Wat is er nieuw

300 liter geïnspireerd door de Rio Paraguay | Homines' video's

Bij de tellingen kom ik momenteel uit op 9 stuks A. borellii. Daarvan zie ik 2 vrouwtjes, de andere 7 zijn dus mannetjes.

Oh da's een beetje pech maar toch leuk dat ze aardig groeien.
Je weet dat temperatuur (en andere omgevingsfactoren) van invloed zijn op het geslacht?

zijn geen eigen kweek dacht ik dus daar heeft homines weinig aan kunnen doen denk ik 😛

zolang er geen bonje in de bak is zou ik het niet gaan veranderen trouwens

Dravik2 zei:
zijn geen eigen kweek dacht ik dus daar heeft homines weinig aan kunnen doen denk ik 😛

zolang er geen bonje in de bak is zou ik het niet gaan veranderen trouwens

Inderdaad. Verwarring is waarschijnlijk ontstaan door het woord 'telling'. Maar dat koos ik dus omdat het om de m/v-verhouding ging en om uitvalcontrole.

Zolang het goed gaat, ga ik niets wijzigen.

Mascha&Ivo zei:
Je weet dat temperatuur (en andere omgevingsfactoren) van invloed zijn op het geslacht?

Nee, vertel! Ik weet wel dat er diersoorten zijn waarbij de huidige m/v-verhouding in de populatie voor een deel het geslacht bepaald. Dat zou in mijn geval wel positief zijn. 😉

Komt er kort gezegd op neer dat van Apistogramma's bekend is dat omgevingsfactoren van invloed (kunnen) zijn op de geslachtsverhouding van het nageslacht.
De borellii is een van de soorten waarvan dat ook daadwerkelijk is vastgesteld.
Het ging hierbij om de pH-waarde en de temperatuur, plus het 'kruiseffect' van die twee paramaters.

Je doelt op dit artikel: U. Romer en W. Beisenherz, Environmental determination of sex in Apistogramma (Cichlidae) and two other freshwater fishes (Teleostei)?

Dan komt het dus neer op een lage temperatuur en een relatief hoge pH. Als je stiekem de lijntjes doortrekt, kom je bij 20C en een pH van 7.5 tot de meeste vrouwtjes.

Leuk artikel!

die waterwaardes en temperatuur zijn dacht ik in de eerste 6 weken van het leven van belang bij de geslachts bepaling

Dat betekend dus dat ze in de eerste fase van hun leven ongeslachtelijk zijn? Of dat ze nog van geslacht veranderen.

Ik zoek het nog wel na als ik de tijd heb.

volgensmij komen ze ongeslachtig uit het eitje en vormt het geslacht in de eerst weken
maar weet dit niet zeker

Mooie bak en leuk bestand hoor.
Ik sta wat verstomd dat dit goed lukt met al die mannen 🙂
Heb je al nestjes gehad in de bak?

Nestjes? Nee. Dit zijn mijn eerste dwergcichliden, dus ik heb er verder geen ervaring. Als ik een er toch een verklaring voor verzinnen moet, dan denk ik dat het te druk is voor de mannen. Misschien is de geleidbaarheid ook wel te hoog, daarmee moet ik nog experimenteren.

Kzou me weinig zorgen maken over de geleidbaarheid 🙂

Ik denk dat dit zoals je zegt aan het feit zal liggen dat er teveel mannen zijn.
Kzou eerder voor een 2man/3vrouw gaan 'denk ik' maar kheb geen ervaring met apisto"s.
Wel met subtropische soorten, sommige kweken het hele jaar door, australoheros bijvoorbeeld.
Maar met gymno's bijvoorbeeld ben ik telkens zo goed als zeker dat er een paar maanden gekweekt word als konijnen na de winter.
En daarna is dat gedaan tot er weer een winter geweest is, ook al zijn de omstandigheden voor de winter, temperatuur etc identiek als de periode na de winter.
Zoals in een andere topic aangekaard, proberen met een winter van 3 maanden met ongeveer 19-20 graden.

Bedankt voor je meedenken!

De winters hier in huis komen ook neer op 20 graden, dus dat moet geen probleem zijn.

De geleidbaarheid is dan misschien niet heel belangrijk, toch wil ik graag ervaring opdoen met EC omlaag brengen en met osmosewater werken. Uiteraard wel zo voorzichtig dat het niet schaadt, ook als het niet baat. 😉

In verband met studie verwacht ik de komende jaren minder bij huis te zijn. Daarom denk ik dat het niet verstandig is om deze samenstelling nog langer door te laten gaan. Ik wil dus deze vissen verkopen.

Dat zijn dus ongeveer 15 Aphyocharax rathbuni, Apistogramma borellii (+/- 7m/2v) en een paar Otocinclus vittatus. PM voor meer informatie.

Op de A. borellii heb ik me toch verkeken. Dat zijn er 4: 3 man en 1 vrouw. Dat is interessanter voor een koper, omdat je daar gewoon een fatsoenlijke groep van kunt maken door wat vrouwtjes bij te kopen. Van de Otocinclus heb ik er nog 3, eventueel kunnen die tot hun dood bij mijn garnaaltjes logeren.

Prijzen zijn te vinden in [url:http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1904364#Post1904364]mijn aanbodtopic.[/url]

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan