Wat is er nieuw

60cm gezelschapsaquarium van F. Panther

  • Onderwerp starter Onderwerp starter F. Panther
  • Startdatum Startdatum
Erg mooi ingericht! En leuk al die garnaaltjes 😉
 
Leuk ingericht en die slakken zijn ook erg leuk.
 
Dank voor de leuke reacties! 🙂

Hierbij vast een foto van één van de nieuwe bewoners:

Crystal%20Red%202016-11-24.jpg
 
En hierbij de volledige update over de nieuwe bewoners, op het Vivarium 5 Crystal red en 5 Crystal black garnalen gekocht. Enorm leuke beestjes en de TV kan sindsdien het huis wel uit 😀

De CB's zijn net iets groter dan de CR's, maar in de afgelopen weken zijn ook de CR's al aardig gegroeid. Ik heb ze dan ook wel een beetje verwend met het voer in de eerste week, om te zorgen dat ze in ieder geval genoeg voedingsstoffen zouden krijgen om goed te kunnen vervellen. In het begin kon ik eigenlijk alleen van 1 van de CB's met zekerheid zeggen dat het een vrouwtje was. Inmiddels zijn ze dus wat gegroeid en lijkt het er op dat ik 4 CB mannetjes, 1 CB vrouwtje, 3 CR mannetjes en 2 CR vrouwtjes heb.

Zo kwamen ze, een beetje geschrokken en bleekjes van de autorit, aan:

Nieuwe%20garnalen%20%202016-11-20.jpg


Bij het overwennen aan mijn aquariumwater kwamen ze langzaam aan een beetje op kleur:

Overwennen%20garnalen%202016-11-20.jpg


En zo lopen ze inmiddels door de bak heen:

Crystal%20Red%203%202016-11-24.jpg


Crystal%20Red%202016-12-06.jpg


Crystals%202016-12-06.jpg


Crystals%202%202016-12-06.jpg


Crystal%20Black%202016-12-06.jpg


Crystal%20Red%202%202016-12-06.jpg


Crystals%203%202016-12-06.jpg


Crystal%20Red%203%202016-12-06.jpg
 
Ik had verwacht dat ze eerst nog wel een paar maanden zouden moeten groeien en dat ze niet zomaar zouden kweken, maar niets is minder waar. Wanneer er een vervelt gaan ze als gekken achter elkaar aan de bak door en na de eerste week is er al een zwangere CB gespot! 😱

Crystal%20Black%20zwanger%202016-11-27.jpg


Daarom maar even wat voorzorgsmaatregelen getroffen en een spons in de filterkorf geplaatst. Hopelijk zorgt dit er voor dat eventuele kleintjes niet in het filter belanden:

Spons%20voor%20filterkorf.jpg


In de afgelopen weken is het aantal eitjes helaas per paar dagen steeds een beetje afgenomen, ik vermoed dat daar de natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden, aangezien die maar 1,5 week meegedragen zijn. De laatste paar dagen had ze nog maar 1 of 2 eitjes en vandaag zag ik helemaal geen eitjes meer. Ik heb nog geen kleintjes kunnen zien, dus ik ben benieuwd of er nog ergens een kleintje verstopt zit of dat het allemaal niets geworden is. We gaan het zien.


Nog een paar andere mooie plaatjes, allereerst de groep geweislakken op denk ik toch wel hun favoriete plek:

Geweislakken%202016-12-06.jpg


Zoek de geweislak 😉

Geweislak%20en%20Crystal%20Red%202016-12-06.jpg


We zien je wel hoor 😀

Crystal%20Red%204%202016-12-06.jpg


En sinds gisteren heeft een van de CR vrouwtjes echt nog wel twee keer zoveel eitjes als het CB vrouwtje hierboven op de foto! En ik zag vandaag dat het andere CR vrouwtje ook een hoop eitjes achter de kop heeft zitten. Ben benieuwd hoe dat verder gaat!
 
Prachtige garnaaltjes!!!

Heel mooi hoor!
 
Hele mooie garnalen! En de Nymphoïdes staat er mooi bij!
 
Super leuk! Heb het bij mijn garnalen ook gemerkt, na overplaatsen gaan de eitjes vaak verloren. Jammer maar niet jouw fout, vaak moeten ze ook nog een klein beetje "oefenen". Komt wel goed. Ik zie overigens best veel vrouwtjes hoor! Foto 6 en 8 zie ik allebei 2 vrouwtjes! Je hebt wel een mooie gradatie te pakken 🙂
 
Dank voor de complimenten, ik zal ze doorgeven aan de garnaaltjes 😉

@algeneter12 Omdat ze volgens mij nog niet helemaal volgroeid zijn vind ik het moeilijk te zeggen hoor, welke een vrouwtje en een mannetje zijn. Er zijn er nu 3 duidelijk groter (1 CB en 2 CR's), waarbij ook de 'buik' bij de zwempoten ronder is. Van degenen die nog wat kleiner zijn lijkt de buik allemaal redelijk plat en leken mij op dit moment dus allemaal mannetjes. Zijn er nog andere duidelijke aanwijzingen die ik nog over het hoofd gezien heb?

Verder heb ik geen haast met kweken hoor, als het goed gaat is het leuk, maar geen noodzaak. Ik laat ze voorlopig gewoon lekker hun gang gaan 🙂
 
Hierbij een update met wat foto's genomen over de afgelopen paar weken:

Allereerst een van de geweislakken op expeditie: "Ehm, wat denken wij daar precies te gaan doen?"

Geweislak%202016-12-14.jpg


Dan, bijna direct na de laatste update, zijn er weer vrouwtjes met eitjes. En natuurlijk nog een paar andere leuke plaatjes:

Crystal%20Reds%202016-12-17.jpg


Crystal%20Black%202016-12-17.jpg


Crystal%20Red%202016-12-17.jpg


Crystals%202%202016-12-17.jpg


Crystals%203%202016-12-17.jpg


Geweislak%20en%20Crystal%20Black%202016-12-17.jpg


Crystals%204%202016-12-17.jpg


Cursusje zelfverdediging:

Crystals%202016-12-17.jpg
 
En dan is er goed en slecht nieuws. Er zijn CR kleintjes! :smitten:

Jonge%20Crystal%20Red%202017-01-06.jpg


Jonge%20Crystal%20Red%202%202017-01-06.jpg


Crystal%20Reds%202017-01-08.jpg


Jonge%20Crystal%20Red%202017-01-09.jpg


Jonge%20Crystals%202017-01-11.jpg


En nog eentje voor het verschil, het kleintje zit ook op de steen, tussen de twee grote in:

Crystal%20Reds%202017-01-07.jpg



Maar er is ook onderlinge agressie, met 2 garnalen met missende antennes en een met een paar missende poten tot gevolg (zie ook dit topic). Deze keer was er een de wijste en liet na de foto de ruimte aan de ander:

Crystal%20Blacks%202017-01-11.jpg


Twee van de slachtoffers, heb degene op de eerste twee foto’s nog apart zitten om wat aan te sterken:

Crystal%20Red%20Antenne%20probleem%202017-01-08.jpg


Crystal%20Red%20Antenne%20probleem%202%202017-01-08.jpg


Crystal%20Red%20Missende%20poten%202017-01-08.jpg



En dan toch maar afsluiten met goed nieuws, ook de eerste CB kleintjes zijn gespot:

Jonge%20Crystal%20Black%202017-01-12.jpg
 
Mooi verslag!
Gefeliciteerd met je baby's!
Erg leuk om te zien, vooral die foto met dat kleintje in het midden...
Hopelijk houden de vecht-shrimpies zich een beetje koest inmiddels?
 
Dank je! Het is iets minder heftig, al pakken ze elkaar nog wel aan af en toe nadat een vrouwtje verveld is, maar ik heb geen gewonden meer gezien gelukkig.

Op andere momenten zitten ze dan allemaal weer gebroederlijk naast elkaar te 'poetsen'.
 
Mooie foto's.
Zelf houden we de CR en de CB gescheiden van elkaar. Ze hebben mij ooit wijsgemaakt, dat het gen van de CB sterker is dan die van de CR en dat je daardoor straks geen CR meer zou hebben. Of het waar is....weet ik niet, maar wij hadden de ruimte om ze gescheiden te houden en daarom dus maar het risico niet genomen.
 
Bedankt!

Ik heb inderdaad ook begrepen dat het zwarte gen dominant is over rood. Echter hoorde ik ook dat het in de praktijk mee schijnt te vallen. Op dit moment is denk ik 2/3 van de kleintjes rood en 1/3 zwart, aangezien ik 2 volwassen CR vrouwtjes heb en 1 CB vrouwtje. Blijkbaar hebben de CR vrouwtjes dus ook een CR mannetje gevonden en is de verdeling voor nu nog prima. Maar ik zal wel zien hoe het loopt. Vind het wel leuk dat beide kleuren door elkaar lopen.
 
Vandaag een Bucephalandra sp. "Wavy Leaf" gekocht! Voor het eerst dat een Bucephalandra een beetje betaalbaar tegenkwam. Ben benieuwd of nieuwe groei daarvan ook zo mooi donker kleurt onderwater, maar als dat niet zo is is de vorm van het blad ook al erg mooi!

Bucephalandra%20Wavy%20Leaf%202017-01-17.jpg


Die mag trouwens eerst nog even een paar dagen in een vaas met water vertoeven (wil geen risico's met gifstoffen bij de garnalen), daarna een mooi plekje op het hout zoeken.

Verder is het na de afgelopen paar dagen af en toe toch nog wel weer wat onrust tussen de garnalen gezien te hebben, sinds gisteren weer rustig. De kleintjes groeien lekker en laten zich ook regelmatig zien. Ik kan er regelmatig wel een stuk of 25-30 tellen en dan zullen er ook nog wel wat verstopt zitten:

Jonge%20Crystals%202017-01-17.jpg


Jonge%20Crystals%202%202017-01-17.jpg


En ook de Javavaren heeft kleintjes. Had er al een paar eerder gezien, maar nu echt bijna aan elk blad wel een:

Microsorum%20pteropus%20Trident%202017-01-17.jpg
 
En bij deze dan de nieuwe aanwinst ook op het hout gezet:

Bucephalandra%20Wavy%20Leaf%202017-01-20.jpg


Lang niet alles gebruikt overigens de rest is in mijn emerse kweekbakje gegaan. Misschien wel leuk om daar ook wat foto's van te laten zien.

In mei gekocht en de eerste stekjes erin gezet:

Emerse%20kweek%202016-05-03.jpg


Emerse%20kweek%202%202016-05-03.jpg


Na ongeveer twee weken stond het er zo bij:

Emerse%20kweek%202016-05-18.jpg


Daarna heel lang geen foto's meer gemaakt, ondertussen wel een paar stekjes overgenomen en een paar plantjes bijgekocht. Het eerste bakje is dus inmiddels vol en de laatste stekjes zijn daarom in het tweede kweekbakje terechtgekomen:

Emerse%20kweek%202017-01-20.jpg


Emerse%20kweek%202%202017-01-20.jpg
 
Tijd voor een update:

De garnalen doen het goed, degenen met beschadigingen zijn helaas nog niet geheeld, hoop dat ze snel vervellen en al hun ledematen weer terug krijgen.

Deze week de Lobelia cardinalis mini eens flink gesnoeid, aangezien deze aardig hoog werd en veel 'luchtwortels' ging maken. De mooiste toppen heb ik weer teruggezet.

Maandagavond begon mijn filter valse lucht aan te zuigen en wanneer ik het filter uitzette stroomde het water eruit (terwijl alles netjes dichtzat). Zie ook mijn topic daarover. Daarop dinsdag contact met de winkel gehad waar ik deze gekocht had, perfect geholpen en aangezien het onder garantie viel direct een vervangend filter daar op kunnen halen!

Na het leeghalen van het oude filter nog een klein CR garnaaltje tegengekomen, die toch blijkbaar langs mijn spons geglipt is. Die maar snel teruggezet in het aquarium. Was nog erg levendig, dus ik denk dat dat wel goedkomt.

Toen ik bij de aquariumzaak was een nieuw plantje meegenomen, aangezien ik nog niet helemaal tevreden was over de Bacopa (niet helemaal zeker welke soort het is, zou de sp. Japan moeten zijn, maar de foto's op internet lijken niet helemaal) die rond de Nymphoides sp. Taiwan stond. De Bacopa heb ik nu verplaatst naar voren, staat nu rondom de Cabomba asiatica. Rondom de Nymphoides sp. Taiwan staat nu het nieuwe plantje: Eleocharis parvula. Ben benieuwd hoe die het gaat doen!

Verder aan het nadenken over een quarantainebakje en wat er allemaal bij komt kijken, aangezien ik binnenkort graag een school Microdevario kubotai zou willen toevoegen.

Nu nog wat bacteriebloei in het water vanwege de filterwissel (ik hou de waarden goed in de gaten!), zodra dat weg is zal ik weer een update posten met foto's!
 
En omdat een update zonder foto's toch maar een matige update is, hierbij een foto van de nieuwste toevoeging, de Eleocharis parvula!

Eleocharis%20parvula%202017-01-26.jpg


Volgens mij hebben de garnaaltjes het plantje in ieder geval goedgekeurd, ze zijn er regelmatig te vinden! 🙂
 
Die van jou anders ook zeg! Wauw! Je laat de 60 cm veel groter lijken dan die is:thumbs:
 
Etenstijd! :chef:

Crystals%202017-01-31.jpg


Hierboven ook te zien dat het CR vrouwtje inmiddels haar antennes weer terug heeft! 🙂 De andere twee zijn nog niet hersteld, hopelijk bij de volgende vervelling.
 
Dankje! Ja nu 1 van de drie hersteld, de andere twee blijf ik nog even goed in de gaten houden.
 
Bedankt John! 🙂
 
Helaas heeft een van de gehavende garnaaltjes het niet gehaald. Had ook een flinke groeiachterstand, dus vermoed bij die toch een probleem met vervellen. Voor de rest geen nieuwe problemen meer gezien, het herstelde vrouwtje scharrelt lekker actief de bak door, en ook mannetje dat nog 1,5 poot mist is ondanks dat wel actief. Ook de kleintjes groeien hard!

Verder gisteravond nog wat met de de plantjes bezig geweest en daar wat dingen in veranderd aangezien ik een aantal stekjes geruild had met forumleden (waarvoor dank!). Nieuwe plantjes zijn Echinodorus sp. 'Red Devil', Cryptocoryne undulata en Limnobium Laevegatum.

Limnobium Laevegatum is nu in plaats van de Salvinia die ik eerst had. Een paar maanden terug verpieterde dat ineens allemaal, denk te weinig NO3 aanwezig op dat moment.

Het resultaat na de aanpassingen ben ik erg tevreden mee, nu hopen dat de stekjes goed aanslaan 🙂

Zal vanavond eens kijken of ik een paar overzichtjes kan plaatsen, gisteren was het nog een klein beetje mistig na de aanpassingen, dus toen heb ik nog geen foto's gemaakt.
 
Hier de beloofde foto's!

Naast de hierboven genoemde stekjes ook nog Altnernantera reineckii 'Lila' toegevoegd. Dacht eigenlijk dat het de mini was toen ik m kocht, maar bleek dus de Lila te zijn toen ik nog eens goed naar de naam keek omdat het nieuwe blad wel erg roze was 😉 Ben dus benieuwd hoe paars deze onder water kleurt.

Overzichtsfoto's:

Totaal%202017-02-10%20voor.jpg


Totaal%202017-02-10%20links.jpg


Totaal%202017-02-10%20achter.jpg


En nog een paar detailfoto's

Cryptocoryne%20undulata%202017-02-10.jpg


Alternanthera%20reineckii%20Lila%202017-02-10.jpg


Echinodorus%20Red%20Devil%202017-02-10.jpg


Nog een ander leuk detail is dat nu de eerste generatie kleine garnaaltjes toch wel halfwas genoemd mogen worden er weer nieuwe babies zijn! Die zijn dan ineens weer echt heeeeeel klein 😀
 
Ziet er netjes uit.
Leuk he, die mini garnaaltjes.
 
Dank je! De rechterkant mag nog een beetje harder groeien, ik kan de nieuwe sprietjes Vallisneria daar de grond wel uit kijken, maar verder ben ik erg tevreden over hoe het er bij staat! 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan