Wat is er nieuw

60cm, kili, (west)afrikaans?

Peter74

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2015
Mijn lava achterwand is eindelijk klaar: (Kunstof plaat, doorgezaagde lavastenen gelijmd, gaten opgevuld met lavagrind/zwarte kit.)

Tijd om over de plantjes na te denken. De bevolking wordt (volgorde introductie):

6x Pseudepiplatys annulatus (3m/3v)
3x Aphyosemion australe (1m/2v)
12x Aplocheilichthys normani (Mogelijk vervangen door andere killis.)

De bedoeling is om de beplanting (west)afrikaans te maken. Als ik over de habitat van de Epiplatys annulatus lees, zie ik tegenstrijdige info:

http://diszhal.info/english/killifish/e ... ulatus.php : "and plant the tank densely, with a cover of floating plants to diffuse the light."

Maar ook:
http://www.seriouslyfish.com/species/ep ... annulatus/ : "Inhabits lowland swamps, slowly-moving streams and small rivers in areas of open savannah and tropical rainforest where it�s found among marginal vegetation or aquatic plants."

Moet ik nu dichte begroeing hebben, of juist niet?

Ik heb in mijn andere bak een javavaren staan en die bevalt goed (makkelijk, sterk, dichte bos.) Is daar een (west)afrikaans alternatief voor?

Verder denk ik aan kleine Anubias (ook makkelijk en sterk) voor op de voorgrond, op een groot stuk kienhout en de achterwand. Het liefst zou ik het wederom uit (west)afrika laten komen. Welke soort is dan het best?

Dan zoek ik nog iets wat tot een mooie dichte bos uitgroeit wat wederom sterk en makkelijk is voor aan de andere kant van de bak.

Ik ben erg benieuwd naar suggesties!

Bolbitis heudelotii komt in elk geval uit Afrika en is een mooi alternatief voor de Javavaren.

Ik zou ook wat drijfplanten doen, hoornblad of zo.

Peter74 zei:
Als ik over de habitat van de Epiplatys annulatus lees, zie ik tegenstrijdige info
Het eerste wat je quote is mijns inziens geen informatie over het habitat, maar hoe de auteur daar meent ze het beste te houden. Dat is iets anders uiteraard.

Anubias noem je zelf al, Jacobus noemt Bolbitis. Verder Nymphaea, Ceratophyllum demersum (hoornblad, is goed als 'bos'), Crinum calamistratum, Vallisneria spiralis. Meen dat er ook in West-Afrika voorkomende Ammannia en Bacopa zijn.

~ Ivo

Ik kom dan op het volgende lijstje:

Bolbitis heudelotii
Rode tijgerlotus
Ceratophyllum demersum/Hoornblad
Anubias coffeefolia
Vallisneria spiralis (vind ik alleen een 'recht' variant van in webshops.)

Wordt de lotus niet erg breed voor een 60cm bak? (Volgens de http://www.aquarium-planten.com/zoeken/ ... lotus/1297 wordt hij 25-50% van de lengte en 50-100% van de breedte van de bak.)

En laat je dan het Hoornblad vanuit de bodem groeien tot hij drijft? Dan zou hij op de plek moeten waar in de Bolbitis zou willen zetten, maar dan is de Vallisneria misschien een alterantief.

Ik zal vanavond een foto plaatsen van de bak en wand. Dat maakt duidelijker welke kenmerken ik op welke plek nodig heb.

Je kan de Lotus erg goed zo snoeien dat hij heel compact blijft.
Normaliter zou hij echt te groot worden maar je zal dan veel moeten snoeien aan de plant.
Je hebt 2x 18W denk ik en ik hoop dat dit voldoende zal zijn.

Veel mensen hebben het Hoornblad gewoon als drijver en dus niet in de bodem staan. Al kan dat wel gewoon hoor.

Peter74 zei:
Vallisneria spiralis (vind ik alleen een 'recht' variant van in webshops.)
De spiralis is ook recht (niet gekruld). Het spiraalvormige dat de naam suggereert slaat op de bloemsteel.

Peter74 zei:
En laat je dan het Hoornblad vanuit de bodem groeien tot hij drijft? Dan zou hij op de plek moeten waar in de Bolbitis zou willen zetten (...)
Just to be sure: de Bolbitis dan wel op een steen of hout gebonden?
Met de plaatsing van Bolbitis kun je nog rekening ermee houdet dan hij stroming wel op prijs stelt.

Met Vallisneria en hoornblad heb je twee planten die over het oppervlak zullen gaan luifelen. Bedenk je of je dat wilt, aangezien het ook door elkaar zal uitkomen.

Ranalisma is een grasachtig plantje dat leuk als bodembedekker zou zijn. Is alleen niet of nauwelijks te vinden. Als het niet per s� West-Afrikaans hoeft: Lilaeopsis brasiliensis (ookwel novae-zelandiae) genoemd. Is wellicht ook een uitstekend plantje voor de australes om hun eitjes in af te zetten.

Mascha&Ivo zei:
Just to be sure: de Bolbitis dan wel op een steen of hout gebonden?
Met de plaatsing van Bolbitis kun je nog rekening ermee houdet dan hij stroming wel op prijs stelt.
Ja, op lavastenen, links achterin voor de platte uitlaat of spraybar (wat dan ook het beste is voor de killi's) van de pomp.

Mascha&Ivo zei:
Met Vallisneria en hoornblad heb je twee planten die over het oppervlak zullen gaan luifelen. Bedenk je of je dat wilt, aangezien het ook door elkaar zal uitkomen.
Nee, het is de een of de ander. Jacobus suggereerde hoornblad als drijver, maar om te luifelen zou hij juist op de plek die ik beschreef voor de Bolbitis moeten zodat hij met de stroom mee kan luifelen. (En dat wil ik niet: De Bolbitis lijkt me daar het mooist.)

Is er een alternatieve echte drijver?

Ik zal straks de foto plaatsen (eerst kids naar bed en een aankoop van MP ophalen....)

CRW_6911.JPG

CRW_6912.JPG

Ik ben er nog niet uit hoe het kienhout het beste te plaatsen is. Dat hangt ook weer van de planten af.

Het idee is dat de filterkorf links-achter in de hoek op het zwarte stuk komt. Daarvoor dan een Superfish Nano heater, met daarboven de uitgang van het filter (spraybar of platte opening.)

In die hoek wil ik dus een dikke bos hebben en zowel de Bolbitis als de Vallisneria lijken me daar wel geschikt voor.
De Anubias (1?, 3? Of 5?) lijken me leuk centraal op de bodem, en misschien laag op de stenen v/d achterwand.
De overgebleven v/d Bolbitis en Vallisneria kan dan op rechts.

Hangt er voornamelijk van de kant af dat je de bak in kijkt. Bolbitis zou ik vanaf het wateroppervlak naar beneden vastzetten op de achterwand.

Vallerneria kan je achter het gebogen hout de bak in laten luifelen.

jeffrey zei:
Bolbitis zou ik vanaf het wateroppervlak naar beneden vastzetten op de achterwand.

Kun je dat toelichten? Bedoel je de wortel vertikaal op de achterwand?

jeffrey zei:
Vallerneria kan je achter het gebogen hout de bak in laten luifelen.

In principe kijk je recht van voren de bak in. Aan welke kant zet je dan het hout? En de Vallisneria zet je dan tussen het hout en de achterwand?

Ah dan is het wat je het mooist vind.

Yes dat bedoel ik inderdaad. Krijg je een mooie bos van boven tot onder op de achterwand. Waarderen de vissen wel 🙂.

Jeffrey, de wortelstok vastzetten bedoel je toch ergens halverwege (in de hoogte gezien dan) de wand toch? (niet de wortelstok richting wateroppervlak toch?

Peter, wand is heel fraai gedaan, komt bekend voor 😉
- Uitstekend geschikt om Anubias in de kieren te steken. Je noemt het zelf al. Zou dan wel aanraden dat niet te hoog in de bak te doen zoals je zegt. Hoger komt fors meer licht en Anubias is als trage groeier toch wat vatbaar voor alggroei. Wij zien groot verschil tussen Anubias die 10 cm onder het wateroppervlak uitkomt en Anubias 10 cm van de bodem (en daarbij gaat het om dezelfde soort, dus perfect vergelijkbaar).
- De plaatsing van het hout is vooral je eigen smaak natuurlijk. Vind het stuk zelf wel mooier in de hoek van waaruit je het ziet op de tweede foto; wat grilliger en spannender. Misschien kan hij nog wat schuiner? Kan me in die tweede setup zo voorstellen dat een kleiner blijvende Anubias op een steen er rechts voor en een Nymphaea er links naast een mooie hoek gaat geven.
- Wat betreft het piepschuim (?) kun je overwegen dat weg te snijden op de plaatsen waar er niets boven rust. Dat geeft wat meer bodemdikte en vooral voor de Nymphaea is een flink laagje bodem met wat voedsel erin prettig. Wij hebben bij onze achterwand uiteindelijk ervoor gekozen om nog wat platte stukken lavasteen te plaatsen onder het 'vaste deel' van de achterwand. Dat, voornamelijk om de leegte daar op te vullen en zodat als de bodem naar voren gaat rollen er geen leegte ontstaat.
- Je vroeg naar een drijfplant. Pistia stratiotes is kosmopoliet/pantropisch (welke van de twee even niet zeker) en ik meen ook zeker gelezen te hebben dat die in West-Afrika voorkomt. Als je wilt check ik het even.

~ Ivo

Of net er onder. De plant groeit beide kanten op. Dan krijg je een mooie bos verticaal over de achterwand.

Hmmm... Dat piepschuim werd vaak genoemd in geval er risico van vallend steen was... Maar in principe ligt er natuurlijk ook een bodem die het glas beschermd en lava is vrij licht. Ik heb het inmiddels ingekort richting de achterwand.

Ik was eigenlijk van plan zonder voedingsbodem te werken en eventueel kleibolletjes bij wortels van planten die dat nodig hebben te plaatsen. (Ik ben dus ook gek op planten met wortelstokken 🙂

De Pistia had ik ook gelezen inderdaad, maar wordt die niet te hoog? De ruimte tussen de TL-verlichting en het wateroppervlak lijkt me daar te klein voor?

De Vallisneria Spiralis is inmiddels in huis: Ik liep er toevallig tegenaan bij de Hornbach 🙂

Ziet er leuk uit en wat betreft het niet zo hoog plaatsen wat Ivo zegt is dat een hele goede tip.
Met dat schuim zit je helemaal goed natuurlijk al weegt het steen niet veel zoals je zelf ook al aangeeft.

Ik ga alles alles laag plaatsen. Ik las ook dat de Bolbitis "lichtschuw" is. In de reviews op aquaplantsonline meld iemand dat hij afsterft met teveel licht en hij er pas succes mee had toen hij in de schaduw stond. Nog een reden om deze laag te plaatsen.

Mbt de Anubias: Ik vond de coffee folia variant wel mooi ivm het geribbelde blad en het feit dat hij klein blijft (http://www.aquaplantsonline.nl/p/172/an ... a&limit=75). Heeft iemand ervaring met deze plant? Het alternatief zouden de 'nana' of de 'nana mini' variant zijn, maar op de plaatjes vind ik het blad wat saaier (plat, egaal donker groen.)

Een foto-update met het piepschuim en het hout, goed in vooraanzicht:
2015-05-02%2015.03.08.jpg

Ik ben er met het hout nog niet helemaal uit. Ik denk toch dat het meer diagonaal de bak in moet. Nu is het een wel simpele rechte vertikale lijn...

Peter74 zei:
I Ik las ook dat de Bolbitis "lichtschuw" is. In de reviews op aquaplantsonline meld iemand dat hij afsterft met teveel licht en hij er pas succes mee had toen hij in de schaduw stond. Nog een reden om deze laag te plaatsen.

Dat van die 'lichtschuwheid' weet ik niet. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat bij weinig licht deze plant snel een prooi wordt van alg.

Wat wel belangrijk is dat je deze plant moet behandelen als Anubias. Dus de wortelstok niet in de grond steken, maar klemmen of vastbinden op hout of steen.

Misschien moet je er ook een beetje mazzel mee hebben. Ik heb er een paar, en de grootste doet het fantastisch. Ik vind het een onderschatte en ondergewaardeerde plant in onze hobby.

Kan natuurlijk goed zijn dat bij de klant die de review plaatste er een bepaalde verhouding licht/voeding was waarbij bij veel licht (veel vraag naar voeding) de plant het niet goed deed en bij weinig licht (minder vraag naar voeding) het juist beter ging.

Kasselman geeft in ieder geval in haar tabel aan dat van de 4 lichtniveaus (sterk schaduw/schaduw/schaduw-zon/volle zon) de plant geschikt zou zijn voor de hoogste 3 niveaus.

Peter74 zei:
De Pistia had ik ook gelezen inderdaad, maar wordt die niet te hoog? De ruimte tussen de TL-verlichting en het wateroppervlak lijkt me daar te klein voor?
Pistia heeft de neiging zijn bladeren plat te leggen en stukken minder groot te laten worden in aquaria. Noem het gerust een kommervorm.
Wij hebben ze wel eens gekregen, van die forse planten van een cm of 15 doorsnee met nog rechtopstaande bladeren. In de bakken vormden zich al snel uitlopers veel kleiner dan dat met slechts op het wateroppervlak liggende bladeren. De uiteindelijke 'moederplanten' vergingen na enige tijd terwijl de jonge plantjes zich staande hielden.

Duidelijk! Dan komt er nog Pistia bij. Die is hier goed verkrijgbaar.

Ik heb al Bolbiti heudelotii, Anubias coffee folia en Riccia fluitans besteld. Ik zie wel of ik de Riccia in deze bak doe, die kan ook in mijn andere bakken.

Op dit moment heb ik geen voedingsbodem in de planning staan. Het plantenbestand geeft daar volgens mij ook niet echt aanleiding toe?
De Bolbiti en Anubias halen hun voeding rechtstreeks uit het water. Ik heb geen ervaring met Vallisneria Spiralis, maar de Gigantea en Asiatica doen het in mijn andere bakken prima zonder? De Pistia spreekt voor zich 🙂

Zie ik iets over het hoofd? Of kan het inderdaad zonder? Ik denk dat ik op enig moment in al mijn bakken wel iets met klei of lateriet bolletjes ga doen. (Welke? En waarom?)

Ik zou bij de Riccia er wel wat op letten dat je er geen (draad)alg in krijgt.
het is daar soms gevoelig voor heb ik het idee omdat er nogal makkelijk vuil tussen kan gaan zitten.
En aan het oppervlak heeft het weer wat meer co2 nodig doordat het direct onder de lampen drijft.
Maar het kan ook prima gaan hoor.

Alles is binnen. Ik moet zeggen dat de dikte van de wortelstokken van de Annubiassen (ongeveer 1 cm) me tegenvalt en vastklemmen in kieren in de achterwand lukt niet.

Voorlopig heb ik er eentje op een klein stukje hout. De rest drijft nog even rond.

Welke alternatieven zijn er om ze daar toch te bevestigen? Ik heb gelezen van plantenlijm, maar die is redelijk aan de prijs en kun je die onder water toepassen? Zijn er nog andere alternatieven?

Het is gelukt door lusjes ijzerdraad in de kieren tussen de stenen te steken. Ik ben redelijk tevreden met het resultaat:
872513vanluijk_0_82_crw_6940.jpg

Nu heb ik alleen nog wat goede teksten nodig...

Ziet er goed uit zo. Die lijm werkt wel, maar is snel zichtbaar omdat hij in het water melkwit wordt. Dit is een veel mooiere oplossing.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan