Wat is er nieuw

3 jaar oude goudvis onder mijn hoede, wat nu?

• Onderwerp starter Onderwerp starter RobW
  • Startdatum Startdatum
R

RobW

Guest
Dag,

Sinds vorige week heb ik een drie jaar oude goudvis onder mijn hoede gekregen door omstandigheden. Samengevat:
- Het heeft al die tijd in een bak van 30cm x 18cm x 18cm geleefd;
- Het had twee vriendjes die helaas al enige tijd geleden zijn doodgegaan (��ntje een half jaar geleden, de andere al wat eerder)

Het eerste wat ik heb gedaan is een splinternieuw aquarium aangeschaft en een zuurstofpompje. Dit is ��n met de volgende afmetingen: 45cm x 32cm x 34cm. In deze aankoop heb ik mij laten raadplegen door deze website, zie onderstaand citaat:

Ga er bij de aanschaf van je aquarium vanuit dat je ongeveer 4 liter water per centimeter vis nodig hebt, en houd er dan ook rekening mee dat je vissen nog zullen groeien. Bron:
http://goudvissenverzorgen.nl/basics_go ... verzorgen/ - Van dit forum heb ik echter geleerd dat de '50 liter per vis'-regel beter past in het belang van het diertje; daar kom ik dadelijk op terug.

Ten tweede heb ik twee 'vriendjes' aangeschaft. E�n bleek ziek te zijn en heb ik na twee dagen teruggebracht; de ander is een sluierstaart die continue wordt lastiggevallen door de 'oude' vis.

Nu heb ik de volgende vragen:
- Kan de jonge sluierstaart ��it in vrede met de 'oude' vis nog samenleven of kan ik deze beter terugbrengen naar de winkel?
- Heeft het nut om de 'oude' vis nog langer in een aquarium te houden? Of kan ik beter op zoek gaan naar een vijfer waarin deze kan worden uitgezet?
- Wat voor grotere bak moet ik zien te regelen om de 'oude' vis (met ��n of twee vriendjes?) het in ieder geval tot het voorjaar te voorzien van een prettige leefomgeving?
- Kan mijn splinternieuwe aquarium �berhaupt voor een vissoort een prettige leefomgeving vormen, of mag ik het rekenen tot hetzelfde marteltuig als de vissenkom?

Zoals wellicht valt te lezen: ik heb g��n verstand van vissen en het geblunder met aankopen wil ik nu even een halt toeroepen. Neemt echter niet weg dat ik mij goed realiseer dat ik met levende wezens te maken heb en dat ik het beste met ze voor heb. 🙂

Laat me eerst simpele vraag stellen. Ben je helemaal gek van goudvissen en ben je bereid er geld en een hoop energie in te steken 🙂

Als je wilt dat ze minder ruzie maken dan zou ik een grotere bak kopen en meer verstop plekken maken (meer planten / stenen / hout)

Goudvissen ? en verstopplekken????meer planten / stenen / hout)???

Dus hebben ze minder water.

Grotere bak, en wel 50 l. per vis aanhouden. Dus elke vis erbij ,50 l. er bij.

45cm x 32cm x 34cm= 36 l. dus al te weinig.
Voor een grotere bak, Markplaats kijken.

Tom_ zei:
Laat me eerst simpele vraag stellen. Ben je helemaal gek van goudvissen en ben je bereid er geld en een hoop energie in te steken 🙂

Drie bezoekjes aan de dierenspeciaalzaak, meerdere uren aan 'lurking' op dit forum, en het continue in de gaten houden van de visjes... Allemaal binnen ��n week. Kan niet zeggen dat het de bedoeling is dat dat de standaard moet worden. 😉

Zolang het visje gelukkig is vind ik het al goed. En als het niet in de honderden euro's uitloopt...

nekoneko zei:
Als je wilt dat ze minder ruzie maken dan zou ik een grotere bak kopen en meer verstop plekken maken (meer planten / stenen / hout)

Oh ja, vergeten te vermelden. Ik heb al een aantal mooie stenen aangeschaft. Genoeg verstopplekjes in ieder geval. Maar het is een blijft een te kleine bak, inderdaad. 🙁

Bertus zei:
Goudvissen ? en verstopplekken????meer planten / stenen / hout)???

Dus hebben ze minder water.

Grotere bak, en wel 50 l. per vis aanhouden. Dus elke vis erbij ,50 l. er bij.

45cm x 32cm x 34cm= 36 l. dus al te weinig.
Voor een grotere bak, Markplaats kijken.

Wat is een fatsoenlijke bak? 1m x 40cm x 40cm? Zoiets?

Voor twee goudvissen ? Ja hoor

Een goudvis hoort voor mij niet in een aquarium, maar in een vijver. Sluiers zou kunnen, maar die eisen ook best wat qua filtering, ruimte en verversing.

Maar de goudvissen zijn nu nog geen 20 cm neem ik aan?
Als je vissen te groot worden voor je aquarium dan is het beter om ze weg te doen.
Plaats waar je ze kan brengen is het vissenasiel delft.

Honderden euro's moet je wel aan denken. En wat Nienepien zegt, als het gewone goudvissen zijn ipv sluiers sowieso niet aan beginnen tenzij je naar 2/meter aquarium wilt :)))
En als dat visje 3 jaar te klein heeft gezeten is hij sowieso al vergroeid en niet gezond meer.

Dat wil niet zeggen dat je de vis vanaf nu niet het beste moet geven dunkt me.

Precies. En daarom is het goed dat Rob zich heeft aangemeld en zijn vragen stelt :thumbs:

Daar gaat het niet om. Het gaat erom of dat de investering en de frustratie dat het niet lukt waard is om een zieke vis te onderhouden of een andere plek voor hem te vinden.

nekoneko zei:
Voor twee goudvissen ? Ja hoor

Prima!

Nienepien zei:
Een goudvis hoort voor mij niet in een aquarium, maar in een vijver. Sluiers zou kunnen, maar die eisen ook best wat qua filtering, ruimte en verversing.

Die conclusie had ik min of meer ook al getrokken.

nekoneko zei:
Maar de goudvissen zijn nu nog geen 20 cm neem ik aan?
Als je vissen te groot worden voor je aquarium dan is het beter om ze weg te doen.
Plaats waar je ze kan brengen is het vissenasiel delft.

Delft is niet bepaald om de hoek hier. Ik heb echter wel een hele grote vijfer in gedachten bij bekenden van mij in de tuin. 🙂

Tom_ zei:
Honderden euro's moet je wel aan denken. En wat Nienepien zegt, als het gewone goudvissen zijn ipv sluiers sowieso niet aan beginnen tenzij je naar 2/meter aquarium wilt :)))
En als dat visje 3 jaar te klein heeft gezeten is hij sowieso al vergroeid en niet gezond meer.

Dat 'ie vergroeid zou zijn heb ik rekening mee gehouden. Kan daar helaas niks meer aan veranderen. Ik heb 'm helaas zo gekregen. Het enige wat ik kan proberen is om 'm in ieder geval *nu* voorzien van een zo goed mogelijke leefomgeving.

Dan met 1 -1.20 m. kan je goed uit de voeten,hoor.

Nienepien zei:
Dat wil niet zeggen dat je de vis vanaf nu niet het beste moet geven dunkt me.

Mascha&Ivo zei:
Precies. En daarom is het goed dat Rob zich heeft aangemeld en zijn vragen stelt :thumbs:

Tom_ zei:
Daar gaat het niet om. Het gaat erom of dat de investering en de frustratie dat het niet lukt waard is om een zieke vis te onderhouden of een andere plek voor hem te vinden.

Wellicht is frustratie niet het juiste woord; eerder onkunde en onmacht. Grootste bron van frustratie is de misleidende informatie die ik veelal heb aangetroffen op het internet. 😉

Betreffende mijn toewijding (want dat is waar de vraag volgens mij om gaat) kan ik het simpel uitleggen: Ik wil gerust een beetje 'casual' een aquarium onderhouden met twee of drie vissen. Zolang het maar in het welzijn van de dieren is. Dat dat wellicht iets zwaarder in de praktijk zal zijn ben ik bereid om te accepteren.

Het is vrij simpel: het gaat me om de welzijn van die vis, en omdat dat introductie van ��n of twee extra vissen betreft betekent dat ik me automatisch ook om de welzijn d��r van moet bekommeren. 🙂

:thumbs:

De vergroeide vis zou ik deze lente rond mei in een vijver zetten 🙂
Je kan wel 2 sluiers houden in een aquarium ala bv de rio 180 houden naar mijn mening hoor, goed extern filter erop, lekker veel voeren en elke week 50% verversen 🙂
Leuk, weer iemand die goudvissen leuk vindt 🙂

Ik zeg het alleen dat als je dalijk 400 euro investeert, je alles er voor gedaan hebt en die vis alsnog ondersteboven gaat zwemmen over een tijdje. Dan ga je twijfelen van is mijn filter wel goed, heb ik wel genoeg ververst, geef ik wel goed voer? Je gaat hem iig niet 'redden'. Dus zeg ik alles bij elkaar genomen; Investeer als je echt met goudvissen door wilt, en er gek op bent. Doe hem anders in een vijver, en kijk naar visjes die in een kleiner aquarium het prima naar de zin hebben.

ILoveAnimals zei:
De vergroeide vis zou ik deze lente rond mei in een vijver zetten 🙂
Je kan wel 2 sluiers houden in een aquarium ala bv de rio 180 houden naar mijn mening hoor, goed extern filter erop, lekker veel voeren en elke week 50% verversen 🙂
Leuk, weer iemand die goudvissen leuk vindt 🙂

Tom_ zei:
Ik zeg het alleen dat als je dalijk 400 euro investeert, je alles er voor gedaan hebt en die vis alsnog ondersteboven gaat zwemmen over een tijdje. Dan ga je twijfelen van is mijn filter wel goed, heb ik wel genoeg ververst, geef ik wel goed voer? Je gaat hem iig niet 'redden'. Dus zeg ik alles bij elkaar genomen; Investeer als je echt met goudvissen door wilt, en er gek op bent. Doe hem anders in een vijver, en kijk naar visjes die in een kleiner aquarium het prima naar de zin hebben.

Als 'ie dit voorjaar haalt dan ga ik hem uitzetten in die vijfer. Weet het niet zeker maar als het goed is zitten daar ook nog andere goudvissen in. Kan dat kwaad?

Ik heb overigens de sluierstaart even apart gezet van de goudvis. De goudvis zat steeds de sluier op te jagen. Ik heb de sluierstaart in de kleine aquariumbak geplaatst; ben zelfs nog speciaal naar de winkel geweest om extra grind te halen terwijl ik helemaal niet fit ben. 😛

Ik heb het advies gekregen om ze over twee dagen opnieuw bij elkaar te zetten, maar wellicht kan ik beter voor die tijd een groter aquarium proberen te regelen?

Dat 2de zou ik inderdaad doen, wel 3 weken in laten draaien 🙂
Meer goudvissen in de vijver is juist geweldig! Soortgenoten zal is super vinden!

Goudvissen zijn groepsdieren, ze lijken zich ook te hechten aan andere vissen. Dus dt die bij andere komt is alleen maar goed.

Grind, goed bedoeld maar het in een te kleine omgeving de bak beter zo kaal en clean mogelijk houden.

Groter aquarium, altijd beter. Meer liters minder geconcentreerde ellende.

ILoveAnimals zei:
Dat 2de zou ik inderdaad doen, wel 3 weken in laten draaien 🙂
Meer goudvissen in de vijver is juist geweldig! Soortgenoten zal is super vinden!

Wat bedoel je met drie weken indraaien? Als in: aquarium drie weken laten staan alvorens de vissen worden overgezet?

Tom_ zei:
Grind, goed bedoeld maar het in een te kleine omgeving de bak beter zo kaal en clean mogelijk houden.

Groter aquarium, altijd beter. Meer liters minder geconcentreerde ellende.

Argh! Dat meen je niet! Naja, in ieder geval heb ik dan wel genoeg grind zodra er een groter aquarium komt... Ik heb overigens ook wat kleine keien uit de tuin in de bak gestopt; had begrepen dat ze dat in elk geval wel fijn vinden.

Begrijp ik overigens nu wel goed dat ik het samenbrengen van de sluierstaart met de goudvis opnieuw kan proberen zodra er een groter aquarium is?

Dat is inderdaad wat ik bedoel, zo kan het aquarium een stabiele bacteriecultuur opbouwen en kunnen de planten wortelen.
Je kan ze er ook gelijk inzetten maar dan moet je elke dag 50% verversen 😉

Je kan ze zeker samenbrengen, maar in de lente zou ik de goudvis toch echt naar een vijver brengen 🙂
In je huidige aquarium zou ik niet teveel planten en bodembedekking aanbrengen, in je nieuwe grotere zou ik gewoon een laagje zand met wat planten doen, mijn sluiers vinden het geweldig om lekker door het zand te grondelen, uren zijn ze er mee bezig, want ja, wat moeten ze anders doen. Alleen maar rondzwemmen lijkt mij ook maar saai. 🙂

ILoveAnimals zei:
Dat is inderdaad wat ik bedoel, zo kan het aquarium een stabiele bacteriecultuur opbouwen en kunnen de planten wortelen.
Je kan ze er ook gelijk inzetten maar dan moet je elke dag 50% verversen 😉

Bedankt voor je advies! Zal ik even onthouden. Hoe vaak moet je overigens zo'n ingewerkt aquarium schoonmaken? Krijg je dan op den duur een cultuurtje waarin alles elkaar compenseert? Of moet je soms het aquarium ook nog een �cht grondige beurt geven?

ILoveAnimals zei:
Je kan ze zeker samenbrengen, maar in de lente zou ik de goudvis toch echt naar een vijver brengen 🙂

Samenbrengen of niet: naar de vijfer gaat 'ie deze lente sowieso wat mij betreft. 🙂

ILoveAnimals zei:
In je huidige aquarium zou ik niet teveel planten en bodembedekking aanbrengen, in je nieuwe grotere zou ik gewoon een laagje zand met wat planten doen, mijn sluiers vinden het geweldig om lekker door het zand te grondelen, uren zijn ze er mee bezig, want ja, wat moeten ze anders doen. Alleen maar rondzwemmen lijkt mij ook maar saai. 🙂

Hmm... Wat voor zand moet ik dan nemen? Kan ik het grind dan overigens weggooien?

Nee, sluiers moet je sowieso niet samen houden in een aquarium met gewone. In een groter aquarium zou je best een laagje grind kunnen doen, maar nu is je omgeving te klein. Te geconcentreerd. Dat moet je steriel houden. Koop een gammma emmer van 20 liter, en een bodem afzuig siphon. Ben je voor een tientje klaar. Dan kun je op MP een afgeragd aquarium kopen van 25 euro van 80 cm, heb je in ieder geval al een stuk meer liters. Ververs elke dag een emmer minimaal.
In het voorjaar kijk je of je het nog steeds leuk vind en koop je een mooi aquarium met een pimpass filter.

PS en een luchtpomp je en steentje waarderen ze ook enorm 😉

PS PS ik heb trouwens wel enorm respect voor deze vis na 3 jaar nog leven. Als je een beetje in de buurt woont kun je hem bij mij erin doen 😉

Tom_ zei:
Nee, sluiers moet je sowieso niet samen houden in een aquarium met gewone. In een groter aquarium zou je best een laagje grind kunnen doen, maar nu is je omgeving te klein. Te geconcentreerd. Dat moet je steriel houden. Koop een gammma emmer van 20 liter, en een bodem afzuig siphon. Ben je voor een tientje klaar. Dan kun je op MP een afgeragd aquarium kopen van 25 euro van 80 cm, heb je in ieder geval al een stuk meer liters. Ververs elke dag een emmer minimaal.
In het voorjaar kijk je of je het nog steeds leuk vind en koop je een mooi aquarium met een pimpass filter.

PS en een luchtpomp je en steentje waarderen ze ook enorm 😉

Prima, dan kan ik de sluierstaart wel omruilen met een gewone goudvis. Is het dan ook niet slim om die vis in kwestie dan ook meteen in het voorjaar vrij te laten? Dan heb ik op dat moment wel een leeg aquarium maar weet ik ook meteen of ik dan nog aan nieuwe vissen wil beginnen...

Edit: Luchtpompje heb ik al. 🙂 Ik neem aan dat ik zo'n bodemafzuigsiphon nodig heb om het grote aquarium schoon te kunnen maken?

Tom_ zei:
PS PS ik heb trouwens wel enorm respect voor deze vis na 3 jaar nog leven. Als je een beetje in de buurt woont kun je hem bij mij erin doen 😉

Ik heb er absoluut geen twijfels over dat de vis met liefde en de beste bedoelingen is verzorgd ondanks de kleine leefruimte. Ik wist wel enige tijd al dat vissenkommen mishandeling waren maar de "50 liter per vis"-regel was toegegeven w�l nieuw voor mij. Die drie jaar heeft 'ie zeker niet te danken gehad aan de grootte van de bak; zeker weten dat dat te danken is aan zijn vorige verzorgingssituatie...

Ik zou 'm met alle plezier naar jou willen brengen maar helaas moet ik je mededelen dat dat een reis van meer dan 200km zou worden. 😉

Oh, nog een vraag: met wat voor vissen kan ik goudvissen nog meer combineren? Bestaan er misschien visjes die minder ruimte nodig hebben die goed samen gaan met goudvissen? Guppys misschien?

VQ8P5j-_VO4pdp_7MeE_MUEELip5TIBg.jpeg

Als je dan dagelijks een emmer ververst gebruik je deze om gelijk de bodem van dikke stronten te ontdoen. Simpel maar effectief dingetje. Er zijn mooiere en duurdere maar deze doet de job.

Die vis die drie jaar oud is, is dat een sluier of een gewone goudvis, want dat is mij nog niet helemaal duidelijk. De goudvis is sowieso beter af in een vijver. Geen kenner zal je aanraden die in een aquarium te houden. Als dat een gewone goudvis is het wel te verklaren dat hij al zou oud is geworden ondanks mindere omstandigheden. Zijn harde beesten. Maar vergroeid is hij sowieso.

50 liter per vis is echt het absolute minimum voor sluiers. Geen aan te raden kwantiteit. Voor gewone in de vijver moet je eerder aan 100 denken. Ze zijn gezond te houden, mits alles geoptimaliseerd is, en vergt een hoop arbeid. DWZ Dubbele filtratie, dagelijks afzuigen, veel verversen en de bak superclean houden. Het probleem met sluiervisjes is dat ze een hoog 'collectors' factor hebben en je snel gaat overbevolken. Er zijn ranchu's oranda's leeuwenkoppen..longtail, shortail, ryukin's in allerlei kleuren. Ik moet me zelf echt bedwingen als ik naar een zaak ga waar ze mooie hebben. (zijn er gelukkig niet zo veel)

Het is voor mij ook een leerproces geweest. Ik begon ook met een 50 cm bakje, en dacht dat het allemaal wel mee viel. Informatie op internet klopt vaak niet. Wellicht heeft het er mee te maken dat veel aquarianen voor tropisch gaan en vijvereigenaren voor koikarpers. In mijn ervaring is de kennis in winkels 0,0 en zit je altijd met de vraag of diegene spullen aan wilt smeren met goede marges of er gewoon geen ervaring mee heeft.

Andere vissen is niet verstandig. Wel kun je verschillende soorten sluiers bij elkaar houden in een aquarium, maar geen normale goudvissen zoals shubunkin's, sarassa's etc. Chinese danio's kan bijvoorbeeld wel qua temperaturen maar af en toe gaat er eentje verdwijnen 😉

Vraagje jezelf iig altijd af, doe ik het voor de vissen of doe ik het voor mezelf. Een vis kent slechts twee emoties. Gestresst of tevreden.

RobW zei:
Prima, dan kan ik de sluierstaart wel omruilen met een gewone goudvis.
Gewone goudvissen zijn nog grotere vervuilers en horen nog groter te worden. Geen goed plan.

RobW zei:
Oh, nog een vraag: met wat voor vissen kan ik goudvissen nog meer combineren? Bestaan er misschien visjes die minder ruimte nodig hebben die goed samen gaan met goudvissen? Guppys misschien?
Nu loop je veel te hard van stapel.

Ik zou geen grind op de bodem leggen, dat kan vast komen te zitten in hun mond en neus.
Met filterzand van de wildkamp (korrelgrootte: 0,75-1,25mm) zit je altijd goed.
In je huidige aquarium zou ik inderdaad een bodem doen, neemt teveel ruimte in 🙂
Een "grote beurt" is nooit echt nodig, elke week gewoon 50% verversen 🙂

Hallo RobW
Ten eerste vind ik het hartverwarmend dat je een vis die zolang in een te kleine ruimte heeft gezwommen wil opvangen.
Ook al heeft deze het overleeft, hij zal zeker door de kleine ruimte waar die is opgegroeid , inwendige vergroeiingen hebben.
Aan de buitenkant zie je dan te grote ogen in vergelijking met de kop, en sluiers die langer zijn dan zijn lichaam.
Des al niet te min kan dit visje in betere omstandigheden een redelijk leven nog krijgen.
Dat jij dat wil bieden vind ik aardig, en hoe je er over nagedacht heb is bewonderingswaardig.
Tegenwoordig zie je echt niet vaak meer dat mensen zich druk maken om een vis van een paar euro.
en ook al 3 jaar oud.
In een aquarium worden weinig goudvisachtige echt oud, maar soms kan je geluk hebben.
Als jij geld er voor over heb om een ruimte te kopen waar meerdere sluiers zich kunnen bevinden zul je veel plezier aan hun gedrag beleven.
Het zijn vissen met karakter, en ze herkennen hun baasje, kunnen bedelen om voer, en het zijn in mijn beleving de enigste vissen waar je een soort van band mee kan krijgen.
Gewone goudvissen zijn niet geschikt in een bak, ook al worden ze met honderden nog verkocht als sier in een kom of te kleine bak.
Het is aan jou om te bedenken hoeveel geld en werk je wil besteden aan 1 enkele sluier.
Maar wel leuk om te horen hoe je je ingeleefd heb, respect hoor :petjeaf:

Zo RobW, je hebt je lesje ondertussen ook al geleerd 😉

Ik zou niet wachten tot Mei om de goudvis in een vijver te laten hoor, veel hangt af van het weer. Krijgen we een vroege zomer of een late winter of helemaal geen winter 🙂

Eens de watertemperatuur (vijver) 15�C haalt zou ik de vis laten overwennen in een plastiek kuip of iets dergelijks. Zet de dag ervoor de bak buiten zodat de watertemp zachtjes kan dalen.

Schep daarna wat water uit de vijver in zijn bak en hou dit zo een half uur tot een uurtje vol zodat hij ook kan wennen aan andere waterwaarden. Daarna kan je hem rustig de vijver in laten.

Naar het schijnt mag het water waar hij in gaat niet meer dan 5�C verschillen dan het water van waar hij komt, vandaar de bak een nachtje laten afkoelen .

Hoe vroeger de vis uit die te kleine bak kan des te beter.

Succes nog !

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan