Wat is er nieuw

60cm kamertemperatuur bakje van Nilo1804

Nog weer een kleine, negatieve, update...

Recent had ik in de chat de tip gekregen om filterwatten toe te voegen aan mijn filters. Op zich wel logisch zeker in mijn 100cm bak want daar heb ik veel last van detritus en een extern JBL filter met 100% keramische pijpjes. Met de JBL heb ik wel eens lekkage gehad door verkeerd gestapelde mandjes, dus daar durfde ik niet mee te beginnen dus afgelopen zaterdag heb ik de eheim van deze bak open getrokken voor wat watten. Nou daar komt ie:

Er bleken al watten in te zitten, dus filter weer dicht, en gaan met die banaan. Veel geratel in de filterkop, dus stekker er even in en uit en plof, de hele filterkop schiet los en het is 1 groot waterballet... Uiteindelijk weer gefixt maar er bleef een rare bromtoon. Zondag nog even met de filterslangen geprutst om ze door het afdeknetje te krijgen. Vanavond (dinsdag) zie ik geen stroming in de bak; het filter maakt nogsteeds dezelfde ratel maar er stroomt geen water. Filter open, rotortje in de vaseline en weer aan. Filter werkt weer maar nog steeds een bromtoon. Ik til het filter op en houd hem even op de kop om te kijken of er lucht in zit, ik zet hem weer rechtop en een straaltje water langs 1 van de metalen clipjes, gek... Filter maar weer open en opnieuw aangesloten. En voor ik de stekker er in kan doen plof, weer de kop eraf en overal water...

Conclusie 1: de 100cm blijft voorlopig zonder filterwatten draaien, deze 60cm is momenteel filterloos en ik ga op zoek naar een goed intern filter... Als iemand aanraders heeft hoor ik het graag. Het medium staat in een emmer water maar ik ga geen binnenfilter vinden met de capaciteit van de eheim dus dat is jammer.

Conclusie 2: na de reefer zei ik nooit meer een aquarium met sump, maar nu zeg ik nooit meer een extern filter hahah... Ik denk dat ik over ga op interne filters en in de toekomst bij een echt groot aquarium een bioloog...

Goed, tot zo ver mijn frustratie :DD ik zie het ook niet als een update maar meer als even de frustratie van me af schrijven. Op dit soort momenten ben ik in staat de hele mikmak op marktplaats te gooien, maargoed dat is ook geen verstandige oplossing :stars:

Laatst bewerkt:
euu…. Het is dinsdag Niels… of bedoel je giateren…
Ugh gaat dat ook nog mis :DD

Nee ik bedoel vandaag, dinsdag... Dacht het is even handig om de dagen er bij te zetten voor mezelf om het later makkelijk terug te kunnen lezen; moet ik het wel goed typen, bedankt voor de scherpte! 😉

Noy het zit je niet mee Niels en ik heb met de potfilter en ook met de JBL nooit echt problemen gehad behalve een rubber ring die ik moest vervangen en een adapter.

Was dat filter wel goed Niels? Misschien nog een gevalletje garantie?

Ik heb nog een intern Eheim filtertje voor een 60 cm bakje. Mag je hebben als je wil. Ik woon nabij Amersfoort.

Bedankt allen, het filter is een oudje via het forum hier overgenomen dus garantie gaat hem niet worden :DD
@Stijn S Ontzettend bedankt voor het aanbod! Amersfoort is voor mij niet echt om de hoek maar ik houd het in mijn achterhoofd!

Als het een beetje meezit ga ik een oase biomastertje intern ophalen, hopelijk met het oude filtermateriaal erin overleven de vissen het... Ik zal wat extra waterwissels doen de komende tijd.

Stap 1, deze is eigenlijk voor de 100cm bedoeld, maargoed. De stroming is mega maar na 48u zonder filter wel even fijn denk ik. 1 visje verloren maar die zag er al tijden zwakjes uit.

Vanavond komen nog 2 eheim pickupachtige filtertjes!

Bijlagen

• IMG_4366.jpeg
    IMG_4366.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 33
Tijd voor een kleine update!
Alle visjes hebben de filterwissel overleefd (voor zo ver ik weet in ieder geval ;))), van de 15 zijn er nu dus nog 12 of 13 over, een mooi groepje zo vind ik.
Verder zijn de algen weg, het lager zetten van de verlichting was dus echt een goede tip, bedankt nogmaals! Ik doe redelijk netjes 50% WW per week/ per 10 dagen. Soms een beetje voeding erbij. Meeste gaat op gevoel dus daarmee wel echt blij met hoe algvrij alles is én in leven blijft. Het enige waar ik mee zit is het sterrenkruid, ik vind de toppen erg mooi en frisgroen en die plaats ik na het snoeien ook terug, maar de onderstammen die blijven staan vind ik maar lelijk/rommelig. Misschien is dat mijn fout omdat ik het zo op de voorgrond heb geplaatst, maar ik denk dat ik over een paar WW eens de oude stammen verwijder en dan nieuwe terugplaats.

Ik merk wel dat door dit filter de drijfplanten allemaal aan 1 kant hangen en dat het sterrenkruid daaronder een stuk langzamer groeit. Ik denk dat het ook eens tijd wordt om de drijvers uit te dunnen.

Ook de S. repens groeit niet echt, maargoed, de rest doet het prima. Hieronder 2 fotootjes van voor de snoei en WW van gisteravond.

Met de kerst (woonkamer 16,5graden) is deze bak teruggekoeld tot dieptepunt 13,9graden (vlak voor de lampen weer aangaan, aldus de Inkbird). Ik moet zeggen dat ik dit een super prettige manier van aquariumhouden vindt zo zonder verwarming, met een intern filtertje en zonder algen :DD

IMG_4570.jpeg
IMG_4571.jpeg

Je bak was 3 graden kouder dan de omgevingstemperatuur?

Je bak was 3 graden kouder dan de omgevingstemperatuur?
Ja daar lijkt het wel op, heb er wat over opgezocht en het zou kunnen door de tocht van de ventilatiestrip boven het raam waar hij in de buurt staat... Vind het verschil inderdaad ook erg groot...

Nou kunnen de thermometers die we in de bak gebruiken soms ook een paar graden afwijken.

Nou kunnen de thermometers die we in de bak gebruiken soms ook een paar graden afwijken.
Ja das waar maar van een Inkbird verwacht ik wel een zeer hoge nauwkeurigheid... Al boeit de temperatuur in dit bakje me helemaal niets als deze visjes soms zelfs buiten de winter doorbrengen :DD

Ik heb wel af en toe een stipje blauwalg op het zand, is er iets wat ik daar tegen kan doen?

Blauwalg zie je vaker als de belasting te hoog is. Zou het zoveel mogelijk handmatig wegzuigen en heb dat ook weleens gehad op een paar plekken en met goed verversen en weghalen zie je het vaak niet terug.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan