60cm Ripariumachtig aquarium. (TjommeF)


TjommeF

Member
Lid geworden
1 maart 2021
Berichten
6
Leeftijd
26
Locatie
Utrecht
Website
www.tjommefernhout.com
Hoi allemaal,

Na nu 10jaar bezig te zijn met de terrariumhobby, kon een aquarium eigenlijk ook niet uitblijven. Ik had nog een klein terrarium staan en het leek met leuk daar een soort rondstromende ripariumachtig iets van te maken. Allemaal leuk en aardig begonnen met het lekvrij maken van het terrarium(40x30x30). In eerste instantie lukte dit niet meteen en besloot ik de glasplaten uit elkaar te halen en opnieuw vast te kitten. Uit elkaar halen ging prima. Tot de laatste plaat :cry:. Helaas brak die onderaan. Toen maar meteen op marktplaats een nieuw aquarium gekocht en de volgende dag opgehaald:engel: Dit is een 60x30x35 bak geworden met een ledbalkje er al bij.
Daar nu lekker mee aan de slag gegaan.
Het Riparium idee wou ik wel houden en vind ik nog steeds erg mooi. Het was steeds wikken en wegen naar hoe ik het in ging richten, hoe hoog het water moest worden, of er nog landgedeeltes in moesten en hoe ik het met het pompje ging doen. Aangezien foto's meer spreken dan woorden, zie hieronder wat het nu uiteindelijk geworden is.

20210222_153919.jpg20210223_145240.jpg20210224_112551.jpg20210228_110810.jpg20210302_150048.jpg20210303_080924.jpg20210303_131034.jpg


Veel meer een aquarium dan een rip/terrarium, en (vanaf het begin) wou ik er ook toch wel graag vissen in. Vandaar dus ook het waterniveau en alleen terrestrische planten aan de bovenkant van de bak. Dan wat meer over de bak.

Het aquarium:
60x30x35
Filter is een simpel pompje op een laag filterpijpjes, watten en spons. De uitloop stroomt over de achterwand weer het water in.
Verder mag ik nog een boel waterwissels gaan doen en de bak in laten draaien.

Inrichting:
De laatste twijfel is nu wel of geen hout. Het zal ook nog wel afhangen van de bewoners die er uiteindelijk inkomen, maar ik neig nu naar geen hout.

Planten:
Ik wil het in principe vrij simpel houden met wat anubias en mossen. Die steek ik dan tussen de stenen en de achterwand. Maar sta altijd open voor leuke ideeën :)

Bewoners:
Via Sem(S@mmy hier op t forum) kwam ik op dit forum überhaupt terecht, maar hij gaf me ook een mooi idee met de Neolamprologus multifasciatus. Lijken me erg mooie vissen met leuk gedrag en zou mooi in deze inrichting passen (moeten ik natuurlijk wel nog even huisjes regelen ;)
Verder heb ik Kogelvissen ook altijd erg leuk gevonden en zouden 2 of 3 carinotetraodon travancoricus ook niet misstaan. Dan zou de inrichting wel anders moeten, met meer schuilplekken en planten.
Dit is natuurlijk wel mijn eerste aquarium, los van het kleine bakje als kind op mij kamer. Dus als deze soorten af te raden zijn hoor ik het graag.
Andere tips of aanbevelingen kwa soorten hoor ik ook heel graag. Ik ben me nog lekker aan het oriënteren en kan met de inrichting nog van alles doen.


Verder wat meer over mezelf en de rest. Ik dus een vriend van Sem al sinds de middelbare school, maar was altijd meer van de reptielen en amfibieën. Door de jaren heen best wel wat soorten gehad, en ik heb nu nog 4 terraria staan. Dit zijn mijn 2 rode rattenslangen, 2 Reuzendaggekko's, een paludarium met 3 Ranitomeya amazonica en een kleine bak met rozenkevers, miljoenpoten en bidsprinkhanen. Vrij divers en daarom voor mij erg leuk :)
Ik studeer Environmental sciences aan Wageningen Universiteit en verder ben ik zeer graag buiten te vinden. Onderzoekend naar alles wat loopt, kruipt, vliegt en rent. Mijn expertise ligt dan weer bij de wilde bijen.

Hieronder ook nog foto's van m'n paludarium en daggekko bak. Hoewel dit fotoalbum voornamelijk over het aquarium zal gaan.

Groeten, Tjomme


IMG_4994.jpg


20210215_133130.jpg

IMG_0203.jpg
 
Ziet er allemaal erg goed uit, succes met je nieuwe bak.
 
Leuk man!!
 
Erg leuk hoor maar denk goed na over Multis want ik heb ze gehad en ze kweken als konijnen en raak ze dan maar weer eens kwijt :ROFLMAO:
 
Dankjulliewel!
De twijfel over wat erin komt is toegeslagen ;p In principe is het nu tussen dwergkogels en multis. Allebei erg verschillend maar heel leuk. Hebben jullie nog andere ideeën wat mooi zou kunnen zijn :)
 
Heel mooi!
 
Heel tof!

De dwergkogels zou ik eerlijk gezegd niet doen. Ik heb me er recent veel op ingelezen en de dwergjes zijn wel echt een groepsvis. Er wordt sterk aangeraden om ze met minimaal 6 stuks te houden. En dan hebben ze wel echt minimaal 60 liter water nodig, liever meer.

Goede caresheet over de dwergjes;
 
Ziet er veel belovend uit, heb je dat kurk behandelt met iets? Ze staan voor een groot deel onder water lijkt het, ben je niet bang dat het snel vergaat?

Je terrarium ziet er ook goed uit. Die kikker :love: Ik wilde eerst een Ranatomeya voor mijn eigen nieuwe bak, toen las ik dat ze wat minder geschikt zijn voor beginners en dacht ik aan Auratus......tot ik die van jou zag, prachtig beestje!
 
Dank allen :)

@MarliesR Fijne caresheet! supergaaf ook die filmpjes uit het wild. Vind het nog steeds erg leuke visjes, maar ga er dan inderdaad toch vanaf zien.

@Christine86 Het kurk verder niet behandeld. Het plan was eigenlijk om het water tot aan het kurk te laten komen, nu is het toch hoger geworden en ben ik erg benieuwd hoelang het goed gaat. De achterwand is gelukkig makkelijk te verwijderen, dus dat is prettig.
Die Ranitomeya's zijn echt heel erg leuk. Als eerste gifkikkers zijn er best een boel soorten, en ik vind dat deze daar ook zeker ondervallen. Het is bij gifkikkers simpelweg heel belangrijk om de temperatuur redelijk constant en absoluut niet te hoog of te laag te laten worden. Dit geldt voor alle soorten (en idd voor sommige iets minder, maar blijft reuze belangrijk). Als je dat op orde hebt zou ik eerder een soort nemen die je leuk vind, daar beleef je langer plezier aan. Daarnaast staat Auratus er een beetje bekend om vrij schuw te zijn, maar dit wisselt natuurlijk per kikker.
 
@MarliesR Fijne caresheet! supergaaf ook die filmpjes uit het wild. Vind het nog steeds erg leuke visjes, maar ga er dan inderdaad toch vanaf zien.
Ja die hebben ze mooi duidelijk en uitgebreid gemaakt! En ze zijn inderdaad echt heel erg tof, maar verstandig dat je er van af ziet! Goed excuus voor nog een aquarium op te zetten een keer? 😁
 
Bak draait ondertussen over de 2 weekjes, sinds een week zitten er nu ook planten in. Als beginner had ik helaas niet gelet op de eventuele extra co2 benodigdheden, dus 3/4 soorten zouden co2 behoevend zijn. Tot nu toe groeit de rotala wallichi echt onwijs hard, dus dat is leuk om te zien. Verder groeide er een redelijke kaamlaag op de bovenkant, die ik af en toe weg haalde. Ondertussen is deze redelijk weg. Ook het water kleurt nogal gelig/bruin van het kurk en hout, maar dat is opzich wel aardig. Als laatste lijkt er, bijna uitsluitend op het javamos een soort grijze fijne alg te groeien. Het is niet echt veel, maar wel aanwezig. Moet ik hier nog iets mee of verdwijnt dat wel.

Kwa visbestand nog steeds veel aan het twijfelen. Rhinogobius lijken me heel er gaaf, daar zouden dan meer grote keien voor in komen. Maar ook een garnalenbak met een leuke tetra vind ik toch ook erg leuk. Eerst nog maar eens een weekje draaien en dan zien wat het wordt.

Updatetje:
 

Bijlagen

  • 20210315_110056.jpg
    20210315_110056.jpg
    400 KB · Weergaven: 76
Change of plans.
Vrij snel na vorig bericht besloten de kleur van het water te omarmen ipv tegen te strijden. Het is een Blackwater aquarium geworden. Na t weekend direct oe bak omgegooid. Water verhoogd, blad erin, takken erin en de bak herinrichten. Voor mij viel het ontzettend op z'n plek en ben ik er nu onwijs tevreden mee.

Sinds vanochtend ook de eerste vissen gehaald. Aangezien de planten al uit azië kwamen wou ik de vissen daar ook graag vandaan halen. Voor Blackwater waren de opties redelijk beperkt, maar uiteindelijk zijn het erg leuke geworden. 5 stuks Badis sp myanmar en 3 stuks Pangio kuhlii. Beide soorten zijn al erg dankbaar voor de bladerlaag waar ze doorheen vroeten, schuilen en zwemmen.

Nu even een foto van de bak en een kuhlii, en binnenkort een paar met de goede camera.
 

Bijlagen

  • 20210325_122626.jpg
    20210325_122626.jpg
    121.4 KB · Weergaven: 65
  • IMG_6850.jpg
    IMG_6850.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 72

Terug
Bovenaan