Wat is er nieuw

60 cm gezelschapsbak van biologist

• Onderwerp starter Onderwerp starter Biologist
  • Startdatum Startdatum
B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

Na veel mooie bakken bekeken te hebben op dit forum besloten om een eigen foto-album aan te maken. Mijn aquarium is een 60x30x30 van fishhome met bijgeleverde standaard filter/verwarming/lamp. In de filter zat actieve kool en een koolspons, maar dit had ik een tijdje geleden al vervangen naar blauwe spons, witte filterwatten en mini-siporax. Er lag eerst grof grind op de bodem, maar dat heb ik vandaag vervangen naar filterzand. Wat een verbetering zeg 🙂
Maar goed, eerst even wat technische feitjes:

Aquarium
60x30x30

Filter
Magic Jet 380 binnenfilter

Verwarming
Resun sunlike 50 watt

Lamp
14 watt Osram lamp

Bodem
Filterzand 0.7-1.25

Flora
Valisneria spiralis
Elodea densa
Hydrocotyle leucocephela

Fauna
Nog niets

En dan nu nog wat foto's 🙂
527785biologist_0_82_20150515_134412.jpg

Nieuw filterzand op de bodem
171646biologist_0_82_20150515_140740.jpg

Techniek en plantjes weer teruggeplaatst
946997biologist_0_82_20150515_143452.jpg

En water er weer terug in

Zoals jullie kunnen zien staan er nog niet veel planten in. Dit wil ik nog gaan uitbreiden, maar hierover loopt al een topic van mij bij planten. Nu eerst maar eens even weer een paar weekjes indraaien. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en eventuele tips/opmerkingen 🙂

Goed aquarium, heb het zelfde type 😉
Bij mij zit alleen een 15 watt Pl-lamp in de kap, hoe is de 14 watt Osram qua licht?

Mooie achtergrond! Nog een leuk snelgroeiertje achterin, staat ook altijd leuk.
Wat voor vis komt erin?

Een tijgerlotus zou ook niet misstaan :thumbs:

@Kikkervis: De lamp bevalt mij prima! Komt mooi helder beetje gelig licht vanaf, maar dat vind ik persoonlijk mooier dan dat hele witte. Er komt genoeg licht in de bak en feller zou ik zelf niet willen. Nadeel vind ik is dat de lamp behoorlijk warm wordt, maar ik weet niet of dat met andere lampen ook zo is.

Als vis komt er hoogstwaarschijnlijk in (met dank aan alle hulp op dit forum):
6x Epiplatys annulatus (3M/3V)
10/12x Hyphessobrycon amandae
10x vuurgarnaal
En als ik eraan kan komen: 1 gele en 1 roze/lichtpaarse appelslak 😀

Aan snelgroeiers wil ik achterin nog een bosje belgisch groen zetten, vind dit echt een prachtplant. 🙂

@Tijn2000: Dat vind ik echt een hele goeie! Die staat denk ik links op de open plek echt prachtig! Die kun je toch laag houden door ze veel te snoeien?

Ik heb ook zo n bak maar dan voor de krabjes en de pl lamp wordt behoorlijk warm ja.
Verder vermoedt ik dat een Lotus wat meer licht wil en helemaal als de rode wordt bedoeld.

Ik heb gehoord dat veel snoeien niet helpt om hem laag te houden. Maar dan blijven de bladeren kleiner. Meer licht is de enige manier om hem laag te houden en dat heb je net niet in zo n bakje.
ik dacht ook altijd dat snoeien de plant laag zou houden maar dat blijkt dus van niet gelet op de opmerking van een echte kenner hier op het AF.

@jessicapilon: Tja als ie niet klein blijft en meer licht nodig heeft valt ie af. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat ik met die lege plek linksmidden aan wil. Linksachter komt belgisch groen, rechtsachter in de hoek een varensoort. Rechtsvoor dan een crypto of lobelia. Op het hout anubias nana mini en op de stenen/hout javamos. Dan leek mij links midden een laagblijvende plant met wat groter blad voor het contrast wel mooi, dus als iemand idee�n heeft dan laat maar horen.😀

@Ludger: Dankjewel!

Edit: De waterpest gaat er dan uit. Op die plek komt het varentje te staan.

Ik heb de rode lotus in mn bak. Hij moet wel op een goed verlichte plek staan. En regelmatig snoeien dan is het een heel leuk plantje. Deze wil echter wel kleibolletje bij de wortels. Bij minder fel licht verdwijnt ook zijn donkerode kleur en wordt het iets meer groenrood.

Ik vind het echt een prachtige plant, maar als ik hem in het midden van de bak zet moet hij wel klein blijven. In jouw bak staat hij trouwens prachtig!

Kleibolletjes zijn geen probleem. Tja het licht is naar mijn mening niet echt zwak, maar ik heb geen andere aquaria om het mee te vergelijken en op foto's is dat altijd redelijk lastig te zien..

Ik heb hier in mijn bak ook niet veel licht maar de lotus groeit fantastisch en blijft mooi rood en hij blijft bij mij ook goed compact (al wil ik liever dat hij drijfbladeren gaat maken). Hij heeft wel meer ijzer nodig dan bijvoorbeeld de standaard groene plantjes.

De plant zou dan in mijn bak wel op een van de plaatsen met het meeste licht komen. Anders misschien toch maar gewoon proberen, want wie niet waagt wie niet weet. En het is gewoon een pracht van een plant. 🙂

Kan ik dan extra ijzer toevoegen door bijv. lateriet aan mijn kleibolletjes toe te voegen? (wil ze toch zelf gaan draaien) of moet het perse in vloeibare vorm toegevoegd worden?

Als iemand nog een vervanger weet voor de rode lotus die klein blijft is dat natuurlijk ook welkom. 😀

Dat kun je ook via de voedingsbollen toedienen hoor.
Ik dacht dat Bertus ook lateriet of leem door de bollen heen draait.

wat ik ook nog een heel mooi voorgrond plantje vind is een Pogostemon
Helferi alleen dit plantje houdt ook van wat meer licht

Tijn2000 zei:
wat ik ook nog een heel mooi voorgrond plantje vind is een Pogostemon
Helferi alleen dit plantje houdt ook van wat meer licht

Klopt. Ik heb hem net in de meterbak gekocht en ben al blij dat deze het hier wel doet.

Tja volgens mij hebben al die kleine voorgrondplantjes iets meer zorg en liefde nodig dan de gemiddelde plant 😀

Denk dat ik vandaag of morgen een bestelling plaats voor meer plantjes. Het lijstje gaat dan zoiets worden denk ik:

2x Hygrophila polysperma
1x Ceratopteris siliqosa
2x Lobelia cardinalis mini
1x Anubias nana mini
1x Nymphea lotus
1x portie Salvinia natans
1x portie Vesicularia dubyana

En dan moet ik toch een aardig beplante bak hebben denk ik zo 😀

:ijken me niet de moeilijkste plantjes. Alleen de Lotus is even afwachten als je de rode neemt.
1 of 2 Crypto s op de voorgrond staat ook heel leuk hoor en die zijn ook erg gemakkelijk verder.

Zo weer even tijd voor een updateje want jawel, de planten zijn binnen.
Aan het begin van de week al kleibollenmix binnen gekregen dus kon al lekker kleien.
834373biologist_0_82_20150519_203439.jpg

Naar 'eigen' recept met kleibollenmix + lateriet + profito

736171biologist_0_82_20150521_173516.jpg

En vandaag dan eindelijk de plantjes geleverd. Het waren allemaal mooi volle potjes met prachtige planten. Vooral de drijfplanten was echt een grote portie. Had maar 1 portie besteld, maar toch een hele schaal vol gekregen. Geweldig! Voortaan bestel ik mijn planten dus lekker online.

939465biologist_0_82_20150521_191027.jpg

En zo staan ze nu dus in mijn aquarium. De planten moeten nog een beetje rechtop gaan staan, maar voor de rest ziet het er al lekker 'jungle-achtig' uit. Misschien dat ik links nog een paar stekken belgisch groen weg haal, want dat zijn er nu wel erg veel (ziet er net iets te wild uit).

213227biologist_0_82_20150521_191000.jpg

Detail links met rode lotus (hopen dat die het goed gaat doen)

347523biologist_0_82_20150521_191016.jpg

Midden met anubias op hout

345719biologist_0_82_20150521_191010.jpg

Rechts, de lobelia heeft echt prachtige felroze toppen

Dat was het weer voor nu. Opmerkingen en tips zijn altijd welkom 😀

Ziet er mooi uit hoor. En je hebt al lekker gekliederd met de kleibollen zie ik 😉.

Dankjewel 🙂 ja blijft toch leuk om zelf wat aan te kliederen vind ik. Maar die lateriet was echt een ramp, was compleet oranje 😳 Maarja alles voor een mooie lotus

Ach ja dat hoort erbij he. het maken van de bollen is ook vaak al een plakwerkje maar ja je kan daarna makkelijk je handen weer schoonwassen.

Eventjes nog een klein updateje tussendoor.
De planten doen het prima! Heb het belgisch groen en de ceratopteris al kunnen snoeien omdat deze letterlijk de bak uit groeiden. De lobelia en klimop maken ook kleine nieuwe blaadjes aan. De salvinia groeit echt explosief en daar zal ik in de komende dagen vast ook wat van moeten verwijderen.

Enige plant die het iets minder doet is de valisneria. Deze groeit eigenlijk niet en een aantal bladeren verslijmen. Dit is echter al zo sinds ik de plant heb en vraag me af of dit nog goed gaat komen.

Nog 1.5 week wachten en dan is het aquarium als het goed is ingedraaid 😀 Denk dat ik dan begin met het toevoegen van de appelslakken. Jammer dat deze niet meer in de winkel verkocht mogen worden, maar misschien dat iemand hier op het forum deze prachtige beesten aanbiedt. Zal als het zover is wel een oproep plaatsen op het gevraagd deel van dit forum 🙂

foto ??? 😛

U vraagt, wij draaien 😀

674134biologist_0_82_20150526_124749.jpg

Sorry van de slechte kwaliteit, moet het met de camera van mijn telefoon doen.
Planten staan er sinds vrijdag in en doen het dus super (op de valisneria na dan)

word mooi hoor, heb jij salvinia natans als drijfplantje ? zijn de wortels van die van jou echt groen of zie ik dat verkeerd, die van mij bleven bruinig

Bij mij zijn de worteltjes zeg maar heel licht groen.

Dankjewel! De drijfplant is de salvinia natans ja. Wortels zijn een beetje gelig/lichtbruin. Geen idee waarom ze op de foto een beetje groenig lijken...

Komt door de verlichting denk ik, dan is het wel net als bij mij 🙂 vind het zo mooi die helder groene wortels maar dat viel bij de natans wat tegen vond ik. Il probeer nu water sla. Latijnse naam is weer zoek 😛

Valisneria, �f het slaat aan en het wordt letterlijk onkruid �f het verslijmd weg en wordt nooit meer wat...
Even afwachten met die plant en anders wanneer er al wat vissen in leven nog eens proberen..
Had ik ook last van. En nu heb ik er meterplanten uit gehaald..

Verder ziet het er mooi uit! Gebruik je ook bio CO2?

@roelien: ik vind juist die gelere wortels wel wat hebben. Als ze in het water hangen lijken ze hier iets groener, maar boven water duidelijk geel/bruin

@Kikkervis: nee ik gebruik nog geen bio co2. Misschien komt dat ooit nog, maar tot nu toe doet het het goed genoeg zonder. Met de vallisneria kijk ik het nog even aan. Anders ga ik kijken of ik aan een nieuwe stek kan komen.

Leuke bak!

Geef je je planten vloeibare co2 (bijv. Easy Carbo) ? Daar houdt een Valisneria nl. niet van.

Daar heb je gelijk in het heeft wel wat. Mischien dat ik ze ooit weer eens probeer

Nee, ik geef ook geen vloeibare co2. Voeg tot nog toe alleen profito toe. Mocht het ooit nodig zijn, ga ik bio co2 toevoegen.

Okee. Dan ligt het niet daar aan, dat je Valisneria het niet wil doen.
Heb je hem niet TE diep geplant..bij planten hem een stukje omhoog trekken, zodat je de wortelhals te zien krijgt.
Ook een beetje krijt ( schoolbordkrijt-wit) vindt deze plant fijn.

Ik kan het begin van de wortels zien, dus lijkt me niet te diep geplant? Dat krijt kan ik nog wel eens gaan proberen ja, misschien helpt dat.. En anders wordt het toch een nieuwe stek zoeken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan