Wat is er nieuw

60 cm gezelschapsbakje van Erik1974

Het valt me erg tegen om een goede foto te maken, met extra licht lukt het ook niet, flitsen is tot nu toe ook niet goed gegaan omdat de visjes alle licht reflecteren en dus niet goed op de foto komen. Bijgaand 1 foto die ik uit een grote foto heb kunnen knippen van 1 visje.
Hier is ook een filmpje te vinden (klik op 'hier'), dat ging iets beter maar niet veel.....

Maar ik ga nog verder met uitproberen, garnalen zijn i.i.g. een stuk eenvoudiger vast te leggen, die zitten tenminste nog eens stil 🙂

erik1974_h_a_1.jpg

Vuurtetra, leuke visjes 🙂
Bij mij scholen ze heel mooi samen 😉

Leuk bakje !!

Het moeilijk zwemmende visje heeft het niet gehaald helaas.
Met de rest gaat het wel erg goed, ze moeten wel wennen aan het voer dat ik ze geef, ik wissel veel af en dat zijn ze duidelijk niet gewend. Diepvries cyclops gaat er in als koek maar geplet granulaat vinden ze maar niks, geplet vlokvoer daarentegen vinden ze wel erg lekker, ik denk dat ze dat in de dierenwinkel kregen.

Ze zijn ook erg bijdehand moet zeggen, als ik het voer aan het voorbereiden ben zitten ze al met de neusjes tegen het glas gedrukt . Al met al wel erg leuke visjes, scholen doen ze niet echt trouwens, maar misschien wordt dat anders als de apisto's er bij komen, die ga ik komende zaterdag halen.

Foto's maken van de vissen lukt me niet met mijn camera....de bak is te donker en de vissen te snel :sorry:
Ik heb wel een update op de bak die zal ik morgen wel plaatsen, i.i.g. heb ik wel weer een filmpje.

klik!

Meneer en mevrouw Borelli zijn aan het wennen! En wat zijn ze mooi!

klik

Hier wat foto's van de Borelli's (en een totaal van de bak). Deze vissen zijn goed te fotograferen, ze zijn nieuwsgierig en komen al gauw kijken wat er flitst 🙂
Ik vind hun gedrag erg leuk om naar te kijken, ze zwemmen heel rustig en nemen overal even goed de tijd voor, zelfs met eten zijn ze rustig, heel anders dan de vuurtetra's, die pakken wat ze pakken kunnen en dan wel zo snel mogelijk 🙂

erik1974_60_cm_za_4.jpg

erik1974_a_b_1.jpg

erik1974_a_b_3.jpg

erik1974_a_b_2.jpg

Mooie bak! Leuk gedaan

Het gaat niet goed in de bak helaas 🙁 Ik heb nog 6 vuurtetra's over, beide Borelli's zijn niet meer. Het mannetje had een probleem met zijn bek (ging niet meer dicht), het vrouwtje is denk ik ziek geworden door de vuurtetra's.

Ik ben veel aan het zoeken geweest naar oorzaken en ziektes. Wat ik tot nu toe weet/denk:

- de vissen kregen allemaal bekschimmel
- dit wordt veroorzaakt door wellicht de volgende zaken
- slechte waterkwaliteit
- te koud voer (diepvriesvoer wat niet goed ontdooit is)
- te veel dierlijk voer
- stress

De waterkwaliteit likt me niet, ik test uiteraard niet elke dag maar de waardes zijn altijd goed als ik test.

Huidige waarden:

Ph, 6,5-7
Kh, 3
Gh, 5
No2, 0
Po4, 0,4
No3, 10
Nh3, 0

Te koud voer zou een optie kunnen zijn, ik voer artemia, daphnia en cyclops wat ik laat ontdooien in een glas koud water en dan in de bak doe, ik laat dit wel goed rondgaan in het glas maar ik sluit niet uit dat het een keer van binnen nog te koud was.

Ze kregen dit elke dag (niet alle 3 tegelijk) maar wel altijd gecombineerd met cyclops vanwege de kleine bekjes van de tetra's_

Stress zou ook een factor kunnen zijn en tot vandaag had ik geen idee waarvan dat zou kunnen zijn. Nu zie ik dat de vissen scheef zwemmen als het licht uit is. Wat ik gelezen heb is dat de vissen de lichte kant als de bovenkant zien en daar hun rug naar toe keren. Ik zie zelfs 2 tetra's volledig dwars in het water zwemmen (90 graden om de as gedraaid).
Nu zou het dus kunnen dat dit voldoende stress geeft dat ze ziek worden.
Het aquarium staat achter in de woonkamer op 7 meter van het raam. Dit raam is wel de enige lichtbron en kamerbreed, dus vanuit vissenperspectief een behoorlijk bak licht.
Omdat de vissen een gedempte verlichting op prijs zouden stellen heb ik dus de grote planten laten luifelen over het wateroppervlak, dit draagt natuurlijk nog meer bij aan meer licht van de voorkant dan van de bovenkant.

Nu is de vraag, kan het idd dat hierdoor zoveel stress ontstaat dat de vissen verzwakt raken? Zo ja dan staat mijn bakje dus op de verkeerde plek.

Oh dat is echt jammer! Het was net zo mooi. Ik durf verder niks te zeggen over de oorzaak.

Koud voer lijkt me niet,stress kan maar sluit ik ook uit. Waterwaarden of een bacteriele infectie is mijn idee.

Wat ik tot voor kort deed met water verversen is 2 keer per week 10 procent met kraanwater zodat de ph niet omhoog zou gaan, nu bereid ik het water voor zodat het verschil in ph er niet meer is en ververs ik 1 keer per week. Dit om alle oorzaken uit te sluiten, echter lijkt mij dat 2 keer per week 6-7 liter verversen de ph niet veel kan be�nvloeden? Of zie ik dat toch niet goed, ik heb de ph altijd gemeten voor en na het verversen en die was niet anders.

Ondanks alle ellende (nu nog maar 3 gezonde visjes.....) is er ook iets positiefs, ik zag zojuist een babytetra zwemmen. Deze had ik een tijdje geleden ook al gezien maar nooit gedacht dat deze zou overleven. Dus wel, nu heb ik dus 3 plus 1,nu maar hopen dat deze visjes goed blijven gaan.

leuk bakje hoor ik heb zelf ook nog een 60cm bakje wil ik ook za inrichten

Wat ontzettend zonde van je borelli's. Ze waren zo mooi.
Vreemd hoor... misschien is je bak toch nog te rijp? Even met rust laten denk ik maar...

Toen ik ooit begon aan mijn aquarium, had ik ook zoveel uitval.
Ook nooit achter gekomen hoe het kwam.
Nu denk ik dat alleen geduld je kan redden.

Ja mijn Borelli's ben ik wel ziek van...
Met te rijp bedoel je denk ik niet rijp genoeg 🙂?
Ik weet ook niet of ik weer Borelli's ga doen als de bak er weer bovenop zou komen, misschien wel een schooltje kleine Corydora's, maar eerst deze visjes gezond en wel zien en dan de school weer aanvullen.

Er is me zojuist een licht opgegaan. De bak die ik heb lekt ontzettend veel condens water via de kap.
Ik had hier een randje klustape ingeplakt zodat het water weer terug de bak in liep, dit kwam vandaag weer onder de aandacht omdat de tape niet meer goed zat in een hoekje waardoor de kast weer erg nat aan het worden was door het condenswater.
Wat ik me nu dus bedenk is dat de lijm van de klustape de vissen ziek gemaakt kan hebben, echter lijken de Japonica garnalen hier geen last van te hebben, maar dat zou natuurlijk kunnen omdat het schaaldieren zijn.

Iemand hier nog een idee over? Ik heb i.i.g. de tape verwijdert maar nu kan de kap er niet op omdat er zo veel condens water af komt, hier moet ik toch wat op verzinnen want het is gewoon te veel water om te laten gaan.

Misschien een ventilatortjr inbouwen ofzo zodat het vochtige lucht weg kan komen en geen condens vormt

Ik denk zelf om een andere kap te zoeken op marktplaats, de constructie van deze kap is gewoon niet goed. Maar eerst de vissen weer gezond zien te krijgen, dat is prioriteit 1!

Alles gaat weer goed in de bak! Als ik vrijdag tijd heb ga ik een 8-tal vuurtetra's er bij halen, dan zit ik totaal op 12. Ik ga wel van het ZA bestand afstappen.
Er komen 3 ringbandsnoekjes bij en over een aantal weken/maanden nog een 6-tal Hara Jerdoni's. Ik wil voorlopig maar niet meer met Borelli's aan de gang.

Dus het gaat een gezelschapsbakje worden, ik heb er weer helemaal zin in!

Ik heb je album eens doorgebladerd en wat had je een mooie bak staan zeg. Wel zonde dat er zo veel uitval is geweest.

De vuurtetra's zijn leuk he. Ik heb ze zelf ook in mijn bakkie zitten, in totaal 11.

Veel succes met het herbouwen van je bakkie. Hopelijk blijft het nu wel goed gaan!

Thx! De bak is nog steeds mooi gelukkig.
Binnenkort weer foto's hoop ik. 🙂

Dat is dan nog iets 😉

Veel succes. Ik kijk uit naar nieuwe foto's!

Sinds 1,5 week weer vissen er bij.

Wat heb ik nu:

- 6 Epiplatys Annulatus (ringbandsnoekje)
- 12 Hyphessobrycon Amandae (vuurtetra)
- 5 Caridina Multidentata (Japonica garnaal)
- 14 Caridina Davidi red (vuurgarnaal)

Maar helaas toch nog niet probleemloos. Ik constateerde bij een garnaal witte wormpjes op de kop, dit heb al eens eerder gehad in mijn andere bak en heb dat toen behandelt met Sera Tremazol, dit met succes (wormen kwamen later wel weer terug maar na een 2e behandeling niet meer teruggezien.)

Deze behandeling heb ik dus ook op deze bak toegepast, vervelende aan Tremazol is dat je na de behandeling 80% water moet verwisselen. Dit levert natuurlijk weer de nodige stress op bij de vissen.
En ja hoor, er is weer een vuurtetra ziek 🙁.
Behandelen met Tremazol helpt dus niet en ook Colombo Bactifec heeft geen effect. Ik heb het visje kunnen filmen, misschien dat mensen hier dit ziektebeeld herkennen en een oplossing/behandeling weten die wel werkt. Ik ben bang dat mijn andere vissen straks ook weer ziek worden maar ik weet echt niet meer wat nu te doen. Ik denk dat ik inmiddels wel zeker kan zeggen dat de oorzaak stress is....maar nu de juiste behandeling nog.

Hier het filmpje:
https://plus.google.com/u/1/11341603043 ... 3069666206

Niet heel scherp en de telefoon focust soms ergens anders op maar je ziet heel goed dat het visje heel snel met zijn bekje zit te happen. Precies zoals het met de vorige visjes ook is verlopen.

Even 2 reacties achter elkaar omdat ze min of meer losstaand zijn 🙂

Het is niet alleen maar kommer en kwel gelukkig 🙂

Hierbij een nieuwe totaalfoto en 2 filmpjes van de ringbandsnoekjes (omdat ze zo mooi zijn 🙂 )

erik1974_60_cm_gb_1.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=Mzm-wS7Ss0M

https://www.youtube.com/watch?v=sO9qc7On1SM

Misschien kan een moderator mijn titel veranderen naar '60 cm gezelschapsbakje van Erik1974'?

Mooie groene bak en ik verander de titel even. Wellicht handig om een volgende keer even ons een verzoek te sturen via de report post knop want soms zien wij ook niet alles hoor 😉.

Thx! :thumbs: Volgende keer via de knop 😉

Sinds gisteren deze kleine rakkers erbij:

Corydora Habrosus:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_U_5tk7rre0[/video]

De 'troep' op de grond zijn trouwens restjes herfstblad, dus denk niet meteen dat het zo'n bende is in mijn bak 😉

Hierbij wat foto's van mijn Japonica garnalen en een bonusshot van een Annulatus:

Ondanks de reflectie in het glas vond ik het toch wel een mooie foto:
japonica_1_af.jpg

japonica_2_af.jpg

Close-up zwangere Japnica:
japonica_3_af.jpg

Moeder helemaal op de foto:
japonica_4_af.jpg

japonica_5_af.jpg

japonica_6_af.jpg

En mijn dominante maar ook mooiste Annulatus man:
annulatus_af.jpg

Die hebben eieren genoeg,he.

Annulatus, ook mooi.

Erg mooie foto's!!
Ook leuk filmpje van de habrosus. Hoeveel heb je er?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan