Wat is er nieuw

50cm blackwater van Tijn2000

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tijn2000
  • Startdatum Startdatum
T

Tijn2000

Guest
beste allemaal
sinds vorige week woensdag heb ik een nieuw aquarium. het gaat om een bak van 50*30*30. ik heb besloten om van deze bak een zuid-oost Azi� blackwater pool biotoop te gaan maken (5 keer zegen zonder te stotteren 😛 ). De planten die in dit bak zitten zijn carex en een cryptocoryne.
mijn plan was om hier een betta in te gaan houden en dan een wildvorm.
ik weet wel nog niet precies welke. de bak is nog aan het indraaien dus ik heb wel nog even geduld nodig voor dat ik zo'n prachtige betta er in kan gaan zetten.

ik wil wel nog even zeggen dat ik het zo natuurlijk mogelijk uitlaten zien van een aquarium wel heel erg letterlijk heb genomen 😛

en dan nu nog wat foto's
blackwaterpool_biotoop.jpg

blackwaterpool_biotoop2.jpg

ik ben wel nog bezig met het water die thee kleur te geven.
als iemand nog wat tips of advies heeft hoor ik dat graag 🙂

Neem je ook een Betta wildvorm?

Ik ben benieuwd welke Betta dat gaat worden. Zelf heb ik enkele Betta s maar dan niet de wildvorm.
Met wat turf kleurt je water snel maar dat verandert ook de waterwaarden natuurlijk.

Rooibosthee gaat toch ook ? Geen verandering in waterwaarden, wel kleur !

Bedankt voor de reacties
@botia ja, ik vindt die kweek vormen zo belachelijk door gedraafd door de mens. Maar begrijp me niet verkeerd want er zitten echt een paar prachtige betta's tussen maar Ik ga liever voor de natuurlijke vormen
@john ik heb dus al een klein lijstje gemaakt van betta's die mij we leuk lijken
Betta albimarginata
Betta brownorum
Betta rutilans
Betta uberis
Alleen ik moet wel eerst me nog even inlezen over welke er in mijn bak kan
@cyrill ik las dat inderdaad ook maar ik weet niet of ik thee in mijn aquarium wil (iemand nog wat betta thee 😛 ). ik heb net eens wat elzenproppen in mijn filter gedaan en het begint al aardig te kleuren. Het water begint wel best erg te schuimen dus ik weet niet of dat zo goed is. 🙄

Ik maak mijn water voor een waterverversing met elzenproppen. Voor zo'n bakje kan je denk ik een halve emmer vullen met lauw warm water en dan een handje elzenproppen erin en een half dagje wachten. Het geeft ook wat zuur af dus misschien moet je het voorzichtig mengen.

Er komt tijdens het klaarmaken van het water met elzenproppen hier ook altijd wat witte belletjes op het water maar eenmaal in de bak gaat dat weg. Nog nooit last van gehad.

Fijn om te horen dat dat schuim geen kwaad kan.
Maar inderdaad elzenproppen zijn echt ongeloofelijk ik heb een uurtje geleden een paar in
mijn filter gedaan en nu heeft het water al bijna dezelfde kleur als een blackwater pool in de natuur 😛

daar zitten mooie Betta s bij Tijn. Altijd lastig ook een keuze te maken he.

Ja inderdaad ze zijn allemaal prachtig het liefst zou ik allemaal in het aquarium doen maar dat lijkt mij niet zo verstandig 😛

Dat zijn mooie Betta's idd, ik ken alleen maar de Splendens maar ik vind degene die je daar opnoemt veel mooier eigenlijk. Ben benieuwd welke het gaat worden en hoe je bak er uit komt te zien.

Ja dat heb ik dus ook en het is ook nog eens puur natuur 😉

Superproject man! Gaaf dat je ook emers werkt! zorg er dan natuurlijk wel voor dat je de bak niet hoog vult, aangezien Betta-soorten goede springers zijn.

Ik zou als ik van jou was het landgedeeltje nog iets groter maken en over 2/3 van de achterkant laten lopen. Maar het ziet er echt al enorm mooi uit!

Over je viskeuze kan ik je wel wat vertellen:

De Betta albimarginata zal je zeker vinden, aangezien deze een van de allerpopulairste rode betta's is.

De Betta brownorum is wat minder bekend, maar mits de juiste contacten zal je hem zeker in Nederland kunnen krijgen, in tegenstelling tot de Betta rutilans.

De Betta rutilans is namelijk al een tijdje niet meer ge�mporteerd in Nederland en het lijkt er ook wel op dat er weinigen zijn die hem effectief nog houden in de Benelux.(Buiten ikzelf dan) Ik kan je er spijtig genoeg geen doorgeven, aangezien ik de eerste nakweek aan anderen heb beloofd.

De Betta uberis ga je normaal ook wel vinden, ook al zie je die niet erg vaak verschijnen. Neem eens contact op met Armin van Betta's Pride in Gouda, dan kan je wel aan speciale soorten komen.

Dit zijn allemaal ideale soorten die je opnoemt om te houden in dit type aquarium. Ook de grootte is zeker goed 🙂

Met vriendelijke groeten,
Philip

Beste tijn welke plant groeit er boven het water?

@philip super bedankt voor jou complimentjes
Ik zal zeker eens kijken of ik het land stukje wat door kan trekken het is inderdaad wat aan de kleine kant.
Ook bedankt dat je me zoveel hebt verteld over de betta's 😉
Ik zal ook zeker eens kijken op de site van betta's pride.
Zou de Betta rutilans wel verkrijgbaar zijn in Duitsland?
@jdjfish die lange gras achtige plant is een carex (deze plantjes zijn heel makkelijk te vinden op vijverafdelingen) en achter de carex staat nog een cryptocoryne.

Leuk opzetje Tijn!

Maar laat je niet gek maken door diverse berichten over turf/elzenproppen en waterwaarden... voor het soort Betta's dat je op het oog hebt wil je juist het zachte en zure water dat hiermee bereikt kan worden!
En denk er vooral ook niet te gemakkelijk over wat betreft het bereiken van die ideale waarden voor deze soortjes. Als je ze eenmaal bemachtigd hebt wil je er heel lang plezier van hebben!

Was je van plan regenwater of osmosewater te gaan gebruiken?

Goed bezig!

Hobbygroet,
Jos Hut

@masha&ivo Bedankt.
Ik was inderdaad ook van plan om het ph te laten zakken naar 4,5 of 5,0. Ik ben erg benieuwd hoe en of dit gaat lukken 😛 maar het is inderdaad voor een goed doel.
Mijn idee was eigenlijk om in het begin gedestilleerd water te gaan gebruiken en dan misschien in de toekomst me een osmose apparaat aan te schaffen.
@jos hut dankje 😉

Bedankt voor de site mischien dat ik me vandaag toch een osmose apparaat aan ga schaffen
Maar heeft osmosewater niet een veel lageren ph?

Dus het is niet de beste manier om de ph naar 5.0 te krijgen?

Nee rond de 7 is de ph na de osmose en uit de kraan is het 7.9.
Kh is wel rond de 0.

Belangrijkste van osmosewater is dat het nauwelijks hardheid heeft en de geleidbaarheid erg laag is.
Het eerste is handig om de pH omlaag te krijgen (beetje turf/elzenproppen is al genoeg). Het tweede is belangrijk wil je kweek overhouden. Voor het kweken is een lage geleidbaarheid misschien nog wel belangrijker dan een extreem lage pH. De eitjes van onze Betta coccina's kwamen uit bij een pH van bijvoorbeeld net onder de 6 en een EC van om en nabij de 50 microSiemens/cm. Zelfde bij de Dicrossus filamentosus.

Dus ik kan het beste eerst de elzenproppen hun werk laten doen en dan als de ph laag genoeg is osmosewater gaan gebruiken

Ik ben er uit welke betta het gaat worden... De Betta uberis 😀

Tijn2000 zei:
Dus ik kan het beste eerst de elzenproppen hun werk laten doen en dan als de ph laag genoeg is osmosewater gaan gebruiken
Je bent nog aan het indraaien toch? Dan zou je kunnen beginnen met steeds een liter of 10 osmose te verversen. Je KH gaat dalen en naar verloop van tijd gaat de pH mee omlaag.

Verversen doen wij op twee manieren:
- een deel van het osmosewater koken we met wat catappablad/elzenproppen/beukenblad. Zodoende wordt (i) het water al op temperatuur gebracht en (ii) het geheel al lekker aangezuurd.
- het water brengen we eerst op temperatuur en met eikenextract zuren we het nog tot het gewenste niveau aan.
Belangrijk hulpmiddel daarbij is wel de digitale pH meter. Even een investering, maar steeds met druppeltesten gaan kijken of het al goed gaat is ook zoiets. We willen geen risico lopen op ellende door schommelingen met verversen.

~ Ivo

@ Tijn: Het goede aan het opzetten van dit biotoopaquarium vind ik dat er advies gevraagd wordt vanuit een eigen en gedurfd plan en dat er duidelijke foto's bij staan. Hier staat het welzijn van de vissen voorop en het blijkt dat je niet gehaast aan de slag gaat. Heel wat discussie over een klein aquarium en dat terwijl er nog geen vis in zit. Leuk om te lezen helemaal omdat er ook nog aan een aquarium wordt gewerkt wat geen doorsnee is. Nu eens een keertje geen kardinalen in de bak.

Hoe vaak is het niet andersom? Eerst de vis en dan met het aquarium aan de slag terwijl er al van alles is misgegaan.

Klein bakje en een groot compliment!

Hobbygroet,
Jos Hut

@Ivo ik ben inderdaad nog aan het indraaien. Ik heb gister nog het water ververst met gedestilleerd water. Ik ga eerst even kijken wat dat doet. Ik zal me dadelijk ook eens even inlezen over hoe osmose werkt enzo. En ik zal dadelijk even de waterwaardes gaan meten
@jos hut super bedankt voor jouw super leuke reactie. Ik waarder het echt heel erg. Nogmaals bedankt

Ik heb net even de water waardes getest
Ph 7,5
Kh 8
Gh 12
No2 5 >Dit is nou precies de reden waarom je aquarium goed ingedraaid moet worden
No3 100 ^
Dit zijn nog niet echt goede waterwaardes voor een blackwaterpool 🙄
Ik denk dat ik morgen maar eens wat druppeltestjes ga kopen

Echt een leuk bakje 😀
Vooral dat gras wat er bovenuit komt vindt ik erg leuk 🙂

Bedankt voor de complimentjes 😉

ik heb net nog een paar foto's gemaakt :foto:
50cm_pistia.jpg

50cm_takjes.jpg

50cm_takjes2.jpg

ik ben al erg blij met wat voor kleur het water heeft 😀

Heel apart hoor, heb je ook een foto van de complete bak?

Mooi hoor 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan