45cm shallow van anketh31


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hoi allemaal,

Na een tijdje afwezigheid door verhuizingen, bruiloft en andere dingen, kruipt het aquariumwater toch waar het toch niet kruipen kan.

Ik heb een custom aquarium besteld van 45cm breed, 35cm diep en 18cm hoog aan de voorkant en 40cm hoog aan de achterkant.

Misschien bijzondere afmetingen, maar dat heeft twee redenen:
1. Wij wonen tijdelijk bij mijn schoonouders, dus er is beperkte ruimte voor een aquarium. Dus vandaar een kleiner aquarium, met een kleinere water inhoud.
2. Ik wil graag in ons nog nieuw te bouwen woning een groot shallow hillstream aquarium neerzetten. Hierbij wil ik een oever idee creëren, waarbij de achterkant hoger is, en bekleed met mos/planten. Hier heb ik echter weinig ervaring mee, dus dit is de perfecte kans om ervaring ermee op te doen op kleine schaal.

Het aquarium wordt dus deels een experimenteel experiment om te kijken wat wel of niet werkt. Maar ook deels ook gewoon natuurlijk een normaal aquarium.

Qua inhoud wordt dit natuurlijk niet een groot aquarium, er zit zonder hardscape ongeveer 25 liter in. Er komen daarom voornamelijk garnalen in. Zeer waarschijnlijk Crystal Red garnalen.

Qua vorm lijkt dit op de DOOA Neo Glass Terra. Het idee wordt verder ook gelijkend, maar vind ik dit in combinatie met de Wabi Kusa wall veel te duur.

Qua verlichting ga ik voor de Chihiros WRGB2 SLIM 45, in combinatie met de shades. De verlichting komt er hangend boven.

Het filter wordt de OASE Biostyle 75 HOB filter.

Daarnaast komt er dus een hoge achterwand, waarbij de achterwand dus wordt bewaterd. Hoe ik dit precies ga uitvoeren heb ik al wel in mijn hoofd, maar nog niet op papier uitgewerkt. Ik ga jullie natuurlijk wel meenemen op mijn gedachtengang.

Dus binnenkort gauw nieuwe updates met een tekening van het aquarium en verdere uitwerkingen van hoe het er uit gaat zien!
 
Leuk en ambitieus plan. Je beoogde filter heeft een debiet van ca. 350l, al weet ik niet of dat kan worden beperkt. Ik zou waken voor een "draaikolk"-effect! Voor wat het waard is: mijn kleine bakje draait met enkel een skimmer en dat werkt naar tevredenheid.

Serpadesign op Youtube heeft video's over hoe je een bewaterde achterwand kan realiseren.
 
Leuk en ambitieus plan. Je beoogde filter heeft een debiet van ca. 350l, al weet ik niet of dat kan worden beperkt. Ik zou waken voor een "draaikolk"-effect! Voor wat het waard is: mijn kleine bakje draait met enkel een skimmer en dat werkt naar tevredenheid.

Serpadesign op Youtube heeft video's over hoe je een bewaterde achterwand kan realiseren.

Klopt, in theorie is die traploos regelbaar. Dat is wat ik heb gelezen in ieder geval, hopelijk is dat ook in de werkelijkheid zo. Maar anders is enkel alleen een skimmer, of een ander klein filtertje wat makkelijk weg te werken is, ook nog wel een optie.

Inderdaad, ik volg Serpadesign al op YouTube. Dus daar had ik inderdaad al wat inspiratie uit opgedaan!
 
Vandaag het aquarium opgehaald! En vorige week ook op jacht geweest naar hout en wat stenen.

IMG_20230722_180512.jpg

IMG_20230722_180516.jpg


En met mijn stuk hout dat ik heb gevonden. Iets te duur natuurlijk, maar vond het zon tof stuk hout dat ik het impulsief toch heb meegenomen 🙈🙈

IMG_20230722_180424.jpg


En de keien, maaskeien ergens opgehaald. Voor een zacht prijsje. Ik weet het, het is veel te veel haha. Hier kan ik het hele aquarium wel mee vullen. Maar goed, de deal was dat ik een emmertje vol op kon halen. Dus ik dacht, dan neem ik die emmer ook maar vol mee voor toekomstige projecten haha.

IMG_20230721_155222.jpg


Morgen even wat spullen bestellen voor het aquarium, zodat ik volgende week zaterdag een eerste begin kan maken. Momenteel passen wij nog op een huis en daarna nog op een ander huis. En daarna gaan we weer terug naar mijn schoonouders, om daar weer te wonen. En dan ga ik het aquarium echt vullen en draaiende maken. Dus nog even twee weken geduld haha.
 
Interessant project! Ik volg :) En je hebt nooit teveel stenen toch, keuze hebben is altijd goed :D
 
Leuk bakje hoor, ben benieuwd naar de voortgang 😊.
 
Een update! Het aquarium staat op zijn plek. We passen momenteel op huizen, omdat we anders bij mijn schoonouders wonen tijdelijk. Dus af en toe weer even met z'n tweetjes weer wat hebben is ook fijn. Maar afgelopen zaterdag was ik weer even thuis bij mijn schoonouders. Het aquarium dus op zijn plek gezet en mijn bestelling met spullen opgehaald bij Azaqua. Ik heb een Chihiros WRGB2 SLIM er boven hangen. Lichte overkill, maar via een app in te regelen wat ik heel fijn vind.

WhatsApp Image 2023-08-01 at 08.45.34.jpeg

Dit is nu dus hoe het aquarium er bij staat! Even lektest uitgevoerd en alles ziet er goed uit!
Alleen een gek plekje ontdekt in het kit:
WhatsApp Image 2023-08-01 at 08.45.35 (1).jpeg
WhatsApp Image 2023-08-01 at 08.45.35.jpeg

Ik denk niet dat het perse iets is wat zorgwekkend kan zijn, wat denken jullie?

Hang on the back filter heb ik ook geinstalleerd:
WhatsApp Image 2023-08-01 at 08.45.35 (3).jpeg

Ik zal nog een stukje van de inlaat eraf moeten zagen, deze is nu nog net iets te lang.

WhatsApp Image 2023-08-01 at 08.45.19 (1).jpeg

Ik heb de mat achterin gezet en op maat gesneden. Een strook rechts heb ik apart los gesneden, zodat ik die strook mat altijd weg kan halen om bij het techniek deel er achter te komen. Dit stukje mat moet ik nog even bijsnijden, zodat er een slang achterlangs kan en er geen mat uitsteekt aan de voorkant. Mijn kleine opvoerpomp past vervolgens precies er onder. Ik ga nog even nadenken over hoe ik die precies ga neerzetten, zoals nu op de foto zit de uitlaat precies tegen de achterwand aan, wat dus wel optimaal is het verbergen van de slang die naar boven gaat, maar de aanzuigkant zit nu ook tegen de achterwand aan. Ik kan me voorstellen dat zoiets misschien snel dicht slibt. En de kabel zit nu aan de voorkant, en die wil ik eigenlijk ook verder weggewerkt hebben. Maar nog geen tijd gehad om daar verder over na te denken, aangezien we nu bij onze volgend oppasadresje zitten.

Met achterwand en stukje hout komt het er vervolgens zo uit te zien:
WhatsApp Image 2023-08-01 at 08.45.19.jpeg

Ik moet dus dat stukje mat aan de zijkant nog even bijsnijden haha.

Ik heb daarnaast gisteren mos ontvangen voor op de achterwand. Deze heb ik op de mat gelegd en vervolgens in een plastic doos gelegd met water erbij in. Zo houd ik de omgeving vochtig. De bak staat vervolgens weer op een lichte plek. Vandaag krijg ik daarnaast nog wat Bucephalandra en Hydrocotyle die ik er ook op wil doen. De mossen zijn drie verschillende soorten, namelijk javamos, christmas mos en weeping moss. Ik hoop hiermee een iets natuurlijkere achterwand te creëren.
Ik hoop dat de mos op deze manier wil aanslaan en zich wil hechten aan de mat, maar het zal vast een kwestie van geduld zijn denk ik. Ik wil wil dagelijks het mos vochtig houden met een plantenspuit, controleren op of het niet schimmelt en ik wil ook af en toe wat in water opgeloste profito meespuiten met vochtig houden. Hopelijk slaat het dus aan en groeit het goed. Het wordt dus wel een project die wel even duurt en tijd gaat kosten. Maar het is ook niet mijn doel om het snel af te ronden of snel draaiende te krijgen. Het doel is om er van te leren zodat ik het later op grotere schaal kan toepassen.

De mat met de mosjes:
WhatsApp Image 2023-08-02 at 10.32.18.jpeg

Eventueel zit ik er over na te denken om de mosjes meer in de mat te duwen, zodat ze al wat beter in de wand zitten. Dus er is een kans dat ik dat vanavond ga doen als ik de Bucephalandra en Hydrocotyle ook vast zet aan de achterwand haha.

De bak met de achterwand:
WhatsApp Image 2023-08-02 at 10.44.00.jpeg
 
Wat een leuk project zeg! Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien! Leuk dat we zo mee kunnen leren van jouw ervaringen
 
En de nieuwe plantjes er op gedaan. Hydrocotyle tripartita 'mini' en Bucephalandra sp. Mini Needle Leaf. Ik had 4 bakjes Bucephalandra besteld en 1 xl Hydrocotyle tripartita 'mini', maar dat was meer dan voldoende. Ik heb het mos van onderaan de mat verder omhoog gezet, omdat daar de bodem komt. De Bucephalandra en Hydrocotyle heb ik vast gezet in de mat dmv sneetjes in de mat. Hier heb ik de plantjes tussen geklemd. Dus nu is het wachten tot het mos beetje er in is gegroeid.

IMG_20230802_193440.jpg

De Hydrocotyle ligt er nu nog bovenop en vind ik lelijk zo, maar dat groeit natuurlijk nog wel verder een groeit er nog wel in.
 
Vandaag wilde ik de moswand installeren, maar blijkbaar heb ik met mijn domme hoofd de verkeerde diameter slang gekocht. De slang paste helaas dus niet, want het was te klein. Om echter toch een idee te krijgen van hoe de moswand gaat staan in het aquarium heb ik even de moswand er in gedaan. Stukje hout er voor gezet. Wat stenen erbij voor de sier. En ik ben nu al aangenaam verrast! De bovenkant van de mat moet nog wat voller met mos, maar dat komt vanzelf wel.

IMG_20230810_174304.jpg

IMG_20230810_174254.jpg

IMG_20230810_174240.jpg


Nu maar gauw even een andere diameter slang kopen en dan kan ik denk ik volgende week de moswand installeren. Dan ga ik die eerst even een weekje ofzo zo draaiende houden om te kijken hoe zich dat houdt. En als dat dan goed gaat, dan ga ik het aquarium verder inrichten! Ik heb er zin in!

Ik heb verder ook al even nagedacht over wat ik er in wil doen, en ik denk er aan om er een betta en een groepje citroengarnalen in te doen
 
Ik hoop dat dit werkt, het is een tijdje geleden dat ik een filmpje heb geüpload. Maar heb het pompje aangesloten. Nog niet helemaal tevreden omdat het rechter deel nog geen water krijgt, maar ik ga morgen een paar extra gaatjes maken. Hopelijk gaat de verdeling van het water dan wat beter. En ik ga me even oriënteren op een vernevelaar, om het bovenste deel van de achterwand vochtig genoeg te houden.



Fotootje van hoe het er nu achter de moswand uitziet

IMG_20230815_180016.jpg


Hier kun je ook al goed zien dat de rechterkant weinig water krijgt. Maar dat ga ik dus proberen op te lossen morgen!
 
Leuk om te volgen.
Vooral omdat ik een tijdje geleden ook zo'n constructie heb gemaakt om een moswall te maken.
Bijzonder om te doen en erg leerzaam(y)
 
Ik heb een nieuw speeltje gekocht! Wie kan raden wat het is? :p

IMG_20230824_200957.jpg


Foto van het aquarium komt nog, grootste deel van de planten zit er inmiddels in. Maar nog niet alles, maar dat komt eind dit weekend wel.
 
Ik denk dat ik meega in het antwoord van SVL. Een vernevelaar.
Het is een ding waar een laag water in staat en wat ingesteld kan worden qua tijd.

Ben benieuwd!
 
Een benevelaar. ;)
Ik denk dat ik meega in het antwoord van SVL. Een vernevelaar.
Het is een ding waar een laag water in staat en wat ingesteld kan worden qua tijd.

Ben benieuwd!
Ja! Jullie gaan door voor de koelkast! Het is inderdaad een vernevelaar! Een rib uit mijn lijf, in combinatie met een JBL watertestkoffer haha. Portemonnee is nu wel even leeg... Maar tot nu toe al een hele goed investering geweest, was een weekendje weg en de vernevelaar heeft de boel mooi vochtig gehouden. Links boven kan hij niet bereiken, en daar is duidelijk te zien wat het effect is van een vernevelaar, want daar is de bovenste rand van de moswand uitgedroogd. Dus ben er heel blij mee! Geeft wat meer flexibiliteit met weggaan e.d.

Ik hoop morgenavond weer verder te kunnen met het beplanten van de laatste delen van het aquarium. Tot nu toe helaas nog geen tijd gehad. En dan krijgen jullie van mij weer een update!
 
Kan je foto's delen van de vernevelaar in werking Anke, misschien wat voor mijn open bakje, maar dat hangt af van hoe fijn de mist is die eruit komt. Blijft die mist ook op het wateroppervlakte liggen?
 
Kan je foto's delen van de vernevelaar in werking Anke, misschien wat voor mijn open bakje, maar dat hangt af van hoe fijn de mist is die eruit komt. Blijft die mist ook op het wateroppervlakte liggen?
Zeker! Ik heb hier een video, hoop dat het een beetje zichtbaar is. Het is niet zo'n nevel die blijft hangen, de druppels zijn iets grover dan dat.

 
De beloofde update, aquarium is ingericht. Ben nog niet helemaal tevreden, voornamelijk met de U. graminifolia op het hout. Onderwater is niet goed vastgelijmd, of wordt slijmerig en laat dan los. Bovenwater vind ik het dan wel mooi helder groen. Maar kan zijn dat ik het eraf haal en hetzelfde mos als de achterwand er op plak. Misschien ook wat meer eenheid of rust. Maar ik laat het denk ik nu eerst even voor wat het is.

IMG_20230901_192642.jpg

IMG_20230901_192945.jpg

IMG_20230901_192953.jpg

Beetje wazige foto van hoe het er nu onderwater uit ziet.
IMG_20230901_192700.jpg


Ik ben wel heel erg blij met hoe de Hydrocotyle groeit! Vind het echt een super mooie toevoeging aan de moswand! In de toekomst zou ik echter de planten wel wat meer uit elkaar halen, zodat je direct al iets meer een verspreide verdeling hebt van de Hydrocotyle.

IMG_20230901_192812.jpg
IMG_20230901_192846.jpg


Daarnaast ook niet heel tevreden met het drijvende plantje. Deze is te rommelig en is meer vergeten stukje snoeiafval wat er nog drijft haha. Dus misschien dat ik daar ook wat anders voor aanschaf
 

Terug
Bovenaan