3/4 slang, 1/2 aansluiting


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Het leeg hevelen van +/- 500liter water met een 1/2 (13mm) tuinslang duurt mij aardig lang, ik dacht dat kan beter.

Dus denk je aan een 3/4 (19mm) tuinslang, klinkt logisch.

nu zit de vraag hem bij mij alleen in de koppelingen:

https://www.wildkamp.nl/product/gardena-original-system-slangstuk/795516

deze koppeling past weliswaar op een 3/4 tuinslang, maar het kliksysteem is naar wat ik begrijp maar 1/2...

oftewel er komt een vernauwing in het systeem te zitten.

kan ik dan net zo goed die 13mm slang gebruiken, of komt er dan toch meer water uit die 19mm slang zetten ondanks die vernauwing?

ik hoop dat ik het een beetje goed heb verwoord en dat men het begrijpt :D
 
Waar heb je deze koppeling dan voor nodig bij het afzuigen?
 
Waarom koop je geen opvoerpompje?
 
Waarom niet meteen een 32mm slang en GEKA koppelingen?
 
Snap dan toch niet zo goed waarom er 3/4 slangen op de markt zijn als al die koppelingen 1/2 zijn ?

afijn.

Waar heb je deze koppeling dan voor nodig bij het afzuigen?

20171231_153730.jpg


Waarom koop je geen opvoerpompje?

zou een opvoerpomp sneller werken dan alleen de hevel werking?

Waarom niet meteen een 32mm slang en GEKA koppelingen?

ja... waarom niet? zou mijn doucheput zoveel water tegelijk aankunnen?

dit is iig correct.

zie mijn 1e stukje tekst :D
 
zou een opvoerpomp sneller werken dan alleen de hevel werking?
Afhankelijk van de pomp en slanglente kan het behoorlijk schelen
ja... waarom niet? zou mijn doucheput zoveel water tegelijk aankunnen?
Doucheputje is pijp 40 of groter dus zou makkelijk moeten kunnen
 
Afhankelijk van de pomp en slanglente kan het behoorlijk schelen

Doucheputje is pijp 40 of groter dus zou makkelijk moeten kunnen

Toch spreekt die dikkere slang mij wel aan... zeker als ik over een tijdje nog een stelling erbij zet.
GEKA kende ik niet (nooit in verdiept), maar ziet er praktisch uit.


klopt, maar de snelkoppelingen die eraan zitten zijn allemaal 1/2inch... ook de kraantjes van Gardena hebben allemaal dezelfde grote kwa opening.
belemmerende factor zegeaar.
 
Toch spreekt die dikkere slang mij wel aan... zeker als ik over een tijdje nog een stelling erbij zet.
GEKA kende ik niet (nooit in verdiept), maar ziet er praktisch uit.



klopt, maar de snelkoppelingen die eraan zitten zijn allemaal 1/2inch... ook de kraantjes van Gardena hebben allemaal dezelfde grote kwa opening.
belemmerende factor zegeaar.

Ik dacht toch echt dat die gardena tuitjes ook groter waren hoor. Anders heb je er niets aan natuurlijk.
Op de foto lijken ze het zelfde maar is echt groter.

Hier een drieweg. Zie je het verschil tussen normaal en de grotere.

71C0469C-D61D-4B3B-94BE-3BAE1FF8E487.jpeg



https://www.hornbach.nl/shop/GARDENA-T-stuk-SB-Profi-Systeem/1622259/artikel.html
 
Opzich, alle slangen bevatten weekmakers anders had het wel een buis geweest xD

Maar zolang je geen heet water erdoor doet denk ik niet dat het heel veel uit maakt
 
Om nog even terug te komen op dit topic.

heb uiteindelijk een ververs hulp gemaakt van 32mm (buitendiameter) pvc, hierop kan ik een 25mm (binnendiameter) slang aansluiten dmv GEKA koppelingen.
bak is nu binnen de 10 minuten voor de helft leeg en kan daarna zo op de thermostatische douchekraan geprikt worden!

20190105_191448.jpg
20190108_153333.jpg
20190108_153340.jpg
20190108_153352.jpg


dank voor de input
 
Om nog even terug te komen op dit topic.

heb uiteindelijk een ververs hulp gemaakt van 32mm (buitendiameter) pvc, hierop kan ik een 25mm (binnendiameter) slang aansluiten dmv GEKA koppelingen.
bak is nu binnen de 10 minuten voor de helft leeg en kan daarna zo op de thermostatische douchekraan geprikt worden!

Bekijk bijlage 267266 Bekijk bijlage 267267 Bekijk bijlage 267268 Bekijk bijlage 267269

dank voor de input
Ziet er goed uit!
 
Hoe doe je dit als het vriest? Kun je het dan ergens anders weg laten lopen?
 
Hoe sluit je hem aan op je thermostaat kraan? Zit daar ook 1 of andere makkelijke koppeling aan?
 
Hoe sluit je hem aan op je thermostaat kraan? Zit daar ook 1 of andere makkelijke koppeling aan?

Bij de thermostaatkraan draai ik de slang van de douchekop eraf en daar draai ik dit verloopstukje op

https://pvcvoordeel.nl/geka-binnendraad/

20190131_143934.jpg
20190131_143955.jpg
20190131_144018.jpg


meeste douche kranen hebben een 1/2 buitendraad.

als men behoefte heeft aan een volledige uitleg van A tot Z dan wil ik dat gerust even op papier zetten :)
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Dat zou dan een optie zijn, maar dan moet ik naar boven naar mijn badkamer met de slang.
Het liefst gebruik ik de keukenkraan en dat is weer een binnenkraan.
Daar past dan wel weer zo'n gardena waterdief op.
Is er geen geka -> gardena koppeling of iets? :D
 
Dat zou dan een optie zijn, maar dan moet ik naar boven naar mijn badkamer met de slang.
Het liefst gebruik ik de keukenkraan en dat is weer een binnenkraan.
Daar past dan wel weer zo'n gardena waterdief op.
Is er geen geka -> gardena koppeling of iets? :D

Je hebt dus geen schroefdraad op je keukenkraan zitten?... zou haast zeggen zet er een kraan op die dat wel heeft :D

durf niet te zeggen hoe je van een waterdief naar GEKA komt... alhoewel.

je zou op de waterdief nog een klein stukje tuinslang kunnen zetten en dan deze erop

https://pvcvoordeel.nl/geka-aansluiting/
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Je hebt dus geen schroefdraad op je keukenkraan zitten?... zou haast zeggen zet er een kraan op die dat wel heeft :D

durf niet te zeggen hoe je van een waterdief naar GEKA komt... alhoewel.

je zou op de waterdief nog een klein stukje tuinslang kunnen zetten en dan deze erop

https://pvcvoordeel.nl/geka-aansluiting/

Dat is inderdaad ook een optie.
 
Maar wil je ook met een dikkere slang gaan werken dan?
 
Maar wil je ook met een dikkere slang gaan werken dan?

We krijgen een Fusion 150, dus ongeveer 450 liter water.
Ik dacht dit eerst met een standaard tuinslang en gardena koppelingen te gaan doen.
Maar jij gaf aan dat dit erg lang duurde (hoe lang zeg je dan niet :p).
Dus dan gebruik ik liever iets anders zodat ik in bijv. 10 minuten de helft eruit heb.
 
We krijgen een Fusion 150, dus ongeveer 450 liter water.
Ik dacht dit eerst met een standaard tuinslang en gardena koppelingen te gaan doen.
Maar jij gaf aan dat dit erg lang duurde (hoe lang zeg je dan niet :p).
Dus dan gebruik ik liever iets anders zodat ik in bijv. 10 minuten de helft eruit heb.

heb het wel tijden gedaan op mijn 160x50x50 malawibak, met een standaard tuinslang.
maar dat duurde mij altijd al erg lang (denk +/- een half uur?) maargoed dat ging dan nog.
nu met de 230x70x70 duurde het mij echt veel te lang dus vandaar deze tactiek.

de 160x50x50 heb ik overigens ook nog en die is nu echt in een poep en een scheet voor de helft leeg :D
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
heb het wel tijden gedaan op mijn 160x50x50 malawibak, met een standaard tuinslang.
maar dat duurde mij altijd al erg lang (denk +/- een half uur?) maargoed dat ging dan nog.
nu met de 230x70x70 duurde het mij echt veel te lang dus vandaar deze tactiek.

de 160x50x50 heb ik overigens ook nog en die is nu echt in een poep en een scheet voor de helft leeg :D

Hmm een half uur is best lang als je 'even' wil verversen.

Waar ik ook nog aan zat te denken is om een standaard tuinslang aan te sluiten op de retour van de externe filter ( eheim 1200XL ) en dan te zorgen dat hij niet in het aquarium pompt (door kogelkraan dicht te zetten) maar door een standaard tuinslang naar buiten pompt.
Dan heb je een beetje druk erachter waardoor het misschien sneller gaat?
Was er nou een 3/4e inch tuinslang met gardena koppelingen?
 
Hmm een half uur is best lang als je 'even' wil verversen.

Waar ik ook nog aan zat te denken is om een standaard tuinslang aan te sluiten op de retour van de externe filter ( eheim 1200XL ) en dan te zorgen dat hij niet in het aquarium pompt (door kogelkraan dicht te zetten) maar door een standaard tuinslang naar buiten pompt.
Dan heb je een beetje druk erachter waardoor het misschien sneller gaat?
Was er nou een 3/4e inch tuinslang met gardena koppelingen?

aftakking in de uitstroom kan ook, of het werkt? denk het wel.

3/4 tuinslang bestaat, en 3/4 koppelingen ook maar:

795516_dce.jpg


bovenstaande is een 3/4 inch koppelstuk, het rode is waar je 3/4 slang oppast. het blauwe is het geen je klikt op een kraankoppeling en die opening is maar 1/2 inch

795502_7c3.jpg
795504.jpg
795505.jpg


bovenstaande is het kraanstuk, waar je de koppeling op vast prikt.
respectievelijk een 1/2 - 3/4 - 1 inch kraanstuk, dit slaat alleen op de grootte van je kraanaansluiting en niet op je slang maat.
zoals je kan zien blijft het stukje waar je het koppelstuk opprikt altijd dezelfde maat houden, 1/2 inch.

dus je kan een 3/4inch tuinslang nemen, maar als je zoals mij ergens in je systeem zo'n kraanstukje of koppelstuk hebt zitten (zie onderstaande foto) heb je altijd een belemmerende factor.

20171231_153730.jpg


daarom werkt het Gardena systeem niet als je een dikkere slang wilt hebben voor het leeg hevelen van je bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Hmm een half uur is best lang als je 'even' wil verversen.

Waar ik ook nog aan zat te denken is om een standaard tuinslang aan te sluiten op de retour van de externe filter ( eheim 1200XL ) en dan te zorgen dat hij niet in het aquarium pompt (door kogelkraan dicht te zetten) maar door een standaard tuinslang naar buiten pompt.
Dan heb je een beetje druk erachter waardoor het misschien sneller gaat?
Was er nou een 3/4e inch tuinslang met gardena koppelingen?
Ik had een pompje op mijn slang altijd, maar ik ververste mijn water via de zuigleiding van de filters (2 filters aangesloten op pijp40 met 3 vuilkorven), maar ik moest mijn water terug pompen de bak in vanuit de wasbak in de keuken.
Deed ongeveer een half uurtje over 200L verversen.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP

Terug
Bovenaan