2x jbl1901 filter op rio300?


Mazerga

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2017
Berichten
182
Leeftijd
41
Hallo,


Ik ben van plan om 2 mooie jbl1901 filters op mijn rio300 te plaatsen. Waarom deze filters met overcapaciteit? Wel, mijn CO2 reactor zit op een jbl 901 en mijn hydor verwarming eveneens. Graag zou ik wat meer watercirculatie hebben om ook de plantjes aan de andere kant van het aquarium van wat meer waterbeweging te voorzien. Is dit overkill en zijn er nadelen aan verbonden? Mijn visbestand zijn voornamelijk zalmpjes en corydorassen en véél planten...
Tevens zou ik graag 2 lily-pijpen uit glas installeren om de stroming in mijn bak te optimaliseren.

Hoe denken jullie over dit project?
 
Dat is zeg maar bruto 4000 liter capaciteit op een bak van netto nog geen 300 liter oftwel 13 x de inhoud. Ik zou denken dat je met 1 ook al erg ruim bemeten bent hoor want netto 1,5/2x overhouden is meer dan voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Overkill inderdaad! Je hebt zelfs aan één JBL 1502 voldoende. Maar goed, gesteld dat je één JBL 1902 neemt dan zou ik een Spraybar over de volle achterlengte van mijn bak zetten. Vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht. Je stroming gaat dan kaatsen op de voorruit en wordt, doordat de afstand achter- naar voorkant kort is, met kracht naar beneden geduwd en gaat over de bodem terug en komt achter weer boven waar het opnieuw een krachtige push krijgt. Doordat je de aanzuigbuis, laten we zeggen, rechts zet krijg je een spiraalvormige beweging naar rechts in je bak die telkens weer aangeduwd wordt. Al met al dus een ruim voldoende beweging en waterdistributie in je bak.
 
Ik vindt het persoonlijk ook zonde van de stroom want zo n filter neemt best wat stroom 24/7.
 
Dat wordt een wildwater-baan of je plantjes en vissen daar nu zo blij mee zijn :juggle:
 
Ja hoevaak wil je nog horen dat het too much is? :D

Waarom niet nog een JBL E901 bijplaatsen? dan moet je ruim voldoende hebben!
 
Tja, het lijkt op dit forum zo dat je om mee te mogen praten:
- externe filter, maar liever nog bioloog of refugium
- capaciteit van de pomp moet minstens 10x de bak rondpompen per uur

En daar wil je nog over gaan?

Je kan ook bij de brandweer een pomp gaan halen, dan ga je naar 100x per uur of meer. Dan kan je zalmen en forellen kweken in een 300l bak. :cool:

Doe gewoon normaal, 2x is genoeg voor normale vissen, waarom wil je naar 13 gaan? :sorry:

Je wil een Ferrari kopen om brood te halen bij de bakker die 300m om de hoek ligt. Verschil is dat een Ferrari mooi is, 2 filters nemen alleen maar plaats in, verbruiken stroom en ze maken (een beetje) lawaai.
 
Ja hoevaak wil je nog horen dat het too much is? :D

Waarom niet nog een JBL E901 bijplaatsen? dan moet je ruim voldoende hebben!


ik vind dat ie 2x de Fluval FX6 moet hebben. :D

Maar inderdaad is 2x e1902 te veel voor 300 liter. ik zou dan zeggen
1x 1502 en 1x 902 . al moet ik zeggen 902 2x ook zal voldoen.
 
Waarom lees ik hier vaak zo'n aversie tegen hogere stroming?

Wij hebben op onze bakken ook veel hogere filtratie dan hier in de regel wordt aangeraden, en ons bevalt het prima.

Zonder kunstmatige ingrepen als seachem purigen en easylife filtermedium en skimmers en uvc en de hele toestand bakken die makkelijk zijn in onderhoud, waar algen veel minder kans maken dan ze deden bij lagere filtratie en ondanks dat hoeven onze vissen zich niet aan de randen vast te houden om in de bak te blijven.

Ik begrijp best dat lage filtratie hier de algemene voorkeur is, dat is niet te missen, maar er zijn mensen met een andere voorkeur. Dat kan ook.

Ik ga me niet uitlaten over de specifieke situatie van topicstarter omdat ik geen persoonlijke ervaring heb met dat filter. Maar wij hebben inmiddels op onze Rio180 2x eheim 2215 en dat bevalt reuze goed. En ja, ik weet dat de 2215 maar een flow heeft van 620, en de 901 900ltr/uur, maar in de praktijk bleek de flow van de 2215 een stuk hoger te liggen dan de jbl 901. Dus feitelijk kan je zeggen dat wij ook een hogere stroming op onze 180ltr hebben dan 2x jbl901. En ja, dat werkt goed.

Aanv. ivm mogelijke onduidelijkheid.
Ik vergeleek de eheim 2215 met jbl 901 omdat wij zelf 1x jbl901 hebben vervangen met 2x 2215 van eheim, en we opkeken hoeveel meer flow de eheim had, terwijl hij op papier een stuk minder hoorde te hebben. Misschien geeft 1901 ook minder dan 1900ltr/uur.
Ik denk niet dat je altijd het aantal ltrs opgegeven door de fabrikant kan hanteren, door de helft kan delen of op basis daarvan kan zeggen of het genoeg is voor een aquarium of niet.

Ik ben zoals ik zei niet bekend met de jbl 1901, en misschien bedoelt topicstarter wel 2x jbl901, maar ondanks dat het nog een stap hoger is dan wij hebben, kan ik me er, als je er de vissen en de opzet voor hebt wel iets bij voorstellen dat je hoger wil gaan zitten.

Niet alles boven lage filtratie is per definitie onnodig vind ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom lees ik hier vaak zo'n aversie tegen hogere stroming?

Wij hebben op onze bakken ook veel hogere filtratie dan hier in de regel wordt aangeraden, en ons bevalt het prima.

Zonder kunstmatige ingrepen als seachem purigen en easylife filtermedium en skimmers en uvc en de hele toestand bakken die makkelijk zijn in onderhoud, waar algen veel minder kans maken dan ze deden bij lagere filtratie en ondanks dat hoeven onze vissen zich niet aan de randen vast te houden om in de bak te blijven.

Ik begrijp best dat lage filtratie hier de algemene voorkeur is, dat is niet te missen, maar er zijn mensen met een andere voorkeur. Dat kan ook.

Ik ga me niet uitlaten over de specifieke situatie van topicstarter omdat ik geen persoonlijke ervaring heb met dat filter. Maar wij hebben inmiddels op onze Rio180 2x eheim 2215 en dat bevalt reuze goed. En ja, ik weet dat de 2215 maar een flow heeft van 620, en de 901 900ltr/uur, maar in de praktijk bleek de flow van de 2215 een stuk hoger te liggen dan de jbl 901. Dus feitelijk kan je zeggen dat wij ook een hogere stroming op onze 180ltr hebben dan 2x jbl901. En ja, dat werkt goed.
Eens wat je zegt alleen 2x de 1902 op een 300 liter dat is bijna een Golfslagbad.
denk niet dat vissen dat echt fijn vinden.
 
Waarom lees ik hier vaak zo'n aversie tegen hogere stroming?

Wij hebben op onze bakken ook veel hogere filtratie dan hier in de regel wordt aangeraden, en ons bevalt het prima.

Zonder kunstmatige ingrepen als seachem purigen en easylife filtermedium en skimmers en uvc en de hele toestand bakken die makkelijk zijn in onderhoud, waar algen veel minder kans maken dan ze deden bij lagere filtratie en ondanks dat hoeven onze vissen zich niet aan de randen vast te houden om in de bak te blijven.

Ik begrijp best dat lage filtratie hier de algemene voorkeur is, dat is niet te missen, maar er zijn mensen met een andere voorkeur. Dat kan ook.

Ik ga me niet uitlaten over de specifieke situatie van topicstarter omdat ik geen persoonlijke ervaring heb met dat filter. Maar wij hebben inmiddels op onze Rio180 2x eheim 2215 en dat bevalt reuze goed. En ja, ik weet dat de 2215 maar een flow heeft van 620, en de 901 900ltr/uur, maar in de praktijk bleek de flow van de 2215 een stuk hoger te liggen dan de jbl 901. Dus feitelijk kan je zeggen dat wij ook een hogere stroming op onze 180ltr hebben dan 2x jbl901. En ja, dat werkt goed.
Ts had het over 2 x jbl1901 das heel wat anders als een jbl901
resp 1800 liter of 3800 liter bij nul last op een bak van nog geen 300 liter
 
Eens wat je zegt alleen 2x de 1902 op een 300 liter dat is bijna een Golfslagbad.
denk niet dat vissen dat echt fijn vinden.

Ik ben niet de topstarter en hoef dus niet de keuze van topicstarter te verdedigen.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat stroming in de bak eenvoudig gemanipuleerd kan worden op een manier waarbij je de doorstroom van het filter houdt maar de stroming in de bak wat matigt.
 
Ik ben niet de topstarter en hoef dus niet de keuze van topicstarter te verdedigen.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat stroming in de bak eenvoudig gemanipuleerd kan worden op een manier waarbij je de doorstroom van het filter houdt maar de stroming in de bak wat matigt.
Ik beschuldig je toch nergens van?

Je hebt het in jouw verhaal over de E901/2 en TS heeft het over de e1902

Max aquarium inhoud:800 Liter
Liter per uur:1900 l/h
Filtervolume (inhoud):115 Liter
Verbruik in watt:36 W
Afmetingen:240/584/385 mm
Diameter slangaansluiting:19/25 mm
Max opvoerhoogte:
Compleet met filtermateriaal:Ja
Ingebouwde verwarming:Nee
 
Ik ben niet de topstarter en hoef dus niet de keuze van topicstarter te verdedigen
Ts heeft nog geen keuze gemaakt maar vraagt of het een goed plan is
Wat je betoog betreft over stroming daar ga ik wel in mee maar dit is echt te gek je kan overdrijven ook toch.
Het knijpen van filters op wat voor manier dan ook is geen goed idee zeker met zon hoge opbrengst gaat het filter niet fijn vinden buiten het oplopend stroom verbruik wordt de boel ook nog eens onnodig warmer.
 
De 2 kleinere filters gaan er van af, maar ik dacht aan deze filters omdat ik vond dat er in één hoek wat minder stroming was (de verste hoek van de filteruitgang)... Daarom dat ik dacht aan de 1901 en 1902 die ik zou recupereren uit een ander aquariumprojectje.

Ook omdat er een externe CO2 reactor tussenzit en een externe verwarming, welke beiden wat capaciteit wegnemen...
 
By the way, ik dacht niet aan afknijpen... integendeel... :)
 
Ts had het over 2 x jbl1901 das heel wat anders als een jbl901
resp 1800 liter of 3800 liter bij nul last op een bak van nog geen 300 liter

Ik kan me voorstellen dat wat ik zei onduidelijk was, daarom heb ik er wat bijgeschreven ter aanvulling.
 
Ts heeft nog geen keuze gemaakt maar vraagt of het een goed plan is
Wat je betoog betreft over stroming daar ga ik wel in mee maar dit is echt te gek je kan overdrijven ook toch.
Het knijpen van filters op wat voor manier dan ook is geen goed idee zeker met zon hoge opbrengst gaat het filter niet fijn vinden buiten het oplopend stroom verbruik wordt de boel ook nog eens onnodig warmer.

Ik heb het niet gehad over het knijpen van een filter. Ik heb het gehad over dat je eventueel de stroming kan manipuleren wanneer je dat nodig zou vinden.
Of en hoe je dat zou doen zou afhankelijk zijn van de bak, de inrichting en de bewoners denk ik.
 
de bewoners: zalmpjes type neontetra, kardinaaltetra, kegelvlekjes eventueel, platty's, corydorasjes... misschien een koppeltje dwergen, misschien eens een schooltje congozalmen...
 
Blijf erbij dat 2x 1901/2 echt veel te veel van het goede is en alleen maar onnodig stroom trekt.
houd je ook rekening met de slangmaat van deze filters? die is anders dan de doorsnee aansluiting van co2 reactors en externe heaters.

2 kleinere filters waarbij je de in en uitstroom op goede punten neerhangt bereik je m.i. veel meer mee.

Waarom lees ik hier vaak zo'n aversie tegen hogere stroming?

Wij hebben op onze bakken ook veel hogere filtratie dan hier in de regel wordt aangeraden, en ons bevalt het prima.

Zonder kunstmatige ingrepen als seachem purigen en easylife filtermedium en skimmers en uvc en de hele toestand bakken die makkelijk zijn in onderhoud, waar algen veel minder kans maken dan ze deden bij lagere filtratie en ondanks dat hoeven onze vissen zich niet aan de randen vast te houden om in de bak te blijven.

Ik begrijp best dat lage filtratie hier de algemene voorkeur is, dat is niet te missen, maar er zijn mensen met een andere voorkeur. Dat kan ook.

Ik ga me niet uitlaten over de specifieke situatie van topicstarter omdat ik geen persoonlijke ervaring heb met dat filter. Maar wij hebben inmiddels op onze Rio180 2x eheim 2215 en dat bevalt reuze goed. En ja, ik weet dat de 2215 maar een flow heeft van 620, en de 901 900ltr/uur, maar in de praktijk bleek de flow van de 2215 een stuk hoger te liggen dan de jbl 901. Dus feitelijk kan je zeggen dat wij ook een hogere stroming op onze 180ltr hebben dan 2x jbl901. En ja, dat werkt goed.

Aanv. ivm mogelijke onduidelijkheid.
Ik vergeleek de eheim 2215 met jbl 901 omdat wij zelf 1x jbl901 hebben vervangen met 2x 2215 van eheim, en we opkeken hoeveel meer flow de eheim had, terwijl hij op papier een stuk minder hoorde te hebben. Misschien geeft 1901 ook minder dan 1900ltr/uur.
Ik denk niet dat je altijd het aantal ltrs opgegeven door de fabrikant kan hanteren, door de helft kan delen of op basis daarvan kan zeggen of het genoeg is voor een aquarium of niet.

Ik ben zoals ik zei niet bekend met de jbl 1901, en misschien bedoelt topicstarter wel 2x jbl901, maar ondanks dat het nog een stap hoger is dan wij hebben, kan ik me er, als je er de vissen en de opzet voor hebt wel iets bij voorstellen dat je hoger wil gaan zitten.

Niet alles boven lage filtratie is per definitie onnodig vind ik.

Zoals ik t begrepen heb: de Eheims hebben een hoger wattage en dus meer "power" om afstand te overbruggen.
De JBL's hebben meer moeite met opvoerhoogte door de beperkte wattage.
 
Ik had altijd een 901 met ik dacht 11W en nu een 2217 van 20W en ondabks ongeveer dezelfde capaciteit merk ik dat de uitstroom van de 2217 veel krachtiger is.
 
Ik had altijd een 901 met ik dacht 11W en nu een 2217 van 20W en ondabks ongeveer dezelfde capaciteit merk ik dat de uitstroom van de 2217 veel krachtiger is.

Wij hebben dus dezelfde ervaring. Hier was dus de 2215 zelfs krachtiger dan de 901. We hebben het zelfs nog gefilmd omdat we het nauwelijks konden geloven.

Wat hiervoor gezegd wordt, daar hebben wij ook naar gekeken. Misschien zegt Watt meer dan ltr/uur, of in elk geval ook wat.

En daarom vind ik een uitspraak als, dat is 4000ltr/uur op 300ltr aquarium ook lastig. Het zegt me weinig.
 
Over de dikte van de slangen maak ik me geen zorgen, bij een vijverzaak in de buurt verlijmen ze enkele stukjes zodat je van de 19/25 mm naar de 16/22mm kan gaan voor de aansluitingen op de hydor verwarming 300Watt en de CO2 reactor...
 
Over de dikte van de slangen maak ik me geen zorgen, bij een vijverzaak in de buurt verlijmen ze enkele stukjes zodat je van de 19/25 mm naar de 16/22mm kan gaan voor de aansluitingen op de hydor verwarming 300Watt en de CO2 reactor...
Dan maak je het helemaal zinloos.
Je koopt een filter met een groot debiet en hangt er slangetjes van niks aan.
Een slang van 19mm kan een debiet aan van 1,5 keer dat van een slang van 16mm.

Maw, je koopt een Ferrari, en dan monteer je een houten blok onder het gaspedaal....
 
Waarom lees ik hier vaak zo'n aversie tegen hogere stroming?

Wij hebben op onze bakken ook veel hogere filtratie dan hier in de regel wordt aangeraden, en ons bevalt het prima.

Zonder kunstmatige ingrepen als seachem purigen en easylife filtermedium en skimmers en uvc en de hele toestand bakken die makkelijk zijn in onderhoud, waar algen veel minder kans maken dan ze deden bij lagere filtratie en ondanks dat hoeven onze vissen zich niet aan de randen vast te houden om in de bak te blijven.

Ik begrijp best dat lage filtratie hier de algemene voorkeur is, dat is niet te missen, maar er zijn mensen met een andere voorkeur. Dat kan ook.

Ik ga me niet uitlaten over de specifieke situatie van topicstarter omdat ik geen persoonlijke ervaring heb met dat filter. Maar wij hebben inmiddels op onze Rio180 2x eheim 2215 en dat bevalt reuze goed. En ja, ik weet dat de 2215 maar een flow heeft van 620, en de 901 900ltr/uur, maar in de praktijk bleek de flow van de 2215 een stuk hoger te liggen dan de jbl 901. Dus feitelijk kan je zeggen dat wij ook een hogere stroming op onze 180ltr hebben dan 2x jbl901. En ja, dat werkt goed.

Aanv. ivm mogelijke onduidelijkheid.
Ik vergeleek de eheim 2215 met jbl 901 omdat wij zelf 1x jbl901 hebben vervangen met 2x 2215 van eheim, en we opkeken hoeveel meer flow de eheim had, terwijl hij op papier een stuk minder hoorde te hebben. Misschien geeft 1901 ook minder dan 1900ltr/uur.
Ik denk niet dat je altijd het aantal ltrs opgegeven door de fabrikant kan hanteren, door de helft kan delen of op basis daarvan kan zeggen of het genoeg is voor een aquarium of niet.

Ik ben zoals ik zei niet bekend met de jbl 1901, en misschien bedoelt topicstarter wel 2x jbl901, maar ondanks dat het nog een stap hoger is dan wij hebben, kan ik me er, als je er de vissen en de opzet voor hebt wel iets bij voorstellen dat je hoger wil gaan zitten.

Niet alles boven lage filtratie is per definitie onnodig vind ik.

Jouw Eheim heeft een bruto waarde van 620 l/h. Een JBL 1902 heeft een bruto debiet van 1900 l/h. Laten we nu aannemen dat de netto debieten uitkomen op de helft? Jij zit dan op 320 en Ts op 950 l/h. Oeps, Ts wilde er twee komt hij weer op 1900 l/h uit. Ik geloof niet zozeer dat er een aversie is tegen sterkere stromingen maar Ts vroeg hier om een reactie op z'n voornemen. Die hebben we gegeven. Zelf blijf ik bij m'n mening dat twee JBL 1902's te veel van het goede is. Overigens, ik heb op mijn Rio 180 een JBL 1502. Bruto 1400 l/h, netto 700 l/h? Dat is echt meer als zat. Ik heb ook een JBL 902 op deze bak gehad. Eigenlijk was dat al genoeg want ook daar ga ik gemakshalve meer weer van een netto debiet van 450 l/h uit. Maar uiteraard mag iedereen doen of laten wat hij of zij zelf wil!
 
Blijf erbij dat 2x 1901/2 echt veel te veel van het goede is en alleen maar onnodig stroom trekt.
houd je ook rekening met de slangmaat van deze filters? die is anders dan de doorsnee aansluiting van co2 reactors en externe heaters.

2 kleinere filters waarbij je de in en uitstroom op goede punten neerhangt bereik je m.i. veel meer mee.



Zoals ik t begrepen heb: de Eheims hebben een hoger wattage en dus meer "power" om afstand te overbruggen.
De JBL's hebben meer moeite met opvoerhoogte door de beperkte wattage.
Ik heb beide merken maar van meer power door het hogere wattage heb ik nooit iets van gemerkt. Wel dat de JBL's gewoon wat zuiniger zijn qua energie verbruik.
 
ik bekijk het eventjes aan, ben nog niet aan het ombouwen, het was mij om te informeren hoe anderen hierover denken / dachten... :thumbs::cool:
 
Ik heb het omgerekend naar onze Rio180.

Wij hebben daar nu 2x eheim 2215, maar we hebben hier dus gezien dat die een hogere flow gaven dan de jbl 901/2.

Totaal is dat dan meer dan 1800 ltr flow op 180 ltr aquarium. Dat is een factor van 10. Maar nogmaals, we zitten dus hoger dan dat, omdat de 2215 meer flow geeft in de praktijk.

2x 1900 is 3800. Een bak van 350ltr geeft dan een factor van 10.85, wat best in de buurt komt van die 10, zeker omdat wij dus in de praktijk nog hoger zitten, op de jbl-schaal.

Ik zeg niet dat het goed is. Ik zeg niet dat het de beste keuze is. Ik zeg alleen dat het in mijn ogen een goede keuze kan zijn. Hier werkt het goed.
 
Ik heb het omgerekend naar onze Rio180.

Wij hebben daar nu 2x eheim 2215, maar we hebben hier dus gezien dat die een hogere flow gaven dan de jbl 901/2.

Totaal is dat dan meer dan 1800 ltr flow op 180 ltr aquarium. Dat is een factor van 10. Maar nogmaals, we zitten dus hoger dan dat, omdat de 2215 meer flow geeft in de praktijk.

2x 1900 is 3800. Een bak van 350ltr geeft dan een factor van 10.85, wat best in de buurt komt van die 10, zeker omdat wij dus in de praktijk nog hoger zitten, op de jbl-schaal.

Ik zeg niet dat het goed is. Ik zeg niet dat het de beste keuze is. Ik zeg alleen dat het in mijn ogen een goede keuze kan zijn. Hier werkt het goed.

Jullie hebben, als het goed begrijp, dus 2 Eheim's op de Rio? Dan zou je een netto debiet hebben van 620 l/h. (Ik ga altijd uit van een halvering van het door de producent aangegeven bruto debiet, daarmee kies ik de veilige kant) Één JBL 901 of 902, ze zijn gelijk, heeft een netto debiet van 450 l/h. Dat is minder dan de twee Eheim's, uiteraard. Het debiet van één JBL 902 heeft overigens jarenlang goed gewerkt op mijn Rio 180. Nu gebruik ik een JBL 1502, gekocht voor een habbekrats bij het failliet gaande Veldhuis in Enschede destijds. De stroming heb ik op mijn manier aangepast aan het, normaal wel erg krachtige, filter.
 
Ik ben geen techneut maar als je 2 filters hebt met dezelfde capaciteit maar de een is 11W en de ander 20W dan is het denk ik logisch dat de uitstroom bij die van 20W sterker is tenzij ik weer iets mis ;)
 
Ik ben geen techneut maar als je 2 filters hebt met dezelfde capaciteit maar de een is 11W en de ander 20W dan is het denk ik logisch dat de uitstroom bij die van 20W sterker is tenzij ik weer iets mis ;)
Ja en nee :p Als de 11W variant efficiënter met het vermogen om gaat door bijvoorbeeld minder verlies in de motor (warmte) of een andere/betere vorm van het rotortje of minder weerstand door de filterkamers heen dan zou het theoretisch kunnen. Praktisch gezien heb je echter vaak gelijk en zal de 20w versie beter presteren en zijn ze gewoon wat terughoudender geweest in het noteren van het debiet.

That said.. 2x 1901 op een 300L bak is een waanzinnig idee, zaag dan gewoon de bodem eruit en zet er een kraan boven.
Ik ben zelf meer van een simpel stromingspompje bijplaatsen dan maar weer een potfilter toevoegen. Beide werkt alleen de een is wat energiezuiniger. De opmerking 'maar dan heb ik meer filterruimte / capaciteit om dingen op te vangen' is m.i. ook onzinnig. Met 1 JBL filter heb je al een enorm oppervlakte voor mechanisch en biologisch te filteren en dan heb je ook nog al het oppervlakte in je aquarium zelf nog. Bij gebruik van het juiste filtermateriaal heb je mijn inziens niets extra's nodig, helemaal niet in een super beplant aquarium. Ik ben dan ook niet 'tegen' overfiltrage omdat het slecht is, maar omdat het in mijn ogen onzinnig is.
 
Jullie hebben, als het goed begrijp, dus 2 Eheim's op de Rio? Dan zou je een netto debiet hebben van 620 l/h. (Ik ga altijd uit van een halvering van het door de producent aangegeven bruto debiet, daarmee kies ik de veilige kant) Één JBL 901 of 902, ze zijn gelijk, heeft een netto debiet van 450 l/h. Dat is minder dan de twee Eheim's, uiteraard. Het debiet van één JBL 902 heeft overigens jarenlang goed gewerkt op mijn Rio 180. Nu gebruik ik een JBL 1502, gekocht voor een habbekrats bij het failliet gaande Veldhuis in Enschede destijds. De stroming heb ik op mijn manier aangepast aan het, normaal wel erg krachtige, filter.

Nee, 1 eheim 2215 gaf behoorlijk meer flow dan 1 jbl 901/2.
Je kan alles door de helft delen, maar dat zegt in feite niets.

Als je rekent met jbl liters (de maat die jbl aanhoudt op zijn filters, en de eheim 2215 geeft meer flow dan een jbl 901/2, dan ga ik in mijn berekening er vanuit dat wij met 2x eheim 2215 op ten minste 1800 jbl liters zitten, die dus blijkbaar niet gelijk zijn aan eheim liters.

Warrig verhaal maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
 
buiten het feit wat beter debiet is tussen de jbl of eheim. dwalen we af van de vraag van TS.

Zijn vraag is of 2x de e1901 voor 300 liter,

nou even vanuitgaan dat een Juwel Rio 300 geen Juwel Rio 350 is. dus Bruto 300 Liter is dus excl bodem planten hout. incl waarschijnlijk 250 liter met 2x e1901 wt 1800 liter bruto per filter pompt dus 3800 liter per uur bruto welk
15x de bak Bruto doet is gewoon too much. en totaal zinloos in mijn ogen.
Vissen zullen tegen de voorraam geplakt worden...
 
ik zou gerust die 2 1902 filters installeren maar zeker niet met een lilypipe.
Ik zou de uitstroom door een opgefokte spraybar laten gebeuren, eentje waar veel meer en veel grotere gaten in gemaakt zijn.
Zo verdeel je maximaal je debiet om zo weinig mogelijk stroming te creëren.
 
buiten het feit wat beter debiet is tussen de jbl of eheim. dwalen we af van de vraag van TS.

Zijn vraag is of 2x de e1901 voor 300 liter,

nou even vanuitgaan dat een Juwel Rio 300 geen Juwel Rio 350 is. dus Bruto 300 Liter is dus excl bodem planten hout. incl waarschijnlijk 250 liter met 2x e1901 wt 1800 liter bruto per filter pompt dus 3800 liter per uur bruto welk
15x de bak Bruto doet is gewoon too much. en totaal zinloos in mijn ogen.
Vissen zullen tegen de voorraam geplakt worden...

Volgens de informatie op meerdere sites is een rio 300 een bak met afmetingen 1.20 x 50 x 66cm. Met een inhoud aan liters van ongeveer 350 liter.
Uiteraard kunnen meerdere sites dat mis hebben.
Maar om dat zonder enige onderbouwing dan maar terug te schalen naar 250ltr vind ik vreemd.

Verder ga ik hier niet meer reageren omdat ik mijn mening al gegeven heb.
 

Terug
Bovenaan