3 verdiepingen aquaria en bioloog #hellup


Lid geworden
9 maart 2022
Berichten
5
Hallo allemaal,

Tijd geleden dat ik me heb voorgesteld en daarna door drukte vrij weinig actief geweest. Daarvoor vooral fervent lezer van de forums. 37 jaartjes oud en in het noorden.
Kan niet stilzitten en aquaria dan ook een prima binnen bezigheid om niet stil te hoeven zitten ;)
Nu ruim 4 jaar geleden dat ik m’n eerste bakje had (100/40/40) en ondertussen aan het volgende uitdagende project bezig.
Tussendoor nog een te ambitieus project gehad van 500l bak met osmose water en cardina garnalen met natuurlijk de wens van de allermooiste hardscape die ik kon bedenken en het was wachten tot ik even geen tijd meer had totdat de algenexplosie kwam.
Verder 2 kleine nano bakjes die 👍 draaien en nu over naar kweekbakken voor garnalen 3 verdiepingen en daarboven / daaronder de een bioloog/ sump/ uit t zicht bak met vakken om biologische omstandigheden te creeeren.
En hier beginnen mijn vragen ondanks het vele research ;)
 
Onderstaande tekening geeft een beetje beeld hoe ik wou installeren (vooral vanwege de duidelijkheid)
 

Bijlagen

  • 2B70C7BB-5BB0-4DBD-A7F2-1002E8E30BBA.jpeg
    2B70C7BB-5BB0-4DBD-A7F2-1002E8E30BBA.jpeg
    236.3 KB · Weergaven: 78
Onderstaande tekening geeft een beetje beeld hoe ik wou installeren (vooral vanwege de duidelijkheid)
En hoe het geheel eruit ziet voor beeldvorming ;

2 gaten bij de overloop per aquarium (elke 100l) en bioloog
 

Bijlagen

  • 5BFF104C-0567-4D1A-81DB-7824223FF772.jpeg
    5BFF104C-0567-4D1A-81DB-7824223FF772.jpeg
    124.1 KB · Weergaven: 66
  • A4C900C6-128D-4ABC-97D0-174FE33DA0DC.jpeg
    A4C900C6-128D-4ABC-97D0-174FE33DA0DC.jpeg
    306 KB · Weergaven: 66
  • 35D8F476-8039-4FB2-91F2-A3852A5909CD.jpeg
    35D8F476-8039-4FB2-91F2-A3852A5909CD.jpeg
    153.1 KB · Weergaven: 63
Als eerste moet ik bepalen of de bioloog boven of onder komt: en mis ik hierin wat logica
Note: ik heb nagenoeg geen mensen om mij heen die iets van aquaria snappen , laat staan van de techniek en inwoners hun wensen. En zelf wel de wens om wel af en toe met vakantie te gaan dus heb mezelf opgelegd het mijn toekomstige helpers zo makkelijk mogelijk te maken ;) en daarmee zo storing vrij mogelijk

Mijn logica zegt dat ik beter bioloog beneden kan doen zodat ik er beter bij kan en genoeg ruimte heb om de elektra en snoertjes weg te werken en vanuit de gedachte dat als stroom uitvalt de opvoerpomp niets naar boven brengt en dus al vrij snel niets meer doorstroomt als gevolg van zwaartekracht (klopt deze gedachte ?)

Geen ervaring met maken van durso maar snap de gedachte.
Aangezien het 3 verdiepingen worden waar 3x zwaartekracht het principe is dat zorgt dat het geheel doorloopt zal ik 3x een Durso moeten maken vwb het geluid te reduceren. ?? Dit loopt dan door naar de spraybar om in het aquarium eronder uit te komen. (Moet hier dan ook 3x een kogelkraan bij komen ? Of volstaat 1?

Ik heb de gedachte om 1 gat te gebruiken voor de opvoer en dus nog 1 over voor durso overloop wat overgaat naar spray bar voor aquarium die eronder ligt.
Mis ik iets in het kader van problemen / storingen waardoor ik wellicht beter beide gaten kan gebruiken (1 voor nood) en de opvoer er alsnog naast te leggen ?

Tot zover mijn vragen 🧐 vooralsnog 😇
Als iemand er een wat helderder licht op kan schijnen heel graag 🙏🏻

Groeten bas
 
Een bioloog staat altijd onderop anders word het een serieus probleem om het water vanuit d ebakken naar de bioloog te krijgen.

Zelf gebruikten wij een hmf waar de uitstroom naar de bioloog achter was weggewerkt, maar ondanks dat hmf mengden de garnalen die kropen gewoon over het hmf heen en belanden zo in de bioloog en de opvoerpomp pompte vervolgens naar alle bakken (ik had dit probleem niet alleen met de garnalen maar ook met de dwergcorydoras pygmaeus).
Het is dus niet het meest handige systeem om garnalen mee te kweken omdat de boel gaat kruisen met elkaar, het is niet voor niks dat alle garnalenkwekers filteren via een sponsfilter over lucht, zodat je geen opmenging krijgt van soorten doorelkaar heen
 
dank voor reactie Nicolientje

Beneden it is!
Ben me er bewust van dat het het kruisen de crux van deze gedachte is. Een gesloten systeem met bioloog wel nog steeds mijn voorkeur.
De voorste 3 bakken waar de overloop niet zit worden echt mijn kweekbakken. Achterste 2 meer mosjes en varens en uitgeselecteerd.
Hier komt en vertrekt het water dus in mijn beleving is het getackeld #fingerscrossed

Ondertussen volgende braincracker:
- gaten in aquarium voor doorvoer pvc 32 mm
- bovenste afbeelding “spreekt” van 40mm met daarin de 25 mm
- kan ik deze ook downscalen naar 32mm en 20mm of gaat dit problemen opleveren ?
(Ga ervan uit dat het problemen oplevert indien “nood” in werking treedt)
- Beste optie dan beide gaten te gebruiken voor afvoer en aan buitenkant opvoer maken ?
- of verloop stuk naar 40mm. Nadeel hiervan is dat de 25mm erdoor loopt het en weinig speling meer overhoudt aan de buitenzijde.

Iemand die er een helder 🔦 op kan schijnen ?
Gr bas


 
Je hoeft niet persee gaten te maken voor een doorvoer, wij hadden een overflow per bak, werkt net zo goed en je hoeft geen gaten te maken
 
Een bioloog kan ook boven de bak staan, enkel heb je dan wel de opvoerpomp in je aquarium staan.
Voor wat betreft de afvoer, 32mm PVC heeft een binnendiameter van 24mm, daar nog een 20mm afvoer doorheen steken wordt wel erg krap.
Beter is dan een 40mm afvoer, die heeft een binnendiameter van 32mm met daarin een 20mm afvoer.
Nog beter is beide afvoeren apart houden en een extra gat in de bodem zagen voor de opvoer. Je kunt het ook met een enkele afvoer af mits het volume wat uit de bioloog komt, voordat de pomp lucht aanzuigt, bij een verstopte afvoer nog in het aquarium past.
Dat is vrij eenvoudig te doen door het pompvak niet al te groot te maken en de pomp niet op de bodem van dat vak te plaatsen maar een stuk erboven.
 

Terug
Bovenaan