Wat is er nieuw

400 liter Rio Negro van BertSchipper

• Onderwerp starter Onderwerp starter BertSchipper
  • Startdatum Startdatum
B

BertSchipper

Guest
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Bert, woonachtig in Bennekom. Na 2 jaar succesvol genoten te hebben van een zeewateraquarium van 500 liter, ben ik vanwege de kosten overgestapt naar een zoetwater aquarium. Al mijn zeewaterspullen heb ik verkocht en een nieuwe bak besteld. De maten zijn 125*60*65. De bak is 75 cm diep, maar 10-15cm van de achterwand wordt bedekt door een DIY achterwand.

Mijn creatieve vrouw heeft de boom uitgesneden en momenteel zijn we aanbeland bij het verven van de achtewand. Dit ga ik eerst doen met voegmiddel grijs en antraciet. Daarna wil ik met acrylverf de accenten aan gaan brengen in het bruin. De aan- en afvoer zitten in de achterwand verwerkt.

Op het aquarium zijn twee pompen aangesloten; JBL E1501 en de JBL E901. Samen met een UV filter 36W. De verwarming wordt geregeld door de externe verwarming van Hydor 300W

Via dit dagboek wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Mijn plan is om een Rio Negro biotoop na te bootsen, met alleen maar vissen en 1á 2 planten die in het Rio Negro gebied voorkomen. Mijn grootste uitdaging is de waterwaarde. Wij maken gebruik van grondwater wat erg hard is. Gelukkig heb ik mijn osmoseapparaat van mijn zeeaquarium gehouden, dus mixen moet gaan lukken.

Altijd leuk een biotoop bak 🙂 waarom UV als ik vragen mag?. Juist de alg etc doet het straks natuurlijker ogen 🙂.

al idee wat je hoofdbewoner gaat worden?.

Succes Bert en welkom op het forum!

Welkom Bert....... jullie water hard? In Ede is het zacht hoor.

Ik ben benieuwd. 😉
Dankjewel, ik zelf ook! Vooral of ik de nogal grove structuur goed dicht krijg met epoxy. En ben ook een beetje bang, dat de grove structuur misschien te scherp is.

Altijd leuk een biotoop bak 🙂 waarom UV als ik vragen mag?. Juist de alg etc doet het straks natuurlijker ogen 🙂.

al idee wat je hoofdbewoner gaat worden?.
Dankjewel, biotopen zijn geweldig, en daarom leuk om na te bootsen. Omdat er een grote uitdaging in zit. Ik heb goede ervaringen met UV, met name de helderheid van het water, of het echt veel alg tegenhoud vraag ik me nog steeds af. Bij alg zijn er natuurlijk meerdere facturen die een oorzaak kunnen zijn. Ik twijfel tussen een bijzonder soort Maanvis of een mooie harem cichliden.

Succes Bert en welkom op het forum!
Dankjewel!

Welkom Bert....... jullie water hard? In Ede is het zacht hoor.
Wij gebruiken grondwater, er zit een eigen pomp hier op ons terrein. Het water is erg hard daardoor.

Hieronder wat foto's. Gisteren hebben we de achterwand geverfd met voegmiddel, lichtgrijs en antraciet. Morgenavond hopen we de 2e laag aan te brengen en naargelang dit opdroogd gaan we beginnen met de 1e laag acryl verf, daarna de 2e laag.

2á 3 dagen drogen en dan de 1e laag epoxy, weer 2 dagen drogen, 2e laag epoxy, weer 2 dagen drogen. Dan alle takken op de achterwand kitten. Dan nog een keer een 3e laag over alles heen. en dan 7 dagen laten drogen. Dan 6 dagen spoelen en om de dag een 90% waterwissel. Plannig is om 11 februari de bak te gaan inrichten.

Weet iemand misschien of je de takken ook met epoxy op je achterwand kunt lijmen?

LvhNdr3TdBEEC-6KKjCqR1fbshFFd_-o.jpeg

Heel erg tof! Ben super benieuwd en blijf zeker volgen.
Heb super veel respect voor mensen die hun eigen achterwand maken. TOP!

36W UV is wel serieus voor het aantal liter water.
Weet eigenlijk niet of TE ook echt slecht is.

Wat maakt een zout water aquarium dan zo duur in onderhoud?
Als je eenmaal alles aangeschaft hebt valt het toch wel mee?

UV filter in het begin vooral uit laten. De bacterien moeten zich vermenigvuldigen, en zitten nog vrij in het water. Zij gaan op zoek naar de juiste plaats (filter). Dan wil je geen UV tegen komen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan