500L aquarium indraaien voor grote vervuiler met bioloog, tips?


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,931
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Dag allen,

5jaar geleden deed ik mijn laatste zoetwater aquarium weg, daarna ben ik overgestapt naar zeewater maar toen ik daarna ging studeren en op kamers ging heb ik ook die hobby beëindigd.

Nu heb ik zojuist een aquarium van 130x60x60 gekocht, met overloop naar een sump (oud zeeaquarium).

Ik heb nu 2 opties:
-Sump ombouwen tot bioloog
-Overloop verwijderen en externe filters gebruiken

Nu lijkt de sump mij de beste optie voor de grote vervuiler die erin komt (Tetraodon lineatus).

Bij mijn aquaria vroeger deed ik gewoon kraanwater in, planten in, filter aan, en 3weekjes wachten. Maar nu moet ik dus een bioloog voorbereiden op de komst van een grote (in het begin natuurlijk kleine) vervuiler, hoe doe ik dat het beste? Kogelvissen zijn super gevoelig voor nitriet en NH4, dus dat indraaien en stabiliseren moet wel echt verdomd goed gebeuren.

Hebben jullie tips op hoe ik dit bioloog kan inrichten qua vakken en materiaal? en hoe ik hem op moet starten en dus de eerste afvalstoffen voor bacteriën introduceer?

Groeten en alvast heel erg bedankt,
Niels
 
Wat leuk een fahaka! Ik zou zeker bij de bioloog blijven en niet overschakelen op externe filters. Zeker als de fahaka volwassen is lijkt me dat geen overbodige luxe als ik zie wat mijn 2 kogeltjes van +-8cm uitpoepen...

Ik zou dit topic eens doornemen:https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/

Het stond niet nog niet online toen ik mijn kleine kogel bak opstartte maar het lijkt mij de meest gecontroleerde manier van opstarten.
 
Dank voor jullie reacties! Ik zal er zeker naar kijken. Ziet er uit als een gecontroleerde methode inderdaad!

Zijn er ook andere opties? Om even te kunnen vergelijken enzo...

@tuinkabouter Zal ik ook eens naar kijken!
 
Ik heb nog een vraagje over de salmiak methode;
Ik zal niet een maand lang elke dag bij het aquarium zijn, als het echt moet lukt dat wel hoor, maar ben vaak om de dag thuis, soms 2 a 3 dagen even niet (student dus beetje heen en weer tussen mijn huis en dat van mijn vriendin).
Zal dat een probleem zijn voor deze methode? Wat zijn dan alternatieven?

Niels
 

Terug
Bovenaan