Wat is er nieuw

30l bak visbestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter luciano
  • Startdatum Startdatum
L

luciano

Guest
Beste leden,

Na een lang verhaal kort te verwoorden: dierenwinkel advies RUK (vissen die niet bij elkaar passen en tempratuur verschil etc) een nieuwe start gemaakt met ons eerste aquarium. een 30L bakje.
Inmiddels is de bak al 2 weken aan het indraaien en wil ik graag ideeën opdoen wat er mogelijk is voor soort vissen in de bak.
zelf zit ik te denken aan een schooltje neon tetra's aangezien de bak niet zo groot is niet te groot en niet te veel

mijn vraag is welke vissen / vissoorten zijn er geschikt voor een 30L bak en raden jullie aan.
welke vissen eventueel in combinatie met andere soorten?
wij willen een tropische aquarium hebben met goede beweging.

Bijlagen

• nieuwe start.jpg
    nieuwe start.jpg
    81 KB · Weergaven: 377
Zonder de pret te veel te bederven even een aantal dingen waar je rekening mee moet houden om problemen te voorkomen.

Starten met een groter aquarium is eigenlijk gemakkelijker dan starten met een klein aquarium. De reden is dat de waterwaarden bij een groot aquarium minder fluctueren. Dus voor een eerste aquarium sta je al direct voor een uitdaging.
Een tweede probleem is dat de meeste mensen die nieuw in de hobby zijn vooral veel vis willen zien. Echter in een klein aquarium van 30L kan je niet veel vissen stoppen. De beweegruimte is vrij klein waardoor scholende vissen eigenlijk geen natuurlijk gedrag kunnen vertonen en wegkwijnen. Kleine 'nano' Boraras worden nog wel eens in een nano aquarium gezet, maar eigenlijk is dit niet aan te raden (misschien een aquarium vanaf 45 cm). Dan heb je nog de vissen die je alleen kan houden, zoals een Betta. Echter, dan zit er dus maar een vis in je aquarium. Misschien zou je er twee Trichopsis pumila in kunnen doen, erg leuke visjes, maar ze vereisen wel wat zuurder water (black water biotoop).
Wat misschien nog het interessantste is, is een groepje garnalen, bijvoorbeeld Neocardina davidi.

Op voorhand sorry als het wat direct overkomt. Maar ik zeg dit met de beste bedoelingen. We zien hier geregeld mensen die bovenstaande negeren en waarbij het dan vaak fout afloopt.

Beste leden,

Na een lang verhaal kort te verwoorden: dierenwinkel advies RUK (vissen die niet bij elkaar passen en tempratuur verschil etc) een nieuwe start gemaakt met ons eerste aquarium. een 30L bakje.
Inmiddels is de bak al 2 weken aan het indraaien en wil ik graag ideeën opdoen wat er mogelijk is voor soort vissen in de bak.
zelf zit ik te denken aan een schooltje neon tetra's aangezien de bak niet zo groot is niet te groot en niet te veel

mijn vraag is welke vissen / vissoorten zijn er geschikt voor een 30L bak en raden jullie aan.
welke vissen eventueel in combinatie met andere soorten?
wij willen een tropische aquarium hebben met goede beweging.

Ik zou het bij een dergelijke bak louter bij garnalen houden.

Of inderdaad een enkele, langvinnige betta. Die zwemmen minder en hebben dus meer aan zo'n bak dan een kortvinnige variant. Die hebben ook de ruimte nodig voor beweging. Verder sluit ik me bij Niels aan inderdaad, andere vissen zijn eigenlijk gewoon geen optie

Heel naar dat je zo verkeerd bent voorgelicht door de winkel, en wat goed dat je nu eerst research doet wat wel kan. Bij een aquarium houden komt ook veel logisch denken bij kijken, zo is 30 liter nu niet bepaald een aquarium waar visjes lekker baantjes kunnen trekken en veel meer dan wat rond hangen kunnen ze dan ook niet, met het gevolg dat de visjes eigenlijk zwaar depressief worden en uiteindelijk dus ziek en doodgaan.
Waar is dit bakje wel geschikt voor is dan de vraag, en die antwoorden staan hierboven.

Dan gaan wij het aquarium voorzien van garnalen , zijn daar nog eventueel dingen waarbij ik rekening moet houden met hoeveel garnalen er in de 30l bak kunnen en filtermateriaal zodat ze niet in de interne pomp terecht komen?

Wederom alle bedankt voor de reacties tot nu toe, ik wil het gewoon nu wel goed doen 🙂

Aan een beginner kan ik enkel adviseren... blijf zo ver mogelijk weg van garnalen als je maar kan. Doe eerst enkele jaren ervaring op met vissen en probeer dan pas garnalen te houden.
Zelfs de makkelijkste garnaal is moeilijker dan de meeste vissen.
In je 30 l bakje kan je gerust een koppel killivisjes steken (die kunnen vaak ook op kamertemperatuur)
De aphyosemion soorten zijn perfecte beginnersvisjes.

Hele verstandige beslissing, nu zijn garnalen niet de meest makkelijke soort te houden maar een leuke groep vuurgarnalen of blue dream garnalen is ook voor een starter te doen.
Tips:
-al je steenwol van je planten afhalen, dat steenwol zelf is niet schadelijk maar plantenkwekers gebruiken allerlei pesticiden tegen ongedierte en daar gaan je garnalen accuut aan dood (in tegenstelling tot vissen die veel sterker zijn) en dat zit in de steenwol
-Je aquarium 24 uur over actieve kool filteren zodat de pesticiden die op de planten zitten, uit je systeem gaan
-qua filter kun je veel kanten op, afhankelijk welk filter je hebt (foto is handig)
-draai liefst minimaal 4 weken je bak in eerdat je ze gaat toevoegen (meten is weten)
-investeer in een druppeltestkit (koop ajb geen strips om te testen want die wijken meer dan 50% af en is weggegooid geld) (dus ook niet die jbl proscan want die wijkt ook enorm af)
-qua inrichting hebben vuurgarnalen weinig eisen maar een leuke pluk mos (dus geen mosbal want daar kan een garnaal niks mee) is altijd wenselijk want daar vinden de babygarnaaltjes voer en beschutting
-koop je garnalen met minimaal 10 stuks want dan voelen ze zich prettiger
-en koop ze bij een hobbykweker, scheelt bergen met geld en je krijgt betere kwaliteit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan