Wat is er nieuw

60cm kamertemperatuur bakje van Nilo1804

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
26
Ha allen,

Op de logeerkamer stond mijn oude 60x30x30 een beetje verloren in een hoekje. Uiteindelijk hebben we besloten om het bakje naar de woonkamer te verplaatsen. Nu wil ik wel iets anders dan mijn riparium; ik word niet zo enthousiast van het idee van 2 vergelijkbare aquaria tegenover elkaar. Ik heb even gekeken naar bijvoorbeeld een zeeaquariumpje of een tanganyika bakje, maar van dat laatste werd ik van de vissen niet heel enthousiast. In dat zelfde bezoek bij Verduijn vond ik wel wat andere leuke opties dus uiteindelijk maar besloten dat het wel wat op de stijl van mijn andere bakje gaat lijken, maar dan “lichter”. Zo wil ik eens een poging doen met een lichte achterwand ipv zwart. De originele achterkant was zwart geverfd, maar met veel moeite heb ik dat er allemaal vrij netjes afgekrabd...
Verder wilde ik ook een nieuw (vooral hoger) meubeltje maken zodat hij beter in het interieur past. Ook heb ik nog overwogen om een ander formaat bak te doen (60x40x30 bijvoorbeeld), maar voor nu houd ik het even bij deze bak. Het zal mij ook niet verbazen als het uiteindelijk toch weer gewoon op het andere aquarium gaat lijken 🙄

Het aquarium draaide al een tijdje op de logeerkamer maar door mijn eigen schuld kwamen er hydra’s in de bak, dus dat filter heb ik ontsmet en toen moest ik helaas opnieuw opstarten. Erg jammer want die bak was al flink rijp met erg veel copepoda en andere kleine diertjes… Maargoed, 3 weken geleden het ontsmette filter aangesloten op een 5L jerrycan met wat water uit mijn andere aquarium, een snuf salmiak erbij en gaan. Deze tijd heb ik gebruikt om maar direct een nieuw kastje te maken. Het oude kastje was aan alle kanten net een centimeter langer en slechts 73cm hoog. Ik wilde graag een strak meubel en hoger, al moet ik zeggen dat de huidige 95 cm misschien wel wat veel van het goede is.
Het vak linksonder is voor het filter, die ga ik nog bedekken met spons om het geluid wat te dempen. Het valt met op dat de eheim nogal bromt, ook na het insmeren van de rotor met vaseline blijft het helaas goed hoorbaar. Ik moet nog een deurtje maken voor het kastje dus voorlopig blijft het filter nog even draaien op de jerrycan.

Zoals gezegd een lichte inrichting, dus een melkige achterwand en ik heb wit zand bij de Hornbach gehaald. Het hout geeft veel tannines af dus om het water echt licht te houden zal ik vaak een WW moeten doen helaas…

Voor de bezetting heb ik nog geen idee, ik twijfel tussen een schooltje, garnaaltjes of een koppeltje van iets (of een combi). Ik zag ook wat leuke levendbarenden bij Verduijn op de site staan dus wie weet wordt het zoiets. Momenteel zit er geen verwarming in de bak, en droogvoer kunnen eten is een vereiste, voor wie nog leuke tips heeft; laat het vooral weten! Momenteel neig ik naar een groepje sewellia's met een schooltje rode minors of een groepje rode platys of kleurrijke guppen.

Voor de planten weet ik het ook nog niet helemaal, misschien dat ik een keer wat meer wil proberen dan alleen mos en anubia's, dus ik denk dat ik wortelbemesting (met bolletjes ofzo) en wat stengelplanten wil proberen. Op de langere termijn wil ik graag een twinstar lamp zodat beide aquaria dezelfde lamp hebben en RVS of glazen lily pipes.

1760795700762.png
1760795734932.png
1760795763425.png

Laatst bewerkt:
Het aquarium draaide al een tijdje op de logeerkamer maar door mijn eigen schuld kwamen er hydra’s in de bak
Hoe dan, hydra’s kunnen toch via allerlei omwegen in bak belanden en zijn bij kleine aantallen toch niet erg?

In mijn bak zie ik nog steeds wel eens een enkele hydra maar daar zullen er vast veel meer van zijn, ik accepteer hun aanwezigheid, ook met mijn mini-Japonica’s.

Laatst bewerkt:
Hoe dan, hydra’s kunnen toch via allerlei omwegen in bak belanden en zijn bij kleine aantallen toch niet erg?

In mijn bak zie ik nog steeds wel eens een enkele hydra maar daar zullen er vast veel meer van zijn, ik accepteer hun aanwezigheid, ook met mijn mini-Japonica’s.
Ja beetje stom achteraf maar ik had wat plantjes meegenomen van vakantie, en daar zaten blijkbaar hydra’s aan. De bak zat vol met kleine diertjes dus een feestmaal voor de hydra’s, een week nadat ik de eerste had gezien zag ik er honderden, dus toen leek opnieuw opstarten mij het handigst…

Momenteel met het deurtje bezig, ik hoop die vandaag aan beide kanten 3x in de lak te kunnen zetten.
Verder vandaag wel het filtervak met geluiddempende panelen bekleed, dat ging verrassend soepel, hopelijk heeft het enig effect…
IMG_3964.jpeg

Netjes.. maar wat ik me afvraag als je hem zo dicht hebt geplakt hoe het met de warmte afvoer gaat van de pomp.

Laatst bewerkt:
Netjes.. maar wat ik me afvraag als je hem zo dicht hebt geplakt hoe het met de warmte afvoer gaat van de pomp.
Goed punt, zeker iets om rekening mee te houden, bedankt! Ik hoop dat het wel meevalt, er stroomt immers ook steeds "koel" water vanuit het aquarium door het filter terug naar het aquarium...

Deurtje is inmiddels klaar, filter in de jerrycan blijft nog een beetje steken op 0,05 NO2 dus die blijft nog even in de jerrycan draaien.

Vanavond haal ik een twinstar c lamp op, die zou dik 2000lm moeten hebben. Op vol zou ik dan op 38lm/liter moeten zitten. Volgende week plantjes van APO bestellen met wat voeding en dan maar eens kijken hoe dat gaat :DD

Bedankt Nicole!

De nieuwe lamp zit er op. De WiFi controller krijg ik niet verbonden dus dat is wel jammer, mocht iemand er nog een willen dan stuur maar een PBtje...
Wat betreft lichtduur heb ik geen idee, ik heb gedaan wat ik mooi vind maar zou het fijn vinden als jullie daar even mee willen kijken. Onderaan de post staat een grafiek voor wie dat fijner vindt, anders hier in woorden:
Piek is 4uur op 45% (19lm/L) en 3uur op 30% (13lm/L). Daarbuiten staat hij nog 6uur op 15% (6lm/L) en 3,5u op 1% (0,5lm/L).
Verlichtingsduur van 9:30 tot 21:00 00 --> Dit vind ik gewoon mooi, kan dit kwaad voor algen/planten zo lang?
De lm/L heb ik op 20 laten pieken omdat ik ergens vond dat dat voor de crypto's goed zou zijn, verhogen kan altijd, misschien even wachten tot ze aangeslagen zijn? Iemand hier tips?

De planten worden:
Bacopa amplexicaulis
Staurogyne repens
Alternanthera reneikii mini
Javavaren windelov
Cryptocoryne undulata
Cryptocoryne sp flamingo
Heteranthera zosterifolia
Rotala rotundifolia
Hydrocotyle tripartita "Japan"
Hygrophila siamensis
Ludwigia Palustris Green

Bemesting:
Roottabs
HS aqua complete (Micro’s én Macro’s in 1)
Geen CO2

Hoeveel zou ik in het begin doseren van de voeding? Direct een beetje doen en als de plantjes geworteld zijn wat verhogen?
Iemand hier nog tips/opmerkingen?

1761462217433.png

En nog een fotootje van het oude en nieuwe (op 100%) licht:
IMG_4005.jpeg
IMG_4008.jpeg

Mooi ingericht Niels en ik start altijd op de normale lichtsterkte en als je echt wil scapen dan mag je denk ik wel wat hoger dan 20 lumen. Ik zit de gehele lichtduur van 10 uur op zo n 20 lumen en bouw dat met aan en uitgaan in 30 min af.

Jij hebt er nog wel CO2 ook bij denk ik? @jessicapilon
Ben een beetje bang dat als ik richting de 30lm ga dat de algen dan meer kans krijgen…

Ja zeker en boven de 20 lumen is denk ik erg lastig zonder co2. Ik had ff gemist dat je geen co2 neemt.

Plantjes en kleibolletjes zitten er in! Ik heb nog best wat extra zand toegevoegd om de wortels van de planten een beetje fatsoenlijk vast te kunnen steken. Ik doen nu 75% van de dagelijks aanbevolen voeding er in. Ben op zich wel tevreden, het is heel wat anders dan mijn andere aquaria dus het is even wennen. Vooral de rode plant vind ik wel erg kitscherig, en m'n vriendin vindt de lege ruimte links niet zo.

Maar eens kijken hoe dit gaat groeien en of er algen komen. Plan voorlopig is 75% van de voeding per dag (0,75ml is dat) en wekelijks 70% WW. Temperatuur schommelt tussen de 15,5 en 17,0 graden (dag vs nacht).
IMG_4099.jpeg

Bijlagen

• IMG_4103.jpeg
    IMG_4103.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 15
  • IMG_4100.jpeg
    IMG_4100.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 24
  • IMG_4101.jpeg
    IMG_4101.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 16
  • IMG_4102.jpeg
    IMG_4102.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 24
Mooie start zo Niels. Links zou je wat fijnere kiezels kunnen gebruiken (fijn grind) matchend met je ronde keien. Je zou dit tevens door de gehele bak wat kunnen instrooien bij de keien grens wat meer, naar voren toe wat minder. Dit breekt weer wat en valt de leegte links weer wat minder op.

Je had het bakje wel ff beter kunnen poetsen hoor, linker kant voor in t hoekje zie ik toch wat aanslag… :sorry:

De alg is van de raampjes gepoetst :pp

Ik voeg nu een week HS aqua floracel complete toe, maar de NO3 bleef aardig laag en de planten lijken niet te groeien. Opzich prima want ik heb ook geen alg maar niet helemaal de bedoeling natuurlijk. Nu blijken dat alleen macro's te zijn dus op het vivarium heb ik van aquariumbemesting.nl wél een echte AIO gekocht.

Gisteren heb ik er toch een heater (op 20 graden) ingehangen omdat ik niet helemaal wist welke visjes ik op het vivarium wilde kopen. Bij Aquabeek op de stand heb ik de laatste 3 zakjes vietnamese danio's gekocht (bedankt voor de tip @BlupGup!). Hier zat ook 1 chinese danio bij (denk ik). In beide aquaria heb ik dus nu een verstekeling... Wat betreft de heater kan die er dus eigenlijk wel weer uit nu maargoed, hij zit redelijk verscholen achter het hout dus voorlopig laat ik het wel even zo.
Ik heb ook wat drijfplantjes meegenomen, poging 3 wordt dat in dit huis. Vroeger groeide dat de bak uit maar nu lijken ze steeds weg te smelten, hopelijk helpt de voeding in de kolom hier ook goed mee.

Op sommige stukken hout zit veel pluizigheid, dat lijkt me de gebruikelijke opstart schimmel. Ik verwacht dat dat vanzelf wegtrekt.

Bijlagen

• IMG_4185.jpeg
    IMG_4185.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 35
  • IMG_4190.jpeg
    IMG_4190.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 34
  • IMG_4191.jpeg
    IMG_4191.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 38
  • IMG_4194.jpeg
    IMG_4194.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 38
Opstart schimmel idd Niels. Leuke visjes trouwens 👌.

Hierbij een klein filmpje van de visjes nu een dag in de bak! Een deel blijkt toch chinese danio's te zijn, opzich wel jammer maar ik vind ze allemaal mooi. Als ik snel tel gok ik op 10 vietnamese en 5 chinese danio's, dat zou opzich ook logisch zijn aangezien ze per 5 verpakt waren. Maar ik ben er nog niet helemaal zeker van.
Aardig wat vis voor een 60cm bakje misschien maargoed. Iemand nog tips voor iets er bij? Iets in de richting van een ancistrus vind ik altijd wel leuk, maar die worden niet zo blij van 18 graden denk ik. Of garnalen, maar die zullen wel opgegeten worden ben ik bang.

Erg jammer inderdaad. Je bakje is wel heel erg mooi!

Hierbij een klein filmpje van de visjes nu een dag in de bak! Een deel blijkt toch chinese danio's te zijn, opzich wel jammer maar ik vind ze allemaal mooi. Als ik snel tel gok ik op 10 vietnamese en 5 chinese danio's, dat zou opzich ook logisch zijn aangezien ze per 5 verpakt waren. Maar ik ben er nog niet helemaal zeker van.
Aardig wat vis voor een 60cm bakje misschien maargoed. Iemand nog tips voor iets er bij? Iets in de richting van een ancistrus vind ik altijd wel leuk, maar die worden niet zo blij van 18 graden denk ik. Of garnalen, maar die zullen wel opgegeten worden ben ik bang.
Bekijk bijlage 392466
Leuk bakje hoor! Qua temperatuur kan 1 ancistrus cf cirrhosus prima hoor, ik weet alleen niet of hij/zij ruimte genoeg heeft. Zou je even moeten googlen.

Een Gastromyzon-soort? Beetje afhankelijk van de temperatuur, maar volgens mij hoeven die niet zo warm.

Ik ben er inmiddels redelijk zeker van dat 1 van de 3 zakjes chinese danio's waren. Laatst zaten 2 chinese en 1 vietnamees mannetjes flink naar elkaar te pronken, echt prachtig om te zien. Ben zelden zo enthousiast over een scholenvisje geweest, echt leuk hoe kleurrijk en actief ze zijn en dat bij zo'n lage temperatuur :DD
De verwarmingsstaaf is er overigens weer uit.

Zondag heb ik 1ml plantenvoeding toegevoegd en sindsdien elke dag 0,5ml. Ik heb het idee dat de plantjes nu wel wat groeien, en er komt wat alg, vooral op de ramen. Vandaag heb ik een WW gedaan en de NO3 waarde voor de wissel zat op 2,5. De drijfplantjes zien er ook nog gezond uit dus ik ben zeer tevreden.
Wat vinden jullie van de NO3 waarde? Moet ik die opkrikken en handhaven rond 10? Bakje heeft dus geen CO2 😉.

Even een miniupdate, vooral een vraagje eigenlijk….
Ik had in week 1 wat bruine aanslag, dat is na wegpoetsen niet teruggekomen. De planten lijken het goed te doen. Alleen begint er nu (een heel klein beetje) draadalg te ontstaan. Wat kan ik hier aan doen?
Ik heb dus:
Geen CO2,
All in one bemesting
Kleibolletjes + inerte zandbodem
Twinstar C met ongeveer 20lumen/L 7u/dag ofwel:
Piek is 4uur op 45% (19lm/L) en 3uur op 30% (13lm/L). Daarbuiten staat hij nog 6uur op 15% (6lm/L) en 3,5u op 1% (0,5lm/L).

Ik lees online dat het een CO2 te kort kan zijn, maar daar kan ik dus niet echt iets aan doen (behalve een set kopen maargoed, dat is niet de bedoeling…)

Iemand raad? :DD

Draadalg is veelal een co2 tekort en zelf zou ik dus licht minderen zodat de vraag naar co2 afneemt.

Absoluut licht minderen als CO2 geen optie is.

Bedankt beide! Dan ga ik de middagpiek verlagen.
Moet ik ook voeding verhogen bijvoorbeeld?

Bedankt beide! Dan ga ik de middagpiek verlagen.
Moet ik ook voeding verhogen bijvoorbeeld?
Zolang de plantjes goed groeien, zou ik dat nog niet doen. Eerst kijken wat de intensiteit van het licht verlagen doet. Je hebt dan minder lichtsterkte, dus dan is er ook niet meer behoefte aan voeding

Als je de aanbevolen dosering AIO gebruikt dan moet dat wel voldoende zijn maar ververs je ook de helft want de gewone AIO is wel daarvoor bedoeld dacht ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan