40L betta aquariumpje


Is het zo simpel? Haha ok�! :) Heb er nog wel ��n ergens liggen..
 
Nou ja, een zeker lichtritme is 1 van de dingen die op orde moeten zijn, ik laat al die andere dingen even buiten beschouwing ;)
 
Woezel zei:
Help, er beginnen algen te groeien! Wat kan ik nu het beste doen? Heb het licht ongeveer 6 - 8 uur per dag aan (ligt er een beetje aan wanneer ik er aan denk het uit te doen, moet er een tijdschakelaar op zetten haha).

Alg groeit ook door verkeerde waterwaarden, hoor.
Niet alleen van telang licht.
 
Binnen 4 dagen al alg is wel erg snel en je hebt ook nog beperkt licht in dat bakje.
Om wat voor alg gaat het dan??
Ik zou zeker het licht niet langer dan 8 uur laten branden.
 
Binnen 4 dagen is inderdaad wel snel. Het zijn bruine stippies op de ruiten en op de witte filterbehuizing.

Bertus: Wat voor waterwaarden dan?
 
Gewoom weghalen dit is alg die vaak voorkomt bij het opstarten van een nieuwe bak
 
:stom: Oh neeeee, mijn vriend heeft vannacht de stekker van het filter en de verwarming er uit getrokken! Super dom. Wij trekken 's nachts vrijwel alle stekkers er uit om sluipverbruik te voorkomen en dat het aquarium er in moet blijven was hij gisteren dus vergeten....

Wat nu? :(
 
Gewoon weer in het stopcontact steken, kan een betta wel tegen. Je hebt gewoon een klein binnenfiltertje he? Dan is het geen probleem.
 
Heb er nog geen betta in en ben hem nog aan het indraaien, vandaar dat ik het vroeg.
 
Denk dat het wel meevalt, blijf gewoon je waardes checken ;)
 
Ik heb net een aantal waarden gemeten en ik kom op het volgende uit:

pH: 7.0 - 7.5
NO2: 0.0 mg/L
NH3: 0.0 mg/L

Kan het kloppen dat mijn ammoniak nog helemaal niet gestegen is? Dit is pas de eerste keer dat ik de waarden meet. Ik gooi er af en toe axolotl-korrels in trouwens (had ik nog).
 
Niemand?
 
Er kan best wel nh3/4 in zitten maar dat kun je niet altijd meten. ook kan het nog te vroeg zijn natuurlijk. Die testen die wij kunnen doen zijn niet zo heel precies en meten geen hele kleine hoeveelheden.
 
Het wil nog niet echt vlotten met het indraaien, denk ik.

Ik heb voordat ik 10 dagen op vakantie ging om de zoveel dagen een paar voerkorrels in de bak gestrooid en elke week ��n keer Profito erbij gegooid. Toen ik eergisteren terug kwam van vakantie hing er een soort alg (?) in de bak, groen-bruinig van kleur. Het waren hele lichte slierten die als een kluster in het water hing, hopelijk beschrijf ik het zo goed haha. Heb vandaag alle alg er uit gehaald, evenals het hout, want hier stond nog steeds een dikke laag slijm/schimmels/bacteri�n op. Het hout heb ik onder heet water afgeborsteld en terug in het water geplaatst. Een paar planten hadden een witachtig pluizig bolletje (schimmel?) wat er niet af te borstelen was dus deze stekjes heb ik weggegooid. Verder waren een aantal van mijn bodemplantjes aan het verslijmen, deze heb ik ook weg moeten doen.

Net de waarden gemeten en dit is het geworden:
NO2: 0 mg/l
NO3: 0 mg/l

Ik kan eventueel ook nog wel andere waarden meten als jullie denken dat dat nut heeft?

Wat doe ik verkeerd? Moet ik nog langer wachten? Heeft iemand een andere oplossing?

pFAJwRJIM-BIRZCxPlMlSjZcm1kaoq9A.jpeg


Ik zie trouwens dat ik het hout verkeerd om terug heb gezet :D Zal ik later nog wel even fixen, want hoe het eerst stond vond ik toch mooier.
 
Je bakje is nog niet echt ingedraaid dus ik zou nog wat geduld hebben. Kun je alle waarden posten die je kan meten anders??
Op hout komt soms een soort schimmel maar dat trekt wel weer weg hoor.
 
Als je weer "rare" zaken waarneemt is het handig daar eerst een foto van te aken zodat je die kan posten ;)
 
Ik vond het gewoon enorm lelijk staan, het was echt een dikke laag die op het hout bleef staan. Bovendien stonk het best wel toen ik het hout uit het water tilde.

Ja wellicht is het handiger als ik eerst een foto maak en dan aan de schoonmaak ga, haha! Zal ik in vervolg doen. Waardes meet ik morgen!
 
Dat snap ik. We zijn hier ook om te leren natuurlijk ;)
 
Ben de laatste dagen druk geweest met andere dingen dus ben hier nog niet aan toe gekomen. Heb ook geen voer in de bak gegooid en het ouwe voer er uit gehaald tijdens de grote schoonmaak (dat lag namelijk te schimmelen op de bodem, leek me niet goed??)

Nu zijn de waterwaarden als volgt:

pH: 7,5 - 8
KH: 12
GH: 10
NH3: 0,0
PO4: 0,0

Het lijkt alsof de bak helemaal niet draait, maar dat het gewoon stilstaand water is. Misschien moet ik overstappen op ander visvoer om in te draaien? Zoals gezegd gebruik ik momenteel axolotl korrels, misschien is dat niet goed/genoeg?
 
Ja die grote korrels zullen gaan schimmelen en dat moet je niet hebben. Vaak zegt men ook dat je wat moet verkruimelen.
Goed dat je het oude verwijdert hebt en ik zou dat niet weer gebruiken. Gewoon een heel klein beetje verkruimelen en dan moet de natuur zijn werk doen.
Die grote korrels zorgen voor rotting in je bak.
 
Och dat wist ik niet. Zal ze fijnstampen en in het aquarium strooien. Hoeveel zou je aanraden per dag/aantal dagen? ze zijn ongeveer 5 mm groot. Betekent dit dat ik vanaf het begin moet beginnen met indraaien? :(
 
Heb je niet een klein beetje vlokvoer misschien??
je moet anders het flink stampen en fijn maken. Je hoeft er eerst maar een klein beetje tussen de vingertoppen in te doen hoor en niet dagelijks.
Het bakje draait al even en natuurlijk zal er al iets aan de gang zijn dus helemaal overnieuw is denk ik niet het geval. Maar je moet voorkomen dat je schimmel in je water krijgt.
 
Heb even gegraven in mijn schuurtje en kwam nog een potje guppy vlokvoer tegen! Ga daar dus mee aan de slag. Bedankt voor de tips, sorry dat het allemaal zo lang moet duren! Maar dan kan je nog even genieten van je delta man, haha! :)
 
Haha, Woezel. Was in alle haast alweer vergeten dat jij dat bent. Ach, ik zal het wel even aan hem doorgeven in ieder geval :D
 
Jakkes, de alg komt weer terug. Het is net een soort spinnenweb. Wat is het en hoe kan ik het verhelpen? Je ziet het het duidelijkst rond de vallisneria en het hout.

FcAG_gNen_m3KdUv4v9hHN-vDPksZt8G.jpeg
 
Het is licht groen, ik denk dat de foto het wit laat lijken. Het is wel wezenlijk anders dan het spul wat op het kienhout zat, dus het is denk ik geen groei van bacteri�n o.i.d. Er zitten ook ��n of twee pluizige grijze bolletjes op de vallisneria.
 
Ik heb EasyCarbo hier staan, ik kan dat toevoegen? is dat een idee? Mijn licht zit nu op 7 uur per dag (9 tot 12 en 4 tot 8) en ik voeg wekelijks Profito toe, dus het kan niet liggen aan het licht en de voedingsstoffen denk ik.
 
Ja dat kun je gebruiken als vervanger voor co2. het is geen co2 maar heeft ongeveer eenzelfde werking.
Licht is niet te lang nee. weet je de waarden ook op het moment?? Kan zijn dat je weinig co2 hebt en je kh was ook vrij hoog waardoor planten soms moeilijker voeding kunnen opnemen.

Zit het ook op de planten want dat zie ik niet zo op de foto?
 
De waarden zal ik morgen meten. Wil je alle waarden weer weten of een select aantal?

Ja het zit ook op de planten. Voornamelijk de vallisneria. Ik wacht nog even af met EasyCarbo toevoegen.
 
Ach tijdens de opstart is wel handig om af en toe alles te meten.
 
pH: 7,5
KH: 10
GH: 10
NH3: 0,0
NO2: 0,0
NO3: 0,0
PO4: 0,0

Niet gek veel veranderd dus. De draadalg is wel gegroeid. Vreemd, blijkbaar voeg ik niet genoeg visvoer toe??

Heb ook nog geen EasyCarbo toegevoegd, zal ik dit nog doen en zo ja hoeveel?
 
iemand wat advies?
 
Klopt het dat de bak nu ongeveer 3 weken draait?? Aan de waarden te zien heb je denk ik nog geen nitriet piek gehad want je nitraat is ook nog 0. Of je hebt erg weinig nitriet gehad.
Planten hebben ook nitraat en fosfaat nodig om te groeien en dat zit er zo te zien niet in je water nog. Ook moeten de planten in het begin nog aanslaan en daardoor kun je in het begin door een mindere groei weleens algen zien.
Je zou de aanbevolen dosis carbo kunnen toevoegen om te kijken of dit iets doet de komende tijd.
Hoevaak heb je de laatste weken wat voer erin gedaan dan??
 

Terug
Bovenaan