350L zonder thermostaat


Apua favour

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2009
Berichten
944
Locatie
Epe
Goedendag,

Ik wil mijn 1,50x,50x,50 350L bak zonder thermostaat gaan draaien, een lichte bak met veel stroming, keien, kienhout en wat gemakkelijke planten.
Lijkt me leuk om er een aantal soorten bij te doen die in de zomer in speciekuipen in de tuin kunnen.

Ik heb altijd ZA dwergcichliden gehad, ben niet zo thuis in deze categorie.
Er zijn grondels die lage temperaturen kunnen hebben, labyrintvissen (zoals verscheidene paradijsvissen), danios en barbelen, maar ik weet zelf niet zo goed welke goed bij elkaar passen.

Het lijkt mij wel interessant om de volgende soorten te combineren:
Groepje Rhinogobius sp.
Groepje Dario sp. Myanmar
Groepje Erethistes sp.
School Tanichthys micagemmae

Daarbij dan nog een paradijsvis spec. en wellicht een soort voor de bovenlaag.

Zomers kan ik dan waar mogelijk harems van de verschillende soorten in eigen speciekuipen plaatsen voor kweek.

Is dit totaal onlogisch, onpraktisch, mis ik iets of iemand een beter idee?
 
Heb je er een idee van waar de kamertemperatuur in de winter op uitkomt? Gemiddeld over de koudste dagen. Daar zal veel van afhangen. :)
 
Ja, min 15 graden, maar dat kan ook een paar graden omhoog als dat een groot verschil maakt, mijn vrouw zou het liefste min 20 hebben maar dat is voor het energieverbruik niet zo handig. We hebben vloerverwarming met slimme thermostaat, dus houden altijd een mininale grens temperatuur.

Kan ook de temperatuur lager laten zakken natuurlijk, maar het moet goed koud zijn buiten wil het snachts onder de 15 zakken binnen.
 
Intussen begrepen dat paradijsvissen niet van een behoorlijke stroming houden.
Iemand suggesties voor een vissoort die goed bij dit bestand zou passen in de midden/bovenblaag in koppel, harem of groep?
 
Ik heb zelf een bak gehad met een koppel paradijsvissen, 18 stuks barbus schuberti en 13 corydoras panda. De temperatuur zakte terug in de winter naar 15 a 16 graden en dat ging prima. Had er zelf 2 interne filters opstaan en dit ging qua stroming goed met de paradijsvissen. Zijn ook vrij grootte en sterke vissen die volgens mij best wel wat stroming kunnen hebben
 
Er staan al meerdere topics met onverwarmde bakken en een topic met een temperatuur vanaf 18 graden waar veel vissoorten genoemd worden
 
Dit is ook een topic hierover. Ik had zelf schermafbeeldingen gemaakt dan hoef ik niet zo te zoeken. Zou wel ten alle tijde nog wat naslagwerk doen naar de genoemde vissen;)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200913-133954_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200913-133954_Samsung Internet.jpg
    137 KB · Weergaven: 58
  • Screenshot_20200913-133942_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200913-133942_Samsung Internet.jpg
    167 KB · Weergaven: 59
Mijn vraag is vooral of de genoemde soorten samen kunnen in de beschreven omstandigheden en wat daar eventueel nog bij kan
 
de Dario zijn geen groot liefhebbers van veel stroming. koeler water is wel prima.
veel Danio, brachydanio, devario soorten houden wel van wat waterbeweging en relatief koel water.
aan de andere kan beaufortia of sewellia soorten: hoe meer stroming hoe liever.

prachtbarbelen (Pethia conchonius) zijn goed geschikt voor een onverwarmd aquarium, en erg robuust.
van de paradijsvissen komt de gewone(opercularis) samen voor met de vietnamese danio van je lijstje. de rondstaart (occelatus) is minder gekleurd maar vraagt nog kouder water en is bijna winterhard, eigenlijk is een huiskamer aquarium in de winter al te warm voor deze vissen.

Vissen uit het Inlé meer zijn ook erg geschikt voor koel kraantjes water, denk aan sawbwa resplendens, microrasbora rubecens, celestichthys erythomicron etc. zomers buiten zou ook prima kunnen maar let er dan op dat het water niet te zuur wordt.
 

Terug
Bovenaan