Wat is er nieuw

400 liter Rio Negro (BertSchipper)

• Onderwerp starter Onderwerp starter BertSchipper
  • Startdatum Startdatum
Als je graag zacht en zuur water wil gaan gebruiken dan zou je regenwater kunnen opvangen, bv in een kunststof ton van 120 liter.
Ik doe het al 25 jaar zo:
Als het een paar uur goed geregend heeft ( schoonspoelen dak) dan sluit ik via een aftakking met daarin een prop watten
de regenpijp aan op het vat.
Zodra dat vol is koppel ik het weer af en zet er voor 48 uur een eheim 2213 op met enkel kool en watten.
Daarna doe ik dat over in een kunststof jerrycan van 20 liter en middels een waterkoker van 1 liter breng ik dat op temperatuur ( swinters 3 x 1 liter en zomers 1 of geen).
Dan vul ik het water aan met waterbereider ( aquatan) en plantenmest ( duplaplant) en daarmee ververs ik één keer per maand 40% van de bakinhoud.
Verdamping aanvullen, gaat met een achter de hand gehouden volle jerrycan.
Het regenwatervat zelf is dus maar 2-3 dagen per maand gevuld!

Mijn vissen, grotendeels ZA, worden werkelijk stokoud. Peckotia's van 17 jaar, Cory's van 14 jaar,, maar ook Sidhimuckii''s van 10 jaar.

Hopelijk heb je hier iets aan.

BEdankt voor je reactie Bigsmoke! Wellicht in de toekomst een goed idee inderdaad.

Van t weekend zijn er 11 Hyphessobrycon socolofi in het aquarium gegaan. Het water draait al 3 weken top. Ook is er 25 liter ingedraaid water bijgegaan. Het visbestand is ondertussen bekend.

20 Hyphessobrycon socolofi
12 Corydoras Kanei
5 Red shoulder
harem cichliden (hier ben ik nog steeds niet over uit)

Bekijk media item 763

Hier weer even een update. Momenteel zitten er al weer aardig wat vissen in. Alles gaat tot nu toe top eigenlijk! Afgezien van de slakkenplaag.

Momenteel betreft het vissenbestand:

12 x Corydoras Kanei
20 x Socolofi
4 x Farlowella

De uitbreidingen die ik nog wil doen: 4 x Maanvis Red Shoulder
Harem cichliden (hier ben ik nog steeds niet over uit, omdat alles in Rio Negro eigenlijk te groot is voor mij bak.

Hieronder een totaaloverzichtje. Zijn er misschien nog mensen die tips hebben voor cichliden?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan