30L Nanocube van Esther (blablabla)


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Hoi allemaal,

Bij deze deel ik wat van mijn nanocube 30L!

Hij komt op de hoek van mijn (thuiswerk) bureau te staan.

Het is het plan om deze wat te gaan aquascapen en er 1 bettavrouw in te gaan houden. Ik ga een beetje voor een hout/natuurlijke look (althans dat is het doel :DD
Qua planten wil ik vooral de low maintenance kant opgaan, dus lage verlichting, geen toegevoegde Co2 en lage filtering.

Dag 1: vandaag heb ik het aquarium gehaald, samen met zwart zand, een klein pompje en een verwarmingselementje. Ook heb ik een stuk hout meegenomen dat mooi de wortels van een boom kan simuleren.

De lege bak (9 juli)
1626956847140.png





De bak gevuld met zand, hout en water. De verlichting is besteld via Amazon, want in de LFS hadden ze niet wat ik zocht. (9 juli)

1626956917019.png


Verlichting is binnen! De stenen zitten er in om te voorkomen dat het hout gaat drijven.
1626956970946.png


Ook de plantjes zijn gearriveerd! Ik ben gegaan voor Anubias, christmas mos, s. repens, crypto's, bucephalandra godzilla en Salvina:
1626957029306.png


Eerste opzet (14 juli)
1626957149982.png


De eerste witte waas komt op gang (15 juli)
1626957193648.png


En zo staat hij er vandaag bij! Ik heb net het filter schoongemaakt om de opstart-bruinalg tegen te gaan. Het hout laat het water mooi een beetje kleuren. (22 juli)
1626957250248.png


En van de zijkant!
1626957269434.png


Voor nu denk ik dat ik het filtertje een aantal keer schoon zal spoelen in aquariumwater om de bruinalg te verwijderen die erin zit en dan kan er over een weekje of 2 de bewoonster in! :DD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor jullie leuke reacties!

Hier een update van 26 juli

Het water begint iets helderder te worden. Om de bruinalg tegen te gaan, maak ik het fijnste sponsje in het filter ongeveer om de dag schoon. Normaal gesproken laat ik het filter zo veel mogelijk met rust, maar in deze fase is er simpelweg teveel troep in de bak om het niet te doen.

Een totaaltje:
1627292954823.png


Hier kun je mooi zien dat de bruinalg op de bladeren ligt, ik kan het er gewoon afwaaien, maar die troep moet er wel af:
1627293096829.png


Na het uitknijpen van het kleinste filtertje. Gelijk even gebruik gemaakt van de lagere waterstand om de ruitjes even schoon te vegen:
1627293578245.png


Het is nog wat mistig in de bak na het rommelen, maar de Salvinia begint aan te slaan! Ik zie sommige plantjes duidelijk wortels ontwikkelen!
 
Hmm, ik zie dat ik per ongeluk mn halve bericht al gepost had. Bij deze nog de foto van de groeiende Salvinia wortels :DD

1627293666580.png


Ik ga binnenkort de waterwaarden even meten.
 
Hoi John,

Dat zou ook goed kunnen ja! Het hout geeft ook nog wel wat kleur af, dus best mogelijk dat het inderdaad geen alg is, maar gewoon troep! Die optie bevalt me beter, we houden het hierop :thumbs:
 
@jessicapilon : jij mag door voor de koelkast!:D
Ik heb het hout eruit gehaald en afgespoeld onder de kraan. En een zooi dat eraf kwam! Niet normaal. Ik denk dat ik nog maanden het filter schoon had kunnen blijven maken als je deze suggestie niet gegeven had!
Nadat ik het hout afgespoeld had, heb ik met een schepnetje een minuutje of 3 rondjes gedraaid en ook op de bodem en tussen de planten zat veel troep. Het aquarium is nu in ieder geval weer een stuk schoner!:DD

1627301916512.png
 
Na bijna 3 weken even het water getest.

pH: 7.5
NO2: 0.05 mg/L
NO3: 0 mg/L

De nitrietpiek is denk ik al op zn hoogtepunt geweest. Het nitraat is wel echt heel laag. De planten zien er voor nu nog goed uit gelukkig.
Ik twijfel een beetje wat te doen. Ik wil voorkomen dat ik er maar chemische dingen in moet blijven gooien. Ik kijk het voor nu even aan, misschien dat NO3 nog wel iets op zal lopen zodra mn kempvis gearriveerd is, al betwijfel ik of 1 vis voor genoeg vervuiling zal zorgen.
Even over nadenken nog :DD
 
Zo staat hij er nu bij. Het water is een stuk helderder gelukkig. Nu ik nog eens kijk, zie ik toch wel wat plekjes bij de planten, sommige blaadjes zijn een beetje glazig. Dit zou nog van het wennen kunnen zijn, maar ook van tekorten.
Ik zal binnenkort even de lelijke blaadjes weghalen en dan kijken of er nog meer bijkomen. Zo niet, dan is het nog wennen geweest, zo wel, dan zal ik toch iets anders moeten bedenken.

1627549390310.png
 
Tijd voor een update.

Gisterenavond hebben we onze 2 meter een grote schoonmaak gegeven en daarbij is ook het filter schoongemaakt.
Omdat we nog wel een garnaaltje of 10-15 vonden, heb ik besloten deze te verhuizen naar het 30L aquarium.

Ik weet dat de combo vuurgarnaal + kempvis zeer wisselvallig kan zijn, maar beneden zaten ze ook maar te warm en met weinig planten. Nu zitten ze in een bak met betere temperatuur en volop planten/beschutting.
Afgelopen zaterdag waren we nog gaan kijken, maar de kempvissen die de LFS had, waren niet de kleur die ik zocht, dus dat kan nog wel even gaan duren.

1627895912324.png


1627895929452.png


De drijfplanten beginnen nu toch echt wel langere wortels te krijgen :DD
1627895971539.png
 
@jessicapilon Daar heb je gelijk in, we gaan het zien!

Ik merk dat de garnalen nog hard moeten wennen aan het leven in een bak zonder vissen-gevaar. Ze hebben eerst natuurlijk ruim een jaar gezeten tussen de fanatieke jagers, dus al deze garnalen zijn echt de survival of the fittest.
Ze zijn dan ook nog erg schuw en durven nog niet te zwemmen/ver van de bodem af te gaan. Ik geef ze de tijd, dit komt vanzelf weer goed.

Vandaag heb ik wat plantjes gestekt. Het lijkt erop dat de planten aan beginnen te slaan. Ik zie weinig gele blaadjes meer, dus voor nu laten we het nog even zo.

1628067883849.png


De planten knappen weer op
1628067906818.png


1628067928182.png


Vandaag voor t eerst de garnalen wat bijgevoerd
1628067965405.png



Ik overweeg nog om de anubias achterin op een andere plek te zetten, deze zie ik niet en hij groeit nu al boven het water uit. Ik weet alleen nog niet goed waar ik hem dan neer wil zetten.
Als iemand tips heeft over hoe ik de wortels van de drijfplantjes schoon kan maken, dan hoor ik dat ook graag! Er zit nog veel troep van het hout in en het gaat er niet snel genoeg uit naar m'n zin :DD
 
Het heeft gewerkt! De wortels zijn nu een stuk schoner :DD
 
Update 1 september 2021:
Het aquarium draait stabiel. Ik zie vrij weinig algen en de garnalen doen het goed. Ik heb de eerste kleintjes al gespot.
Het mos is aangeslagen en begint nu lekker te groeien.

1630575637263.png


1630575662830.png
 
Update 17 september 2021:

De bewoonster is er! Mag ik jullie voorstellen aan Meepmeep

1631863194409.png


Meepmeep zwemt hier sinds 4 september rond en ze doet het erg goed. In 2 dagen had ze al door dat ze uit het water kon springen voor voer.
Inmiddels is die tijd over, visvoer is niet goed genoeg meer, ze zit op een baby-garnalen-dieet... Gelukkig haalden we bij de laatste filterschoonmaak nog zo'n 15 flinke garnalen uit het filter, en zijn er een stuk of 5 zwanger.
Meepmeep is nog niet zo heel erg groot, dus hopelijk bereiken ze een gezond evenwicht. We gaan het zien.

1631863359422.png


Meepmeep en de katten vinden elkaar in ieder geval erg interessant :DD
 
Ik voer eigenlijk alleen nog maar diepvries of levend voer, de vlokken werden hooguit door de bodembewoners gepakt.
 
Update 1 oktober 2021:

Meepmeep is overleden. In de winkel was ze al niet heel gezond, maar ik hoopte dat ze bij zou trekken. Dat heeft ze helaas niet gedaan.
D'r vinnen plakten aan elkaar, ik heb dr 1 dag behandelt tegen vinrot/bacteriële infecties, maar dat mocht niet meer baten.
1633082117275.png

Ik hou het voorlopig bij de garnalen, die doen het gelukkig wel goed.

1633082317578.png
 
Update 8 november 2021

De drijfplanten zijn zo goed als weg, waarom weet ik niet precies, maar ze doen het helaas niet zo goed.
Het christamas mos daarentegen gaat als een speer. Heb het al 1x flink uitgedund, maar dit mag binnenkort nog wel een keertje.
De steen rechtsvoorin heb ik weggehaald, zodat ik een iets toegangkelijkere voerplek kan maken.

Heb ook wat last van planaria, dus ben minder gaan voeren en heb het idee dat de garnalen het daar ook wat minder van gaan doen.
Vandaag hebben ze voor het eerst een stukje komkommer gekregen, hopelijk kan ik door vaker groenvoer te geven, toch de planaria wat omlaag krijgen, zonder dat de garnalen al teveel honger lijden.

Aanstaande zaterdag gaan we naar een wat grotere dierenwinkel. Als iemand nog tips heeft voor de planaria, hoor ik het graag!

Heb net de bak en het filter schoongemaakt, dus het water is nog wat troebel:
1636381656506.png


1636381680687.png


1636381704297.png


1636381784290.png
 
Ik wil je niet teleurstellen maar je zegt dat je hoopt je garnalen niet uit te hongeren, tegelijkertijd geef je komkommer wat voor 98% uit water bestaat en dus juist honger in de hand werkt, zou nog eens overwegen om ander groenvoer te geven wat beter voedt
 
ik zou op mp paar behandeling flubenol bestellen en zelf heel goed inlezen over het product.
en zou dan alleen nog invitro plantjes toevoegen dan heb je geen algen of dieren die mee komen
garnalen heb gewoon dierlijke proteine nodig in normaal garnalen voer 40% proteine ik voer mijn garnalen nooit groenten
 

Terug
Bovenaan