Wat is er nieuw

60 Liter 6 guppies. hoeveel mogen erbij?

Mooi gesproken Stan. Ik wist niet dat guppen ook goed gedijen met een kale bodem. Zo leer ik ook nog iets. Hebben ze dan wel plantjes als beschutting nodig?
Beschutting is enkel nodig als ze lastiggevallen worden. Meer niet.
Vele serieuze guppenkwekers kweken met een kale bodem. En dat geldt overigens niet enkel voor guppen hoor. Onze Roland die onder meer Ruinemans aanlevert kweekt zelfs zijn eierleggers in bakken met een kale bodem. Ikzelf maak wel gebruik van een bedekte bodem. Domweg omdat ik een bacteriecultuur op de bodem wil hebben. Ik heb al mijn bakken prima in balans en ik laat veel van het onderhoud over aan de natuur. Scheelt mij weer werk (zekers met 80+ bakken). Wat je de natuur kan laten doen moet je de natuur ook laten doen. Ik heb altijd een basic opzet gehad en dat werkt vele malen beter dan al die rompslomp wat zo'n beetje overal wordt gepromoot om een bak in balans te houden. Ik denk maar zo: In de jaren '70 tot aan halverwege de jaren '80 werd de aquariumhobby op een vrij basale manier ingevuld. En feitelijk is dat niet veranderd. Het enige dat veranderd is , is wat de commercie ons voorschotelt. Doch veel van die heisa is totaal niet nodig. Het zijn veelal de Millennials en de Gen Z generatie die zo gek zijn van al die noviteiten om zich bezig te kunnen houden met de aquariumhobby. Maar juist uit die hoek komen de meeste problemen. Ik zeg: Hou het lekker basic dan gaat het juist veelal goed met een bak.

@Sisi wat betreft onderhoud, waterwissel die nodig is gebruik ik o.a. een Sera bodemreiniger Maar met een emmer een stuk tuinslang kom je al een heel eind praktisch gezien. Hevelen is het sleutelwoord.
Niet te dicht bij de bodem vanwege de zuigkracht.

https://www.aquaplantsonline.nl/sera-gravel-cleaner-edge.html

Laatst bewerkt:
Ik zou juist zo weinig mogelijk in de bodem komen en de bacteriecultuur daar met rust laten. Ik doe zoiets hooguit 1x per jaar.

Ik zou juist zo weinig mogelijk in de bodem komen en de bacteriecultuur daar met rust laten. Ik doe zoiets hooguit 1x per jaar.
offtopic; hoeveel rotzooi heb jij op de bodem liggen in die periode? Ik hevel best vaak stukken af, waar ik bij kan of weer de planten toppen moet terug zetten. En daar komt dan vaak een hoop viezigheid weg.

Weet je zeker dat de stroming in je bak overal komt?

offtopic; hoeveel rotzooi heb jij op de bodem liggen in die periode? Ik hevel best vaak stukken af, waar ik bij kan of weer de planten toppen moet terug zetten. En daar komt dan vaak een hoop viezigheid weg.
Ja dan denk ik ook dat er wat schort in de bacteriecultuur of de stroming want ik heb Dennerle grind en Manen maar eigenlijk nooit geen troep op de bodem. Met verversen kun je wekelijks desnoods met de hand over de bodem wapperen en dan neem je losse stukjes wel weer mee. Dus ja ik kom zelden in de bodem.

Ik kom ook niet op de bodem, maar heb wel een kudde corydoras en de elliotti's die het 'wapperwerk' voor me doen. Bovendien heb ik geen egale bodem maar een lichte gemengd met wat donkerder substraat, zodat het ook niet opvalt als er toch eens een vissenpoepje ligt.

Ik kom ook niet op de bodem, maar heb wel een kudde corydoras en de elliotti's die het 'wapperwerk' voor me doen. Bovendien heb ik geen egale bodem maar een lichte gemengd met wat donkerder substraat, zodat het ook niet opvalt als er toch eens een vissenpoepje ligt.
Boven hebben we 3 sluiers en beneden da Manen maar eigenlijk ligt er nooit poep dus dan werkt de bodem goed en dat is ook de bedoeling.

hoi allemaal ! inmiddels heb ik al 2x een plantje gehaald. 1 is gebroken en weggerot. die kleine is alles wat er van over is. heb nog een plant gekocht. dat gaat tot nu toe goed al een weekje bijna. ik doe mn best.. heb zand gekocht als aarde en het zand goed gewassen.

Bijlagen

• aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    616.6 KB · Weergaven: 35
en 1 is overleden dus ik kreeg van de winkel 2 gratis. 1 heeft scoliosis.

Je kan de waterpest ook prima laten drijven hoor.

• Leuk
Waarderingen: Sisi
hoi allemaal ! inmiddels heb ik al 2x een plantje gehaald. 1 is gebroken en weggerot. die kleine is alles wat er van over is. heb nog een plant gekocht. dat gaat tot nu toe goed al een weekje bijna. ik doe mn best.. heb zand gekocht als aarde en het zand goed gewassen.
Je doet het goed sisi. We leren allemaal met vallen en opstaan.

Ik zie Waterpest als plantje. Dat vind warmer water niet heel leuk en begint dan langzaam te vergaan zoals je al merkt.

Kijk ook eens naar hygrophila of cryptocorine soorten, die zouden bij de juiste verzorging een heel stuk langer mee moeten gaan

• Leuk
Waarderingen: Sisi
Ik zie Waterpest als plantje. Dat vind warmer water niet heel leuk en begint dan langzaam te vergaan zoals je al merkt.

Kijk ook eens naar hygrophila of cryptocorine soorten, die zouden bij de juiste verzorging een heel stuk langer mee moeten gaan
Er zijn meer varianten en je hebt de koudwatervariant en de variant die van warmer water houdt. Die je in bosjes koopt zijn meer de koudwatervariant als ik het goed heb.

Je kan de waterpest ook prima laten drijven hoor.
ja dat weet ik maar dan gaat het voeren mis want ik heb als kind guppies gefokt jarenlang, en ontdekt welke voer ze het lekkerste vinden. ik zal fotos posten van het voer en hoe het plantje het nu doet. maar wil het liever niet laten drijven ivm met dat ik tropische vlokken voer en dat drijft en dan zwemmen ze gedwongen tegen de planten aan en dat ziet er niet leuk uit.. plus dit ziet eruit alsof het een plantje is :>

Je doet het goed sisi. We leren allemaal met vallen en opstaan.
aaw... ja zo leef ik al 33 jaar.. vallen en opstaan.. dat raakt me enorm hoe je dat zegt.. dus STORYTIME 😀 ik voelde me zo schuldig heb een plantje gehaald.. die deed het slecht dus nog een plantje gehaald.. nu doen ze het allebei beter en ik ga een foto posten van de planten :'> ze doen het eindelijk goed! als het nog wat meer groeit, knip ik het, gaat het letterlijk in een keukenkommetje met zand wat ik soms was zodat het niet gaat stinken want is gewassen en kan het niet drogen en herbruiken dus hou het nat en schoon :'> is duur hoor die zand! :'> ik vervang om de dag de helft van het water, en 1x per week alles. ik weet dat 100% van het water vervangen niet populair is maar ik heb het als kind elke week vele jaren gedaan en guppies en goudvissen kunnen er prima tegen. mn vaders aquarium of vijver zouden gelijk overlijden. die waren te mooi voor kraanwater :'> ze kunnen het prima hebben. mijn guppies gingen bijna nooit dood. had er ik gok 50 denk ik in een aquarium die maar 50 liter was. mn vader leerde het me. mn aquarium was net zo zielig als in de winkel maar dan overvoede vissen omdat ik ze meerdere keren per dag stiekem voerde ipv 2x per dag en ze kusten mn hand meerdere keren per dag vlak voordat ik ze voerde hihi dat was onze band:'> want dat doen kinderen.. nu.. als het niet in 30 seconden op is schep ik het eruit.. doe mn best.. nu deze vissen, als ik mn hand in het water steek NA het voeren, komen ze alsnog alle 7 naar mn hand toe, zwemmen tussen mn vingers, en heel soms krijg ik een kusje.. dit is zo lief.. chat GPT vertelde me dat er wetenschappelijk bewijs is over dat guppies begrijpen dat ik leef en ze voer? pardon? ze spelen met mn hand? omg. dat heb ik vandaag pas ontdekt. al die jaren dacht ik dat ze me wilden opeten. ik doe echt mn best met het minimale. maar het komt goed. plus ik ga zo spoedig mogelijk in huisdierenvoordeelshop een goedkope filter halen met extra sponsjes erbij, want de filter voor deze aquarium is echt te duur en wil geen 2ehandse filter ivm ziektes en schimmel. dat bakje voor de filter ontworpen, gebruiken ze als schuil plaats en dutje plek. en als ik een koffiekopje erin leg, gebruikt niemand die dus dat werkt ook niet. heel soms gaat iemand, kan elke vis zijn, of opeens alle 7, zwemmen ze in het bakje voor de verwarming en filter. ze zijn dol op dat kastje. ze mogen het houden. ik haal gewoon een goedkope filter voor 60 liter. je woorden hebben me zo goed gedaan dat ik dit allemaal kwijt wou en bedankt voor het lezen en letterlijk te zeggen we leren allemaal met vallen en opstaan. heeft me een goed gevoel gegeven. en je bent erg lief :'>

het gaat goed de plantjes groeien. ik ga een foto posten zo :>

Er zijn meer varianten en je hebt de koudwatervariant en de variant die van warmer water houdt. Die je in bosjes koopt zijn meer de koudwatervariant als ik het goed heb.
ja ik heb gewoon wat de winkel aanbood voor guppies en de plantjes doen het nu goed :> ik ga een foto posten :>

foto van de aquarium nu op dit moment en een foto van mn albino mannetje met een doorzichtige hoofdje en je kan letterlijk zn hersenen zien. I think that's beautifull :'> hij is de meest geliefde in de aquarium. iedereen volgt hem heel veel. hij heeft het druk haha. en de plantjes zijn aan het groeien. de kleine is tenminste niet dood. en de grote is enorm gegroeid in de tussentijd. :'> zo blij mee :'>

Bijlagen

• aquarium 2.jpg
    aquarium 2.jpg
    410.8 KB · Weergaven: 33
  • brains albino fish.jpg
    brains albino fish.jpg
    42.7 KB · Weergaven: 33
tropische vlokken :>volgende keer huisdelen voordeelshop ipv dit dure spul lol :>

Bijlagen

• visvoer1.jpg
    visvoer1.jpg
    444.4 KB · Weergaven: 7
ow en ze hebben allemaalnamen en persoonlijkheden en ik kijk heel veel naar ze en ze zijn zo schattig :>

Je zegt dat dat zand zo duur is:
je kunt bij de Hornbach of de Wildkamp een grote zak (25kg) filterzand kopen voor 13 euro. Daar kun je wel een tijdje mee vooruit.
Overigens heb ik in mijn kweekbakje het grint/zand aan één kant wat hoger gelegd (2-3cm) en daar de plantjes (ook waterpest) in geplant. Dan hoef je niet iedere keer dat zand te wassen/ verversen.

Pak gewoon gratis zand van de maas. En ik verzorg me bodem nooit? Je zou kunnen kiezen een paar garnaaltjes erbij te doen. Dan hoef je niks te doen.

Nou je weet nooit wat er allemaal in dat zand zit en ik zou die gok niet nemen en al helemaal niet met garnalen.

Sisi, jij weet voor jezelf het beste wat binnen jouw mogelijkheden ligt. Maar om het wat extra aan te vullen op wat al geschreven is door @Lysia

Je kunt bijvoorbeeld filterzand of fijn grind gebruiken met daaronder een voedingsbodem. Het zand/grind spoel je eerst. Daarna als het in de bak ligt blijf je van de bodem af na vullen met water.

Wanneer je de planten topt un je de toppen weer terug zetten en onderste deel laten staan. Dan krijg je meer planten in de bak zonder meerkosten.

Onderhoud is een kwestie van afhevelen water en de bodem ook met rust laten.
Terwijl ik dit teruglees denk ik vanzelf over mezelf wat een oelewapper ben ik toch geweest om dit nu te schrijven

. :stom::DD

Wat is er mis met een barebottom? Je kan het mooi vinden of niet, maar hele bergen goudvissen en discussen worden erop gehouden. Ik geloof zelf niet zo dat je perse bodem nodig hebt voor bacteriën. Als je de bak netje schoonhoudt of een aardig filtertje erin hebt, kom je toch ook een heel eind? Of zeg ik nou iets heel geks?

Wat is er mis met een barebottom? Je kan het mooi vinden of niet, maar hele bergen goudvissen en discussen worden erop gehouden. Ik geloof zelf niet zo dat je perse bodem nodig hebt voor bacteriën. Als je de bak netje schoonhoudt of een aardig filtertje erin hebt, kom je toch ook een heel eind? Of zeg ik nou iets heel geks?
Nee hoor, echt niet. Jij niet maar Trump wel...

Afgezien van de baccies lijkt het me goed om even de reactie af te wachten van @Sisi.

Zij kent haar mogelijkheden het beste. Maar als het gaat om meer planten te krijgen door te toppen is dat misschien wel de oplossing in de bak.

Natuurlijk kun je zonder een bodem maar dan moet de filter wel groot genoeg zijn om voldoende bacterien te kunnen huisvesten. Eea hangt ook weer af van de belasting.

Misschien is een hang on back filter ook iets voor Sisi. Qua ruimte in de bak heb je dan al een groot pluspunt. Een extra optie is denk ik ook endler guppen. Dat scheelt enorm in belasting van de bak.

Hallo Sissi,

Aan de manier waarop je schrijft merk ik op dat je heel graag guppies wil maar je door financiële problemen niet veel kunt. Echter, ieder dier kost geld, ook guppies. Draai het eens om.. zou jij je prettig voelen bij een kale onrustige omgeving?
Denk in oplossingen, niet in problemen.. zijn er mensen in jouw omgeving die iets voor je kunnen betekenen? Die ook visjes hebben en materialen?

Als dat niet lukt dan zou ik er überhaupt niet aan beginnen om teleurstellingen en dierenleed te voorkomen.
Denk er eens over na en ik hoop dat je er iets aan hebt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan