Wat is er nieuw

30L Garnalen bak MelissDylan

• Onderwerp starter Onderwerp starter MelissaDylan
  • Startdatum Startdatum
M

MelissaDylan

Guest
Hoi Allemaal!

Momenteel is mijn 30L bak aan het indraaien. Met de tijd komen er Crystal Red garnalen in!

Ik twijfel of ik er Annulatus Epiplatys (ringbandsnoekje) (1m:2v) bij zal doen of dat dat te krap wordt, wat zeggen jullie?

TN_pWffZyQQShf4BALWXFuJSQ7BWcCMR.jpeg

Je bent goed bezig met het indraaien van je aquarium. :petjeaf:
De Cabomba is een goede plant om mee op te starten.
Wel zal deze plant t.z.t. lang worden en is snoeien wel gewenst.

De Annulatus Epiplatys komt uit Afrika en vraagt om zacht water.
PH 6 ongeveer is vereist.
Garnalen komen uit Azie en vereisen weer wat hard water.
PH 7.5 en hoger is dan weer vereist.
Geen goede combinatie.

Ik zou hierin geen vissen doen.
Na enige tijd heb je veel jonge garnalen en is je aquarium voldoende leven aan te treffen.
Ik neem aan dat je minimaal 10 garnalen koopt?

Succes ermee.

Dankjewel voor de reacties!

Henk, heb je misschien tips voor het snoeien? Of is het simpelweg de bovenkan knippen/snijden?

Crystal red garnalen worden inderdaad op een lagere ph gehouden dan andere garnaalsoorten. Vandaar dat ik er ook een ph verlagende bodem in heb.

Ja ik begin met 10 garnalen 🙂

De cr wordt op allerlei waarden gehouden en het hangt er net maar vanaf welke gradatie je hebt en waarop ze zijn gekweekt.
Je kan die planten gewoon afknippen en als je wil herpoten in de bodem.
De meeste wat lagere gradaties van de cr s zitten op een ph van 7-7.5 en de wat hogere zitten vaak op een kh van 6-6.5.
Even vragen bij diegene die ze heeft gekweekt als dat lukt.

Let je er wel op dat er tussen dat gaas en het ruit geen garnalen vast kunnen komen te zitten?? En dat er geen roest kan ontstaan want dan ben je ze snel kwijt hoor.
Ik zou er geen vissen bijdoen want die eten veel jongen op denk ik.

Jaa de garnalen zijn S+ en SS en zitten nu ook op een verlagende bodem.

Het gaas is speciaal ... plastic gaas (ik ben de naam kwijt maar deze kon in aquaria). Het is inderdaad aankijken of ze ertussen en erachter gaan zitten. Dat moet ik goed in de gaten houden.

Je kunt er ook voor kiezen juist wat meer ruimte te laten achter het gaas, zodanig dat ze niet vast kunnen komen zitten, jongbroed is zo mega-minimini.. dat hou je toch niet tegen.

Edit: mocht het nodig zijn dan 😉 voor hetzelfde geld gaat het prima zo..

kellemes zei:
Crystal eisen eerder zacht zuur water.
Houd ze zelf op een ph van 6.2/6.3

Je kan ze beter op de waterwaarden van de kweker houden 😉. Zelf al twee groepen verloren omdat ik dat dus niet deed.

Ja het beste is de waarden van de kweker.
Zoals Mark al zegt kun je ook wat ruimte achter het gaas laten. De kleintjes zullen wel niet zo snel klem komen maar juist de grotere.

Je zou er ook een drietal Trichopsis pumila in kunnen doen.

Maar die eten wel jonge garnaaltjes.

Ik vind het voor 3 wel heel erg krap een bakje van 30 liter.
Een koppel is ook al aan de krappe kant is mijn mening.Dat zijn meer bakjes voor een Betta of garnalen.
Wanneer er een schuimnest komt moet de andere vrouw wel fatsoenlijk zich kunnen verschuilen namelijk. Maar goed, dat is mijn mening.

vind het een mooi bakje,

zelf zou ik de Trichopsis pumila niet aanraden aangezien deze alle garnalen zullen gaan opeten.
de garnalen worden dan juist schuw en ik denk dat dat in dit bakje niet de bedoeling kan zijn.

je zou misschien eventueel nog kunnen kijken naar een rasbora soortje, merah of iets dergelijks. woon toevallig in de buurt en heb nog wel een adresje waar ze die verkopen mits ze in je bak kunnen natuurlijk!

misschien leuk om binnenkort weer elkaars bakken in het echt te bekijken? haha!
zie dat de plantjes van mij het allemaal mooi doen!

heb ik je toch maar weer mooi op het internet gevonden *stalk je*

Bedankt voor de tip Jakkie30!

Ik denk dat een Rasbora Merah inderdaad ook heel goed zou passen, goed idee!

Ik zou graag een keer afspreken om elkaars bakken te bekijken, ik voel hier een aquamance opkomen 😀

MelissaDylan zei:
Bedankt voor de tip Jakkie30!

Ik denk dat een Rasbora Merah inderdaad ook heel goed zou passen, goed idee!

Ik zou graag een keer afspreken om elkaars bakken te bekijken, ik voel hier een aquamance opkomen 😀

Nou, nou, wie weet waar het forum wel niet goed voor is zeg 😀 😉

jessicapilon zei:
Nou, nou, wie weet waar het forum wel niet goed voor is zeg 😀 😉

nou meliss misschien dat we zaterdag even gezellig wat kunnen drinken? ^^ hihi,,, al zeg jij nou niks tegen dylan dan zeg ik niks tegen marit!

misschien kunnen we in de toekomst wel samen naar vivarium gaan (vissendate), alleen dit jaar dan zonder je vriendje... de visHOOLIGUN!

hmmmm dan wordt het een aquaffairre, klinkt goed haha 😀

MelissaDylan zei:
hmmmm dan wordt het een aquaffairre, klinkt goed haha 😀

laten we het vanaf nu maar weer over je visjes gaan hebben!

Na 5 weken indraaien is het zo ver!

De bewoners zijn gearriveerd, 15 crystal red garnalen.

IK heb erg veel bruin alg, Volgens de verkoper van de CR garnalen vinden ze dit erg lekker en ik zie ze er ook continue op zitten.
s60YagxeiqeQIyQYz-WCFNvX2JsLSaBW.jpeg

De achterwand heb ik weggehaald, er kwam onderin te weinig licht waardoor het mos dood ging. Ik heb twee balkjes kienhout met daarop javamos, waarvan eentje in de bodem staat en eentje (nog) drijft.
De Cabomba heb ik in mijn andere aquarium gezet, hij werd te lang. Hiervoor in de plaats heb ik nu een ornament bedekt met mos, goede verschuil plek voor de garnaaltjes.

Ik heb er nog anatome helena slakken in zitten vanwege een slakkenplaag, zodra die over is gaan ze eruit omdat ik bang ben dat de helena's dan af en toe een garnaaltje inpikken.

Leuk bakje! Welk aquariumtype heb je? Ik vind die vorm wel tof 🙂

Het is de aqua30 van het merk ciano.

Leuk hoor en die bruinalg verdwijnt wel weer als de bacteriecultuur goed op orde is.
Ik neem aan dat de waarden verder goed zijn.

Jaa waterwaarden zijn perfect op orde. Ik erger mij ook niet aan het bruinalg dus laat het lekker zitten. Het enige nadeel is dat mijn (verwarmingselement)zuignappen niet zo goed meer plakken. Maar dat is een kwestie van schoonmaken.

Ja dat schoonmaken is zo klaar. Ik ben ook iemand die zich heel erg aan algen ergert maar ja dit gaat als alles goed is vanzelf weer weg. Niet teveel voeren zodat de bak niet teveel wordt belast.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan