60cm Betta aquarium DanielHoogland


DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
Berichten
3,557
Eerder deze week in een ander topic wat gepraat over het niet willen groeien van de planten in deze bak en toen wat tips gehad. Nu besloten om toch wat serieuzer om te gaan met dit aquarium en te kijken of ik wat kan laten groeien. Planten of alg.. iets! Elk weekend zal ik proberen een update over deze bak te posten.

Foto's:
Begin van de week met T8 840 lamp
IMG_0711 (2).JPG


Vandaag met nieuwe LED verlichting (simpel superfish bright buisje)
IMG_0716 (2).JPG

Groot verschil in verlichting en dan vooral de kleur. Van een 840 TL buis (4000K) naar een Superfish bright (8730K) LED lamp. Ik heb die al eerder met redelijk succes gebruikt maar het is wel even wennen. Het warme ondergaande zon gevoel is vervangen voor een beetje kille maar wel heldere en fris gevoel. Voor de planten zal het ook een behoorlijke overschakeling zijn. De camera doet de nieuwe LED lamp geen eer aan en ziet er een beetje overbelicht uit vooral op de stenen, ik zal eens kijken of ik daar nog wat aan kan instellen want in het echt is dit niet het geval. Ook vindt er ergens een kleurcorrectie plaats, het blijft een camera van een smartphone.
Links van het midden is er een Cryptocoryne Amicorum toegevoegd en een halve root stick van easylife in het zand gedrukt.

Techniek:
Juwel rekord 600
1x Bioflow 'super' filter, geladen met (van boven naar beneden) 1x Grof Filter spons juwel - 1x Filterwatten - 1x 500ML Siporax.
1x Sponsfilter op lucht - overblijfsel van een versnelde indraai voor deze bak maar zit daar nu wel prima.
Dit is allemaal ongewijzigd en reeds ingedraaid.
1x 50W verwarming op 25 graden.
1x Superfish Retro-LED Bright van 11W (45cm)

Chemie:
Op aanraden van Ben heb ik toch poedertjes gekocht en ben zelf aan het mixen gegaan.

1x Tenso cocktail gemaakt op het recept van aquariumbemesting.nl
1x Kaliumnitraat (KNO3) oplossing
1x Kaliumfosfaat (KH2PO4) oplossing
Geen toegevoegde co2 en voorlopig ook nog geen carbo, eerst even zien hoe dit gaat.

Bewoners:
1x Bertus de Betta
1x Borstelneus klein/middelgroot zojuist genaamd Leo.

Waterwaardes:
Begin water waardes:

PH: 7.2
KH: 6
GH: 6
NO2: 0 mg/l
NO3: 4 mg/l
PO4: 0 mg/l

Na een 50% waterwissel en het toevoegen van KNO3 en KH2PO4 is het nu:

NO2:0 mg/l
NO3:15 mg/l
PO4:1.5 mg/l
PH / KH en GH nog even niet gemeten, dat doe ik aan het eind van de week weer.

Ik heb de nitraat en fosfaat dus naar 15/1.5 gebracht en na een halve dag wachten de Tenso cocktail van 2ml toegevoegd. Dit is het advies van de fabrikant om mee te beginnen en gezien de relatief lage plantbezetting leek dit me een prima start.

To be continued.
 
Valt dit licht onder laag licht, midden of hoge verlichting?

Mocht je willen experimenteren, je formaat bak is ideaal voor toevoeging van een laag tot midden toevoeging co2 middels bio-co2 zonder kans op te hoog co2-niveau (1 fles).

In ieder geval op de manier zoals wij het hier doen.
 
Leuke bak Daniel,

Vindt het wel grappig dat meerdere mensen hun Betta Bertus noemen.
 
Weet niet wat het merk van je smartphone is, maar hier met Samsung kun je scherpstellen door de plek op het scherm aan te raken, waarbij de helderheid dan automatisch aangepast wordt op dat punt. Zo kun je de overbelichte stenen verhelpen. Ook verschijnt er, hier wel iig, een lampje. Door deze over het balkje te slepen, pas je de helderheid automatisch aan. Kan Vnv wel even met foto's/ss van camera laten zien wat ik bedoel als je niet duidelijk is

Edit; even kwestie van oefenen. Ik maak alle foto's met de smartphone en die dingen kunnen meer dan je wss denkt
 
De camera doet de nieuwe LED lamp geen eer aan en ziet er een beetje overbelicht uit vooral op de stenen

Ik heb dat ook als ik een foto wil nemen van de zeewaterbak met veel blauw licht. Verder een leuke bak hoor.
 
Valt dit licht onder laag licht, midden of hoge verlichting?

Mocht je willen experimenteren, je formaat bak is ideaal voor toevoeging van een laag tot midden toevoeging co2 middels bio-co2 zonder kans op te hoog co2-niveau (1 fles).

In ieder geval op de manier zoals wij het hier doen.
Ik durf niet te zeggen onder wat voor type licht dit valt wellicht kan iemand anders hier iets over zeggen. Met zijn 11W kan ik met niet voorstellen dat het een hoogvlieger is.
Bio-co2 is in mij op gekomen en hou ik even in mijn achterhoofd, wellicht een leuk project voor iets later.

Vindt het wel grappig dat meerdere mensen hun Betta Bertus noemen.
Hah in dat andere topic dacht ik dat het gewoon een autocorrect van Betta was en deze persoon helemaal geen Bertus wilde zeggen maar wie weet :)

Weet niet wat het merk van je smartphone is, maar hier met Samsung kun je scherpstellen door de plek op het scherm aan te raken, waarbij de helderheid dan automatisch aangepast wordt op dat punt. Zo kun je de overbelichte stenen verhelpen. Ook verschijnt er, hier wel iig, een lampje. Door deze over het balkje te slepen, pas je de helderheid automatisch aan. Kan Vnv wel even met foto's/ss van camera laten zien wat ik bedoel als je niet duidelijk is

Edit; even kwestie van oefenen. Ik maak alle foto's met de smartphone en die dingen kunnen meer dan je wss denkt
Thanks ik ga even oefenen komt wel goed. Ik gebruik een iPhone SE op dit moment.
 
Ik durf niet te zeggen onder wat voor type licht dit valt wellicht kan iemand anders hier iets over zeggen. Met zijn 11W kan ik met niet voorstellen dat het een hoogvlieger is.
Bio-co2 is in mij op gekomen en hou ik even in mijn achterhoofd, wellicht een leuk project voor iets later.


Hah in dat andere topic dacht ik dat het gewoon een autocorrect van Betta was en deze persoon helemaal geen Bertus wilde zeggen maar wie weet :)


Thanks ik ga even oefenen komt wel goed. Ik gebruik een iPhone SE op dit moment.

Wij gebruiken een systeem dat we hebben samengesteld uit diverse kant-en-klare componenten en dat bevalt ons om verschillende redenen erg goed.

Gebruiksgemak en geen kans op ontploffende flessen zijn er 2 van :)

Dat maakt het systeem qua aanschaf wel duurder dan dat je alles zelf in elkaar knutselt van cola-flessen, maar dit bevalt ons erg goed.
 
Foto's:
Herhaling van het startpunt vorige week zondag (1 december 2019)
IMG_0716 (2).JPG


Foto vandaag (7 december 2019)
2019-12-07 - IMG_0733 .JPG

Deze foto is iets beter gelukt, al zijn sommige delen nu onderbelicht. Je kan niet alles hebben :)

Mijn observaties:

Er gebeurt nog weinig. De nieuwe Cryptocoryne Amicorum is wat opgetrokken, die was in de vorige foto ook net geplaatst. Dit schijnt een moeilijke crypto te zijn dus maar afwachten wat dit echt gaat doen. De oude crypto midden-voor ziet er nog net zo zielig uit als eerst. De topjes van de Limnophila heterophylla zijn wat naar boven dicht geklapt, wellicht komt dit omdat het licht echt net aan was? Normaal ben ik zelf niet aanwezig als het licht aan gaat en zie de bakken pas in de middag/avond en het was me gisteravond niet opgevallen. De rosaefolia stekjes zijn ongewijzigd. De waterpest doet het prima en probeert met z'n pootjes weer de bodem te bereiken, die ga ik zo snoeien. Javavaren (wat er van over is) en Anubia doen wat ze altijd doen, helemaal niets.

Waterwaardes:
Begin water waardes:
Vorige week: 1 december 2019
PH: 7.2
GH: 6
KH: 6
NO2: 0 mg/l
NO3: 17 mg/l
PO4: 1.5 mg/l

Vandaag: 7 december 2019
PH: 7.4
GH: 7
KH: 5
NO2: 0 mg/l
NO3: 15 mg/l
PO4: 1.2 mg/l

Wat opvalt is dat mijn PH gestegen is. Of ik heb ergens een meetfout gemaakt of ik begrijp iets nog niet helemaal. KH is iets gedaald en GH iets gestegen. Die GH kan ik wel verklaren gezien ik nu de tenso mix met Magnesiumsulfaat en Kaliumsulfaat heb toegevoegd, al was de dosering wel minimaal. Verbruik van NO3 en PO4 is ook bijna niet te zien. Als ik de KH met de PH vergelijk kom ik wel uit op een CO2 te kort wat natuurlijk niet onverwacht is. Ik zit nog even te twijfelen hoe ik dit kan oplossen zonder een hele co2 constructie aan te schaffen. Iemand tips? Het moet wel low-tech blijven.

Ik ga zo water verversen (50%) en dan maar de helft van de NO3 en PO4 toevoegen om weer op 15/1.5 uit te komen. En natuurlijk vanavond week de tenso mix 2ml, al wil ik op woensdag nogmaals 2ml toevoegen. Omdat ik toch 'reset' aan het einde van de week moet dat denk ik weinig kwaad kunnen.
 
Metingen zijn maar een indicatie en vaak ook een kwestie van aflezen denk ik dus zo n geringe afwijking in de ph kan ik me nog wel voorstellen dan. Bakje staat er wel leuk bij.
 
Voor bio-co2 op onze manier zou je inclusief flessen, diffuser, checker en vloeistof bij elkaar zo rond de 80 euro kwijt zijn denk ik.
 
Ik ga denk ik toch een andere route op. Licht staat nu maximaal 8 uur aan en ik ga veel minder water verversen om de lagere co2 constant te houden. Klinkt wellicht gek maar op die manier kunnen planten zich beter aanpassen aan de lagere co2 en zullen dan wel langzamer groeien maar dat vind ik niet erg.

Naast de tenso die ik gewoon op 2ml per week houd ga ik per dag een halve dosis Carbo geven (0,5ml). NO3 en PO4 blijf ik voorlopig even meten en aanvullen indien nodig.
 
Het was wat kort door de bocht omdat de meeste mensen er toch niet in geïnteresseerd zijn :)

Maar voor dat geld zou je een setje hebben van checker plus vloeistof en simpele diffuser, een setje met een klein bakje voor eventuele diffusie, een terugslagklep, een klein stukje snoer en een spuitbusje van 12gr co2, 2 kant en klare jbl bio-co2 flessen (waarvan 1 voor gebruik en een voor aanmaken volgende fles), en een thermomantel voor de fles.
 
Als dat het aquarium is waarin je je betta hebt is dat niet de keuze die ik zou maken. Maar ik ken de methode van planten die zich gaan aanpassen, en ik hoop dat het voor jou gaat werken.

Ik wens je succes :)
 
Het was wat kort door de bocht omdat de meeste mensen er toch niet in geïnteresseerd zijn :)

Maar voor dat geld zou je een setje hebben van checker plus vloeistof en simpele diffuser, een setje met een klein bakje voor eventuele diffusie, een terugslagklep, een klein stukje snoer en een spuitbusje van 12gr co2, 2 kant en klare jbl bio-co2 flessen (waarvan 1 voor gebruik en een voor aanmaken volgende fles), en een thermomantel voor de fles.
Als dat het aquarium is waarin je je betta hebt is dat niet de keuze die ik zou maken. Maar ik ken de methode van planten die zich gaan aanpassen, en ik hoop dat het voor jou gaat werken.

Ik wens je succes :)

Ik kan kort door de bocht prima waarderen. Ik heb er inderdaad naar gekeken en zag op ali-express ook wat leuke DIY bio-co2 setjes staan maar besloten om het toch wat simpeler te houden. Ik ben wat dat betreft nog echt van de oude stempel en vind dat je een aquarium zonder toevoeging van co2 prima moet kunnen laten werken en dat is mijn doel voor dit bakje. Natuurlijk begrijp ik dat co2 toevoegen een 'simpelere' oplossing is en je op die manier alles veel sneller kan laten groeien, het is voor nu de sport om het zonder te doen. Wellicht dat ik later in een van mijn andere bakken nog met co2 ga werken. En die 80 euro, waarom dan niet direct de bio versies overslaan en gewoon voor een grote co2 fles gaan?

Het is inderdaad het bakje waar Bertus ook in zit. Ik hou hem goed in de gaten ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik heb nog nooit co2 gebruikt op een 60cm met een T8 buis. Mocht het iets te fel zijn dan kun je drijvers gebruiken of desnoods met tape een deel van de verlichting afplakken. Dat deed ik ook bij de Aqua 65 jaren zo.
 
Nieuwe week, nieuwe foto's!

Foto's:
Herhaling van het startpunt vorige week zaterdag (7 december 2019)
2019-12-07.JPG


Foto vandaag zondag (15 december 2019)
2019-12-15.JPG


Mijn observaties:

Er gebeurt nog steeds niet super veel. De nieuwe Cryptocoryne Amicorum ziet er nog prima uit. De oude crypto midden-voor ziet iets beter uit, de blaadjes staan meer omhoog en die lijkt nu wel herstellende te zijn. De blaadjes van de Limnophila heterophylla zijn aan het uitvallen en worden slechter, begint ook wat alg in te komen. De rosaefolia stekjes beginnen ook wat meer 'body' te krijgen en zien er wat sterker uit. De waterpest doet het geweldig en groeit behoorlijk. Javavaren (wat er van over is) en Anubia doen nog steeds wat ze altijd doen, helemaal niets.

Waterwaardes:
Begin water waardes:
Vorige week: 7 december 2019
PH: 7.4
GH: 7
KH: 5
NO2: 0 mg/l
NO3: 15 mg/l
PO4: 1.2 mg/l

Vandaag: 15 december 2019
PH: 7.4
GH: 5
KH: 5
NO2: 0 mg/l
NO3: 5 mg/l
PO4: 0.5 mg/l

Ik heb deze week slechts 20% water ververst en 2.5ml tenso gegeven. Ook heb ik dagelijks 0.5 ml carbo gedoseerd.

De NO3 en PO4 heb ik weer aangevuld tot 15 / 1.5.

Het blijft dus een bakje waar je geduld voor moet hebben. Ik weet niet zo goed wat ik met die Limnophila heterophylla aan moet die is er slecht aan toe. Ik laat hem nog een weekje staan wellicht herstelt e.e.a. zich nog. Planten moeten waarschijnlijk ook nog wennen aan de carbo en nieuwe lamp.
 
Geduld is een schone zaak! Zei het niet dat het ook lastig is
 
Heel benieuwd hoe dit bij jou gaat worden, aangezien we een beetje hetzelfde "probleem" met onze plantjes hebben/hadden. Ik twijfel ook over zo'n LED buis ipv T8, ziet er wel wat frisser uit, maar ik denk dat mijn visjes T8 meer waarderen....
Veel succes in ieder geval!
 
Heel benieuwd hoe dit bij jou gaat worden, aangezien we een beetje hetzelfde "probleem" met onze plantjes hebben/hadden. Ik twijfel ook over zo'n LED buis ipv T8, ziet er wel wat frisser uit, maar ik denk dat mijn visjes T8 meer waarderen....
Veel succes in ieder geval!
Ik mis het rode van die TL buis wel een beetje. Ik zit er juist aan te denken om uit china nog een RGB LED buisje bij te doen zodat ik wat meer kleur terug krijg. Dus wellicht was die T8 balk nog zo gek niet ;)
 
Met zijn 11W kan ik met niet voorstellen dat het een hoogvlieger is.
1000 lumen zou haalbaar moeten zijn, maar met gekleurde led's is dat minder.
Maar zelfs met die 1000 lumen zit je net op gemiddelde belichting op 60 liter

Zo heb ik een 8 watt led buis boven mijn 70 liter bakje, en dat gaat net met de makkelijk planten.
 
Laatst bewerkt:
1000 lumen zou haalbaar moeten zijn, maar met gekleurde led's is dat minder.
Maar zelfs met die 1000 lumen zit je net op gemiddelde belichting op 60 liter

Zo heb ik een 8 watt led buis boven mijn 70 liter bakje, en dat gaat net met de makkelijk planten
Het is een 11W 'bright' ledbuis van superfish, die standaard retroLED buisjes. Het zijn denk ik wel volledig witte leds ik kan er geen kleuren mee instellen zoals met een rgb buis. Het is deze.

Ik kan alleen nergens de exacte specificaties vinden behalve dan dit stukje:
Screenshot_13.png
 
Ik kan dat ook nergens vinden, maar rond de 1000 lumen zou het dan wel kunnen zijn als het alleen witte leds zijn.

De 15 watt tl buis geeft ook 1000 lumen zie ik, maar met de led heb je wel meer efficiëntie natuurlijk
 
Het is alweer twee weken terug.. Nieuwe foto's!

Foto's:
Herhaling van 15 december 2019
2019-12-15.JPG


Foto vandaag zondag 29 december 2019
2019-12-29.JPG


Mijn observaties:

Het is mij nog steeds wat traag ondanks nauwkeurige toevoeging van micro en macro voeding. De Cryptocoryne Amicorum doet het nog prima. De Limnophila heterophylla doet het een stuk beter en is wat voller geworden. Heb ik ook al een keer terug moeten snoeien. De rosaefolia stekjes zijn ook een stuk voller geworden. De waterpest doet het nog steeds geweldig en groeit behoorlijk. De Vallisneria is ook iets groter geworden en zelfs de Anubias heeft wat nieuwe bladeren gemaakt. De stekjes Javavaren zijn nog dramatisch en lijken ondertussen wel nep planten ;)

Waterwaardes:
Niet gemeten
 
Nieuwe foto's!

Foto's:
Herhaling van 29 december 2019
2019-12-29.JPG


Foto vandaag 16 januari 2020
2020-01-16.jpg


Mijn observaties:

Er zit zo'n drie weken tussen de laatste foto en vandaag. Nu is er echt wel wat aan het veranderen en ik heb het expres even z'n gang laten gaan. Ik heb er een 49cm aliepress RGB ledlampje extra boven gehangen om in de avond wat meer rood licht in te mengen. Op de foto is hij vrij rood maar in het echt meer oranje (mix rood/groen). Ik speel nog met de exacte kleur maar dit bevalt mij nu wel. Deze lamp is meer voor het aanzicht en is wat sterkte beperkt, staat in de avonduren een paar uurtjes aan. Op bovenstaande foto zie je dat het substraat bijvoorbeeld wat meer rood/oranje is ipv dat klinische wit.
LED-Bertus.JPG


De Cryptocoryne Amicorum doet het prima en blijft fris. De Limnophila heterophylla is echt super compact/dicht geworden en groeit niet meer zo hard de hoogte in. De rosaefolia stekjes geldt eigenlijk hetzelfde voor. De waterpest doet het nog steeds geweldig en groeit behoorlijk. De Vallisneria is ook lekker wat omhoog geschoten, al merk je dat die zich nog niet lekker voelt. De Anubias is stabiel. De stekjes Javavaren zijn nog stekjes met twee blaadjes, die zullen wel zo blijven.
Dan is de grootste verandering diatoom alg (bruinalg). Ik heb het expres even zo laten hangen. Je ziet het goed in de Limnophila en linksachter op het stuk lavasteen. Ik denk toch dat ik wat onbalans heb gecreëerd wat betreft nitraat en fosfaat dus dat ga ik vanaf komende week weer eens goed meten en bijsturen.

Wat ik sinds de start van dit topic dus veranderd heb:
Tensomix plantenvoeding volgens recept aquariumbemesting.nl 3x per week gedoseerd.
Dagelijks halve aanbevolen EasyCarbo dosering
Waterverversen regime van 50% elke week naar 20% om de week.

Bertus de Betta vindt het allemaal prima en doet het nog goed.

Waterwaardes:
Niet gemeten
 
Bertus de Betta vindt het allemaal prima en doet het nog goed.
Vernoemd naar @Bertus of dat dan ook weer niet?

Verder is het een erg geslaagde bak hoor Daniel! Mocht je nog eens van die rosaefolia wat over hebben na het snoeien dan mag je mij berichten. Ik zoek nog een leuk rood plantje. :daisy:
 
Vernoemd naar @Bertus of dat dan ook weer niet?

Verder is het een erg geslaagde bak hoor Daniel! Mocht je nog eens van die rosaefolia wat over hebben na het snoeien dan mag je mij berichten. Ik zoek nog een leuk rood plantje. :daisy:
Voorlopig groeit die rosaefolia een beetje maar het is nog geen snoeiwerk helaas ;)

En ja.. Bertus kennen we allemaal van hier :)
 

Terug
Bovenaan