Wat is er nieuw

450 liter in wording van Lian (Ladpr)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ladpr
  • Startdatum Startdatum
L

Ladpr

Guest
Eindelijk was het zover, een echte grote bak.
Een 450 liter, helemaal happy.

Voelde me heel erg schuldig toen mn man en een buurman hem twee verdiepingen omhoog de trappen op aan tillen waren. Man wat is dat ding zwaar!

Hier mijn oude bak (180 liter) en de nieuwe naast elkaar.
oudennieuw_zps32472ee2.jpg

Vandaag dan de achterwanden eruit gehaald en een drukplaat er onder gemaakt.
drukplaatenachterwachteruit_zpsc7362e20.jpg

En voor de eerste keer spoelen, heel hard nodig.
eerstekeerspoelen_zpsa87f43cf.jpg

Wordt vervolgt...

Is spoelen kan inderdaad geen kwaad zo te zien 😉.
Wat zijn je plannen?

Ik denk dat ik nog minstens een week nodig heb met schoonmaken lol.
Zitten een paar prachtige 3d achterwanden bij maar je wil niet weten hoe die eruit zien. Als ik daar mee aan de gang ga zal ik een voor en na foto maken ook.

Nog niet een compleet plan, ik neem de tijd en een beetje go with the flow idee.

In het midden komt in ieder geval een mooie zand waterval.
Verder mooie grote stukken hout, rotsformaties en mooie grote planten.
Planten idee is vooralsnog mooi Echinodorus, crypto en Anubias soorten.

Maar eerst maar eens alles schoonmaken, dan de overflow en bioloog in elkaar zetten en dan is als eerste de waterval aan de beurt.
Voor de afwerking van de waterval moet ik misschien nog kitten dus voorlopig gaat er nog geen water in behalve voor het spoelen.

Eindelijk iemand die in de buurt woont🙂

Klinkt al goed. Ben wel benieuwd naar je waterval!

Was hier al een tijdje hoor Zoey, alleen tijdlang niks te melden gehad lol.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het wordt, kan zelfs al van het schoonmaken genieten wat en formaat bak zeg.

Hahaha
Ik ga je topic volgen
En je foto's like in de groep van fb

Kan wel zeggen dat hij er van opknapt!

1stekeerbodemafzuigen_zps0df19ade.jpg

Ik ben benieuwd, vooral naar de zandwaterval, dat lijjt mij echt leuk!!

Ik kan ook niet wachten om die te gaan maken.

Ik denk dat we het weekend even gaan shoppen voor spullen voor de bioloog en daar aan gaan beginnen.

Gisteravond nog een keer gespoeld en de bodem afgezogen.
De bodem is gewoon helemaal schoon nu, wat een verschil.

Vandaag of morgen beginnen met het boenen van de binnenkant en kit verwijderen.
Dan verwacht ik het weekend de bak zelf schoon te hebben en dan kan ik aan de gang met de achterwanden schrobben.

Iemand nog tips wat de makkelijkste manier is om al het water uit het aquarium te krijgen?

Even optillen is niet echt een optie.
Het water staat te laag voor een opvoerpomp en ook hevelen wil niet meer maar er zit nog steeds ruim een cm in. Dat moet ik er toch echt uit zien te krijgen wil ik de achterwanden kunnen kitten

Ik heb hiervoor een hoosblik gebruikt van mijn boot, maar een halve frisfles zou ook wel moeten lukken. gewoon een fles doormidden snijden en scheppen maar..

Daar heb ik dan weer niet aan gedacht haha, dank je.
Dan moet het laatste beetje daarna wel met handdoeken lukken lijkt me.

Ben nu nog de binnenkant een keer aan het boenen, het is me al wel duidelijk dat ik een trapje nodig ga hebben lol.

Eindelijk schoon!

schoonendroog_zpsa4426a9a.jpg

Hij is nou handdoekdroog en alle randen nog even met torkrol gedroogd.
Nu nog even een dag laten staan en dan is hij wel droog genoeg om te kitten.

Buitenkant nog niks aan gedaan, dat komt volgende week allemaal.

Ladpr zei:
Daar heb ik dan weer niet aan gedacht haha, dank je.
Dan moet het laatste beetje daarna wel met handdoeken lukken lijkt me.

Ben nu nog de binnenkant een keer aan het boenen, het is me al wel duidelijk dat ik een trapje nodig ga hebben lol.

het kan soms zo simpel zijn 😉

als je nu alles goed schoonmaakt heb je er later alleen maar meer gemak van. we wachten de vorderingen af 🙂

Ben ook echt blij dat ik het geduld heb om alles gewoon op het gemak te doen.
Niks geen gehaast gevoel, gewoon genieten van alle voorbereidingen.

Ga de algen te lijf met Easy Carbo.
Heb het nu in huis, eerst even eten maken en dan ga ik aan de slag met het eerste stuk achterwand, ben zo benieuwd hoe het er van op knapt!

Ik ben erg benieuwd wat dit gaat worden!
Mooie grote bak!

Mooie grote bak, veel plezier ermee en succes met de grote schoonmaak! Hoe ziet de 3D achterwand er precies uit?

Dank je.

Dit is achterwand deel 1 voor de schoonmaak
achterwand1voor_zps87da0885.jpg

En na!
achterwand1na_zpsf7b5defc.jpg

Vind dat hij behoorlijk opgeknapt is!
Zie ook nu pas dat je plantjes in de achterwand kan zetten.

Als het goed is zijn de algen nu dood na twee behandelingen met pure easy carbo.
Dan zou hij dus nog schonen moeten worden als het aquarium straks draait.

En nummer 2 voor
achterwand2voor_zps2e06e4fb.jpg

En na
achterwand2na_zpsf8b90430.jpg

Hier hebben ze helaas een stuk afgezaagd om een of andere reden, ik vind hem wel erg mooi dus ga kijken of ik de delen aan elkaar kan kitten zodat het weer een geheel is.

Zwaar teleurgesteld, gister avond dacht ik de achterwand te passen in het aquarium omdat ik wist dat hij net niet breed genoeg was om te kijken wat ik er naast zou maken.... nou hij is niet alleen niet breed genoeg maar hij is ook veel te laag... al dat werk met het schoonmaken voor niks... snap niet dat iemand dit zo in het aquarium heeft gehad en het mooi vond.

Nu dus bedenken wat ik ga doen. Een achterwand kopen of zelf eentje maken.

Nou de achterwacht die erin zat is dus veel te klein.

Aan de bovenkant hou ik een strook van 16 cm over en aan de zijkant een strook van 39 cm...

Oh nee das niet mooi

Er een zelf maken is ook leuk

Ja op zich wel maar het is ff heel erg balen dat je denkt dat je klaar bent en dan er achter komt dat je hem weg kan doen omdat hij gewoon niet past.

Heb nog nooit een achterwand gemaakt dus weer iets nieuws waar ik me in moet storten.

Zonde van al het werk. Vind je een zwarte achterwand niet mooi? Kun je gewoon met folie of schoolbordverf maken. Is goedkoop en geeft extra ruimte in de bak.

Ik vind het echt reuze moeilijk wat te doen.

Ik wil een vol beplant aquarium met tussen de planten door stenen formaties, grote stukken hout, ect.
Dan denk ik aan de ene kant het is zonde om veel moeite te doen voor een mooie achterwand want die zie je dus straks toch niet meer als het goed is.
Ik wil aan een zijkant een stuk laag beplanten omdat ik daar de waterval wil. Als achtergrond heb ik daarvoor nog een mooie plaat liggen die ik op die kant kan in kitten.

Dus aan de ene kant denk ik, ik doe het gewoon zo.
Aan de andere kant denk ik dan weer van straks krijg ik spijt en zie je het toch goed tussen de planten door...

Weet dus even helemaal niet meer wat ik nou moet doen...

Cowboynl zei:
Zonde van al het werk. Vind je een zwarte achterwand niet mooi? Kun je gewoon met folie of schoolbordverf maken. Is goedkoop en geeft extra ruimte in de bak.
Het is een goedkope oplossing, maar dan kan je geen planten meer op de achterwand prikken.
Zonde zeg, maar ik zou goed nadenken als ik jou was en anders toch een achterwand naar je zin kopen.
Dat je dat niet gezien had met eruit halen 🙄
Misschien hebben ze de achterwand wat hoger geplakt omdat er toch ook een bodem in komt, en de zijkant vrij gehouden voor het binnenfilter of zo.
Maar ja, ik zou zelf het toch naar mijn zin oplossen, anders krijg je misschien achteraf spijt.
Ik ben wel heel benieuwd hoe dit verder gaat vorderen, je hebt de tijd, en dat is mooi.
Haastige spoed is zelden goed 😉

De wanden lagen er los in dus nooit aan gedacht om verder te kijken, de mannen hebben ze eruit gehaald zodat de bak wat lichter was met tillen, en daarna nooit meer gepast tot na het schoonmaken. Had zoiets van hij komt eruit dus zal heus wel goed zijn.

Nou, zonde van je tijd geweest met het schoonmaken, joh, snel vergeten en weer verder.
Het wordt vast een prachtig project, je kan veel kanten op met zo'n mooie grote bak :thumbs:

Knoop is doorgehakt, ik ga zelf een achterwand maken. Spannend maar zal vast wel goed komen. Kan ik gelijk de waterval erin weg werken.

Nu eerst de muur voorbereiden voor het schilderen waar hij moet komen te staan want daar kan ik straks niet meer bij.

Dapper dat je het aandurft, ik ben zo benieuwd wat je er van gaat maken, succes hoor :thumbs:

Dank je!

Vind het echt spannend

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan