelijkheid. Ik voeg GEEN extra lucht toe aan het water. En de oppervlakte stroming is minimaal.

Ik voeg wel CO2 toe en heb voldoende planten. Zowel aan het begin van de dag is er nog voldoende zuurstof. En tegen het einde van de dag zelfs teveel.

Mijn post is dus een beetje ter info. Dat gebruik van CO2 icm planten, juist positief werkt op het zuurstof gehalte.

Maar goed, daar heb jij nu even niets aan. Maar hieronder geef ik wat tips voor jou bak. Zie quote.
Zorgen voor meer lucht/water contact. En zorgen voor meer verse lucht boven de bak. Dus dekruiten moeten minimaal een 10% opening hebben van het totaal water oppervlak. Want als er geen verse lucht bij het water komt, komt er ook minder zuurstof bij.

Wat ook goed werkt. Neem een skimmer erbij. Deze zuigt oppervlakte water (zuurstofrijk) weg, en blaast dit weer onderwater uit. Zo krijg je ook een oppervlakte circulatie. Maar eerst zorgen voor de minimale openingen.

De 7 mg/l zuurstof is maximaal oplosbaar bij zijn water temperatuur.

Even samevatten.

Geen CO2. Weinig planten. Veel waterwissel.

Aquarium kun je goed beluchten. Want CO2 wordt niet toegevoegd. En weinig planten.

Waterwissel met leidingwater. Leidingwater bevat weinig zuurstof. Ga je dit opwarmen, dan nog minder.
Beter een paar emmers klaarzetten met luchtsteen erin.

Het aquarium zelf gebruikt veel zuurstof. De vissen natuurlijk. Maar ook de filter en bodem.
Het aquarium producerd nagenoeg geen zuurstof. Weinig planten.

Wateroppervlak is in beweging. Echter met dekruiten en daarover een kap. Zal ook daar de zuurstof weer iets lager zijn, dan in verse lucht.

Dus houd wat openingen in de kap. Zo'n 10% van het oppervlak. Spraybar nog iets hoger plaatsen. Verversen met zuurstofrijk water.

Ik hoop dat dit werkt.

Maar zoals hier wordt gezegt. Als ze dit niet doen, is er toch niet echt een probleem??

En zorgen voor meer verse lucht boven de bak. Dus dekruiten moeten minimaal een 10% opening hebben van het totaal water oppervlak. Want als er geen verse lucht bij het water komt, komt er ook minder zuurstof bij.

Dit zal bij veel moderne bakken wel een probleem zijn want ik denk niet dat ik met de Ferplast daaraan toe zal komen.

Dit zal bij veel moderne bakken wel een probleem zijn want ik denk niet dat ik met de Ferplast daaraan toe zal komen.

Zitten daar geen openingen in? Doorvoeren en roosters gelden ook.

Ja in de kap zitten boven op van die roosters zeg maar, maar ik schat niet in dat dit 10% zal zijn. In elke schuif zitten 5 gleuven van net 3 cm dus dat zet weinig zoden aan de dijk. Nu kun je het wel weer opschuiven en dan zal het al met al net gaan denk ik.

Ik zal ze gelijk wat verder gaan openzetten nu😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan