Wat is er nieuw

2x eheim pro 4 350(T)

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Leeftijd
30
mijn aankomende 400L (bruto) bak wou ik graag filteren met 2x eheim pro 4 350

- 1 hiervan zou ik graag in de thermo uitvoering kopen, nu is het lastig om info hierover te vinden maar volgens mij heeft deze 210watt vermogen. red ik het hiermee om de bak op 23/24 graden te krijgen? even van uitgaande dat de kamertemp niet onder de 20 komt.

- zou ze ook graag in PVC gaan uitvoeren.

is het mogelijk om beide filters op 1 in en 1 uitvoer uit te laten komen? gaat mij voornamelijk over de invoer, dat de uitvoer bij elk apart zit maakt nog niet zo heel veel uit.

en nog de vraag waar ik het meest mee zit.. hoe zorg ik ervoor dat mijn vissen niet opgezogen worden? zat te zoeken maar kan geen pvc korven vinden. heb hier wel korfjes liggen van mijn huidige filters maar dat gaat nooit passen denk ik zo.

Mooie filterplannen!! :thumbs:

-Ik zou denken dat de verwarming voldoende is aangezien je kamer al 20graden is moet dat wel net kunnen denk ik. Maar het is misschien inderdaad een beetje nipt met 210 watt voor 400liter... Dit wattage klopt alleszins wel volgens mij, ik vind dat toch ook terug als ik de filter google.

-In hoeverre de inlaten koppelbaar zijn: ik zou denken van wel, zeker als je met PVC werkt. Als je zorgt dat je buis dik genoeg is. Maar misschien hebben anderen hands on ervaring.
Maar twee inlaten heeft ook zijn voordelen natuurlijk, misschien heb je wel betere vuilafvoer met twee aanzuigstukken...

- Korfje = zoiets?
https://www.aquariaveldhuis.nl/inde...-1---4005300-bord-16-22--EHEIM&productID=3129
https://www.aquariaveldhuis.nl/inde...-1---4005300-bord-16-22--EHEIM&productID=3129
of enkel korfje
https://www.aquariaveldhuis.nl/inde...ZUIGKORF-GRIJS-7480970--EHEIM&productID=21389

Of wil je effectief groter gaan van diameter? In dat geval misschien eens naar vijvermateriaal kijken...

Ik heb zelf de Eheim prof 3e 600 thermo.
Deze staat op een 300 liter bak. Deze heeft ook 210 watt.

Eheim zegt zelf dat deze filter geschikt is tot 600 liter. Terwijl exact dezelfde filter maar dan zonder thermo, door Eheim geschikt bevonden wordt voor 700 liter.
Dus ze hebben de max wat verlaagd omdat 210 watt voor 700 liter te krap is.

Bij de 250T en de 350T hebben ze het aantal liters niet verlaagd tov de zonder thermo. Omdat 210 watt ruim voldoende is.

Interne slangdiameter is 16mm dat x2 voor 2 pompen.

opp 16mm: pi x r x r. 3.1415 x 8 x 8 = 201 x 2 = 402.

opp pvc 25 mm is intern 21 mm : 3.1415 x 10,5 x 10,5 = 346.

opp pvc 32 mm is intern 28 mm: 3.1415 x 14 x 14 = 615.

Dus 2 filters op 1 aanzuig. Dan toch zeker 32 mm pvc nemen. Waar ze samen komen.
Het pvc naar 1 enkele pomp kan 20mm zijn voor korte afstand, maar als er bochten in komen, dan voor een enkele pomp 25mm pvc gebruiken.

Interne slangdiameter is 16mm dat x2 voor 2 pompen.

opp 16mm: pi x r x r. 3.1415 x 8 x 8 = 201 x 2 = 402.

opp pvc 25 mm is intern 21 mm : 3.1415 x 10,5 x 10,5 = 346.

opp pvc 32 mm is intern 28 mm: 3.1415 x 14 x 14 = 615.

Dus 2 filters op 1 aanzuig. Dan toch zeker 32 mm pvc nemen. Waar ze samen komen.
Het pvc naar 1 enkele pomp kan 20mm zijn voor korte afstand, maar als er bochten in komen, dan voor een enkele pomp 25mm pvc gebruiken.

hmm had gehoopt het met 25mm te kunnen doen ivm de ruimte... maar dat red ik dus niet.

zal mijn hoofd er nog is over breken... anders maar 2 inlaten, aan beide zijden van de bak 1
en de uitlaten 1 van links naar rechts en 1 van het midden naar rechts.

afstand zal dan niet heel groot worden maar 25mm word het dan denk ik maar.

hmm had gehoopt het met 25mm te kunnen doen ivm de ruimte... maar dat red ik dus niet.

zal mijn hoofd er nog is over breken... anders maar 2 inlaten, aan beide zijden van de bak 1
en de uitlaten 1 van links naar rechts en 1 van het midden naar rechts.

afstand zal dan niet heel groot worden maar 25mm word het dan denk ik maar.

De uitstroom heb ik ook zo. Alleen dan naar links. Geeft mooie flow. Ik heb ze wel richting de voorste hoek.

Mijn gevoel zegt dat 25mm ook wel kan. 32mm is best lomp hoor.

Ik heb er niet bijzonder veel verstand van, en volgens mij weinig mensen hier als het er op aan komt. Maar lees dit eens:
https://www.aquaforum.nl/threads/debiet-druk-en-pompen.100814/

Mijn ervaring is, dat te dikke buizen eerder tegen werken dan mee werken.

1 filter moet je aansluiten op 16/22 slangen volgens het papiertje. 25mm moet dan kunnen denk ik.

Waarom wil je btw een verwarming in het filter. kost klauwen met geld. Je zou een soort overloop kunnen maken en daar je verwarming in kunnen doen wat betreft verwarming.
Volgens mij is dat goedkoper qua stroom en qua aankoop van alles + je ziet er niets van. Maar geen idee wat je verdere plannen je hebt.

Als je geen overloop idee wilt, zie je ook de in en uitstroom van je aquarium, dan kan een verwarming er ook wel bij. Wil je dit niet. Doe dan een overloop met daarin je verwarming. Kan je je overloop nog vol doen met filter watten.
dan heb je nog een 'voorfilter' ook en worden je Eheim filters in principe van binnen ook niet zo snel vies.

Een glazen overloop kost €20. Kammetje erbij van €15 en een kitspuit van €10. 1 of 2 verwarmingsstaven in je overloop en klaar is kees.
Ik heb het idee dat je het goed wilt aanpakken allemaal, vandaar dat ik even een post doe met andere mogelijkheden die misschien goedkoper zijn en mijn inziens ook beter en mooier.

Hier een tekening van het idee met 1 filter. 2 filters is natuurlijk bijna hetzelfde.

Naamloos1.png

Naamloos2.png

Oranje is verwarming
Donkergrijze in de overloop is back-up buisje
Lichtgrijze zijn filterwatten
donkerblauwe filtermatten.

Je hoeft dan in principe nooit filter schoon te maken van binnen, alleen die filter-watten.
+ je verwarming zit in je aquarium.

Kosten zijn rond de €40 (overloop €20, zelf kam kopen is €10,-, kitspuit is €8 o.i.d.)

Is idd een optie, maar hoe zit dat dan met bodemvuil? vuil komt er op deze manier alleen vanaf boven in.

Daar heb je gelijk in.

In theorie kan je vrij gemakkelijk een bodemaanzuiging erbij maken door er een hogere glasplaat omheen te zetten met een gat onderin. Dat stroomt het ook door dat gat heen.

Maar dat is wel een werkje.

Weet niet of je daar zin in hebt Haha.
Veel werk, maar gaat wel werken.

denk niet dat ik daar zin in ga hebben 😀

Waarom wil je btw een verwarming in het filter. kost klauwen met geld.

leek me cool, nee grapje.
leek me gewoon handig.

je hebt hier wel een punt, thermo versie is 140-150euro duurder dan de gewone versie, en die is al vrij aan de prijs.
misschien dat ik het geld toch liever in een UV-C unit stop...

keuzes keuzes :juggle:🙄

denk niet dat ik daar zin in ga hebben 😀

leek me cool, nee grapje.
leek me gewoon handig.

je hebt hier wel een punt, thermo versie is 140-150euro duurder dan de gewone versie, en die is al vrij aan de prijs.
misschien dat ik het geld toch liever in een UV-C unit stop...

keuzes keuzes :juggle:🙄

Ik heb er hiervoor 1 gehad op de Juwel 180. En nu een grotere op de Fusion.
Als je eenmaal zo'n filter hebt gehad, wil je nooit meer anders!! Zo precies als die zijn. Zo'n mooie verdeling.
En niet zo'n stomme staaf ergens verstoppen!

Staven zijn voor andere plekken.😳:help::stop::sorry:

ohja waar horen die staven dan Marcel :S 😀 🙄

nouja wat ik dus denk, water stroomt er als het ware langs, dus de efficiente lijkt mij beter = minder stroomverbruik

zo´n staaf hangt daar maar ergens te wachten op een beetje stroming.

ohja waar horen die staven dan Marcel :S 😀 🙄

Daar heb jij geen antwoord voor nodig! Dat weet jij best.:!

nouja wat ik dus denk, water stroomt er als het ware langs, dus de efficiente lijkt mij beter = minder stroomverbruik.

Dat klopt helemaal. De warmte wordt heel goed afgegeven. En door de goede stroming, over heel de bak verdeeld.

Wat is het verschil met een verwarming in de stroming hangen dan?
(tipje, doe van die schuim dingen om je slangen heen van het filter, dan koelt het water niet af in in de slangen, voor als je dit nog niet had).

Wat is het verschil met een verwarming in de stroming hangen dan?
(tipje, doe van die schuim dingen om je slangen heen van het filter, dan koelt het water niet af in in de slangen, voor als je dit nog niet had).

Het verschil met staaf in de stroming?

Als jij de volle 500 liter per uur langs je staaf wilt hebben, dan heb je geen mooie stroming in je bak.
Want alles zit in het hoekje bij je staaf.
En als je een spray bar hebt, zou de staaf ervoor moeten hangen, nou dat ziet er niet uit!

Isoleren.

Maakt geen reet uit tov van een staaf in de bak.

Iedereen denkt dat er water van 40 graden uit zo'n filter komt. Nou echt niet hoor!

Water is 0,5 graden warmer dan wat naar het filter gaat.

Dus isoleren is onzin.

Anders zou iedereen met een externe filter dit moeten doen!!

Wat betreft het verwarming filteren, duidelijk!

Isoleren.

Maakt geen reet uit tov van een staaf in de bak.

Iedereen denkt dat er water van 40 graden uit zo'n filter komt. Nou echt niet hoor!

Water is 0,5 graden warmer dan wat naar het filter gaat.

Dus isoleren is onzin.

Anders zou iedereen met een externe filter dit moeten doen!!

Lol, wat een reactie. 'iedereen' denkt dat? Oke.

Isoleren kan met elk extern-filter (dus met verwarming en zonder verwarming) iets schelen.
Naamloos.png

Kost €1 o.i.d. zo'n buisje. En in de maanden oktober tot maart kan dat best wel iets schelen om de heen en terugweg van die dunne 16 of 19mm slangen te isoleren (als het huis niet nonstop 20 graden + is).

Maargoed, blijkbaar vind jij isoleren onzin. Doe je het niet. Het is meer een algemene tip, waar ik vrij laat achter kwam en nu wel gebruik van maak.

Isoleren is geen onzin. Je moet alleen wel beseffen wat je isoleert.

Het heeft geen zin om je CV leidingen op zolder te isoleren, als je in de woonkamer enkel glas hebt!

Aquarium 120x50x60:

120x60=7200 cm2 x2 voorkant en achterkant.
50x60=3000 cm2 x2 zijkant

totaal: 20400 cm2 dat is 2 vierkante meter.

2 meter slang van 16/22

omtrek is 3.1415 x 2,2 = 7 cm

2 keer 2 meter slang is 4 meter slang. Is 400 cm.

400 x 7 = 2800 cm2 komt overeen met 0.28 vierkante meter.

Dat is bijna 100x zo klein als het glas oppervlak van het aquarium. En dan is de ongeisoleerde kap niet meegenomen.

Denk je dan, dat ik moeite ga stoppen in een paar slangen isoleren??:S

Kun je beter een plaat tempex kopen, en dat op je kap leggen!:deal:

Laatst bewerkt:
0,28 vierkante meter is 14% van 2 vierkante meter.

Bij het bepalen van warmteverlies moet je naast oppervlak ook rekening houden met thermische geleidbaarheid en dikte.
Het glas is wellicht 5 tot 10 maal dikker dan de pvc, maar harde pvc (0,13-0,3 W/m.K) heeft dan weer een ca. 4x lagere thermische geleidbaarheid dan glas (0,8-0,9 W/m.K).

Twee pompen met dezelfde in- en uitvoer aansluiten wordt in de industrie nagenoeg uitsluitend met identieke pompen gedaan. Je moet dan wel kijken naar de leidingdiameters en de snelheid van het water in de leidingen, anders worden de drukvallen te groot.
Door de aanwezigheid van de filters ga je nooit twee identieke situaties hebben en zal de pomp met de meeste vervuiling tegengewerkt worden door de druk die de andere pomp levert. Theoretisch kan het maar het is geen goeie/algemene praktijk.
Twee pompen met eenzelfde invoer is wel een algemene praktijk. Neem ook hier een voldoende grote diameter.

Een aanzuigfilter kan je vrij makkelijk zelf maken door met een dremel openingen in de buis te maken. Het kan ook met een ijzerzaag maar, afhankelijk van de grootte vraagt het wel wat doorzettingsvermogen. M.a.w. je moet het niet doen voor het geld maar enkel omdat je maatwerk nodig hebt.
Zelf heb ik meerdere slangfilters in plexi gemaakt (vertrokken van plexi buis). Plexiglas kan je professioneel verlijmen met chloroform, amateuristisch met aceton of product om nagellak te verwijderen.

0,28 vierkante meter is 14% van 2 vierkante meter.

Josie ik zie het! Die 100x moest 10x zijn. Zal wel te snel getypt hebben!

Dus als je leidingsysteen uit druk pvc bestaad, heb je een lagere thermische geleidbaarheid als glas?
Dus eigenlijk doe je dan onbewust al aan isoleren?

Zo'n foutje is rap gemaakt. Enkel wie niet reageert maakt geen fouten. Ik zou het echt heel erg vinden als mensen niet meer zouden reageren uit schrik om iets fout te schrijven.

Hier kan je enkele waarden vinden. Hard pvc, zacht pvc en rubber zitten rond dezelfde waarde.

Terwijl de wanddikte van leidingen dunner is dan de dikte van je glas, maar de thermische geleidbaarheid dan weer lager kom je uit op een voordeel van de leidingen. In jou voorbeeld was de leidingwand 3mm dik. M.a.w. hier zal het warmteverlies minder dan 5% bedragen van het totaal. Voor hard pvc leiding (20mm, wanddikte 1,5mm) zou het ongeveer 1:1 zijn en dus ca. 14% bedragen. Zou de leiding in 25mm buis (wandikte 2mm) uitgevoerd zijn, dan gaat het warmteverlies richting 16%.

Samengevat: het warmteverlies is niet verwaarloosbaar, zeker niet voor langere leidingen, maar isolatie neemt plaatst in.

Het gaat niet alleen om oppervlakte. Voerwarming wordt gedaan doormiddel van warm water door slangen te laten gaan (gekronkeld), omdat die makkelijk warmte vrij laten.

Ander voorbeeld. Laten we zeggen dan een muis 1 warm blokje is. Een hond 3x3x3 warme blokjes is (kubusvorm) en een olifant 5x5x5.

De muis laat aan 6 kanten warmte gaan per blokje.

Een hond laat % gezien al een stuk minder warmte gaan, omdat het middelste blokje al helemaal geen warmte verliest aan geen enkele zijde. Aan de zijkanten laten ze maar aan 1 zijde warmte gaan en in de hoeken het meest, 3 zijdes.

De olifant laat % het minst warmte gaan, want die heeft 3x3x3 blokjes die geen warmte laten gaan (in het midden van de kubus).

Er valt dus het meest eer te behalen als je 1 blokje mag isoleren, om de muis te isoleren.

Als jij bij je aquarium makkelijk iets wilt isoleren, valt er met die slangen heel wat eer te behalen, juist omdat ze zo weinig oppervlak hebben.

Warmteoverdracht gaat om temperatuurverschil, oppervlakte, dikte, thermische geleidbaarheid en overdrachtsweerstand tussen oppervlak en medium (aan lucht zijde en aan water zijde).

Wat jij beschrijft is hoeveel warmte je verliest t.o.v. de warmte die er in zit en dus hoeveel de temperatuur zal dalen. Op dat vlak heb je volledig gelijk en zal de muis meer in temperatuur dalen dan de olifant.
Naar een aquarium toe zou je kunnen stellen dat, bij het uitvallen van de verwarming, een grote bak minder snel in temperatuur zal dalen dan een kleine bak.

Echter, om een bak op eenzelfde temperatuur te houden, moet je de verloren warmte opnieuw toevoegen. Op dat ogenblik speelt het volume geen enkele rol meer en is (naast de andere factoren) oppervlak de bepalende factor.
De muis zal veel minder energie moeten toevoegen dan de olifant (gelukkig maar). De olifant isoleren zou een veel grotere besparing opleveren maar meer isolatiemateriaal vragen. Door de isolatie in 't groot aan de kopen komt die bovendien nog voordeliger uit en heb je in verhouding minder overschot.

Als je een muis en olifant met een huis vergelijkt, dan zou in jou logica er weinig eer de behalen zijn met het isoleren van het dak ???

Als ik correct begrijp waar je naartoe wil, dat heb je het over de efficiëntie van het aanbrengen van isolatie. M.a.w. welk object heeft het kleinste oppervlak in verhouding met zijn volume.
De muis heeft een oppervlak van 6x1x1 t.o.v. een volume van 1x1x1, m.a.w. een verhouding 6:1.
De olifant heeft een oppervlak van 6x3x3 t.o.v. een volume van 3x3x3, m.a.w. eveneens een verhouding van 6:1.
Daar waar je gevoelsmatig zou gezegd hebben dat de muis isoleren efficiënter is, is het gewoon identiek.

De efficiëntie verandert niet met de grootte, maar met de vorm. Een bolvorm is de vorm met het kleinste oppervlak t.o.v. het grootste volume. Dat is ook één van de redenen waarom in de natuur bolvormen voorkomen.

Interessant onderwerp. Als de topic starter mijn berichten te offtopic vindt, stop ik 🙂. Ik ben er wel achter dat een verwarming in het filter meer voordelen heeft dan ik dacht.
(als weet ik niet of ik het geld er voor over zou hebben).

Ik ben ook geen kenner in dit vak hoor. Ik denk soms alleen na over wat ik hoor en lees 🙂. Bedankt dat je serieus reageert.
Als je een muis en olifant met een huis vergelijkt, dan zou in jou logica er weinig eer de behalen zijn met het isoleren van het dak ???

Het isoleren van een dak heeft natuurlijk wel effect, met name omdat warmte stijgt.

De muis heeft een oppervlak van 6x1x1 t.o.v. een volume van 1x1x1, m.a.w. een verhouding 6:1.
De olifant heeft een oppervlak van 6x3x3 t.o.v. een volume van 3x3x3, m.a.w. eveneens een verhouding van 6:1.

Die van de muis snap ik 6:1.
Die van de olifant niet, hoe bereken jij de oppervlak op 6x3x3?

Foutje 😳Ik heb op basis van een stuk tekst ( " De olifant laat % het minst warmte gaan, want die heeft 3x3x3 blokjes ..." )
te snel verder gegaan.

Gelukkig heeft Biljoenblik het enkele posts eerder ook voorgehad. Bij ons is er een gezegde: "Het kan iedereen overkomen." :petjeaf:
en daar wordt dan met veel plezier door anderen aan toegevoegd: "Ja, maar de stomste eerst.":sorry:
In dit geval ben ik dus aan de 'eretitel' ontsnapt. Biljoenblik heeft mijn eeuwige dank voor de komende vijf minuten.:petjeaf:
Ik ben benieuwd hoeveel topics het gaat duren voor ik alsnog die titel pak.:engel:

On topic:

De hond heeft een oppervlak van 6x3x3 t.o.v. een volume van 3x3x3
De olifant heeft een oppervlak van 6x5x5 t.o.v. een volume van 5x5x5

Daarnaast heeft mijn kennis m.b.t. de oppervlakte/volume verhouding van een bol, me te snel (en foutief) naar een conclusie gebracht als zou de grootte geen invloed hebben.
De GROOOTSTE fout :stom::stom::stom: is dus niet de vergissing hierboven maar het niet berekenen en zomaar neerschrijven van de verhouding tussen oppervlak en volume.
Correcte berekeningen:
Muis 6 : 1 = 6
Hond 53 : 3 = 2
Olifant 150 : 125 = 1,2
De verhouding blijft dus NIET identiek.

Het ergste is niet dat ik daardoor Canon gelijk moet geven, maar dat ik hem twee keer gelijk moet geven. De muis zal niet enkel sneller afkoelen (als ze niet zou bijwarmen) maar verliest ook 'verhoudingsgewijs' meer warmte. Wellicht verklaart dat waarom zelfs een woestijnrat een pels heeft en een olifant geen.

Anderzijds, isolatie met een oppervlak van 150, kan, in het geval van de olifant, een volume van 125 blokjes isoleren. In het geval van de muizen zou ik, om 125 blokjes te isoleren echter isolatiemateriaal met een oppervlak van 125 x 6 = 750 nodig hebben.

M.a.w. het is maar hoe je 'eer' definieert. Voor de muis is isolatie veel belangrijker, bij de olifant is het isoleren 'verhoudingsgewijs' efficiënter. De muizen moeten bij mekaar kruipen om hun isolatie efficiënter te maken.

P.S. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoeveel mensen dit nog aan het lezen zijn (en nog kunnen volgen). :koffie:

Gelukkig heeft Biljoenblik het enkele posts eerder ook voorgehad. Bij ons is er een gezegde: "Het kan iedereen overkomen." :petjeaf:
en daar wordt dan met veel plezier door anderen aan toegevoegd: "Ja, maar de stomste eerst.":sorry:
In dit geval ben ik dus aan de 'eretitel' ontsnapt. Biljoenblik heeft mijn eeuwige dank voor de komende vijf minuten.:petjeaf:

Ik vind op zijn minst dat @jessicapilon namens beheer, hier een stemming voor moet organiseren!:deal:

P.S. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoeveel mensen dit nog aan het lezen zijn (en nog kunnen volgen). :koffie:

Nou, ik ben bij de muis en olifant al afgehaakt. Want het ziet er naar uit, dat we van die muis een olifant maken.

Ik wil concrete voorbeelden.
Als mijn pvc systeem van 25mm slechts 16% van het totale warmte verlies voor zijn rekening neemt, dan steek ik daar geen moeite in.

@Josi Haha, gelukkig. Niet dat ik het belangrijk vind om gelijk te hebben, dat maakt me niets uit, maar dan klopt het wat ik dacht. Leukste aan zo'n forum als dit, is dat er mensen zijn die hun 'fouten' durven toe te geven 🙂.

Ik heb geen idee hoeveel % een filterslang nu aan warmte verliest van het aquarium. Ik lees dat biljoenblik het over 16% heeft. En dan heeft hij misschien nog wel druk PVC wat vrij dik is, wat dus uit zichzelf isoleert.

Als jij 1 siliconen slang van 16 of 19mm 1,5 meter retour (3 meter in totaal dus) laat gaan naar je aquarium, dan denk ik dat heel wat warmte verliest.
Kleine moeite om dat te isoleren. Al heb ik het ook niet overal hoor, zie ik nu. Maar wel bij een aan stukken bij mijn warmere discus aquarium.

Maar inderdaad, bewijzen heb ik niet en ik weet ook niet hoe ik het kan berekenen. Mijn gevoel zegt het alleen door de 'blokjes theorie' 🙂.

dus het isoleren van Drukpvc is niet echt "nuttig" ?

afijn dat isoleren kan altijd nog.

wat ik mij afvroeg, ik wou (uiteraard) een aftappunt op 1 van de invoeren. stel ik pak 25mm kan ik dan het filter runnen + tegelijkertijd aftappen via een tuinslang? of zal het filter dan tijdelijk even uitmoeten?

en het vullen, doen jullie hier dan gewoon de slang in de bak hangen of hebben jullie ook weer een aansluitpunt op de retourleiding?

want weer vullen via de invoerleiding lijkt me niet verstandig....

dus het isoleren van Drukpvc is niet echt "nuttig" ?

afijn dat isoleren kan altijd nog.

wat ik mij afvroeg, ik wou (uiteraard) een aftappunt op 1 van de invoeren. stel ik pak 25mm kan ik dan het filter runnen + tegelijkertijd aftappen via een tuinslang? of zal het filter dan tijdelijk even uitmoeten?

en het vullen, doen jullie hier dan gewoon de slang in de bak hangen of hebben jullie ook weer een aansluitpunt op de retourleiding?

want weer vullen via de invoerleiding lijkt me niet verstandig....

Mijn filter zit op 25mm en de aftap is 20mm.
Filter kan gewoon aan blijven.

Het is de prof 3e 600T. Dus ik moet hem wel ff op manueel zetten. Want bij de minste flow verandering gaat deze filter dat compenseren.

Mijn filter zit op 25mm en de aftap is 20mm.
Filter kan gewoon aan blijven.

Het is de prof 3e 600T. Dus ik moet hem wel ff op manueel zetten. Want bij de minste flow verandering gaat deze filter dat compenseren.

En hoe vul jij de bak weer aan?

mweh 150L per keer met een gieter word wat veel 😀

Ik weet dat er met opvoerpompen regelmatig een bypass op de retourleiding word gemaakt voor een uvc unit / co2 reactor / weet ik veel wat allemaal.

werkt dit met externe filters ook?

heb even een tekening gemaakt voor de duidelijkheid.. nouja of het er duidelijker van word met mijn tekening :S

uvc.png

gaat dit zo werken?

PS: iemand die een richtlijn kan vertellen voor het aantal watts aan UVC?

PS: iemand die een richtlijn kan vertellen voor het aantal watts aan UVC?

Richard,

Hier een artikel over UVC.
http://www.americanaquariumproducts.com/AquariumUVSterilization.html

Zelf ben ik zeer tevreden met de UVC van Eheim. Ik zal je ook uitleggen waarom.

Allereerst hoef je voor deze UVC units geen bypass aan te leggen. Omdat ze nagenoeg geen effect hebben op de doorstroom. Enkel de extra afstand telt mee.
Dit komt omdat het water niet via haakse bochten rond de lamp hoeft te stromen.
Er zit een kwarts buis is, waar het water doorheen stroomt. Dezelfde diameter als de Eheim slangen.
Zie plaatje

Ook hebben ze meer rendement. Ze zijn 1,8x sterker dan een vergelijkbaar watt lamp. Dat komt omdat al het UVC wordt gefocust op 1 punt. Zie plaatje.

Ik heb de Eheim reeflex 500 op een 300 liter aquarium. Met een Eheim pro 3e 600T erop.
Bij Eheim kun je zien welke lamp je voor welk aquarium nodig hebt.
De kleinste valt af, want die heeft slang maat 12/16. Denk dat jij ook maat 16/22 hebt.
Jij gaat werken met 2 kleinere filters. Dat is nog beter, want dat verhoogt de effectiviteit van de UVC unit. Dit omdat er minder water per uur langs komt. Dus een 500 zal zeker volstaan.

https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/uv-sterilizer/reeflexuv-500#description

Plaatje

ReeflexUVC.jpg

De 2 rondjes naast elkaar is de UVC lamp. Het grote rondje(met gele bolletjes) is de kwarts buis waar het water doorheen gaat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan