Wat is er nieuw

30L Nanotank Maurice K

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maurice K
  • Startdatum Startdatum
Bedankt voor de reacties 🙂

Ziet er mooi, groen uit.
Die schimmel gaat inderdaad vanzelf weer weg.
Heeft geloof ik iedereen wel een keer gehad.
Waarom ga je niet voor de Corydoras Habrosus, Hastatus of Pygmaeus?
Die blijven een stukje kleiner dan de Panda. Ik heb zelf de Panda en die worden inderdaad geen 6cm. Maar ik zou ze persoonlijk niet snel in een Nano doen.

Ziet er leuk uit! Leuke plantjes ook, welke plant heb je rechts voor in staan?

Daarnaast gaat de schimmel op je hout inderdaad vanzelf weg. Zelf ook in de stress gezeten om niks bij het opstarten van m'n bak

Die Corydoras zijn inderdaad wat kleiner, ik ga sowieso nog even bedenken welke ik daadwerkelijk ga nemen, misschien neem ik een paar garnalen...

Dat plantje is gras en heet Eleocharis acicularis.

Bedankt voor jullie reacties 🙂

Garnalen zijn altijd leuk 😉

Update; Dag 20

Ik heb een paar garnalen van mijn vriendin gekregen, ik ben er blij mee 🙂
De planten zijn nog steeds in de groei, de schimmel trekt nog niet echt snel weg.

img_1803.jpg

4136341641236.jpg

img_1802103.jpg

img_18034269.jpg

img_1832132105.jpg

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden 🙂

Je lotus begint te groeien zie ik 😉

Leuk zo, met je eerste bewoners erin. Is vast een stuk leuker dan een levenloze bak 😀

Inderdaad is een stuk leuker!
Toch ben ik een beetje bang dat het mis kan gaan met de bewoners ;P
Maar dat is omdat ik nog geen levende bewoners hebt gehad 😉

Dag 21:

Drie kleine Corydoras Panda gehaald.
Ik maak me zorgen over mijn planten, ze krijgen kleine gaatjes in de bladeren, hebben jullie misschien wat tips?

img_18227.jpg

Gaatjes zullen door een gebrek aan voldoende voedingsstoffen komen.
Maar jammer van de panda's man,horen met minimaal 6 en meer ruimte te hebben dan jouw bakje.

Als het goed is moeten deze verdwijnen na een tijdje als je plantenvoeding toevoegd.
Heb je het water al een keertje gemeten?

Ik ben van mening dat je een kleinblijvend corydoraatje moet kunnen houden, mits op zand en voldoende scharrelplaatsen. Dieren leven van nature in grote meren en slootjes. Te klein zitten ze altijd. Ook in een bak van 60 cm. Zoveel zwemmen als in de natuur zullen ze nooit kunnen.

De waterwaardes heb ik opgemeten en vielen een beetje hoog uit, behalve op nitriet.
Ik heb het water ververst, wat die waardes een beetje neutraliseerd.
Vanmiddag zal ik even een paar foto's plaatsen.
Bedankt voor de reacties.

Wat waren de waarden dan??
Wat betreft de Panda s heeft John gelijk. Een 60cm is wel minimaal hoor en dan moet het groepje ook groter. Ik heb ze ook en ze zijn wel rustig maar af en toe zwemmen ze als gekken heen en weer en dan hebben ze de ruimte wel nodig.

Ook heeft John gelijk mbt de gaatjes. Zal waarschijnlijk een tekort zijn.
Je voegt denk ik geen plantenvoeding toe en dan kun je dat krijgen.
Die schimmel heb ik ook gehad en gaat echt vanzelf weg, maar kan wel weken te zien zijn.

blablabla zei:
Ik ben van mening dat je een kleinblijvend corydoraatje moet kunnen houden, mits op zand en voldoende scharrelplaatsen. Dieren leven van nature in grote meren en slootjes. Te klein zitten ze altijd. Ook in een bak van 60 cm. Zoveel zwemmen als in de natuur zullen ze nooit kunnen.

Kom op nou,een habrosus of een pygmaeus is kleinblijvend maar een panda niet hoor.
In de natuur zwemmen ze met honderden in een zee van ruimte en kan je niet nabootsen idd maar waarom dan totaal het tegenovergestelde doen en met 3 stuks in een nanobakje?
Maar ieder zijn of haar mening natuurlijk.

Weet je wel hoe breed een 30 liter bakje is?? Ik schat rond de 30 cm als ik het zo zie hier.
Een Panda is snel volwassen een 4 a 4.5 cm dus die bak is dan te klein.
Je doet een maanvis toch ook niet in een bak van 80cm??

Dag 28:

Waterwaardes van voor de waterverversing:
pH 7,5
GH 12
KH 9
NO3 ~40
PO4 3
Fe 0,8

Ik doe altijd plantenvoeding geven (3ml per week)
Co2 (0,5ml per dag)
En voer natuurlijk.

img_1915.jpg

img_1916.jpg

De panda's in mijn meterbak zijn misschien net 3, 3.5 centimeter. Ieder heeft zo inderdaad zijn/haar mening. Ik vind dat, als je goed voor je beestjes zorgt, dat het best moet kunnen. Een vogeltje in een kooi is in mijn ogen veel zieliger dan een vis in een wat kleinere omgeving. Maar vogeltjes in kooitjes zijn algemeen geaccepteerd, waarom dan niet een visje dat in een bakje zit?

Ik wil niks goedpraten, maar soms heb ik het idee dat we iets teveel blijven hangen aan (door iemand bedachte) regeltjes.

Dat een maanvis niet in 80 cm hoort, dat is weer een ander verhaal. Maanvissen kunnen agressief zijn of (als je een grote soort hebt), scheef groeien. Dat is bij de pandaatjes niet aan de orde.

Pandaatjes leven in de natuur in groepen van enkele honderden exemplaren. Als je 3 Kardinalen hebt zegt men ook daar moeten er wat bij want het zijn scholenvisjes.

En schooltjes hebben ruimte nodig.

In de natuur hebben ze vijanden. Dan geeft aantal veiligheid. In een aquarium zonder natuurlijke vijanden, hebben ze niet veel soortgenootjes nodig om zich veilig te voelen.

ik heb scholenvisjes gehad, soms bleven er twee over. Die werden jaren oud, terwijl in de visboeken stond dat ze van eenzaamheid zouden sterven.

Je doet je naam wel eer aan met zulke reacties hoor! 😉

Mooie foto's Kevin!

@Seabait: ik heb het rare vermoeden dat hij Maurice heet 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan