@Willem666, Bedankt voor je berichtje en de interesse in het bakje!
Zoals gezegd ben ik inmiddels verhuisd, heb wel al mn aquaria meegenomen, dus ook deze
😉
Het bakje heeft een metamorfose ondergaan, er stond ��n plant (Scirpus cernuus)in die zo groot was geworden (denk wel 70cm hoog) en zn wortelstelsel zo had uitgebreid dat de bodem van het bakje bijna alleen nog maar wortel was...
Eerst de visjes gevangen: de Dario Dario en de, dacht ik, 4 Heterandria formosa's... Alleen waren dit er geen 4 meer, heb uiteindelijk 12!!! formosa's eruit gevist in alle leeftijden
😀 Heb gelijk ook een aantal pissebedden en 'wormen' eruit kunnen vissen. Zoveel mogelijk water in emmers gedaan om mee te nemen. Daarna alle plantjes eruit, de bodem (wat daar nog van over was dan, ruim 1/3 zat tussen de wortels van die scirpus) omgewoeld en het restje vieze water eruit gehaald.
Bakje verhuisd, beetje nieuwe bodem erbij in, water erin en beplanten maar! In plaats van de Scirpus heb ik 2 andere vijverplantjes erbij in gezet: Rotala rotundifolia green en de Hippuris vulgaris. Heb nog een extra stukje hout geplaatst, wat het geheel wel afmaakte. Alle beestjes en de formosa's weer laten zwemmen en klaar was het bakje alweer. De Dario Dario heb ik overgeplaatst naar ��n van de andere bakken.
De antwoorden op Willem zijn vragen:
1: Opzich viel de algenexplosie wel mee, er groeide wel een soort algdraden in het water, maar die zaten nergens aan vast dus die plukken kon ik er zo nu en dan gewoon uitvissen.
Af en toe een beetje een waas op de ramen, maar ook dat viel heel erg mee. Ik denk dat het bakje gewoon heel snel al erg stabiel was.
2: De beestjes komen inderdaad van mijn werk vandaan. (al zou je ze ook uit de sloot kunnen halen, al weet ik niet of je dan ook dingen meeneemt die je liever niet wilt als je ook visjes erin hebt(parasieten enzo)). We hebben op het werk kuipen met water staan waar we planten zoals lelies en fonteinkruid in bewaren. In deze kuipen verschijnt vanzelf allerlei leven in de vorm van de beestjes die ik dus nu in dit bakje heb
😉 De winkel is in Vledderveen (Groningen), dus mocht je van het voorjaar eens in de buurt zijn kunnen we altijd een kijken voor wat beestjes
😉 Je zou ook zelf kuipen met waterplanten kunnen neerzetten, lijkt mij dat daar dan ook leven in komt. Qua plantjes heb ik allemaal vijverplanten (stekjes daarvan) gebruikt die wij zelf verkopen.
3: filterzand is zand wat ze normaal gesproken in zandfilters gebruiken. Dit zand is vaak bij vijverwinkels wel te verkrijgen. Het slibt amper dicht en is ideaal voor een aquariumbodem. Ik heb nu een mengsel van fijn en iets grover zand. Ik zuig af en toe het ergste vuil van de bodem (slakken poepen nogal veel) en prik zo nu en dan in de bodem om te kijken of het niet dicht gaat zitten, maar de beestjes houden het zelf redelijk luchtig.
4:
Ik heb nog veel meer foto's maar hier alvast de overzichtfoto's