4 Waaierhand garnalen dood in korte tijd


dnh300

Member
Lid geworden
13 oktober 2020
Berichten
18
Leeftijd
21
Hoi, ik heb een juwel rio 240 aquarium. Na een verhuizing en een lek aquarium dit aquarium nu een aantal maanden goed draaiend te hebben is er toch wat geks gebeurd.

Ik had 4 waaierhand garnalen, deze had ik al 2,5 jaar. Ze hebben (in tegenstelling to veel vissen) de verhuizing, lek aquarium en 80% waterwissels allemaal zonder problemen overleeft.

En nu ineens zijn er 4 waaierhand garnalen overleden binnen 2 maanden. Ze kunnen veel ouder worden dan 2,5 jaar en aangezien ze allemaal zo kort achter elkaar zijn gestorven sluit ik toeval uit.

Ik heb nu al een hele tijd een paar neon tetra’s zwemmen en 150+- vuur en doorzichtige garnaaltjes in het aquarium. Zeker niet overbevolkt dus… de waaierhand garnalen hebben het 2,5 jaar lang goed gedaan op het vlokkenvoer wat ik altijd voer. Verder wissel ik elke 2 weken zoon 25-30% water.

Ik weet niet of het belangrijk is, maar ik heb een JBL E902 filter en een helialux lamp die 7 tot 8 uur per dag brand. Ik heb 6 echte plantjes erin en een heleboel verstop plekken. De waterwaarden heb ik 3 weken geleden gemeten toen was er niks geks te zien maar nu heb ik geen testjes meer dus ik kan geen waarden noemen….

Weet iemand misschien hoe dit kan? Ik vind geen dode kleine garnalen en de neon tetra’s doen het goed…. Ik vind het best jammer want het waren hele leuke beestjes. Eentje droeg zelfs eitjes de laatste dagen voor dat ze doodging.
 
Het enige wat ik kan bedenken is dat deze garnalen zijn "overvallen"door micororganismen welke zich in en op hun lijf nestelen. Ze kunnen daardoor moeilijker functioneren en onvoldoende stoffen uit het water filteren om te kunnen vervellen. En als dan de tijd voor vervellen aanbreekt, dan gaan ze dood aan tekorten aan juist die stoffen die ze nodig hebben om dat gezond te kunnen overleven.
Ik heb zelf de ervaring gehad, dat 2 stuks die heel graag in de uitstroom van een filter zaten, na een paar jaar ineens alggroei kregen op hun buitenkant en toen waren ze ook binnen een maan alle 2 dood.
 
Het enige wat ik kan bedenken is dat deze garnalen zijn "overvallen"door micororganismen welke zich in en op hun lijf nestelen. Ze kunnen daardoor moeilijker functioneren en onvoldoende stoffen uit het water filteren om te kunnen vervellen. En als dan de tijd voor vervellen aanbreekt, dan gaan ze dood aan tekorten aan juist die stoffen die ze nodig hebben om dat gezond te kunnen overleven.
Ik heb zelf de ervaring gehad, dat 2 stuks die heel graag in de uitstroom van een filter zaten, na een paar jaar ineens alggroei kregen op hun buitenkant en toen waren ze ook binnen een maan alle 2 dood.
Ooh dat zou kunnen inderdaad, ik heb geen algen gezien ze waren sterk en mooi van kleur. Dus ik zou het niet weten of er iets geks op ze heeft gezeten. Het kan natuurlijk ook iets zijn waar alleen deze garnalen gevoelig voor waren/zijn. En de vissen dan toevallig niet.
 
Achteraf is de oorzaak vaststellen denk ik ondoenlijk en garnalen zijn vaak minder sterk dan vissen dus ja het zal gissen blijven denk ik.
 
Achteraf is de oorzaak vaststellen denk ik ondoenlijk en garnalen zijn vaak minder sterk dan vissen dus ja het zal gissen blijven denk ik.
Dat klopt… Maar ik snap het gewoon echt niet. Nouja morgen waterwaardes meten en misschien weer een keer een aantal waaierhandjes halen!
 

Terug
Bovenaan