Dan de vraag, kan ik gewoon alle verwarmings elementen in het bioloog knikkeren? Is het zo simpel? Of zeggen jullie, als je het goed wil doen dan .....
Hoeveel kamers adviseren jullie?
Dat denk ik wel ja, gewoon kraan open en "gaan"wat dus een snelle waterwissel ook gelijk een stuk makkelijker maakt?
Over het niet overstromen (stroomuitval) en juist geen lawaai (ivm CO2) heb ik 2 filmpjes op mijn YouTube kanaal staan. Zoek maar op YouTube op mijn naam Raoul Joemman.
Maar je hebt niet zomaar je opvoerpomp aangesloten, maar die ook op een soort computer/controller aangesloten? Kun je dat uitleggen?
Even goed kijken welke uitvoering je nodig hebt.Inkbird als verwarmingscontroller hoor ik al veel voorbij komen, ik denk dat ik die al kan gaan aanschaffen. Maakt het voor verwarmings element nog veel uit? Of als het wattage maar voldoende is.
Overcapaciteit vind ik altijd fijn.Bekijk bijlage 305237
Deze bedoel je?
Dat zit gewoon bij de opvoer pomp.
Mijn pomp is hiermee in te stellen van 3500 tot 10.000 liter per uur.
Ik wil er veel planten in hebben, dacht dat misschien matten op de bodem een stuk kunnen helpen, maar is dit niet extra moeilijk voor de planten? Al die warmte die bij de wortels.
Die bestaan helaas niet voor het debiet die hier nodig is.Wil je het helemaal makkelijk, maar dan moet je meer ruimte hebben onder je aquarium, dan koop een theiling rollermat.
Waarom wil je dat debiet halen....het is een aquarium die hoef niet in 1 run gefilterd te worden.Die bestaan helaas niet voor het debiet die hier nodig is.
Wel kan er eens gezien worden naar een trommelfilter die ze op vijvers zetten.
Maar of de onderbouwhoogte daarvoor voldoende is... de betwijfel ik.
Zonder genoeg debiet zal er veel te veel zweefvuil in de bak blijven zittenWaarom wil je dat debiet halen....het is een aquarium die hoef niet in 1 run gefilterd te worden.
Het is een circulerend systeem, je haalt toch wel alle vuil eruit na x uur.
Coffeeshop,mag ik uit interesse de vraag stellen wat de dikte van het glas is,voorzichtig ga ik uit van 15 mm.Dik
OOk rekening gehouden met de belastbare vloerduk / draagvermogen zeker als de bak gevuld is.
Gr, bert
Tip:
Koop een warmtewisselaar aan (zoals die ook in je boiler zit) . Warmtewisselaar met primaire circuit aan je CV leiding aansluiten. Secundaire circuit met een klein pompje (10 watt is al groot genoeg) en een thermostaat (al voor ca 25 euro te koop, bv https://nl.aliexpress.com/item/4000238969497.html aansturen. Dit is je hoofdverwarming in de winter, als je CV ook aanstaat.
Op je 2de uitgang vd thermostaat zet je een 600-1000watt normale electrische heater. Die schakel je uit bij een temperatuur die net iets lager is dan de inschakeltemperatuur van je CV heater,
De electrische heater functioneert zo alleen in de zomermaanden, wanneer je CV niet aanslaat. Je hebt dan immers toch niet zoveel capaciteit nodig.
Ik denk dat je dan voor 100-150 Euro klaar bent. Verdien je in 1-2 jaar terug door het lagere stroomverbruik.
Dit klinkt als een flink doordacht plan. Maar ik snap een paar puntjes niet. Primaire en secondairw circuits van een warmte wisselaar?
De basis snap ik. Staat de cv aan, houdt die door de warmte wisselaar het aquarium op temp.
In de zomermaanden als de cv uit of laag staat pakt de 1000 watt het over. Of begrijp ik het deels verkeerd.
Toevallig ben ik ook met een warmtewisselaar bezig voor mijn toekomstige plannen. Ik zag dat ze gebruikt worden om zwembaden te verwarmen dus kennelijk leveren ze behoorlijke capaciteit. Ik heb er inmiddels eentje op marktplaats op de kop getikt.De warmtewisselaar zorgt ervoor dat je cv water niet met je aquariumwater wordt vermengd. Met primair bedoel ik in en uit van je CV. Secundair is in- en uit van je aquarium.
En van de 2 warmtesystemen afhankelijk van CV aan- of uit begreep je goed.
Bekijk bijlage 305380
Heel grof gezegd idd.Dus als ik het goed begrijp is het grof gezegd puur een soort verwarmings radiator die je in je bioloog plaatst. Dus geen element maar radiator?
Aftakken is ongeveer hetzelfde, maar het aquarium een eigen ketel geven heeft als voordeel dat je niet hoeft te werken met zone kleppen als je aquarium warmte nodig heeft en het pand niet.Tuinkabouter,is het aftakken dan niet zo ongeveer het zelfde idee,ik zou het niet weten,,is niet echt mijn vakgebied.
Een warmtewisselaar heeft 4 aansluitingen. 2 worden gebruikt om aan te sluiten op de CV. Door de andere 2 kan je aquariumwater pompen.
Dit zijn intern 2 aparte water circuits. Gescheiden door platen waardoor de warmte overdracht plaats vind.
De warmte wisselaar plaats je daarom ook niet in je bioloog maar daar buiten.
Bekijk bijlage 305518
Ag, mijn aquarium heeft bijna een jaar in de plannende fase gezeten en loop na 5 jaar draaien nogsteeds tegen dingen aan die ik anders had moeten/willen doenHier wederom het puntje, ik had best wat meer voorbereiding en planning mogen treffen met zon project.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.