Wat is er nieuw

300L ZA bak van Otto77

O

Otto77

Guest
Na toch al een hele tijd op het forum is het eens tijd om wat foto's van m'n bak te plaatsen.

De bak is ruwweg ge�nspireerd op een Rio Negro biotoop.

Bestand:

Nannacara Adoketa: 1/1
Paracheirodon Axelrodi: +-50
Corydoras Trilineatus: 9
Otocinclus: +- 10
L144
L168
Dwergklauwkikkers: 2

Voorheen was de bak iets groener, maar ik probeer momenteel donkerdere verlichting ( 2x 54 W Dennerle Color plus).

Zo zag de bak er uit in Januarie:

DSC03900_zpsojw1j3vs-1-1.jpg

Ouwe foto's van de Adoketa's:

9c3a5ec3-fd8f-479e-ab0c-facc41d1585c_zpsgphsvlo6.jpg

DSC04028_zpsluszegb2.jpg

94764991-c6a9-4751-85af-f1e46d8255f1_zpsp4scbh8v.jpg

Momenteel is de Echinodorus er wat op achteruit gegaan.
Zo staat de bak er momenteel bij:

4bc6c4cf-0773-4566-bacd-20e647269315_zpsk1e1x73o.jpg

68c48f67-ab95-4af8-b979-4ae26835dd99_zps9pw1ztl7.jpg

In het echt ziet hij iets minder geel, en wat roder/donkerder.
Ook het groen is in het echt iets groener.

Mooi zweefvuil op een Echin is niet lelijk 😉 😀

Geeft een lekker sfeertje aan deze fraaie bak!
Je adoketa's, die heten tegenwoordig Ivanacara ;-)

Heel natuurlijk geheel.
Ik zou mij er wel aan storen, aan al dat zweefvuil. Maar misschien ben ik te netjes.. 😉

Het zweefvuil stoort me meestal niet. Dat heb je zowiezo als je veel bladeren op de bodem legt, en zeker in combinatie met Corydoras die alles doen opwaaien. Maar als de algen op de Echinodorus toenemen, vangen ze veel vuil op waardoor het er snel rommelig uitziet. Als ik echter foto's uit de natuur zie, dan vind je in een blackwater omgeving ook geen enkel stuk hout dat niet onder een stof- of alglaagje zit. En ook het water zelf heeft meestal veel zweefvuil.

Zelf heb ik het liefst zo rommelig mogelijk, maar de plant zie ook ik liefst mooi groen en algenvrij.

Is erg mooi en biotoop gerechtigd. Hoe ook wel van een "rommelig" aqua.
Wel kun je heel makkelijk iets aan dat zweefvuil doen, stop in je filter gewoon een portie Purigen en klaar ben je....!!

Greetzz BigSmoke

BigSmoke zei:
Wel kun je heel makkelijk iets aan dat zweefvuil doen, stop in je filter gewoon een portie Purigen en klaar ben je....!!

Wat is Purigen precies? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Momenteel steek ik in m'n voorfilter wat filterwatte om zoveel mogelijk zweefvuil op te vangen. Om de 2 weken kuis ik de voorfilter uit.
Binnenkort komt er ook een UV filter (eheim reeflex 800) op de bak, die enkel s'nachts zal draaien. Vooral om de bacterial load te verminderen, maar het water zal er ook zuiverder van worden.

maar haalt dat ook zweefvuil weg? lijkt me niet.....
heb het ook in mijn bak zitten, purigen, maar als ik de bodem niet regelmatig meeneem en de vissen eten geef dan zweeft er ook vanalles door de bak.

Het water wordt wel glashelder, die ervaring heb ik ook.

Welk filter heb je er nu op staan, is die sterk genoeg?

Zou daar op investeren dan op een onnodige UV.

Zou eerder voor een wervelbedfilter gaan, die op de uitstroom van je filter komt.
https://youtu.be/8ijG7T48Tqw

Een UV filter voor bacterieel??????

Ik heb op mijn 340 literbak 3 filters draaien,
2 x eheim 2213 en 1 x eheim 2227. Is nooit teveel stroming of filtering mogelijk!
Enige concessie die ik heb gedaan is op de aanzuigkorven een sponsfilter voorzetstuk gezet wat ik elke week(!) even verwijder en goed schoon knijp.
Je wil niet weten wat daar uit komt!

de filters zelfs staan tussen 3 en 5 maanden en worden voor en na gereinigd, nooit tegelijk of in dezelfde maand.

Bak is glas helder, maar er wervelt wel rommel van de bodem als de visjes "rommelen" maar dat is zo "zwaar", dat het binnen een paar seconden weer bezinkt en zo je water niet vertroebelt.

Greetzz BigSmoke

Zo te zien wordt deze prachtige bak gefilterd over turf of wordt er gebruik gemaakt van rooibosthee of elzenproppen.
Is het niet zo dat Purigen deze donkere kleur ook uit het water haalt? Zo ja, dan lijkt me het geen optie voor een Z-A (black water) bak. Correct me if i'm wrong!

Mvg Robin

Bedankt voor de tips en complimenten!

Indien purigen de kleuring uit het water haalt, dan is dit voor mij geen optie.

Elke uv filter haalt bij een groot debiet, zweefalg uit het water.
Bij een lager debiet, en dus een langere contacttijd met het water, doodt het uv licht ook bacterien en eencellige parasieten in de waterkolom.
Over effici�ntie en nut zijn de meningen verdeeld.
Zelf wil ik het gaan gebruiken omdat ik toch regelmatig Kardinaaltjes heb met kwaaltjes.
Omdat m'n waterwaarden steeds goed zijn denk ik dat de oorzaak bij bacteriele infectie is.
Vandaar de test met uv.

Qua filtering heb ik een jbl greenline e1501 op een 300 l bak, dus dat zou ruimschoots moeten volstaan.

Die komt er ��n dezer dagen aan. Ik heb al enkele foto's genomen met een beter toestel dan ik zelf heb, maar heb het kabeltje niet om de foto's op de PC te zetten. Dat ga ik wellicht morgen ophalen, en dan kan ik eens zien of er een ddeftige foto tussen zit. Wordt vervolgd...

Hierbij de update 🙂

Er is nog wat werk aan de foto's. Zo worstel ik nog een beetje met het teveel aan rood door de warme lampen en het donkere water. Maar al bij al zitten er toch een paar leuke foto's bij...

0ae1252d-491b-428e-a33f-86457f334222_zpsfgegibsh.jpg

0a9d02f8-0f4d-45a7-899b-baaa8e622d78_zps4uurtgg0.jpg

d272ce1e-6fb9-4391-8c3f-8b6ac65e05fe_zps89rsqbgu.jpg

e43b9e5b-9930-47ea-be28-218c725588a7_zpsjjxn7qo5.jpg

31342904-2c1e-431b-9761-e3500e6cba7a_zpspps18ovd.jpg

e0d3ee6b-e83e-47d9-b83c-a18dce14b225_zpszzwujwdf.jpg

Heerlijk, je kunt inderdaad wel zien dat er iets te veel rood aandeel is maar maakt de foto's niet minder mooi.

Je ivans zijn helemaal geweldig

Nog een update: Er zijn enkele donkere keien verwijderd.
Dat geeft een rustiger effect, alhoewel dat op de foto's niet echt opvalt.

a4768699-ea9e-4963-8c2c-afb46b1d27b3_zpsmprs9hom.jpg

a004a5f8-14fd-402f-aa33-8c728871ef55_zpsog81tig8.jpg

DSC_1024_zpsvztmv4qn.jpg

Nice, mooie bak en vissen hoor, het rode effect van de lampen op foto's kan je trouwens wel makkelijk corrigeren in Photoshop of Lightroom. Doe ik ook regelmatig met de foto's die ik plaats.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan