Wat is er nieuw

60 Liter 6 guppies. hoeveel mogen erbij?

Sisi

Member
Lid geworden
3 februari 2025
Leeftijd
33
Hoi Allemaal 🙂
Ik heb gisteren 6 mannelijke guppies gehaald. Ik heb als kind guppies gefokt jarenlang. Ik wil dat absoluut niet weer doen. Al mijn guppies zijn mannelijk. Ik weet dat ze persee willen paren maar ik ga niet fokken omdat de vissen persee willen paren. tegelijkertijd ben ik dol op guppies. ik heb er 6 gehaald. en heb een 2ehandse Superfish 60 aquarium kado gekregen van een vriendin 🙂 Haar moeder fokt guppies en over 3 a 4 weken zijn de babies groter en kleuren meer herkenbaar en veilig om erbij te zetten en wilt ze me guppies geven 🙂 Maar ik vertrouw google en chat gpt niet met informatie waar iedereen een andere informatie over heeft. Ik wil de bak leeg houden. geen planten. hoeveel guppies kunnen er in 60 liter als ze allemaal mannelijk zijn en extra ruimte nodig hebben? 🙂 ik hoef geen advies over planten of grind.is teveel werk en geld. ik sta onder bewind en dit is het beste wat ik kan doen. Wil een lege bodem. Lege bak. Makkelijk schoon te maken. Graag advies gepast voor de situatie. Ik kan niet alles perfect doen en doe mn best. :<

Het is nog erg vies van de vorige eigenaar. volgende week maandag gaat mijn huishoudelijke hulp het schoonmaken. Ik kan dat niet aan helaas dus moet nog even wachten. :>

Bijlagen

• aquarium 1e dag.jpg
    aquarium 1e dag.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 32
Ik snap dat niet alles mogelijk is maar in je bodem gaat een grote bacteriecultuur zitten dus ik zou wel een bodem nemen en dat kost maar een paar euro.
@stanovic is de Guppenexpert dus wellicht kan die je advies geven. Een bak moet eerst minimaal 4 weken indraaien want ik neem aan dat je filter niet is ingedraaid.

ik wil geen bodem is teveel werk. de aquarium kwam zonder een pompje. moet ik nog halen. komt nog. en ik gaf al aan dat ik geen advies hoef over de bodem maar wil weten hoeveel mannelijke guppies in een glazen bak kunnen en dat het goed gaat.

Ja ik snap je opmerking maar we willen je een zo goed mogelijk advies geven dus ik wilde het toch benoemen. Ik denk dat jij ook het beste wil voor de Guppen en dan is een paar euro extra toch wel te doen?
Mocht je echt geen geld hebben voor dat soort zaken dan zou ik nog eens overwegen of het wel goed is om hieraan te beginnen. Ik snap dat je dit liever niet hoort maar het is goed bedoeld.

Dieren houden kost geld, dikke punt.
Ook gratis guppen.

Afgezien daarvan is een bodem met wat plantjes beter voor het geestelijk welzijn en voor de waterkwaliteit van je guppen.
Als je bij mij in de buurt woont, mag je met alle liefde wat fijn grint en wat plantjes komen halen. Als ik te ver uit de buurt woon, is er wellicht wel iemand anders die er hetzelfde over denkt als ik en wat beschikbaar voor je heeft.

Dieren houden kost geld, dikke punt.
Ook gratis guppen.

Afgezien daarvan is een bodem met wat plantjes beter voor het geestelijk welzijn en voor de waterkwaliteit van je guppen.
Als je bij mij in de buurt woont, mag je met alle liefde wat fijn grint en wat plantjes komen halen. Als ik te ver uit de buurt woon, is er wellicht wel iemand anders die er hetzelfde over denkt als ik en wat beschikbaar voor je heeft.

Zeker, als je bij mij in de buurt woont deel ik graag wat grind en waterpest. Maar dat is alleen als je het wilt.

Ik heb geen idee hoeveel guppen in een kale bak kunnen. Ik stel het me als volgt voor: allemaal mannenguppen die willen paren. Die gaan achter elkaar aan, want als er geen vrouwen zijn blijven ze paardrang houden.

Er is geen enkele beschutting in de bak, dat is eh… poeh… ben blij dat ik niet de hele dag door vijf hitsige mannen achterna wordt gezeten, zonder ergens te kunnen schuilen.

Wat mij betreft mogen er NUL bij en geef je de al aanwezige guppen weg.
Ik zeg waar het op staat, maar vissen in een leeg (vies) aquarium zonder filter en dan het idee om ze te houden zonder enige bodem en/of planten...
Dit valt bij mij in de categorie: goudvissen in een ronde kom op de vensterbank.

niemand heeft mn vraag beantwoord..

ik google het wel. bedankt.

Ik denk dat de vraag wel beantwoord is, maar je het antwoord niet wilt horen.

Hoeveel guppies kunnen er in 60 liter? Wel, als je nergens rekening mee houdt dan toch wel minstens 60.
Maar ik denk dat je de vraag stelt uit oogpunt van dierenwelzijn. Vissen hebben goede waterkwaliteit nodig en plekken om te schuilen. Zonder filter en bodem kun je rekenen op een slechte waterkwaliteit. Ze zwemmen rond in hun eigen stront en niets dat het helpt opruimen. Ze hebben geen enkele beschutting. Dus voelen ze zich niet lekker. Je huidige situatie is geschikt voor 0 vissen. En dan wil je nog toevoegen?
Het antwoord is: er kunnen er nog 0 bij.
Dit is niet wat je wilt horen, maar wel het enige juiste antwoord.

Wat ik bedoel te zeggen. Het aantal dat je kunt huisvesten hangt af van de omstandigheden. Bij betere omstandigheden zou je er misschien nog een aantal bij kunnen hebben.

Ja TS krijgt antwoorden die hij liever niet hoort maar die wel belangrijk zijn omdat er nog iets bestaat als dierenwelzijn. Die visjes in een kale bak is verre van ideaal.
Soms is geld een spelbreker en dat begrijp ik maar kijk dan wat wel haalbaar is en maak gebruik van leden die hulp bieden.
Bij de kringloop kun je ook vaak voor een paar centen een bak halen met filter en soms grind erbij. Ik begrijp best dat TS het niet breed heeft maar je moet dan geen dingen willen gaan doen die niet in het belang van de vissen zijn.

Ja TS krijgt antwoorden die hij liever niet hoort
Heey, alweer een hij met een zij naam John. 😉:DD

@Sisi alles wat is geschreven is geschreven door mensen met ervaring en een grote passie voor de hobby.

Ik zou zeggen lees het nog eens goed door. Ook de genoemde @stanovic is een forumlid om op te wachten. Hij is al jaren een guppen kweker en op locatie geweest in het buitenland.

Laatst bewerkt:
ik hoef geen advies over planten of grind.is teveel werk en geld.
Het argument teveel werk betwijfel ik. Met een bodem en wat planten kan je het jezelf juist makkelijker maken door een stabiel aquarium te krijgen wat minder werk behoeft en je vissen zich een stuk prettiger voelen/
Het argument geld betwijfel ik ook en daarvoor ben je aan het juiste adres. Post een vraag bij de sectie gevraagd en ik weet zeker dat minstens de helft hier nog wel wat grind/filterzand en planten snoeisel over heeft om je bakje te vullen.
Mocht je bij mij in de buurt wonen kan je hier rustig wat ophalen.

Ik lees dat voor jou, Sisi, niet alles mogelijk is zowel fysiek en financieel. Jij kent je mogelijkheden het beste, hou daar goed rekening mee. Misschien is het een idee om er wat aquarium zand in te doen en wat kunstplanten. En ik zou je sowieso aanraden om het bij de 6 guppen te houden. Scheelt weer een stuk in de belasting van de bak.

• Leuk
Waarderingen: Sisi
Ik lees dat voor jou, Sisi, niet alles mogelijk is zowel fysiek en financieel. Jij kent je mogelijkheden het beste, hou daar goed rekening mee. Misschien is het een idee om er wat aquarium zand in te doen en wat kunstplanten. En ik zou je sowieso aanraden om het bij de 6 guppen te houden. Scheelt weer een stuk in de belasting van de bak.
dankjewel voor je begrip. Ik kan idd niet reizen en ben blut. maar volgende week heb ik wat meer spulletjes voor de aquarium. zand vind ik vervelend weghalen en schoonmaken. ik ga glazen steentjes halen 2ehands. stap voor stap komt dit goed. er komt een pompje. er komen nog 4 vissen bij want mag er 10 a 12 volgens chat gpt. er komen beeldjes zodat ze kunnen schuilen van andere mannetjes die ze achterna kunnen zitten als ze eenmaal volwassen zijn binnen een half jaar. dus heb nog een half jaar. dat is zat tijd om de aquarium erg mooi te maken met 2ehandse spullen en alleen glas op de bodem want ik kan echt niet die zand eruit scheppen schoonmaken. ben fysiek niet in staat om dat te doen. U begreep me als enige hier. dankuwel.

Ik wil weer niet de spelbreker zijn maar neem nou geen glas op de bodem want dat is erg grof en daar gaat vuil inzitten. Dat wil je liever niet vermoed ik.
Ik heb ook alle begrip voor je situatie en dat is niet makkelijk maar probeer wat je doet dan wel zo goed mogelijk te doen.

Ik heb vele mentale maar ook fysieke diagnoses waardoor zorgen voor een 60 liter aquarium erg veel werk is. Ik heb alle dieren al eerder gehad. Mijn zusje haar hamster lang geleden syrische hamster heb ik 4 jaar oud gemaakt met wat ik haar voerde aan groente. ze werd kaal en liep langzaam in het renradje en door de kooi en was erg oud maar ik doe mn best met dieren. maar in deze situatie, ik wou heel graag iets levends om naar te kijken. te voeren. voor te zorgen. maar moet alles stap voor stap doen. tegelijkertijd wou ik al wel visjes. op mn eigen manier doe ik mn best. en volgens chat gpt is schuilplaatsen belangrijker dan planten zolang ik ze niet overvoer en het water goed schoon hou. pompje komt ook uiteindelijk. stap voor stap. zelfs dit typen doet me pijn omdat ik overspannen pezen en spieren diagnose in mn handen heb. 60 liter is dat ding he. maar binnen een paar maanden zit die vol met schuilplaatsen en alles komt goed. dankuwel voor uw begrip. erg fijn. mensen die aanvallen omdat alles perfect moet kan ik niks mee. ik had zo een reactie nodig.

Ik wil nog even opmerken dat je de reacties niet als aanvallen moet zien maar iedereen probeert je van een goed advies te voorzien zodat jij de visjes het naar de zin kan maken.
We zijn er hier allemaal om elkaar te helpen hoor ;))
In elk geval succes met de bak en ik hoop dat het ook met jou binnenkort beter zal gaan.

Je zegt datje het zand niet uit de bak kunt halen. Dat is ook absoluut niet de bedoeling, je laat het rustig in de bak zitten en eventueel een paar slakjes erbij om teveel aan voer op te ruimen. tussen glazen knikkers valt juist voer dat gaat liggen rotten en dan moet je ze er dus juist wél uithalen.
We proberen je advies op maat te geven, en of je daar wat mee doet moet je zelf weten.

Sisi, je hebt van iedereen die schreef een eerlijke reactie gekregen, de passie zoals ik al schreef. Daar ben je uiteindelijk het beste mee geholpen. Hou het aantal vissen beperkt. Hou de inrichting eenvoudig, met wat hout en kunstof planten creëer je ook schuilplaatsen.

Ik vind het moeilijk om hier advies op te geven. Maar heb je de 6 guppies zelf gekocht of gekregen?
Ik zou toch wat grind in de bak doen en wat plantjes, jij wil zelf ook graag een dak boven je hoofd om te schuilen, eten en een warm, veilig bed toch?
Heeft de vrouw die de guppen kweekt niet nog wat spulletjes voor je over?

Mocht je in de buurt van Amersfoort wonen dan kan ik eventueel nog wel wat plantjes, slakjes voor de algen en grind voor je regelen wat ik over heb.

Oh en als je schoonmaak hulp het aquarium gaat het aquarium gaat schoonmaken.
Geen zeep en dergelijke gebruiken.
Voor de algen zou ze een niet eerder gebruikt sponsje of een krabbertje kunnen gebruiken (kijk wel uit met krabbertje voor strepen op het glas).

Hou er rekening mee dat er wel nog het liefst een filter in moet, en het water elke week-twee weken ververst moet worden.
- Zelf doe ik elke twee weken 10-20%. Maar ik heb nu alleen garnalen in mijn 60l bak, grind, plantjes en een filter.

Laatst bewerkt:
en het water elke week-twee weken ververst moet worden.
Nou niet alles hoor en vaak doet men 10% per week. Bij grote belasting wat meer maar met een goede filter is 10% vaak voldoende (met bodem).

Ik bedoel ook niet al het water.. 😅 En als het grind en planten al te duur zijn verwacht ik zelf niet dat TO er een filter in wil doen.

Kristen Bell Idk GIF by Team Coco
😛
Ik zal voortaan wel meer omschrijven 😆

Ik bedoelde meer: Het is nog steeds wel een lichamelijke beweging om het water te verversen, en weet niet of daar ook een probleem bij zit met het makkelijk bij te kunnen houden van het aquarium.
En of dat de schoonmaakster dit ook zou willen doen 😛

Ik wil hier best op inhaken... Dit is gericht aan de top starter en de rest van onze leden hierzo. Een kale bak behoeft op zich geen probleem te zijn als het om guppen gaat. In zo'n bak van 60 liter kunnen gerust veel meer mannen in dan het huidig aantal. Doch meer guppen betekent ook meer ontlasting en ammonia wat via de kieuwen in het water terecht komt. Ook glazen stenen of knikkers zou geen voorkeur hebben op de bodem omdat het vuil juist daartussen gaat zitten. Want ik begrijp uit het verhaal dat schoonmaken nogal problematisch te noemen valt met de fysieke toestand.
Meerdere mnannelijke guppen kan idd voor een hieärchie zorgen waardoor de minder dominante mannen nagejaagd worden. Hetzij vanwege de heerschappij in de bak danwel dat de dominante mannen de minder dominante mannen als vrouwen bezien en pogen te paren.
Als de top starter toch met een guppenbak aan de gang wil gaan met geringe middelen, kijk op marktplaats, neem gratis aangeboden spullen aan of kijk bij een kringloop om de kosten te besparen. Tweedehands behoeft niet slecht te zijn. Maar men mag wel wat kieskeurig erin zijn. Want als iets beschadigd is kan dat uiteraard ook voor andere problemen zorgen laat staan dat het frustreert.

Zelf als wat fysiek beperkte aquariaan zijnde, begrijp ik het wel. Doch met een fysieke beperking moet men wel een realist zijn wat kan en niet wat niet kan. Een fraaie bak met veel vissen er in waarbij de zorg te nalatig is vanwege de fysieke beperking moet je gewoon niet willen. Want dan is het egoïstisch te noemen. Want dan staat het belang van de vissen niet op de eerste plaats. In het geval van xce top starter zou ik me beperkt houden in het aantal vissen opdat de zorg nog te doen valt. Een kalen bodem is verreweg beter dan één gevuld met glazen stenen of knikkers. Vele serieuze kwekers gebruiken bakken met een kale bodem. Wat ze wel vaken zullen gaan doen is glass surfen omdat er teveel spiegeling aanwezig is. Op zich niet erg want dat houdt hen energiek. Enkel kan het wel als irritant bezien worden als men er steeds naar kijkt.

Aan de topic starter: Iedereen die gereageerd heeft, bedoelt het zonder meer goed m.b.t jou en de vissen in kwestie. Laat dat geheel duidelijk zijn. En het zijn zekers geen aanvallen daar ze wel jouw situatie begrijpen. Het is meer dat je eigenlijk meer wilt dan dat je aankan. En geloof me, ik kan het weten. Ik heb zelf mijn beperkingen en heb mijn hobby zodanig ingericht dat het voor mij nog te doen valt. En ik begrijp best dat je iets levendigs thuis wilt hebben. Een levend dier (wat het ook zij) heeft nu eenmaal zorg nodig. Al zou je het maar over een mier hebben. Afhankelijk welk dier het betreft, kun je het zo goedkoop danwel het zo duur mogelijk maken. Doch doorgaans kost de zorg van een dier (laat staan meerdere) eenmaal tijd, moeite en helaas geld. Helaas kunnen dieren niet zelf hun eigenaar kiezen maar elk persoon heeft wel de keuze welk dier hij/zij wilt gaan houden. Op het moment dat je een dier hebt, heb je nu eenmaal de verplichting zorg te bieden. Je moet jezelf afvragen of je dat kan en in welke mate. Daar stem je jouw keuze op af. Ikzelf gun een ieder zijn/haar huisdier doch zoals jij hulp krijgt qua zorg, geldt dat ook jegens jouw huisdier(en). En ik weet dat huisdieren een positief effect op iemands gezondheid, gemoed en algemene welzijn kan hebben. Doch de kern van dit alles is: Kun je de zorg bieden welke een huisdier nodig heeft? Want enkel afhankelijk zijn van de zorg die je thuis aangeboden krijgt om ook nog eens jouw vissen te gaan verzorgen is geen goede basis om ze te gaan houden. Want wat als er niemand is die jou erbij kan helpen? Probeer dit duidelijk voor jezelf te krijgen opdat je zelf goed kan genieten van de vissen en niet altijd afhankelijk bent van derden.

En nogmaals, dit is zeer zekers geen aanval. Ik kan het goed begrijpen als er behoefte is aan levend gezelschap. En leven met beperkingen is mij helaas ook ten deel gevallen. Maar ik heb deze hobby al iets meer dan 51 jaar. Ik heb het spelenderwijs zodanig kunnen inrichten opdat ik het onderhoud aankan.

En ga je ervoor, zorg dat er een luchtfilter of een mechanische filter om de hoek komt kijken, anders heeft de bak vaker een waterwissel nodig. En de vraag is of jij dat aankan...

Accepteer plantjes van derden opdat de afvalstoffen omgezet kunnen worden opdat de filters niet zelf alles hoeft op te vangen. En mocht je wat opruimers (slakken, garnalen, botia's ancistrusen, enz) aangeboden krijgen, profiteer er dan van opdat zij de bak ook een beetje bij kunnen houden.

Ik hoop jou hiermee wat verder geholpen te hebben...

En niemand hoeft hard voelend te reageren doch de eerlijkheid moet wel kenbaar gemaakt worden en dat kan op een rustige manier.

Ik ga zo eens verder met het water verversen van een bak. En heb dit afgelopen weekend ook weer het nodige aan vissen aangeschaft:
1738693088249.png

Mooi gesproken Stan. Ik wist niet dat guppen ook goed gedijen met een kale bodem. Zo leer ik ook nog iets. Hebben ze dan wel plantjes als beschutting nodig?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan