stanovic
Well-known member
- Lid geworden
- 4 maart 2010
- Leeftijd
- 57
- Website
- www.emeraldking-aquatics.com
Beschutting is enkel nodig als ze lastiggevallen worden. Meer niet.Mooi gesproken Stan. Ik wist niet dat guppen ook goed gedijen met een kale bodem. Zo leer ik ook nog iets. Hebben ze dan wel plantjes als beschutting nodig?
Vele serieuze guppenkwekers kweken met een kale bodem. En dat geldt overigens niet enkel voor guppen hoor. Onze Roland die onder meer Ruinemans aanlevert kweekt zelfs zijn eierleggers in bakken met een kale bodem. Ikzelf maak wel gebruik van een bedekte bodem. Domweg omdat ik een bacteriecultuur op de bodem wil hebben. Ik heb al mijn bakken prima in balans en ik laat veel van het onderhoud over aan de natuur. Scheelt mij weer werk (zekers met 80+ bakken). Wat je de natuur kan laten doen moet je de natuur ook laten doen. Ik heb altijd een basic opzet gehad en dat werkt vele malen beter dan al die rompslomp wat zo'n beetje overal wordt gepromoot om een bak in balans te houden. Ik denk maar zo: In de jaren '70 tot aan halverwege de jaren '80 werd de aquariumhobby op een vrij basale manier ingevuld. En feitelijk is dat niet veranderd. Het enige dat veranderd is , is wat de commercie ons voorschotelt. Doch veel van die heisa is totaal niet nodig. Het zijn veelal de Millennials en de Gen Z generatie die zo gek zijn van al die noviteiten om zich bezig te kunnen houden met de aquariumhobby. Maar juist uit die hoek komen de meeste problemen. Ik zeg: Hou het lekker basic dan gaat het juist veelal goed met een bak.