Wat is er nieuw

500 liter gezelschapsbak met Zuid-Amerikaanse toets (Jerre050978)

jerre050978

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2005
Hierbij mijn 500 literaquarium met Zuid-Amerikaanse bewoners. De planten komen zowat van overal.

Het aquarium wordt belicht met 2 T5-buizen van Dennerle. Er worden vloeibare meststoffen toegevoegd.

Er wordt biologisch gefilterd over een 100 liter bioloog.

aquarium_zuid-amerika.jpg

Visbestand:

3 skalaren, waarvan 1 koppel
15 vuurneons
25 kardinalen
5 keizertetras
Koppel Apistogramma viejita
Koppel Apistogramma nijsseni
7-tal L-nummers diversen

Planten

Naaldgras
Vallisneria gigantea
Anubias soorten
Vallisneria
Lilaeopsis
Crypto soorten
Lotussoort
Crinum

Mooie bak 🙂

Benieuwd naar je "viejita". De kans is enorm dat het geen echte A. viejita is namelijk 😉

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Mooie bak 🙂

Benieuwd naar je "viejita". De kans is enorm dat het geen echte A. viejita is namelijk 😉

~ Ivo
Dat kan ik best geloven 🙂. Ik weet dat er heel erg veel verschillende soorten bestaan en dat er "gefoefeld" wordt met de namen. En ben helemaal geen kenner.

Welke zijn het die meestal als viejita verkocht worden?

Mooie bak, ben wel benieuwd naar de lnummers.

Deesje. Ik weet ze niet exact. Er zitten 3 verschillende Peckoltias in. 1 Panaque maccus. En dan nog 1 rood smal l etje. Een Ancistrus en een andere grotere L-nummer van een cm of 15. Die is bruinig met een staart met rode schijn . Maar geen idee van de nummers.

jerre050978 zei:
De aquariumstam van de Apistogramma macmasteri (http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIn ... gruppeID=1) of iets wat meer weg heeft van de wildvorm macmasteri (http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIn ... gruppeID=1).

Het is ook wel logisch/verklaarbaar eigenlijk. De viejita heeft een klein verspreidingsgebied en juist daar is de FARC de baas. Daar ga je niet graag visjes zoeken. De viejita is dus in het verleden maar zeer weinig ingevoerd en er is daarom ook weinig mee gekweekt. Het is hoogstens zo dat in die aquariumstam macmasteri wat viejita 'bloed' zit. Daarnaast behoren de macmasteri en viejita binnen de Apistogramma's tot een group/complex, wat wil zeggen dat ze nauw verwant zijn.

~ Ivo

Heel mooi!! 🙂

Ziet er goed uit!

jerre050978 zei:
Deesje. Ik weet ze niet exact. Er zitten 3 verschillende Peckoltias in. 1 Panaque maccus. En dan nog 1 rood smal l etje. Een Ancistrus en een andere grotere L-nummer van een cm of 15. Die is bruinig met een staart met rode schijn . Maar geen idee van de nummers.

Die rode smalle klinkt als een L10a, misschien is het die?

Mascha&Ivo zei:
jerre050978 zei:
De aquariumstam van de Apistogramma macmasteri (http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIn ... gruppeID=1) of iets wat meer weg heeft van de wildvorm macmasteri (http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIn ... gruppeID=1).

Het is ook wel logisch/verklaarbaar eigenlijk. De viejita heeft een klein verspreidingsgebied en juist daar is de FARC de baas. Daar ga je niet graag visjes zoeken. De viejita is dus in het verleden maar zeer weinig ingevoerd en er is daarom ook weinig mee gekweekt. Het is hoogstens zo dat in die aquariumstam macmasteri wat viejita 'bloed' zit. Daarnaast behoren de macmasteri en viejita binnen de Apistogramma's tot een group/complex, wat wil zeggen dat ze nauw verwant zijn.

~ Ivo
Zeer interressant. Klinkt idd logisch. Zal wel een macmasteri zijn dan. Hoe zie je het verschil? Ga s een foto proberen trekken.

Ludger zei:
Ziet er goed uit!

jerre050978 zei:

Die rode smalle klinkt al een L10a, misschien is het die?
Dat is hem inderdaad

jerre050978 zei:
Zeer interressant. Klinkt idd logisch. Zal wel een macmasteri zijn dan. Hoe zie je het verschil? Ga s een foto proberen trekken.
Ik heb even een berichtje van Mike Wise van Apistigramma.com gequote. Die man heeft al 35 jaar Apisto's en zo'n beetje elke soort gezien of gehad.

I would say that most apisto keepers are in error. Most apisto keepers worldwide have never seen the true A. viejita alive. In the 35 years of keeping dwarfs, I've seen live specimens of A. viejita only once. Once you see it, it is obvious that it is different from A. macmasteri. I suggest that people interested in understanding the difference between the two species should read Koslowski (2002) or my description at the Cichlid Room Companion web site. The following is a Q&D (quick and dirty) aid:

If it doesn't have a bright red edge on the dorsal fin - it isn't A. viejita.
If it has caudal fin extensions - it isn't A. viejita.
If it is deep bodied (high backed) - it isn't A. viejita.
Als je daarnaast een google zoektochtje doet op "difference viejita macmasteri" kom je nog meer tegen.

Eens wat opgezocht over de L-nummers.

Ik heb zeker L010a, L008, L104, L211 en dan nog een Hypostomus waar ik de naam niet van ken. En nog een Peckoltia waar ik ook niet zeker van ben.

Als je wat foto's hebt wil ik je wel proberen te helpen met identificeren, ik ben redelijk goed in het herkennen van L-nummers.

Ludger,

Ik ga eens kijken als er eten in de bak ligt of ze willen komen voor een kiekje. Maar t blijft lastig om die L-etjes in een dicht beplante bak te zien en ze dan nog eens op het juiste moment te fotograferen.

Bedankt allemaal. Ik hoop vandaag eens wat detailfoto's te kunnen nemen. Ik ga wel eens het topic over foto's maken moeten doorlezen. Want het zijn tot nu toe niet echt geslaagde pogingen 🙂. Nog een paar weekjes en ik heb een deftig fototoestel. Ben benieuwd of de resultaten daar beter mee zullen zijn, of ik gewoon een erg slechte fotograaf ben 😛.

Vandaag start ik ook nog een topic van mijn andere 500 liter aquarium. Nu ook toestemming van het vrouwtje gekregen voor mijn hillstream-project en een betta-bakje (of iets anders). Ikke tevreden.

Mooie bak, ik ben benieuwd naar meer :foto:

WOW, ik hoop snel op nieuwe foto's , vind het geplaatste overzicht werkelijk prachtig...
Heel mooi sfeertje in deze bak.

Ben benieuwd hoor.
Vind het een hele mooie bak!

Toch al een "deftige" foto kunnen trekken van een L-nummer.

Iemand het exacte nummer van deze Peckoltia?

peckoltia.jpg

geen idee wat betreft je L nr,
maar met nog wat foto's van je bak en bewoners maak je ons weer blij 🙂

Niemand een idee van het L-nummer? Ikzelf denk een L008.

Nog even geduld (binnen 2 weken) en ons nieuw fototoestel is een feit. Dan ga ik me eens echt toeleggen op foto's trekken.

Mooie bak hoor !

N.Oldenzeel zei:
Mooie bak hoor !
Waarvoor dank. Als ik uw riparium zie, kan ik dit enkel als een groot compliment opnemen 🙂. Merci!

Ziet er goed uit,aardig wat liters.

Een schitterende bak 😉

Deze is ook al zo mooi haha 😛

Mooie complimenten zeg! Na al die jaren heb ik toch wel een beetje het watertuinieren in de vingers. Heb ook een beetje mijn eigen stijl gevonden. Ik hou er van als echt tuinieren. En binnenkort starten de uitbreidingswerken. Ik wil sowieso nog een bakje met 1 soort killivissen met bijvissen. Er komt ook zeker nog een bettabakje met bijvissen. Beide bakjes zullen maar een litertje of 30 a 40 zijn. Maar eerst mijn hillstreambak van een dikke meter.

zuid-amerika_7.jpg

Das de grootste L-nummer die ik heb kunnen vastleggen. Enig idee Ludger?

Mooi Jeroen! Ik kom deze week eens langs;-)

Zal ook wat foto's nemen deze week.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan