Wat is er nieuw

609 Cups of Sea - Van MaestroCygni

Leuk man sumpje ook erg mooi alleen jammer van je andere dat is behoorlijk minder. Oh en ff inhaken op het CA KH verhaal dat klopt ik heb nu mijn CA op 480 ongeveer mag tot wat boven de 500 zijn zelfs maar als dit daalt en ik voeg CA toe daalt vervolgens ook mijn KH en moet ik dit weer toevoegen om het weer op peil te krijgen. Maar nog maar een paar cups en dan ben je los zo te zien!
Daar zijn volgens mij ook bepaalde producten voor, in het engels heet het Two-Part, en het is calcium met de juiste hoeveelheid kh+. Zo kun je calcium doseren zonder dat je kh omlaag gaat.

En vanaf nu gaat alles meezitten! :deal::juggle:😀
Gelukkig heb je voorlopig gelijk 😛
Het water is super helder. De overloop is wat luid , maar het is niks wat ik met een beetje geluidsisolatie niet kan oplossen. Ik ben sowieso van plan om het meubel te isoleren, aangezien ik weet dat de afschuimer niet bepaald stil is. Eigenlijk is de overloop zelf niet luid, maar je hoort wel het water vallen. Als het meubel geïsoleerd is zou ik daar niks van moeten horen.

Ik heb vandaag een paar waardes gemeten.

Zoutgehalte - 1.024, prima, maar ik wil het naar 1.026 brengen.
Kh - 8,5, perfect.
NO2 - 0,0, de opstart is helaas niet echt begonnen. Ik heb een paar dagen geleden 3 blokjes artemia in de bak gegooid en nu een stuk of 15 pellets. Ik heb al bacteriën gedoseerd, dus de opstart zou hooguit 5 weken moeten duren

Waarom 1026 want WJ adviseerde om niet boven de 1025 te gaan namelijk😱
Overal lees ik juist 1.026 SG, of 35ppm. En nu lees ik dat het red sea programma die ik ga volgen 1.024 adviseert voor een mixed reef. Maar die adviseert ook 11,5 dKH terwijl ik overal lees dat 7,5-10 ideaal is...

Ja je leest soms zoveel tegenstrijdigheden. Ik zit op 1024 hier op advies van WJ.

34ppm heb ik me ook laten vertellen voor de meeste sps is dat het beste 35ppm zou dan weer te hoog zijn dacht ik. En bedankt maestrocygni de 2in 1 zou dan dus een mooie oplossing zijn ja. En het internet staat bol van tegenstrijdigheden erg vervelend maar zo zie je maar weer er zijn meerdere wegen naar succes.

Nou heren op naar Frits met de aanbiedingen deze week. De frags voor 7 euro waren grotendeels vanmiddag alweer uitverkocht.

Ga straks even maar heb mezelf eigenlijk voorgenomen niet echt wat aan te schaffen. Maar heb al in de gaten dat ze het niet makkelijk gaan maken voor mij 😀

Het idee is om als eerste koraal een Sarcophyton (paddenstoel leder) te halen.
Mooi, makkelijk koraaltje. Deze kan het in zowel lage als zeer hoge verlichting goed doen, dus ik kan met mijn verlichting experimenteren tot ik de juiste hoeveelheid en kleur licht kan vinden. En, het zijn één van de weinige koralen die in symbiose met anemoonvissen kunnen leven zonder zich dood te stressen. Als eerste vissen wil ik 2 Amphiprion clarkii toevoegen. Ik vind ze qua bouw en gedrag leuker dan de perculas en ocellaris, en ze zouden volgens velen van ReefCentral prima moeten passen.
Later wil ik hooguit een Gramma (± 8cm) of Assessor (±5cm), een Gobiodon (twijfel tussen G. strangulatus, atrangulatus en citrinus, allemaal max 4cm), en een paartje Trimma (± 2,5cm).

Dat Paddenstoel leder is erg leuk maar volgens mij niet de goedkoopste koraal.

Ja, de prijs ligt rond de €40. Maar ik heb mezelf beloofd dat ik geen koraal zou kopen die ik niet leuk vind alleen omdat het goedkoop of makkelijk is. Een andere optie als eerste koraal is een trachyphyllia, die wil ik ook ooit hebben en ze kosten maar ±€30. Toch heb ik me redelijk verheugd op de paddenstoel leder, dus tja...

Ja dan moet je ervoor gaan Christian. Een hobby kost nu eenmaal geld en als je ooit ook nog een leuke vriendin tegenkomt dan wordt het nog veel duurder😀😀😀😀:sorry:

aaaarghhh. Net een paar liter verloren nadat de overloop verstopt raakte met een filterwatje die ik erin had geplaatst (werd mij geadviseerd om het geluid te verminderen). Dit omdat ik de sump moest improviseren... Als de originele sump niet kapot was gegaan had de bak de hoeveelheid water prima kunnen opvangen... Maar nu ik een iets bredere bak gebruik, en de afschuimer nog steeds 24cm water nodig heeft om te functioneren, is 1-3 liter uit de bak.... Niet zo'n probleem, maar het meubel is wel nat geworden... Als het goed is is multiplex spatwater bestendig en zou het geen gevaar meoten vormen, maar ik ben er toch neit blij mee. Pas als ik zie dat het droog is zonder te rotten/werken zal ik gerust zijn.

Voordeel: Door dit incident heeft mijn moeder besloten om financieel te helpen met de aankoop van een nieuwe sump...

Het zit je ook niet echt mee......

Het moet eens afgelopen zijn met de pech!:6

Voordeel: Door dit incident heeft mijn moeder besloten om financieel te helpen met de aankoop van een nieuwe sump...
Haha, nog een geluk bij een ongeluk!😀

Ik moet wel zeggen: dit keer is het niet helemaal mijn schuld... Ik moest improviseren... Ook al had dat natuurlijk niet gehoeven als ik de bak niet had laten vallen...

shit happens maar jij blijft bezig 😀 wel fijn dat moeders even wil mee sponseren 🙂
Een goede nachtrust is niet gratis 😛 😀

Ik denk dat Christiaan stiekem een beetje zeurt bij moeders😀😉
Nee hoor, het heet investeren. Zij investeert 20 euro in een nieuwe sump en dan weet ze dat er nooit meer water op het tapijt zal liggen 😉

Ik weet dat het niet had gemoeten, maar ik kon het niet laten; Ik heb een koraaltje:
IMG_20170607_194749.jpg
IMG_20170607_194801.jpg

Het is een Nepiopora rubbericus. Super makkelijk koraaltje, en het zal in leven blijven, ongeacht je waterwaardes 😉
Ik vond het op zolder en ik dacht dat het wel leuk was voor een foto 😛

Haha, dat zijn daarbij niet alleen makkelijke koralen maar ook goedkope denk ik😀😀😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan