30 Liter Co2 Ph Domoticz gestuurd aquarium (defdada)


D

defdada

Guest
Na een tijdje ( 10 jaar ) gestopt te zijn met een van de mooiste hobby's die er is het toch maar weer opgepakt.

Begonnen met een 30 Liter superfish aquarium en deze volledig omgebouwd naar een geautomatiseerd domotica systeempje.

Huidige vissenbestand:

5 Ringbandsnoekjes (Epiplatys annulatus ) 3 vrouw 2 man
5 dwergcorys ( Corydoras Habrosus )

Techniek

Aqua Medic Aquafresh 50
Superfish verwarming ( te zwak moet nog een zwaardere komen )
Aqua Medic Uv filter 5 Watt
Raspberry Pi met Domoticz
2x Sonoff relais met energiemeting
DS18B20 Sensoren voor het loggen van de temperaturen
APO Co2 setje 500 gram met Dennerle CO2 ph Controller
Inline co2 diffuser

Veel te overdreven maar oh zo leuk

Wil het nog wel uitbreiden met wat leuke vissen dus als iemand ideeën heeft hoor ik dit graag !

Bij deze de Foto's

274452

Domoticz draait op mijn Raspberry met Raspbian

274453

274454


274455


Het "Regelkastje"

Bedankt voor de aandacht ! als er nog mensen tips hebben hoor ik deze heel graag !

Gr
 
Een indrukwekkende bak, succes ermee :thumbs:
 
Leuk bakje al hoor.
 
Ook ik heb mijn bak geautomatiseerd. Geen Rasberry PI maar met Arduino en Nextion beeldschermen. Good luck!
 
Zou die Gardena koppelingen vervangen die gaan zeker lekker als er te veel vuil in zit.
 
Een indrukwekkende bak, succes ermee :thumbs:

Bedankt ! Begin momenteel wat last te krijgen van draadalg/groenalg dus heb weer wat te doen :).

Leuk bakje al hoor.
Bedankt !

Ook ik heb mijn bak geautomatiseerd. Geen Rasberry PI maar met Arduino en Nextion beeldschermen. Good luck!
Heb je topic even doorgespit ! Wat een gezonde bak zeg. Heb je misschien ook een openbare github waar ik een beetje door je code kan snuffelen. Wil graag mijn Raspberry inwisselen voor een arduino.

Zou die Gardena koppelingen vervangen die gaan zeker lekker als er te veel vuil in zit.
Dit wist ik niet ik heb de rubbers wel eerst ingevet maar ga ze dan maar voor de zekerheid vervangen voor iets anders.
 
Mijn programma dat ik gebruik voor mijn Aquariumcomputer is een totaal programma dat bovendien een aantal extra's kent. Uiteraard is het geschreven in C maar omdat een Nextion scherm geen opensource besturing systeem kent heb ik zo min mogelijk gebruik gemaakt van de programmeer mogelijkheid van de Nextion. M.a.w. ik heb zoveel mogelijk aangestuurd vanuit de Arduino (Mega). Ook ik heb dus wel gekeken naar Github maar moest telkens daar weer een eigen draai aangegeven omdat e.e.a. bij mij dan weer niet toepasbaar bleek. Vanwege de wensen en hardware die ik had en wilde gebruikten. Om je te verwijzen naar een Github kan maar dan moet ik uiteraard even weten wat je precies wilt automatiseren en dus ook welke hardware je hebt. Als voorbeeld: ik gebruik JMB ledverlichting. Deze balken hebben een ingebouwde led driver. Dat vergt een andere programmering dan led balken die dit niet hebben. Je kan werken met een led lcd schermpje wat totaal anders programmeert dan een Nextion. Verder heb ik al mijn gebruikte schermen gemaakt/getekend met Inkscape. Hopelijk begrijp je wat, zo ongeveer, bedoel.
 
Dit zijn die schermen, althans een paar. De laatste, het kleinste scherm is van een bemesting doseer systeem.
IMG_20190616_120527.jpg
IMG_20190616_120535.jpg
IMG_20190616_120546.jpg
 
Ik lees alle positieve berichten. En ik begrijp waardering voor zo'n leuk mooi bakje, met superdeluxe hardware. Maar ik verbaas me over het gebrek aan opmerkingen over 10 vissen in een bak van bruto(?) 30 liter? Welke versie van superfish is het?

Normaal gesproken, als iemand hier vraagt wat hij of zij in een aquarium van 30 liter kan plaatsen, dan komt er een antwoord in de strekking van garnaaltjes, een betta of een bos bloemen.

En dan nog visjes die niet dezelfde waterwaarden nodig hebben.

Liefde voor stijl en apparatuur is fantastisch, en ik vind het er erg mooi uitzien, heus. Maar wanneer dieren daaraan ondergeschikt worden gemaakt vind ik dat jammer.
 
Zou denk ik alles ff wat verven en wellicht pvc nemen ipv slangen.
Maar verder wel een leuk project zo


Ben niet bekend met de vissen in jouw aquarium maar gcj heeft wel een punt.
Lijkt op de foto alsof het nano visjes zijn maar dat kan ik zo niet beoordelen.
 
Mijn programma dat ik gebruik voor mijn Aquariumcomputer is een totaal programma dat bovendien een aantal extra's kent. Uiteraard is het geschreven in C maar omdat een Nextion scherm geen opensource besturing systeem kent heb ik zo min mogelijk gebruik gemaakt van de programmeer mogelijkheid van de Nextion. M.a.w. ik heb zoveel mogelijk aangestuurd vanuit de Arduino (Mega). Ook ik heb dus wel gekeken naar Github maar moest telkens daar weer een eigen draai aangegeven omdat e.e.a. bij mij dan weer niet toepasbaar bleek. Vanwege de wensen en hardware die ik had en wilde gebruikten. Om je te verwijzen naar een Github kan maar dan moet ik uiteraard even weten wat je precies wilt automatiseren en dus ook welke hardware je hebt. Als voorbeeld: ik gebruik JMB ledverlichting. Deze balken hebben een ingebouwde led driver. Dat vergt een andere programmering dan led balken die dit niet hebben. Je kan werken met een led lcd schermpje wat totaal anders programmeert dan een Nextion. Verder heb ik al mijn gebruikte schermen gemaakt/getekend met Inkscape. Hopelijk begrijp je wat, zo ongeveer, bedoel.

Duidelijk verhaal Benvo, ziet er erg goed uit !

Ik lees alle positieve berichten. En ik begrijp waardering voor zo'n leuk mooi bakje, met superdeluxe hardware. Maar ik verbaas me over het gebrek aan opmerkingen over 10 vissen in een bak van bruto(?) 30 liter? Welke versie van superfish is het?

Normaal gesproken, als iemand hier vraagt wat hij of zij in een aquarium van 30 liter kan plaatsen, dan komt er een antwoord in de strekking van garnaaltjes, een betta of een bos bloemen.

En dan nog visjes die niet dezelfde waterwaarden nodig hebben.

Liefde voor stijl en apparatuur is fantastisch, en ik vind het er erg mooi uitzien, heus. Maar wanneer dieren daaraan ondergeschikt worden gemaakt vind ik dat jammer.

Bedankt voor je feedback, ik moet toegeven dat ik "uitgeschoten" ben met het aanschaffen van de vissen. Ik heb nog een 60 liter draaien waar ik ze altijd nog naar toe kan verhuizen. Wanneer ik merk dat ze stress hebben of vreemd gedrag vertonen zal ik dit ook gelijk doen.
 

Terug
Bovenaan