Ik wil hier best op inhaken... Dit is gericht aan de top starter en de rest van onze leden hierzo. Een kale bak behoeft op zich geen probleem te zijn als het om guppen gaat. In zo'n bak van 60 liter kunnen gerust veel meer mannen in dan het huidig aantal. Doch meer guppen betekent ook meer ontlasting en ammonia wat via de kieuwen in het water terecht komt. Ook glazen stenen of knikkers zou geen voorkeur hebben op de bodem omdat het vuil juist daartussen gaat zitten. Want ik begrijp uit het verhaal dat schoonmaken nogal problematisch te noemen valt met de fysieke toestand.
Meerdere mnannelijke guppen kan idd voor een hieärchie zorgen waardoor de minder dominante mannen nagejaagd worden. Hetzij vanwege de heerschappij in de bak danwel dat de dominante mannen de minder dominante mannen als vrouwen bezien en pogen te paren.
Als de top starter toch met een guppenbak aan de gang wil gaan met geringe middelen, kijk op marktplaats, neem gratis aangeboden spullen aan of kijk bij een kringloop om de kosten te besparen. Tweedehands behoeft niet slecht te zijn. Maar men mag wel wat kieskeurig erin zijn. Want als iets beschadigd is kan dat uiteraard ook voor andere problemen zorgen laat staan dat het frustreert.
Zelf als wat fysiek beperkte aquariaan zijnde, begrijp ik het wel. Doch met een fysieke beperking moet men wel een realist zijn wat kan en niet wat niet kan. Een fraaie bak met veel vissen er in waarbij de zorg te nalatig is vanwege de fysieke beperking moet je gewoon niet willen. Want dan is het egoïstisch te noemen. Want dan staat het belang van de vissen niet op de eerste plaats. In het geval van xce top starter zou ik me beperkt houden in het aantal vissen opdat de zorg nog te doen valt. Een kalen bodem is verreweg beter dan één gevuld met glazen stenen of knikkers. Vele serieuze kwekers gebruiken bakken met een kale bodem. Wat ze wel vaken zullen gaan doen is glass surfen omdat er teveel spiegeling aanwezig is. Op zich niet erg want dat houdt hen energiek. Enkel kan het wel als irritant bezien worden als men er steeds naar kijkt.
Aan de topic starter: Iedereen die gereageerd heeft, bedoelt het zonder meer goed m.b.t jou en de vissen in kwestie. Laat dat geheel duidelijk zijn. En het zijn zekers geen aanvallen daar ze wel jouw situatie begrijpen. Het is meer dat je eigenlijk meer wilt dan dat je aankan. En geloof me, ik kan het weten. Ik heb zelf mijn beperkingen en heb mijn hobby zodanig ingericht dat het voor mij nog te doen valt. En ik begrijp best dat je iets levendigs thuis wilt hebben. Een levend dier (wat het ook zij) heeft nu eenmaal zorg nodig. Al zou je het maar over een mier hebben. Afhankelijk welk dier het betreft, kun je het zo goedkoop danwel het zo duur mogelijk maken. Doch doorgaans kost de zorg van een dier (laat staan meerdere) eenmaal tijd, moeite en helaas geld. Helaas kunnen dieren niet zelf hun eigenaar kiezen maar elk persoon heeft wel de keuze welk dier hij/zij wilt gaan houden. Op het moment dat je een dier hebt, heb je nu eenmaal de verplichting zorg te bieden. Je moet jezelf afvragen of je dat kan en in welke mate. Daar stem je jouw keuze op af. Ikzelf gun een ieder zijn/haar huisdier doch zoals jij hulp krijgt qua zorg, geldt dat ook jegens jouw huisdier(en). En ik weet dat huisdieren een positief effect op iemands gezondheid, gemoed en algemene welzijn kan hebben. Doch de kern van dit alles is: Kun je de zorg bieden welke een huisdier nodig heeft? Want enkel afhankelijk zijn van de zorg die je thuis aangeboden krijgt om ook nog eens jouw vissen te gaan verzorgen is geen goede basis om ze te gaan houden. Want wat als er niemand is die jou erbij kan helpen? Probeer dit duidelijk voor jezelf te krijgen opdat je zelf goed kan genieten van de vissen en niet altijd afhankelijk bent van derden.
En nogmaals, dit is zeer zekers geen aanval. Ik kan het goed begrijpen als er behoefte is aan levend gezelschap. En leven met beperkingen is mij helaas ook ten deel gevallen. Maar ik heb deze hobby al iets meer dan 51 jaar. Ik heb het spelenderwijs zodanig kunnen inrichten opdat ik het onderhoud aankan.
En ga je ervoor, zorg dat er een luchtfilter of een mechanische filter om de hoek komt kijken, anders heeft de bak vaker een waterwissel nodig. En de vraag is of jij dat aankan...
Accepteer plantjes van derden opdat de afvalstoffen omgezet kunnen worden opdat de filters niet zelf alles hoeft op te vangen. En mocht je wat opruimers (slakken, garnalen, botia's ancistrusen, enz) aangeboden krijgen, profiteer er dan van opdat zij de bak ook een beetje bij kunnen houden.
Ik hoop jou hiermee wat verder geholpen te hebben...
En niemand hoeft hard voelend te reageren doch de eerlijkheid moet wel kenbaar gemaakt worden en dat kan op een rustige manier.
Ik ga zo eens verder met het water verversen van een bak. En heb dit afgelopen weekend ook weer het nodige aan vissen aangeschaft: