Wat is er nieuw

30 liter bakje van Mandy (Popje93)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Popje93
  • Startdatum Startdatum
P

Popje93

Guest
Hallo allemaal,

Pas geleden ben ik weer begonnen met het houden van een klein aquarium.
De bak is 40x40x25 (als ik het goed heb).

Hij draait nu een weekje met de visjes erbij en (behalve een Galaxy Rasbora die tussen de filterspons terecht kwam 🙁 ) alles draait prima.

Het visbestand momenteel:
- 4 Galaxy Rasbora's
- koppeltje Colisa lalia (dwerggoerami)
- 2 vuurgarnaaltjes.

De vuurgarnaaltjes zijn een beetje sneu zo met zijn tweetjes, maar deze heb ik overgenomen van mijn vriend. Deze week ga ik er nog plusminus 10 ophalen om het gezelliger voor ze te maken.
Ook wil ik er nog wat rasbora's bij zetten, waarschijnlijk de rasbora brigittae.

Hierbij wat foto's.
01_zpsd63f8507.jpg

De rode plant links moet nog even worden ingekort, die groeit echt bizar snel. Verder heb ik als achterwant gewoon een kartonnen plaat erachter staan, deze moet ik nog even op maat knippen en aan de buitenkant vastplakken.

03_zps89c4a877.jpg

Zijaanzicht (Excuses voor de weerspiegeling)
02_zps5ad6ad58.jpg

Goerami mannetje
04_zps3705b99a.jpg

05_zpsfdb52572.jpg

06_zpsa5f49ce9.jpg

Foto's maken van water achter glas is niet makkelijk, maar ik zal blijven oefenen 🙂

En dan heb ik gelijk een vraagje; Mijn watertemperatuur is normaal ongeveer 23 graden, maar vandaag was hij door het warmere weer al opgelopen tot 26. Dit weekend hebben ze 31 graden voorspeld, en ik ben bang dat dan het water te warm zal worden. Is dit heel erg, en zo ja wat kan ik hier aan doen? Gewoon bijvullen met koud water?

Verder ben ik benieuwd naar jullie opmerkingen of tips 🙂

De Galaxy op de foto ziet er erg ziek uit. En de Dwerggoeramie is van zeer slechte kwaliteit (ik heb de afgelopen 25 jaar duizenden van deze vissen gezien en dit is een van de slechste). Deze Dwerggoeramie houdt je ook beter in bakken va minimaal 80cm. In bakken van 60cm is de kans groot dat hij zijn vrouwtje vermoord en dat is in dit soort madurodam bakjes zoals ik ze noem iets wat zeker gat gebeuren.

De inrichting is wel leuk!

Wat bedoel je met dat de vissen er slecht uitzien? (bedoel dit niet als aanval, maar ben gewoon benieuwd 🙂 )

Ze zien er nog exact hetzelfde uit als in de winkel waar ik ze kocht. Ze zwemmen al een weekje vrolijk bij mij rond en lijken het naar hun zin te hebben. Ik ben me bewust van de ruimte, maar de mannetjes goeramie lijkt ook niet agressief tegen het vrouwtje.

De rasbora lijkt een beetje krom op deze foto, maar hij zwemt normaal gesproken gewoon recht zegmaar. Ook zijn de galaxy's in mijn bakje al beter op kleur dan dat ze in de winkel waren. Daar waren ze bovendien erg schuw, zaten ze vooral op de bodem en vluchtten ze weg voor de garnaaltjes in diezelfde bak. Bij mij zwemmen de een beetje overal en nergens, tussen plantjes door enz.

Die lalia's zou ik echt weer naar de winkel brengen of een grotere bak kopen want dit gaat gewoon een x fout met ze.

Omdat foto's meer zeggen dan duizend woorden wat foto's en vergelijk deze eens met jou vissen. De vorm van de lichamen is erg slecht. Ik denk zelfs dat die "lalia" mogelijk een kruizing is, lalia x labiosa of fasciata

IYvnaAnRAPgadMKhQIzoJ6xlCYRs_-gJ.jpeg

colisa-lalia3.jpg

Inderdaad erg mooi ingericht!

Maar helaas al overbevolkt en dan wil je er nog een schooltje bijzetten. Dat kan echt niet. Met zoveel vis zou je in een 60 cm. bak al overbevolking hebben.

Naar mijn mening horen er �berhaupt geen vissen in dergelijke kleine bakjes, maar zeker niet zoveel en zeker geen territoriale soorten als Trichogaster lalius. Naarmate het warmer wordt is de kans groot dat het vrouwtje afgemaakt wordt.

Oke bedankt voor alle adviezen hier. Ik heb inmiddels de dwerggoerami's eruit gehaald omdat het inderdaad niet zo goed met ze ging. Het vissenbestand is nu verkleind en veranderd,

momenteel heb ik 3 galaxy's en 3 guppen en dus nog een aantal garnaaltjes. Ook de inrichting is wat veranderd zodat er meer zwemruimte over is. Hopelijk gaat het nu beter met ze 🙂 Zal binnenkort eens nieuwe foto's posten!

Sinds de goerami's eruit zijn doen de andere visjes het een stuk beter!
Even wat fotootjes.

07_zpsf1359aaa.jpg

Heb er een stuk wortelhout in gezet inplaats van de plastic 'rots' die er eerst in stond. Het kienhout heeft een plekje gekregen aan de zijkant en er zitten nu ook drijfplanten in om de lichtinval minder fel te maken. Vooral de garnaaltjes lijken veel plezier te hebben met de drijfplant 🙂

06_zpsb1dc4a99.jpg

Een van de vuurgarnaaltjes. Ik spotte afgelopen week zelfs een babygarnaaltje!

04_zpseaf15bda.jpg

Galaxy's. Zijn al flink gegroeid de afgelopen tijd.

05_zpse39dd294.jpg

Mannetjes guppy (mijn cameralens weerspiegelt, haha)

02_zps4c7dc1fa.jpg

Guppy vrouwtje

01_zps75cd9811.jpg

03_zpsb5d454d0.jpg

En het tweede guppy vrouwtje. Zie ik dat nu goed of is deze zwanger? Hoop dat iemand dit kan bevestigen want als het zo is wil ik er op tijd bij zijn en eventueel een kweekbakje opzetten.

Verder groeit er een beetje alg tegen het glas aan, weet iemand of ik hier nog kleine algenetertjes bij kan zetten of wordt het dan weer overbevolkt?

Gewoon je glas poetsen met filterwatten 😉 Zoveel glas zit er niet aan die bak, dus dat moet je lukken volgens mij.

Poetsen met filterwatten inderdaad, gaat prima.

Oke bedankt voor de tip!
En wat betreft de vrouwtjes gup, denken jullie dat ze zwanger is? Want als dat zo is wil ik dus de kleintjes apart zetten om veilig op te laten groeien 🙂

Leuk bakje zo.
Je vissen zien er al stukken beter uit dan op die eerste foto's.
Je guppen vrouw is nog niet hoogzwanger vermoed ik.
De mijne zijn vlak voor het bevallen stukken dikker.

Even een update

Toen ik terugkwam van vakantie ontdekte ik iets leuks, ik zag ineens allemaal kleine of half volwassen garnaaltjes! Sommige zijn al bijna volgroeid en laten zich nu pas zien. Ze zijn ineens zo actief en aanwezig, erg leuk!

Het slechte nieuws is dat vanochtend mijn mannenguppy ineens dood op de bodem lag.... Meteen water getest maar dit was in orde. Er zitten verder geen 'gevaarlijke' vissen in. Ik heb deze guppy pas een week ongeveer... Weet iemand hoe dit kan komen? 🙁

Ook vissen gaan dood,he.
Alleen zeggen ze niet wanneer.

Leuk bakje.
Wat krijg jij je guppy's er mooi op.
Ik heb 2 adhd'tjes in mijn 1,20 bak zitten en ik krijg ze nooit scherp op de foto.
Ze zijn gewoon te vlug.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan