320x70x80


T

ThaiFisherman

Guest
Beste mensen,

binnenkort ga ik mijn nieuwe aquarium inrichten (duurt nog een maandje of misschien 2).

Het gaat om een bak van 320x70x80 met overloop en bioloog.

Nu had ik, tot nu toe, het volgende bestand in gedachten:

35x Pterophyllum scalare
2x Aequidens rivulatus
5x Ctenolucius hujeta
3x Glyptoperichthys gibbiceps
1x Apteronotus albifrons

Wat zouden jullie hier bij zetten of veranderen aan het bestand?
 
35 maanvissen lijken me wel ERG veel. Waarschijnlijk wil je daarvan maar een stuk of 12 houden, toch?
 
MaestroCygni zei:
35 maanvissen lijken me wel ERG veel. Waarschijnlijk wil je daarvan maar een stuk of 12 houden, toch?

Iets meer dan 12 wel, zat zelf te denken aan de 15/20 beste/rustigste/mooiste over te houden.
Zo zit ik dan rond de 90l per maanvis waar 50 geadviseerd word.
Met 35 zou ik precies op 50l per vis uitkomen, maar aangezien er nog meer vis in komt doel ik op 20.
 
Het aantal maanvissen is niet hetgeen hier het meest opvalt :)

In ieder geval een paar weinig gehouden vissen. Maar hoe zit het met de combinatie? Zo op papier zijn maanvissen maar tere zieltjes vergeleken met de zgn Green Terror en roofzichtige snoekzalmen.

Hoe kom je zo bij deze combinatie uit?
 
De Aequidens rivelatus valt mee qua agressie naar vissen welke geen soortgenoten zijn.
Ik heb er in het verleden heel wat gehad, in kleinere bakken samen met maanvissen en zelfs nakweek er van gehad.
Zowel van de maanvissen als van de "terrors".
Ook is de Aequidens de valse "Green terror" aangezien hij een stuk minder agressief is dan de echte Green Terror namelijk de Andinoacara rivelatus.
Vaak halen mensen deze soorten door elkaar waardoor het lijkt alsof de aequidens de agresieveling is, hetgeen niet het geval is.
Klopt inderdaad dat het niet de meest vredelievende cichlide is maar dat uit zich vooral onderling.
Wat betreft de snoekzalmen: zij worden geplaatst vanaf 5cm. De groei is te traag om van enige gevaar te zijn voor maanvissen.
Ook zal een volwassen 35cm exemplaar geen volwassen maanvis pakken.
Ook deze heb ik reeds in kleinere bakken zelfs met dwergcichlides gehouden.
Nooit enig probleem mee gehad, alleen nakweek werd opgesnoept.
Ook hebben alle vissen in 1800l genoeg ruimte elkaar uit de weg te gaan mocht het nodig zijn.
 
Aequidens rivulatus is een synoniem van andinoacara rivulatus. Het is dus dezelfde vis. Zie fishbase, de catalog of fishes en ook de nomenclature history op cichlidae.com.
Oorspronkelijk omschreven als Chromis rivulata (G�nther, 1860) later o.a. omgedoopt tot Aequidens rivulatus (Eigenmann et al, , 1903) en nu dus Andinoacara rivulatus (Musilov� et al, 2009).

En aangezien het om dezelfde vis gaat kan het statement dat de Andinoacara de echte Green Terror en de Aequidens de false Green Terror is dus ook niet juist zijn. Dus wens verder gaan zoeken. Zoals het ernaar uitziet is de echte Green Terror de soort die is beschreven als Andinoacara stalsbergi (Musilov� et al, 2009). Wij zaten ook even mis. Wayne Leibel heeft over de groep in 2011 een mooi artikel over geschreven: "Sorting out the 'Green Terrors'".


Maar soit. Je lijkt overtuigd van je zaak wat het bestand betreft. De vraag wat dat betreft is dan een beetje wat je nog van ons forumleden verwacht.
 
Sorry, ik heb blijkbaar het alwetend orakel getroffen.
Al zou je denken dat iemand die zo veel weet over de nomenclatuur van de rivelatus, dat hij zo aanvallend moet zijn naar mensen die een door vele andere gemaakte fout maken, zich ook meer had verdiept in het karakter van de vis zelf.
Maar ook dat zal waarschijnlijk een fout zijn die ik en vele met mij maken.
Ik hoef dus verder niets van andere forum leden te verwachten dus beheer hier kan een slotje op.
Op mijn profiel ook in dit geval.
 
Dat is een grote bak. Wow!

Het visbestand is niet alledaags wat je zou verwachten bij Maanvissen. Maar met jou ervaring en kennis met deze soorten zal het vast goed komen. ;)

Slotjes worden hier zelden geplaatst. ;) En ik denk dat je de post van Ivo wat te negatief ziet. Hij bedoeld als je al precies weet wat je gaat doen welke adviserende rol kunnen wij verder spelen?
 
Mooie maat, wat ik mij afvraag is waarom je alleen de maanvissen in een grote groep houdt. Als ik filmpjes zie uit rivieren zie ik cichliden altijd in groepen zwemmen.

Verder heb ik een koppel green terrors (met jongen) een ancistrus uit zijn hol zien trekken om hem vervolgens aan stukken te trekken. Als ze dit bij een volwassen ancistrus al voorelkaar krijgen, ben ik wel een beetje bang voor je maanvissen.
 
ene, heb je de loterij gewonnen ofso? dat je en een giga maanvissenbak wil en nog een giga roggenbak ?
 
RichD1011 zei:
ene, heb je de loterij gewonnen ofso? dat je en een giga maanvissenbak wil en nog een giga roggenbak ?
Nee ik heb geen Lotto gewonnen, wel veel gewerkt en gespaard.
De giga roggenbak wordt even op pauze gezet, aangezien ik binnenkort een showroom ga openen gaan de financi�n even elders besteed worden.
De roggenbak is dus nog niet afgeschreven maar wel even in de koelkast.

Verder hier onder even een paar foto's van de bak welke opgeknapt gaat worden en als maanvissen bak gaat fungeren:

1FCDCFD3-64F2-4956-AD0F-B93D56E04F95_zps71ersczf.jpg


BE56C9B0-1AB1-4DFF-ADDB-E8EBC1DF5F1B_zpsu4vfz1tm.jpg
 
je gaat een aquarium showroom openen/beginnen? geweldig, en dat bakje. ik zou erin gaan zwemmen :D
 
Ik zou daar ook een schoon plaatske voor hebben maar dan moet mijn vrouw haar dressoir weg en dat zal bijlange niet waar zijn :)
 
Wat woon je mooi!

In tegenstelling tot anderen zou ik zo'n bak niet eens cadeau willen hebben. Ik heb een hekel aan onderhoud en dan moet je niet te groot willen. Zelfkennis! Al vind ik grote bakken absoluut mooi!

Daarnaast vind ik mijn Platy's en Guppen leuker dan Maanvissen, en veel andere soorten die ik in het verleden heb gehad in grote bakken. En dan heb ik al 30 jaar aquaria. ;)
 
Dat is een lang gevaarte zo door de straten heen. Nu met alle buren de bak naar binnen zien te krijgen ;).
Je kan er vast en zeker wel iets moois van maken.
 
Bart, als je de techniek goed regelt en zorgt voor vaste water aan- en afvoer is een grote bak absoluut veel minder werk dan een kleintje. Zeker als je echt zwartwater hebt, 2x per jaar wat bruine aanslag van de raam poetsen volstaat dan :)

3 gibbicepsen, dat is ook niet weinig. Ik had er 1 in een bak met meer bodemoppervlak dan deze. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt strekken ze graag de beentjes zo af en toe. Daarnaast cre�ren ze heel erg veel meters poep per dag. Die je bodem ontsieren. Tenzij je je er een lading Corys oid instopt icm goede bodemafzuiging.

Goed dat je afziet van 35 maanvissen. Anders heb je cd-rekjes nodig. Als die wolvassen zouden worden wordt zelfs deze bak daar echt te klein voor. Als 80cm de waterhoogte is dan is dat ideaal voor maanvissen.

Succes met de bak. Kun je iets heel moois van maken.
 
Ctenolucius hujeta zijn toch vissen die heel veel rust nodig hebben?
Is dat dan wel een goede combinatie met maanvissen en green terror?
 

Terug
Bovenaan